Moodlemoot Spain 2004

Joan Queralt Gil

Quin dia més llarg i més ben aprofitat!

Em vaig llevar a les 5:30 per agafar el primer Euromed a les 7:00 i arribar a Castelló a les 9:02. Després taxi fins a la UJI on, davant de l'edifici, ja vaig veure la pancarta de benvinguda amb el logo de Moodle. Un cop fet el registre i la rebuda de la carpeta de rigor, i com que era d'hora me'n vaig anar a fer un cafè i transformar-me en persona. Primer contacte: en Marc Oddou, professor de francès i que utilitza Moodle, on penja materials en Flash, per les seves classes de francès. Tornem a la Sala de Graus i comença la Moodlemoot. Jo pensava que seria una mena de festa, amb tallers i ordinadors per tot arreu, i en canvi és un acte formal i acadèmic, però molt interessant.

Obre l'acte en Jordi Adell tot donant-nos la benvinguda i presentant la videoconferència amb en Martin Dougiamas a Austràlia. Després d'alguns ajustaments tècnics en Martin ens explica els plans de futur per Moodle: noves prestacions, repositoris pels mòduls que s'hi creïn, repositoris o mercats per cursos (alguns es podrien vendre: una idea pels que creuen que el programari lliure no genera negoci), etc. Se'l veu engrescat a seguir amb el projecte i confia en la comunitat internacional i en poder delegar determinades tasques. Molt amable responent les preguntes i el detall d'acomiadar-se en castellà (estic segur que a Austràlia s'ha perdut molt el castellà).

Cafè i més contactes: en Josep M. Fontana de la U. Pompeu Fabra, que hem va arribar a trucar fa un parell de mesos per parlar de Moodle, i que està "evangelitzant" l'Olga Esteve. Saludo en Jordi Adell, que està molt enfeinat, i en JuanMiguel Muñoz de DiM, el qual em presenta en Gaspar Ferrer i en David Romero del Centro Aragonés de Tecnologías para la Educación

Tornem a la sala i comença l'exposició de l'àngel de la guarda de Moodle, l'Eloy Lafuente de La Rioja. Ens va parlar de la comunitat Moodle (que diu [i és cert] que es divideix en 2 grans grups: els que li diuen múdel i els que l'anomenen modle). Ens va explicar les diferents maneres de fer comunitat, és a dir, de col·laborar en el projecte: programar, traduir, provar, intervenir en els fòrums preguntant i responent, reportant bugs, etc. Va donar números sobre el creixement espectacular de la comunitat i va acabar engrescant-nos a col·laborar cadascú en la mesura del possible. De les preguntes que se li van fer destacar la de David Puente de Sadiel que va dir que ells havien desenvelupat un mòdul de missatgeria instantània però que en Martin no va considerar oportú incorporar a la versió definitiva. L'Eloy li diu que això se solucionarà quan hi hagi el repositori de mòduls on cadascú podrà penjar el que hagi fet i agafar el que vulgui. Em vaig acostar a l'estrada quan va acabar per saludar-lo i em va reconèixer. No poguerem parlar massa però, com a mínim, ens coneguèrem en persona.

Després ens va fer una demostració d'un instal·lador de Moodle per a Windows que, en qüestió de minuts, instal·la Apache, php, mySQL i Moodle tot de cop, de forma que el següent pas és configurar el compte d'administrador i el propi Moodle. Genial.

En acabat l'Antonio Vicent ens parlà sobre un projecte per documentar Moodle a base de peces molt petites de coneixement que vindrien a solucionar problemes petits però molt concrets.

Dinar al menjador de la facultat amb en JuanMi, en Gaspar, en David, l'Enric Codina (un professor freelance de DiM que munta cursos pel Col·legi de Doctors i Licenciats de Balears) i la Marta Capdevila (de la Universitat de Vigo). Conversa amena i que parla de tot. Interessant la creació del Centro Aragonés de Tecnologías para la Educación a Alcorissa (Terol) i la situació de l'educació d'adults a l'Aragó.

A les tres ens hi tornem a posar amb diferents experiències. Comença en Xavier Onrubia (del Dept. de'n César Coll) explicant l'ús que fan de Moodle per fer treballs en grup i feina d'autoformació dels estudiants de psicologia de la UB.

Després en Wilme Rodriguez, del Laboratorio de educación y nuevas tecnologías de la Universitat de La Laguna, y profe d'adults, va fer una interessant presentació sobre Moodle lligat a cursos presencials. Però més interessant encara la conversa que vàrem mantenir sobre l'educació d'adults a les Canaries, el muntatge de servidors als diferents departaments de la Universitat i el perquè tants servidors i no un de sol (qüestió de diners: els departaments en tenen però la universitat no). Després l'Enric Codina explicà el seu projecte per a cursos de formació a distància per al Col·legi de Drs i L. de Balears del que encara no hi ha valoració perquè tot just comença ara.

