Conclusions

La iniciativa del Departament d'educació de concedir aquests tipus de llicències d'estudis (modalitat C) és molt positiva i enriquidora. Per una banda, permet l'estada en una escola d'un altre país i per altra, incentiva al disseny, aplicació i avaluació de diferents tipus de projectes, que s'han de portar a terme a les nostres escoles i per tant, beneficien al nostre alumnat.

Tenint en compte els objectius que volia assolir amb el desenvolupament d'aquest projecte i després de l'estada de 8 mesos a Escòcia puc dir que conec el funcionament general de l'escola Dunlop Primary School, així com la pràctica docent que s'hi porta a terme. He adquirit el vocabulari i les expressions necessàries per poder implementar les sessions d'educació física en anglès. Conec l'organització de l'àrea d'educació física de l'escola de Dunlop i la metodologia, les tècniques i les estratègies específiques que s'empren en aquesta àrea. Pel que fa a la metodologia que vaig observar en les classes d'educació física a l'escola de Dunlop, no crec que els especialistes d'educació física de Catalunya la poguéssim imitar i aplicar a les nostres escoles per les característiques del nostre alumnat. Des del meu punt de vista, considero que l'alumnat en aquelles sessions estava massa estona inactiu, sense moure's, esperant-se fent files, observant com feien l'activitat els altres. Diria que el percentatge de temps que un alumne o una alumna estava actiu/va en una sessió era del 40%. A més, la disciplina era bastant estricta i l'alumnat gairebé no interactuaven entre ells. Això no vol dir que aquest fet es donés a totes les escoles d'Escòcia, jo no m'atreviria a generalitzar. Tampoc vol dir que l'especialista d'educació física del centre no emprés recursos bons i vàlids en les seves classes. Penso que era una gran professional i que les activitats que proposava sempre eren coherents per l'edat de l'alumnat i l'objectiu que volia treballar en la sessió. També he agafat idees sobre recursos i materials per emprar-los posteriorment en l'aplicació del projecte. He programat 3 unitats didàctiques relatives a jocs, danses i a esports i he creat materials pel tractament interdisciplinari dels continguts curriculars de les àrees d'educació física i de llengua anglesa, com les làmines emprades en la unitat de programació dels jocs, o els vídeos per la unitat de les danses.

Durant i després de l'aplicació del projecte i mitjançant l'avaluació podrem fer un anàlisi de la millora de la competència lingüística en anglès de l'alumnat del centre, ja que s'haurà incrementat l'exposició d'aquest alumnat a la llengua anglesa mitjançant l'ús d'aquesta llengua durant l'hora d'educació física a la setmana que es realitza emprant l'anglès com a llengua vehicular i de comunicació, tant per part del mestre com de l'alumnat. També podrem valorar si l'alumnat ha adquirit un nivell de comunicació bàsica que els permeti entendre's i expressar-se en anglès. Independentment dels resultats, amb aquest projecte s'ha potenciat i s'ha donat una importància rellevant a l'ensenyament i l'aprenentatge de l'anglès a l'educació primària, prioritzant en tot moment la comprensió i l'expressió oral.

La realització d'aquest projecte també ha fet possible exportar elements culturals i educatius escocesos al Ceip La Roca. En aquest sentit l'alumnat tindrà l'oportunitat d'aprendre i de jugar jocs tradicionals escocesos, d'aprendre i de dansar danses típiques d'Escòcia i d'aprende i practicar esports que no són tan habituals practicar-los a les nostres escoles. També podrà ampliar el seu vocabulari en anglès pel que fa al nom del materials i els aparells emprats a l'àrea d'educació física, així com el nom de les accions i moviments que normalment es porten a terme durant les sessions d'aquesta àrea. Millorarà la comprensió de les ordres i les explicacions fetes en anglès i aprendrà a preguntar, demanar... i dir frases bàsiques i útils pel seguiment de la classe en anglès. Amb l'ajuda del mestre i de la resta de companys i companyes de la classe seguirà el funcionament general de les sessions d'educació física, tot i que la llengua vehicular sigui l'anglès.

Per tant, valoro com a molt positiva aquesta experiència, tant pels beneficis personals i professionals que m'ha aportat a mi personalment (a part de totes les mencionades, afegir la millora de la competència lingüística en anglès i la millora dels meus coneixements informàtics pel fet de presentar l'esmentat projecte en format de pàgina web) com per tots els beneficis que aportarà a l'alumnat, tant a nivell cultural com lingüístic.