dilluns 8 de febrer de 2010

Entorn personal d'aprenentatge: PLE

Arran de la lectura del post Diseña tu propio PLE del blog d'en David Álvarez E-Aprendizaje m'he animat a provar de rumiar-hi i dibuixar-lo. Als comentaris hi ha força bons exemples de com pot ser un EPA (o PLE, Personal Learning Environment, en anglès) així que m'he posat a pensar una mica en com funciono jo ara mateix.



M'adono que literalment visc a Moodle, és el lloc web on passo més hores al dia. Primerament per qüestions de feina: el campus IOC, del que en sóc un dels admins, corre sobre moodle (alguna cosa hi dec tenir a veure) i m'hi passo les meves bones horetes treballant-hi. A més, faig formació de professorat per a Xtec sobre moodle al curs D204; sóc facilitador del curs Moodle en català de moodle.org i, per postres, tinc dos moodles de proves, un a ioclabs.xtec.cat, on vaig fent provatures que després passen al campus IOC, i eformacio.edumood.com, un moodle a KeyToSchool que administro per a una bona amiga.

De retruc del treball amb Moodle ha arribat l'ús de Mahara, el sistema d'ePortafolis i xarxa social de codi lliure, walled-garden i moodle-friend. Ara mateix m'encarrego de coordinar la traducció catalana i mantenir la petita comunitat catalana.

Però d'on trec informació fresca, nova, és de twitter. En poc temps he passat a estar completament enganxat a twitter. Les raons, però, les tinc ben clares: hi ha la gent amb qui m'agrada estar i sento les coses que vull sentir. Twitter em permet un grau de filtració de la informació entrant molt gran. Sí, potser em perdo coses, ja ho sé, però no importa, el que m'arriba ja em satisfà. I amb twitter tinc relacions socials amb qui vull i alhora que rebo informació de qualitat.

Aquesta informació o allò que em diuen els altres tuiters (o tuitaires o vés-a-saber-com-se'n-diuen) em proposen em porta, moltes vegades a fer cerques a la web. Cerques que faig amb google i que normalment em donen el resultat esperat. En un proper post espero poder tractar el tema Google, serveis i dependència.

Altres serveis web que utilitzo? Depèn del moment i del temps que tingui. Ara per ara el que més faig servir és, sens dubte , el correu electrònic de gmail, on concentro els dos comptes que tinc i que em facilita enormement la gestió. Potser amb el temps m'acostumaré a les waves, però de moment la cosa està un xic aturada.

Altres serveis que he utilitzat tradicionalment ara mateix els tinc al ralentí. Per exemple, la manca de temps em dificulta enormement la publicació d'entrades en aquesta bitàcola. He de tenir un tema important per posar-m'hi. El mateix em passa  al vell i estimat wiki On se colga el dimoni on amb prou feines hi faig cap entrada. En canvi m'he forçat a anar publicant coses a cataLaTeX on he estat gairebé sis mesos sense fer cap entrada. Ara, però vaig publicant-hi articles cada deu dies aproximadament perquè tinc material de sobres per fer-ho i em sap greu tenir-lo desat.

Etiquetes de comentaris: , , , ,

diumenge 15 de novembre de 2009

Castanyeres a Tenerife

De la mateixa manera que m'ha sorprès veure parades de castanyes a Tenerife amb una temperatura ambient de 25º, també m'ha sorprès, i força, l'acollida que ha rebut el taller sobre Moodle i competència digital que he fet al CEAD Mercedes Pinto de Santa Cruz de Tenerife.

interior del CEAD Tenerife

Quan a final de curs passat l'Olga Díez va saber que aniria al CEAD Las Palmas a fer-hi un taller subre tutoria virtual, va aprofitar la mateixa convocatòria i em plantejà fer-los-en un sobre competència digital. Com que tinc massa coses al cap, durant l'estiu vaig estar preparant el de tutoria (amb Mahara) que vaig fer a principis de setembre a Las Palmas. Però un cop fet, em vaig dedicar a pensar què podria fer a Tenerife.

Sobre Moodle hi ha moltes coses dites i fetes i els que ja hi treballen tenen una certa pràctica amb els aspectes més bàsics. Per això, i d'acord amb l'Olga, vam dir de veure els aspectes diaris menys coneguts, com ara la inserció de multimèdia i so, les actvitats menys conegudes (wiki, lliçó i taller), la potència dels grups i els agrupaments, el meravellós món del llibre de qualificacions, les activitats condicionals i "tips and tricks" en general.

Han estat unes 16 horetes intenses de dedicació no sols meva, sinó dels participants que s'han bolcat d'una manera que no m'esperava. Tot el que els deia o feia fer els ha entusiasmat. Han fet la presentació personal en un Taller on han hagut de qualificar la de 3 companys. Han conegut les lliçons i han fet un treball en grup amb wikis. Han descobert que l'activitat que un veia, el seu veí de taula no la veia. Han vist com es categoritzen preguntes de qüestionari, elements de qualificació, entrades de glossari,... Com es crea una plantilla de l'activitat base de dades, com s'avaluen i comenten les entrades d'un glossari. En fi, un seguit de cosetes noves que s'aparten de l'ús més prosaic de Moodle, es a dir, dels recursos i els qüestionaris.

Jo només coneixia l'Olga, que ha estat la meva introductora i cicerone, però a partir d'ara tinc una colla d'amics i amigues a Tenerife. Aquest viatge ha estat per a mi també molt interessant, he descobert moltes coses i n'he après un munt. I això sense uns companys de la mida d'aquests no hagués estat possible, el meu agraïment més sincer.

Ep! I m'han donat a tastar coses tan bones com l'escaldón, uns pastissets de boniato i cabell d'àngel i gòfio amb mel de palma. Impressionant.

