Guia dels participants

o com treure el màxim profit d'aquest curs

 

  el treball individual
  el treball col·lectiu
  com aconseguir ajuda
  avaluació: el dossier electrònic

 

 

el treball individual

Aquest curs està pensat per a ser seguit a un ritme de  treball setmanal, tot i que és flexible i permet un cert endarreriment i/o avançament. Però val la pena dedicar les aproximadament 3 hores de feina setmanalment, al dia i hora que cada participant decideixi, per tal de no acumular feines pendents i poder avançar a un ritme constant. Per tenir dret a l'acreditació conforme s'ha superat el curs cal haver completat el 80% de les feines encomanades i que caldrà presentar a mitjans i  final del curs en un dossier electrònic.

Com que és un curs telemàtic, sense sessions presencials, disposem d'aquest espai web de trobada (ó EVEA) al voltant del qual s'articulen totes les accions formatives.

Parteix d'una pàgina principal, l'agenda,  on es pot trobar la feina que toca fer cada dia del curs. Tot i que les feines estan centrades en les de la setmana corrent, també es poden consultar les vençudes (per aquelles i aquells que no les van poder fer) i les futures (amb un cert grau d'avançament). Com que és la  pàgina que s'obre a l'entrar al curs és la més actualitzada i serveix alhora de tauler d'anuncis (que es complementa a través del dietari o de popups, si cal) i d'accés al quiosc, on trobareu diàriament les notícies més interessants. Com a totes les altres pàgines hi tenim la barra de navegació amb la que podem desplaçar-nos a qualsevol altre punt de l'EVEA.

A la pàgina programa hi ha tota la informació relativa al curs, des dels objectius i continguts fins a les activitats d'ensenyament-aprenentatge passant pels criteris d'avaluació, així com també aquesta guia dels participants.

A la xarxa hi ha un munt d'informació i molts llocs dedicats al programa de presentacions Powerpoint i al de tractament de textos Word. La que penso us pot ser més immediata i útil està recollida a la pàgina recursos. Hi trobareu una bona col·lecció d'adreces que val la pena visitar en un moment o un altre del curs. No és una llista tancada, ans al contrari, si al llarg del curs en trobeu alguna altra de valuosa me la feu arribar que l'afegiré tot seguit.

tornar a l'índex

 

 

el treball col·lectiu

Ja sabem que els coneixements són elaborats individualment pels aprenents i es fonamenten en la pròpia experiència. Però s'ha demostrat que quan es poden socialitzar aquests coneixements són adquirits més fàcilment .

Com se  socialitzen els coneixements en un medi telemàtic? La tecnologia de la informació i la comunicació (TIC) ens permet  un intercanvi senzill i ràpid d'informació en tots els sentits i això potencia una participació que el medi presencial no sempre aconsegueix. Així es forma una xarxa de treball col·laboratiu on tothom pot exposar obertament les seves opinions, mostrar els seus treballs i comentar els seus dubtes.

Per intercanviar les nostres opinions i dubtes a tot el conjunt dels participants disposem de la pàgina en grup. Des d'ella podem accedir a la llista de distribució de correu (fpacursweb) del curs. Aquesta llista de correu no solament permet enviar missatges a les persones inscrites, també permet veure en pàgina web presentacions i documents que haureu fet i publicat, respondre enquestes senzilles i molts més serveis que anirem descobrint. Un d'ells, que explotarem des d'un bon principi, és el webdossier del curs. Es tracta d'una carpeta web localitzada al servidor de la llista del curs on podeu deixar una còpia dels vostres treballs per tal de fer-los accessibles als altres participants. Així, quan un participant visiti al webdossier es trobarà els treballs de la resta de participants, els pot veure, baixar-se'ls, desar-los al seu disc dur i editar-los. Al ser un conjunt de documents públics, tothom que s'hagi inscrit a la llista hi pot accedir, veure com s'han fet i aprendre procediments alternatius i millorar, així, les pròpies habilitats. És un fet que moltes vegades s'aprèn més analitzant i refent un treball de mostra que no pas llegint un seguit d'instruccions. D'aquesta manera s'enriqueix la nostra perspectiva i s'amplien les possibilitats de treball.

També és important compartir els dubtes perquè allà on algú s'encalla molt probablement ho farà més gent. Si publiquem els nostres dubtes i les solucions que hi hem trobat aplanarem el camí dels que ens segueixen. En aquest curs ho farem de la pàgina dubtes des d'on accedim al fòrum, que és un tauler d'anuncis electrònic (eboard) on, de forma automàtica, es deixen els dubtes a la vista de tothom de manera que poden ser resolts, no solament pel tutor, sinó per qualsevol altre participant que en tingui la solució.

tornar a l'índex

com aconseguir ajuda

Cada feina encomanada té associada una ajuda on es donen les explicacions necessàries per a fer-la, ampliacions, orientacions, etc. Si a l'hora de treballar-hi us trobeu amb algun entrebanc el primer lloc on recórrer és a aquestes ajudes.

Si no hi trobeu la solució podeu anar a l'ajuda del propi programa sigui Powerpoint, sigui Word: escriviu la vostra pregunta i un assistent us mostrarà una llista dels temes relacionats.

Si tot hi haver-los llegit no us en sortiu el millor és anar a la pàgina dubtes: llegiu les preguntes més freqüents i els dubtes ja plantejats i respostos. Si el vostre no hi surt no ho dubteu: plantegeu-lo a través del formulari que apareix a la pàgina web i en molt poc temps el trobareu resolt.

Però si tot i així veieu que el vostre cas no queda completament aclarit aneu a la pàgina tutor del lloc web del curs. Aquí hi trobareu els diferents mitjans de comunicació directa amb el tutor que podeu utilitzar immediatament. Recordeu tanmateix seguir sempre les normes de netiquette pel correu electrònic (signar clarament els missatges, escriure la línia d'assumpte, etc.).

tornar a l'índex

avaluació: el dossier electrònic

Les feines que aneu fent cada setmana, a part de poder-les exposar al webdossier, les heu d'anar desant en una carpeta del vostre ordinador.

En aquesta carpeta, o dossier electrònic (ePortfolio), no solament hi desareu els documents de Powerpoint o de Word que aneu fent sinó també un document de text anomenat diari en el qual, i per a cada setmana o treball, anotareu les vostres impressions: què us ha costat més, com us n'heu sortit, quines modificacions heu fet a la proposta, altres possibilitats de treball, etc. De manera que, al cap de les 9 setmanes del curs, aquest dossier electrònic contindrà els documents de Powerpoint i de Word i el diari.

Durant la 5a setmana del curs hi haurà una avaluació de procés i caldrà enviar un missatge de correu al tutor amb una presentació de powerpoint adjunta.

A final del curs, durant la 9 setmana, hi haurà l'avaluació final i caldrà enviar un missatge de correu al tutor amb un hipertext adjunt així com amb el diari que recollirà les impressions de tot el curs

Com que tant les presentacions com els documents de word solen ser arxius molt grans abans d'adjuntar-los els haureu de comprimir en un arxiu de tipus zip que serà més fàcil de fer arribar adjunt a un missatge de correu electrònic. D'aquesta manera podré veure i valorar el vostre treball al llarg de tot el curs.

Recordeu que per tenir dret a l'acreditació conforme s'ha superat el curs cal haver completat el 80% de les feines encomanades i que caldrà presentar al final del curs.


índex  ::  programa  ::  recursos  ::  preguntes+freqüents  ::  sortir