I arribà el gran moment, em tocà a mi. Vaig fer la meva exposició tot seguint l'esquema que tenia fet a la presentació en PDF. No despertà aplaudiments tancats ni la gent es posà dreta, però ningú s'adormí, que per ser l'hora que era ja va ser molt. Particularment ara la trobo freda i distant. No sé si va ser prou interessant.

Darrera meu sortí en Marc Oddou explicant com s'ho feia per introduir a Moodle la part més comunicativa dels cursos de francès a base de pel·lícules de Flash: una currada.

I acabà el bloc la presentació de'n JuanMi i en Federico Luque explicant la línia de treball sobre Moodle dins del grup DiM i convidant a qui vulgui a sumar-s'hi.

Hi hagué un petit canvi en el programa i feu la seva aportació en David Puente explicant com la seva empresa, Sadiel, té una branca del negoci amb programari lliure i treballa per a la Junta d'Andalusia o la d'Extremadura preparant-los formació sobre programari lliure (Guadalinex, OpenOffice, etc). Ens vingué a dir que si hi ha clients interessats en porgramari lliure les empreses hi treballaran. Molt interessant i amè.

Aleshores en Jordi Adell ens cridà a tots els participants a l'estrada per respondre preguntes i fer una mica de debat. En sortiren bastants de preguntes, com les de'n Jordi Vivancos, relacionades amb l'excés de càrrega lectiva que per als profes presencials pot representar usar un entorn com Moodle de cara a la correcció de feines, amb les possibilitats de fer treballs col·laboratius, amb el problema de l'instruccionisme que un entorn virtual pot provocar, etc. Les responguerem entre tots i fou molt interessant. La Raquel Naval de Ravalnet explicà des de la sala com usen Moodle i el contents que n'estan.

Berenar i cafè: canvi de papers, ara els assistents se m'adreçaven personalment per aclarir coses. Per exemple, en Josep Ignasi i la Mireia Oliva del Dept. de Farmàcia i tecnologia farmacèutica de la UB que volien parlar més sobre Moodle perquè estan avaluant la possibilitat d'instal·lar-ne un. O la gent del DURSI que tot el dia que anava preguntant per ells. En Ramon Barlam, en Josep Todà i en Carlos González volien parlar amb mi amb calma, però que com que havien de marxar, intercanviarem adreces i ens posarem en contacte la setmana que ve. Parlarem una mica sobre programari lliure i els plans de gencat al respecte. No res, cinc minuts mal comptats. Després vaig retrobar en Ferran Mas (amb qui vam coincidir a la Jornada Ciberespiral on presentava un projecte amb php sobre l'aigua) i vaig conèixer la Irene Martínez i altres profes de DiM amb qui parlarem de les mancances de servidors php a Xtec.

En acabat del cafè més presentacions. La primera de Luis Cañas, un estudiant del grup de Miguel Barahona a la U.Rey Juan Carlos, sobre un mòdul nou a Moodle que el que fa és crear documents en un repositori extern, a edukalibre.org on es desen en format docbook, i que es poden recuperar des de qualsevol altre Moodle. La idea és que l'usuari treball sota la interfície OpenOffice però es desen en format LaTeX, que, si es desitja, es pasen a docbook, PDF, HTML únic o HMTL a peces navegables. Tot amb un sol clic. Genial.

Després l'Antonio Vicent ens mostrà un dvd amb un curs de Moodle per a professors. I a continuació en Carles Bellver parlà de la comunitat Moodle en català. Presentà el "curs" i encoratjà als assistents a dinamitzar-lo. Em vaig acostar a l'estrada per saludar-lo i quedarem que penjarà a la web els arxius que resten per traduir i ens els repartirem.

A continuació la Marta Capdevila ens parlà del projecte europeu de la Universitat de Vigo per avaluar les difreents plataformes de codi lliure i ens passà una enquesta que, quan tinguem plena, li hem de fer arribar.

Com que el temps corria no ferem més descans i seguiren les presentacions, ara les de la Universitat de Las Palmas, amb 11.500 usuaris a Moodle, explicant el perquè del canvi canvi de plataformes de la captiva Webct a Moodle, i el perquè.

Com que es feia tard vaig aprofitar un canvi de ponent, em vaig acomiadar dels col·legues i me'n vaig anar cap a l'estació. Allà, i a punt d'arribar el tren vaig trobar-me de nou amb en Jordi Vivancos, l'Enric Codina i la Marta Capdevila, amb qui vàrem fer el viatge de tornada. Molt interessant la conversa (no vàrem callar en les dues hores de camí) sobre el PIE, sobre l'extinta DGFA i el futur d'Internet. Molt interessant el toc d'atenció de'n Jordi sobre el salt a Moodle sense haver fet les proves de resistència prèvies i que poden comprometre el funcionament d'una institució i el bon nom de Moodle, afegeixo.

A les 11 arribàrem a Barcelona i cap a casa falta gent.

Avui estic cansat, però molt satisfet i penso que s'hauria de repetir.

<< tornar a lloc web