Etiquetes de comentaris: ,

dissabte 31 d’octubre de 2009

Moodlemoot 2009 a Madrid

Com sempre aquesta és la meva visió personal i esbiaixada de la Moodlemoot 2009 que s'acaba de celebrar a Madrid. L'escric a l'AVE de tornada per escurçar encara una mica més les dues horetes i mitja de viatge i aprofitant que encara en tinc el cap ple.


La meva moot ha estat un dia més curta perquè vaig afegir-m'hi el divendres 30 en lloc del dijous 29 que va començar. Ha estat curta però intensa tot i que enguany hi he participant com a públic. No hi he volgut presentar res, m'he estimat més assumir el rol de participant, escoltar, intervenir quan hi havia l'oportunitat, compartir el poc coneixement que encara em queda i deixar que flueixi. Potser l'any que ve tindré més ganes de presentar coses, però no enguany.

Només arribar em vaig acreditar i em van donar una cartera blava amb el logo de la trobada, el programa, el certificat explicava d'assistència, una samarreta de la moot i una tassa molt xula (els 40€ de la inscripció han donat per a molt). Com que ja tenia pensats i m'havia inscrit en els tallers des d'un bon inici vaig adreçar-me el primer. Penso que un dels encerts d'aquesta edició ha estat sens dubte el fet de transcórrer al voltant de tallers on la persona encarregada explicava la seva experiència, els talleristes la seguien i aplicaven directament a l'ordinador (molts netbooks en dansa) i compartien els seus coneixements. Molt millor que les clàssiques presentacions que acaben cansant per molt novedoses que siguin les coses que s'hi diuen. Aquest punt ha estat molt ben valorat en la unconference i esperem que a la propera edició es continuï en aquesta línia.

El primer taller va ser el d'en Marc Alier i companys sobre web services. Era força tècnic i adreçat a desenvolupadors, però els profans com ara jo en vam treure un parell d'idees clares. En la versió 2.0 de moodle (i en un backport a la 1.9.n) s'hi admetran els webservices, és a dir, moodle deixarà entrar a altres aplicacions a determinats punts de la seva base de dades de manera que s'hi podrà llegir i/o escriure informació. Una cosa semblant al que fan moltes aplicacions que entren a twitter i n'aprofiten informació emmagatzemada o bé en posen de nova. El taller va consistir en una petitíssima explicació per, a continuació, donar una aplicació de mostra que convenientment personalitzada creava usuaris a la BD d'un moodle de prova. Sembla, doncs que estem en el camí d'obrir moodle a la web 2.0 perquè aquests webservices seran independents de la versió de moodle i podran desenvolupar-se independentment.

L'hora del cafè de qualsevol acte és la millor de totes. No solament t'escalfes la panxa sinó que ho fas en companyia, retrobes amics, saludes coneguts i xerres pels descosits. Jo crec que un tipus d'acte al voltant d'unes tasses de cafè i alguna coseta per picar seria un èxit total.

El següent taller es titulava El dilema de l'apertura. En David Vidal i en Lluís Soldevila ens plantejaren una activitat de reflexió amb caràcter lúdic consistent en dividir els assistents en dos equips: els moodlers per una banda i els googlers per l'altra amb l'encàrrec de defensar a ultrança l'aplicació corresponent. Es tractava de veure que ni moodle és totalment constructivista ni absolutament tancat ni, per altra banda, google i les seves aplicacions vindran a donar totes les solucions a l'aprenentatge. Tant de bo aviat puguem reunir el millor dels dos mons.

El dinar va ser de nou una oportunitat de fer-la petar i compartir novetats, en aquesta ocasió amb la gent d'Xtec, la Sara i en Francesc, i moodlers de Barcelona com l'Ângels. Parlarem de projectes que s'engeguen, com ara Alexandria, el repositori de recursos moodle d'xtec acabat d'aparèixer i de projectes poc seriosos adreçats als mitjans i que mai veuran la llum. Es sempre un plaer poder parlar amb calma de tot plegat.

A la tarda taller de qualificacions amb la Lluïsa Nuñez. Dóna gust sentir parlar d'un tema a qui el coneix en profunditat i la Lluïsa aquest el domina. La Irene em va fer veure l'error que tenim als materials sobre el tema de la transformació escales personalitzades a valor numèric que no acabo de veure clar i que crec que amb les millores de la versió 1.9.6 caldrà estudiar com queda.

Després d'una xocolata amb xurros s'inicià una taula rodona amb el tema "Formes de col·laborar amb Moodle". A la taula diferents aproximacions al tema representades pel Jordi Adell, en Jesús Gonzalez Barahona, la Isabel Renedo, en Jordi Vila i en Mario impulsor/desenvolupador de la distro Max. S'explicà com es pot col·laborar amb Moodle des de reportar bugs Martin Langhoff) a traduir la interfície, passant per la traducció de documentació en lloc de redactar-ne de nova (Lluïsa) o donant ajuda en els fòrums. En realitat el tema anava generalitzant-se a "Formes de col·laborar amb el programari lliure" i si s'hagués de criticar potser s'hauria de dir que totes les veus anaven en el mateix sentit i que potser alguna de discordant hagués servit per esperonar un xic més als ponents i als assistents.

El sopar i els mojitos es varen celebrar en el teatre del Matadero. Segons l'Ismail Ali, el portantveus dels organitzadors, fins al setembre no van poder confirmar aquest espai i que l'han hagut de preparar i dotar d'infraestructura només en un parell de dies. Però s'ha de dir que se n'han sortit molt bé i que el fet de tenir espais oberts en un ambient creatiu com el que ha resultat del reaprofitament de l'antic escorxador és una de les altres claus de l'èxit d'enguany. El sopar, que vaig fer amb moodlers catalans (Isabel Varela, Rosa Mª Trias, ...) fou amenitzat per un duo musical i, al final de l'actuació se sortejaren diferents aparells informàtics que, com era d'esperar, no m'han tocat a mi. Però me n'alegro pels premiats/des. La festa continuà, però jo em vaig retirar cap a les dotze perquè estava llevat de de quarts de 5 del matí.

El matí ja de dissabte 31 ha començat bé amb la trobada a la cafeteria de l'hotel mentre esmorzàvem amb el Jordi Adell, l'Isidro Vidal i un parell de moodlers més. La conversa interessant ens ha fet córrer després per no fer tard a la moot.

Al matí només hi havia programat un taller de 10 a 12. He assistit al de Lecciones y Talleres de la Charo Fernandez. Un treball impressionant de preparació que desborda les dues horetes que durava, estructurat i ajustat en el temps. He de felicitar la Charo per la seriositat i professionalitat demostrada. Hem començat per les lliçons on hem fet una passejada ràpida i hem tingut l'oportunitat d'entrar en el nostre espai de pràctiques on hem completat una ramificació d'una lliçó que hi teníem preparada. Després hem passat als Tallers i què millor que entendre com funciona un taller que participar en un. La Charo ens havia preparat un taller on hem actuat com estudiants enviant una tasca (l'enllaç a una imatge de Flickr), ens hem autoavaluat i finalment hem avaluat la feina de tres companys. Tot això en uns tres quarts d'hora, increïble la feina prèvia que hi havia darrera. Un 10.

Després d'un ràpid cafè ha començat la unconference on, en realitat s'ha començat fent un emocionat agraïment a la feina que ha dut a terme tot l'equip d'aquest moot, des dels tècnics de so o vídeo fins als gestors administratius de la trobada. Després s'han donat paraules entre els assistents que han analitzat els punts a favor d'aquesta moot i els negatius (en realitat només un: el so dels espais que a vegades arribava als veïns). En Jordi Vila ha proposat que es creï una associació d'usuaris de moodle que es faci càrrec del domini moodlemoot.net i que pugui emetre certificats d'assitència i formació, una idea força assenyada i interessant. Particularment crec que les institucions més potents que usen moodle haurien de ser les primeres en posar-s'hi, més que res pels recursos que estalvien usant programari lliure. S'ha recomanat que segueixi el format d'aquesta per a propers edicions i no s'ha pogut donar el relleu perquè els candidats, la Universitat de Salamanca i la Consejeria de La Rioja, havien excusat la seva assistència. Però segur que un lloc o altre es farà.

En acabat ens hem acomiadat dels ressagats que encara corríem per allà i ens n'hem anat a dinar amb en Josep Verd a qui tenia ganes de saludar perquè l'any passat finalment no va poder venir a la moot. Està laboralment jubilat però segueix en la bretxa fent cosetes i aprofitant l'enorme potencial que encara té, que duri. I en acabat, passeget cap a l'estació i al tren cap a casa.

Resumint, una moot molt ben aprofitada en la qual he aconseguit el meu triple objectiu: saludar gent (molt interessant la xerradeta amb l'Iñaki Arenaza sobre Mahara), aprendre alguna coseta més sobre Moodle i, sobretot, passar-m'ho bé.

Etiquetes de comentaris: ,

diumenge 27 de setembre de 2009

Taller Tutoría on line per al CEAD Las Palmas

Cap al mes de maig passat en Pedro Villarrubia em va proposar per a fer un taller semipresencial sobre Tutoria on line al seu centre, el CEAD Las Palmas de Gran Canària. Quan en vam parlar ja els ho vaig dir: en aquest moment tinc al cap renovar la tutorització dels estudiants a distància amb l'ús de l'eportafolis, de Mahara. Així que el taller parlaria de tutoria i d'eportafolis. Cap problema, van dir, endavant.

La meva idea és que a través de la tutoria es rebaixin els possibles problemes tecnològics que Mahara pugui plantejar (adscripció a grups, creació de blogs o de vistes, ús de la missatgeria, etc) per tal d'aplanar el camí cap a l'ús docent de l'eportafolis. És a dir, es tracta de utilitzar Mahara en la tutorització dels estudiants, crear grups amb els tutorats i la persona tutora per, d'aquesta manera, rebaixar la corba d'aprenentatge tan conceptual com tecnològica de l'eportafolis. Després, quan des de les àrees curriculars es decideixi quan, on i com utilitzar l'eportafolis, ja tindrem la primera passa feta: ningú no podrà dir que no sap com fer-ho, simplement ho farà i aprofitarem així tot el potencial comunicatiu de l'eportafolis.

El Taller va tenir una part presencial que vam fer al mateix CEAD de Las Palmas a l'illa de Gran Canària. Van ser tres dies intensos però molt interessants. No solament pel treball i la reflexió en grup fets al voltant de tema de la tutorització, sinó pel coneixement personal. Vaig conèixer força gent interessant del centre i vam aprofundir l'amistat amb en Pedro i la seva família, amb qui vaig tenir l'honor de compartir un dia de platja i natura a Maspalomas. També vaig conèixer un parell de twitters que segueixo (i em seguexien): la Lola Carreño i en Felipe Morales, veins de carrer amb en Pedro però que es van conèixer a través de twitter (qui ho havia de dir).



La part telemàtica del Taller s'acabarà a finals d'aquest mes. Vam plantejar una sèrie de tasques que no vam tenir temps de fer presencialment que s'han desenvolupat directament en els fòrums de Mahara, i l'encàrrec de feina consistent en fer una proposta pel Pla d'acció tutorial del centre.

Pel que porto llegit en els fòrums i treballs sembla que el taller ha sigut força útil. La tutorització al batxillerat no s'ha tingut mai massa en compte. Com a germà (germanastre?) petit de la universitat el batxillerat sempre ha suposat que els estudiants són prou madurs com per a no necessitar la presència d'una persona tutora, amb el professorat n'hi havia prou.

Però si des de la universitat ara es reivindica el paper de la tutoria, al batxillerat encara es fa més necessària, crec jo. Per això, partint d'una situació en què la tutoria té potser un caràcter administratiu o burocràtic, crec que he sembrat la llavor per transformar-la i fer-la efectiva. L'objectiu del taller era, ja els ho vaig dir de bon principi, fer-los reflexionar sobre la seva feina quotidiana i fer que se la replantegessin i miressin de trobar oportunitats de millora. Crec que n'han trobat moltes i, el que és millor, penso que les volen dur a terme. Si és així, haurà valgut la pena el Taller.

I jo? Què n'he tret de tot plegat? He après una pila de coses sobre tutoria on line, eportafolis i en especial sobre Mahara. Però per damunt de tot he conegut persones.

Etiquetes de comentaris:

dissabte 21 de febrer de 2009

La fal·làcia de l'autisme de Moodle

Ja ho he sentit a dir algun altre cop, però aprofito que havia de respondre un missatge per intentar desmuntar la fal·làcia de l'autisme de Moodle. Quina és? Doncs la que diu que Moodle no afavoreix l'intercanvi d'experiències i/o materials entre els seus usuaris. Que abans era molt més fàcil compartir que no pas ara, on tot queda tancat darrera la pantalla d'identificació de Moodle. Anem a pams:

Punt número u: partim del supòsit que abans de l'aparició de Moodle el professorat compartia obertament els seus productes. Comprovem-ho amb un senzill experiment. Cerquem “lesson plan” a Google i trobem aproximadament 32.300.000 entrades. Busquem “programacions d'aula” i en trobem 12.000, d'entre les 10 primeres de les quals ja n'hi ha un parell pertanyents a editorials de llibres de text.

Conclusió? En el nostre país no hi ha costum de compartir el treball del professorat. El nostre contracte és per docència, no per creació de materials i, tot i que molts profes en fan i de molt bons, no surten de la seva aula. Sembla que algunes persones somien en un passat inexistent en què tothom, en una mena de catarsi hippy, compartia tot allò que feia.

Però mai no ha estat així. A casa nostra som de tenir les coses tancades a pany i clau per diverses raons: por a la crítica, inseguretat, manca d'autoestima, poca tradició de compartir, individualisme, por als aprofitats,... Recordo quan feia ensenyament presencial i preparàvem apunts en paper (encara en podeu trobar una mostra a la meva web fent clic aquí) en què venia a l'escola una professora de centres penitenciaris a recollir una còpia del dossier de l'estudiant que elaboràvem. Adduïa que tenia molta feina i poc temps per preparar materials (es veu que nosaltres en teníem poca de feina o molt temps) i que els nostres materials eren molt bons. Jo, de bona fe, l'hi donava, però una companya meva que al principi també ho feia, aviat s'adonà que, a canvi, no rebíem mai res, no hi havia res a compartir i la relació era desigual. En lloc d'una simbiosi es decantava cap al parasitisme. I no n'hi donà cap més de dossier, una postura molt legítima.

Punt número dos: moltes vegades els que recriminen a Moodle el seu tancament no coneixen o no formen part de la comunitat moodler. La comunitat catalana de Moodle s'articula al voltant del curs Moodle en català de moodle.org. Aquí sí que hi ha un lloc específic on posar en comú còpies de seguretat de cursos i fitxers d'exportació d'activitats, és el wiki anomenat Mercat de cursos i activitats. Crec que és la manera ideal de fer-ho: un wiki on les persones que volen compartir el seu treball escriuen un enllaç al lloc des d'on descarregar/veure el recurs i una petita descripció del que s'hi pot trobar. Així, qui està interessat va al lloc adient a buscar el que li interessa i en el Mercat només hi ha l'enllaç.

Un d'aquests llocs és, ja ho sabeu, la meva web. Allà s'hi poden trobar des del glossari de llenguatge TeX fins a la còpia de seguretat d'un curs sencer sobre el programa d'autoria de codi lliure eXelearning.

Hi ha altres llocs des d'on descarregar recursos i materials, un dels més grans és, sens dubte, l'OpenLearn learning space de la Open University anglesa des d'on es poden descarregar en diferents formats moodle-compatibles, una infinitud de materials i bastir-hi a sobre els cursos que desitgem. Convido als que diuen que Moodle és tancat a que cerquin quantes universitats, no sols catalanes, també espanyoles, fan una cosa semblant amb els seus materials que, des de fa tants i tants anys, deuen elaborar els seus professors.

I punt número 3: hi ha qui diu que la mateixa estructura tancada de Moodle, que demana una clau per entrar-hi, facilita encara més el tancament de cursos i activitats. Que hi ha formats més oberts, com ara els wikis, que afavoreixen molt més la compartició de materials. Un nou experiment per demostrar la fal·làcia de l'asserció: Moin-moin és un wiki que corre sobre python, el no-va-més del codi lliure i la circulació del coneixement sense traves. Doncs bé, us convido a visitar aquest wiki basat en Moin-moin. Divertit, oi?

Ja ho veieu: no és l'eina, és l'amo de l'eina qui decideix què queda obert i què queda tancat. I és molt legítim, cadascú a casa seva és l'amo i senyor, o la senyora i majora, i fa el que vol i decideix què mostrar i a qui (un expressió que empro cada cop que parlo de les vistes a Mahara, m'encanta).

Per tant, crec que he desmuntat la fal·làcia sobre l'autisme de Moodle i he traspassat la responsabilitat a qui realment la té: la persona que no obre les portes. Queixem-nos d'ella, però no matem al missatger, deixem que moodle segueixi fent la seva feina, que la fa molt bé.

Etiquetes de comentaris: , ,

dissabte 3 de gener de 2009

Documentant Mahara 2

Vaig donar-li vàries voltes al tema de la documentació de Mahara: quin sistema pot ser més efectiu? Per una banda LaTeX és tant potent que sap greu no utilitzar-lo. Però per altra banda espero que aquesta documentació sigui cooperativa i, sobre la base del que he fet, altres autors hi segueixin treballant, i per això cal una eina web.

Així que, al final, em vaig decidir per muntar un wiki amb el programari del Dokuwiki, un dels meus preferits i sobre el que corre On se colga el dimoni. Dokuwiki crea wikis tant potents com qualsevol altre aplicació, però sense necessitat d'una base de dades tipus MySQL, les dades les desa en forma de text pla i això estalvia recursos i problemes. A més, existeixen una pila de plantilles i connectors que li donen totes les potencialitats que un pugui necessitar. Per exemple, el connector DokuTeXit permet exportar el contingut del dokuwiki a format LaTeX i, si estigués instal·lat al sistema, processar-lo a PDF. Altres connectors permeten exportar a documents en format OpenOffice o crear presentacions en pantalla molt efectives a partir del contingut d'una pàgina.

La segona fase va consistir en redactar i posar les captures de pantalla que ja tenia preparades en un tutorial pels profes. És una feina que m'agrada, però he de reconèixer que sóc lent escrivint i que em va costar una tarda fer un tutorial i un matí revisar-lo (i si hi tornés, encara canviaria coses).

Així que vaig començar una tercera fase experimentant amb la web d'ScreenToaster. ScreenToaster és un lloc web que permet fer gravacions en vídeo d'allò que passa a la pantalla del nostre ordinador, pujar-les al seu servidor, posar-li subtítols, afegir-li so, etiquetar-les i, finalment, compartir-les tot enganxant-les en una pàgina web o encastant-les, com ara aquest vídeo:




En vaig sentir a parlar al Jordi Fontich a la Sala de profes del curs de Moodle, però com tantes altres coses ho tenia aparcat. Crec que hi ha un programari per a Mac que fa el mateix (però millor, diran els maqueros) però pel que costa aquest i les facilitats que dóna, ja m'està bé.

A principis de festes vaig enviar-los una sol·licitud de compte (és gratuït, però no automàtic) i quan me la van donar vaig fer alguna prova prou satisfactòria com per animar-me a fer la part d'ajudes de Mahara per a l'estudiant en aquest format. El resultat ha estat espectacular: he trigat una quarta part del temps que tenia pensat i crec que els resultats són prou entenedors i interessants.

Tot i que la imatge, el so i el vídeo són les meves assignatures pendents (sóc més de text, jo) crec que amb una mica més de temps encara me'n sortiria.

Etiquetes de comentaris: ,

dijous 1 de gener de 2009

Documentant Mahara

Aquestes dies he estat pensant sobre diferents temes que vam estar parlant amb la Bea sobre l'ePortafolis, Mahara vaja. En tenim un a la feina funcionant al 100% (suposo que el somni de més d'una víctima d'aquell satèl·lit de Mart) i sap greu no donar-li un és més intensiu i extensiu. Com que aquest trimestre de tardor ha estat una autèntica bogeria i pura supervivència no hi hem pogut dedicar massa temps, però alguna cosa teníem pensat.

Així que he fet un pla per implementar l'ePortafolis a la tutoria dels estudiants. Per què precisament a la tutoria i no en algun curs/mòdul? Doncs perquè la tutoria és una feina a mitjà i llarg termini, com l'ús de l'ePortafolis i crec que és el que més s'hi adiu. A través de la tutoria es poden donar les idees per fer-lo anar, de manera que quan en algun curs es demani alguna feina a l'ePortafolis, serà molt fàcil posar-s'hi perquè ja no hi haurà dificultats tecnològiques.

L'encàrrec, de cara a l'estudiant serà senzill: crear un blog de tutoria on escriure cada quinze dies aproximadament reflectint-hi com ha anat l'aprenentatge. Aquest blog es mostrarà en una vista al tutor/a i a la resta d'estudiants de la tutoria (una vintena, més o manco). Qui tindrà més feina, si més no al principi, serà el tutor/a que haurà de crear un grup, afegir-hi un fòrum, crear el seu propi blog i una vista per al grup. Aleshores convidarà als estudiants a afegir-se al grup i autoritzarà les sol·licituds de pertinença.

Fins aquí la feina inicial amb Mahara. Perquè un cop feta, quan ja tinguem tot el marc de treball, serà quan començarà de veritat la feina: motivar i fer el seguiment del grup de tutoria. Però això serà un altre tema.

La idea és donar les instruccions mínimes, però m'hi jugo alguna cosa que molt aviat veurem com més d'un estudiant espavilat, pel seu compte, ha descobert i s'aprofita de la potència de l'ePortafolis. Al temps.

Etiquetes de comentaris:

dissabte 29 de novembre de 2008

Comunitat catalana de Mahara

Ahir vaig veure a la web de la Moodlemoot un post d'una noia que anunciava la creació de la comunitat Mahara en castellà, així que vaig anar a mahara.org i vaig descobrir amb sorpresa dos fets:
  • que havien fet una remodelació profunda de la web del projecte.
  • que el meu antic compte ja no era actiu, es veu que han esborrat els vells usuaris i han tornat a començar de zero.
Em vaig tornar a registrar al lloc i, així que hi vaig entrar vaig anar a veure la comunitat en castellà que, de moment, no té massa membres però sí molta empenta.

A continuació vaig editar el meu perfil i vaig crear un grup, la Comunitat catalana de Mahara amb un parell de fòrums: el de la Traducció catalana i un altre sobre Llocs Mahara per compartir llocs on hi ha instal·lat un Mahara i, de passada, per saber per a què es fa servir.



Bé, la pregunta del milió de dòlars és: i on és la traducció catalana? Doncs ara de moment el directori ca.utf8 dorm al meu ordinador tot i que n'he anat enviant còpies per correu als que m'ho han demanat. Però tota la tarda que estic lluitant per dominar el git i connectar-me al de Mahara perquè el seu lloc definitiu serà, a partir de dilluns 1/desembre: http://git.mahara.org

L'estat de la traducció és aquest: tota la interfície de l'usuari està traduïda al català i només falta que algú/alguns/es s'entretinguin en traduir les ajudes.

Etiquetes de comentaris:

divendres 14 de novembre de 2008

Mahara ja parla en català

Malgrat les mil i una coses en què estic ficat, m'havia compromès amb mi mateix a traduir al català la interfície de Mahara i ahir a la nit la vaig acabar. Per interfície entenc allò que l'usuari veu en pantalla: els menús, els petits avisos, els aclariments, etc. Tot això ja està en català i del bo. Un company em va fer notar que normativament l'anglicisme portfolio s'havia de traduir per portafolis, com el portafolis eurepeu de llengües i m'hi vaig haver de tornar a posar.

Ara bé, queda una part no pas petita per traduir: les ajudes contextuals. Igual que a Moodle, on tocant l'interrogant groguet ens apareix ajuda específica sobre l'acció a fer, a Mahara apareix també el signe de l'interrogant, però blauet. Aquí, però, es tracta d'una finestreta que obre un script de Java del que Mahara en fa un ús intens, com ara el muntatge de les vistes a base d'AJAX on només cal arrossegar i deixar anar (drag and drop).

No crec que m'hi posi, ho deixaré per algun company/a i així no m'enduré jo sol la fama i la glòria ;-).

Si algú es vol descarregar el paquet d'idioma català molt aviat serà al git de Mahara a la carpeta lang (ara només hi ha l'en.utf8). Els més apressats, però, me'l poden demanar i els l'enviaré per correu.

Etiquetes de comentaris:

diumenge 2 de novembre de 2008

Presentació sobre Mahara

Als apunts sobre la MoodleMoot explicava que la Penny Leach de Catalyst em va passar el fitxer tex font de la seva presentació amb beamer-LaTeX sobre Mahara. Li havia demanat per a traduir-la al català (i potser al castellà, si tinc l'estona).



Hi he estat treballant aquests dies i avui l'he acabada i, on millor penjar-la que al meu ePortfoli?. Aneu-hi i allà trobareu la presentació. Espero que us sigui útil per entendre i conèixer millor Mahara.

Etiquetes de comentaris: , ,

diumenge 26 d’octubre de 2008

MoodleMoot 2008: s'ha acabat

Acabo de fer un document amb apunts de coses que m'han apassat aquesta MoodleMoot 2008 que es va acabar ahir a migdia. Com sempre són anotacions ben personals de com he vist aquest esdeveniment que tant esperava, del que tant esperava i de com de pressa se m'ha passat. Si feu clic aquí el podreu llegir en català,

Actualització 28.20,08: Amb l'empenta de Pedro Villlarubia ja el tinc traduït al castellà: haced clic aquí para ver los apuntes de la Moot en castellano.


També es poden llegir totes les presentacions i pòsters a la web de la Moodlemoot. A destacar les que he ajudat a fer. En primer lloc la presentació El sistema Moodle, on s'explica com muntar una campus virtual a base de programes de codi lliure i al voltant de Moodle. I el pòster Mahara i Moodle: un primer contacto on s'explica una primera prova de l'ús de l'ePortfoli.

A partir de la setmana vinent es podran veure els vídeos de les presentacions que s'emetien en directe. Però ara mateix ja es poden veure fotos de la Moot a Flicr.

M'ho he passat molt bé.

Etiquetes de comentaris: , ,

dijous 16 d’octubre de 2008

Endevinalla

Avui, per un tema de feina, m'he passat a la competència i he estat tafanejant la web d'ATutor. Hi tenen una demo molt potent i plenament operativa, m'ha agradat molt. Si mai plego de Moodle em sembla que ja sé on aniré (Sakai no s'ajusta al que entenc per un entorn complet d'ensenyament i aprenentage, més aviat és un suport a la docència).

Doncs vet aquí que estava fent cosetes a la demo i veig la pestanya ePortfolio, faig clic i... a que no sabeu què se m'obre? Doncs sí: Mahara. Crec que serà l'estrella de la MoodleMoot 08.

Per cert, ja tenim Mahara lligat a Moodle i ben aviat podrem posar-lo en producció.

Etiquetes de comentaris: , ,

dimarts 17 de juny de 2008

Final de curs

L'altre dia algú em preguntava que d'on treia les energies per acabar el curs, sembla ser que estic fent encara moltes coses. Jo no ho trobo pas així, segueixo fent les "moltes" coses que faig habitualment. El que pot ser és que, com que veig la llum al final del túnel, faci l'esprint final. Vegem en què estic ficat ara mateix:
  • acabant el curs i fent còpies de seguretat. Començant a preparar el següent sota la idea de les competències clau
  • preparant el que vull provar: la darrera versió de Moodle, Mahara (com no) i un servidor Java que permeti des de treballar amb àudio fins a fer mapes conceptuals, passant per LAMS. No m'ho acabaré.
  • preparant la MoodleMoot 08: ara que sembla que la cosa rutlla força bé val la pena seguir-hi la petja. A més, volem fer una presentació de tot el disseny del campus que pot quedar força bé. Però això ho deixarem per l'estiu.
  • LaTeX per distreure'm i relaxar-me. El fet de tenir petits problemes a resoldre és tant engrescador com resoldre sudokus o mots encreuats. sobre tot quan els resolc.
  • xerrant amb força gent. Potser sí que és cert que encara em queden energies perquè ja estic pensant en coses que vull fer el curs que ve i encara no m'he acabat aquest.
Realment, l'etapa més productiva d'una persona comença als 40.

Etiquetes de comentaris: , , , ,

diumenge 8 de juny de 2008

Mahara strikes again

Des del darrer post han passat força dies i força coses interessants, de les quals en vull destacar dues per la seva relació amb Mahara, el projecte que en aquest moment m'està il·lusionant més.
  • dimarts passat vaig fer la Conferència inaugural de la MootURV a Tarragona. El tema era Les edat de Moodle, el meu recorregut en l'ús de Moodle des del 2003 i, quan tocava parlar del futur, vaig dir el que crec que serà: Mahara. Diu en Xavi Suñé que era present a l'acte, que li va canviar la cara a l'audiència com volguent dir "Ara que conec Moodle, em venen amb un altre invent?" Després, amb les explicacions oportunes, la cosa s'aclarí, però el concepte ePortfolio i Mahara, el programa que el pot fer realitat de bracet amb Moodle, va quedar allà sembrat en terra fèrtil. Una professora de les Terres de l'Ebre que havia treballat l'ePortfoli amb Moodle va quedar força impressionada i interessada, en va demanar un, vaja. És clar, amb Moodle hi ha una feinada de por per obtenir els mateixos resultats que Mahara ens donarà amb un parell de clics (i moltes hores de feina, oi Bea? ;-)
  • ahir dissabte es va fer la Jornada Espiral 2008, enguany dedicada a les xarxes socials. No és un tema en el que hi estigui molt ficat, però venia en Pedro Villarrubia i era una magnífica oportunitat de retrobar-nos, no solament amb ell, sinó amb tota una colla de gent amb la que sempre tens ganes de parlar. Així que deixant el cansament i l mandra me n'hi vaig anar.
El matí transcorregué agradablement amb una sèrie de xerrades ni curtes ni llargues, ben acompanyades de diapositives que relaxaven, més que angoixaven (a destacar la d'Antonio Solano que em va impressionar força o la de Charo Fernández). Em vaig emocionar amb els edublogs guanyadors del concurs d'enguany, el de la biblioteca de Fene, el de la escola d'infantil de Gines o el de la Casa d'oficis de Sant Feliu: dóna gust veure com encara hi ha professorat amb ganes de fer coses, moltes coses, malgrat els vents de dalt i dels costats bufin en contra.

Després del cafè hi hagueren 3 ponencies: la d'Aulablog, la de DIM amb un Pere Marquès molt mesurat, clar i entenedor i la bomba, la presentació de la xarxa edutac d'en Xavi Suñe. No sé per què (suposo que encara estava shockat de dimarts) va començar a parlar de Mahara i tothom aixecà les orelles. Què és Mahara? Què fa? És difícil d'instal·lar? Quina relació manté amb Moodle? Increïble.

A partir d'aquí tot el dia la conversa girà al voltant de Mahara. Vaig estar parlant amb força gent del tema perquè, és innegable, desperta interès. A més, i per reblar el clau, a la tarda en Fede Luque que parlava de xarxes socials en general va i torna a parlar de Mahara i d'Elgg com a exemples de xarxes que podem crear als nostres servidors educatius. I ja hi tornem a ser.

Ara que comencem a parlar de competències clau o bàsiques crec que tant Moodle com Mahara ens poden ajudar força. Tal com li deia al Jordi Vivancos: si Moodle ens pot fer canviar la manera d'ensenyar i aprendre, Mahara ens pot fer canviar la forma d'avaluar els aprenentatges.

No cal fer un examen puntual per veure què recordem aquell dia. Amb un eportfoli tenim el conjunt de feines d'un estudiant que ens permet veure l'evolució i desenvelupament al larg del temps. I no solament d'una forma lineal i aïllada. Podem veure la feina d'una persona en la nostra àrea però també en àrees veïnes i no sols d'engunay sinó d'altres cursos. Això permet el diàleg entre l'avaluador i a l'avaluat i demostrar a través d'evidències (o artefactes altrament dit tratos) què sé fer i com ho sé fer.

M'agrada Moodle i m'agrada el seu amic Mahara.

Ostres, i Elgg, què passa amb Elgg? Elgg és una excel·lent eina per crear xarxes socials que, de forma secundària, podem aprofitar des de l'escola. Però és que Mahara fa el que necessitem: crea un portfoli escolar i, de manera accessòria, permet crear xarxes socials. Però això és un plus, un complement que podrem explotar o no, però d'entrada Mahara el podem utilitzar directament en l'ensenyament.

Etiquetes de comentaris: , ,

diumenge 18 de maig de 2008

L'ePortfoli inicia etapa

Tot està preparat perquè demà dilluns l'ePortfoli basat em Mahara comenci a funcionar en fase de proves, però amb usuaris reals. D'acord amb la Bea vaig carregar els usuaris per CSV (el lligam amb Moodle es fa amb la versió 1.9 que encara no és la de producció actual) i vaig preparar-ho tot perquè no hi hagués problemes.

La Bea, pel seu costat ha preparat tot la feina pedagògica de veure quina feina hauran de fer els estudiants en aquets pocs dies que queden de trimestre. També ha preparat algun tutorial molt senzill (Mahara també ho és) perquè no hi hagi d'haver entrebancs a l'hora de crear vistes.

El concepte de "vista" és ben senzill però molt potent. Es tracta de crear això mateix, vistes del que tenim al portafoli, és a dir, decidir què volem mostrar i a qui volem mostrar-ho. Un usuari pot crear tantes vistes com vulgui i té 3 públics potencials: o bé tothom d'internet, és a dir, publicar del tot la vista, només als ususaris registrats del lloc o bé només als "amics" o usuaris amb qui un decideix relacionar-se i intercanviar informació.

A part dels usuaris que veuran la vista hi ha el que volem mostrar. Amb els mateixos elements, artefactes se'n diuen en l'argot portafoliaire, podem fer una gran quantitat de combinacions. Una vista, doncs, pot mostrar determinats fiotxers que tinguem penjats al portafoli més un (o més) blog més allò que vulguem com ara recursos externs, alimentacions RSS, etc. I podem crear una vista per a cada ocasió: una acadèmica només pels companys de curs, o bé una altra pública per amics i familiars externs a l'organització on s'estudia, etc.

Crec que si en sabem treure el màxim profit ens trobem davant una eina d'ensenyament i aprenentatge molt potent que ens pot fer canviar l'orientació dels treballs "escolars" i l'avaluació.

Etiquetes de comentaris: ,

dissabte 3 de maig de 2008

Mahara ja parla en català

Tot i els tradicionals llaços d'amistat catalano-maorí, he traduït la interfície de l'usuari de Mahara al català, falten però totes les ajudes i la part d'admin (que aprengui anglès). Si algú hi està interessat que contacti amb mi. No la publico perquè encara hi falten ajustaments, hi ha coses que tot i estar traduïdes no saps massa el sentit que tindran en el context.

Ara el que em queda és provar-lo com eina d'ePortfoli. Tot i que la primera prova l'ha passada, i amb nota alta: els usuaris de Moodle, sense altra condició ni haver d'estar donats d'alta a Mahara, hi poden entrar; un cop dins, Mahara els crea un compte mínim, però no abans d'entrar-hi.

Màgia? No, és l'opció Xarxa (Network) de Moodle. Sí, aquella opció del menú d'administració que mai no mirem i que fa meravelles. Recordo que a la MoodleMoot de Tarragona en Martin Langhof (tiet de Mahara per part de Catalyst IT) parlava del network i semblava una cosa llunyana, quasi bé ciència ficció: es poden connectar Moodles d'institucions diferents de manera que un usuari del Moodle A de la institució A pugui entrar, sense tornar-se a identificar (Single-Sign-On =SSO), en el Moodle B de la institució B. Genial.

Com que Mahara ha nascut a la era Moodle, se l'ha creat de manera que pugui entrar en aquesta xarxa de Moodles. I, en efecte, només cal configurar per una banda Moodle 1.9 perquè parli amb Mahara i li enviï usuaris i, per altra, amb Mahara perquè accepti els usuaris de Moodle. D'aquesta manera, i sense haver de fer malabarismes amb la taula d'usuaris de la BD com en altres aplicacions més primitives, podem afegir un bloc de curs que porti directament de Moodle 1.9 a l'ePortfoli.

Dilluns passat a la tarda, amb l'Albert, vaig estar-hi lluitant una mica. Ell m'explicava això del network de Moodle i jo em barallava amb Mahara. No va ser fins la matinada quan vaig aconseguir, configurant correctament la "institució" de Mahara, que un usuari de prova saltés de Moodle a Mahara. Però quin salt!

Ara que la part tècnica i de llenguatge està solucionada (no he trigat pas tant en fer-ho) només queda trobar "víctimes" que el vulguin provar per acabar d'ajustar-lo i, si el Monstre Espagueti volador vol, posar-lo en producció el curs que ve. Ja tenim ePortfoli!

Etiquetes de comentaris: ,

dissabte 26 d’abril de 2008

Recol·lecció, pensament, memòria

Recol·lecció, pensament, memòria: vet aquí els tres significats de la paraula maorí Mahara. La memòria, el pensament no és altra cosa que mirar al nostre interior i recollir-ne experiències. [Off topic: podreu aprendre maorí en línia fent clic aquí]

Però Mahara és també un programa creat per Catalyst IT (on treballa en Martin Langhoff) i pagat amb els diners d'una sèrie d'institucions i universitats de Nova Zelanda; el producte és de codi lliure. Ja veieu de què viuen els programadors de PL: de la seva feina. Una altra cosa és que hi ha institucions públiques que, en lloc de malbaratar els diners dels impostos dels ciutadans, els dediquen a revertir a la comunitat global. Jo vull ser maorí.

Si seguiu aquest blog recordareu que en parlava ara fa un any quan anava darrera d'un programa d'eportfoli electrònic, però que no me'n vaig sortir.

Ha passat el temps (i les versions de Mahara) i ara compto amb l'expertesa de l'Albert que fa fàcil allò impossible. De manera que planificant una mica el meu temps vaig veure que era ara o mai, i divendres vaig instal·lar de nou Mahara al servidor experimental. Amb un parell de tocs va funcionar i ben aviat funcionarà encara millor.

Tornem-hi: què és Mahara? Tradueixo: és un complet portfoli electrònic de codi obert, blog, constructor de Currículums Vitae i sistema de xarxa social que connecta els usuaris i crea comunitats en línia. Mahara ha estat dissenyat per donar als usuaris les eines per demostrar a qui convingui el seu aprenentatge al llarg de la vida, les habilitats adquirides i el grau de desenvelupament. Ostres, és el que necessito!

Característiques:
  • eportfoli: l'usuari controla què veuen els altres del seu portfoli, pot crear vistes.
  • permet crear directoris i subdirectoris, gestionar-hi els fitxers i conèixer la quota de capacitat ocupada.
  • un blog complet amb comentaris, notificacions, etc. per usuari.
  • xarxa social: els usuaris poden afegir amics a la seva llista i crear, així, una xarxes.
  • creació de CurriculumVitae.
  • publicació de la informació del perfil d'usuari.
  • metadades: cada artefacte pot anar acompanyat de les metadades que es vulgui.
  • la mala notícia és que no està traduït al català (es parla poc a NZ ;-).
Mahara és amic de Moodle: poden compartir les dades d'usuaris de manera que només amb una identificació es pugui passar d'un aplicatiu a l'altre.

Mahara és potser el que estava buscant. Sembla que Elgg no tira prou bé i en canvi Mahara ha crescut prou com per ocupar el seu lloc. O potser no, potser em deixo arrossegar pel meu entusiasme per les coses noves.

Ja en tornaré a parlar.

Etiquetes de comentaris: , ,

Creative Commons License
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-No comercial-Compartir Igual 3.0 Espanya de Creative Commons