Justificació

La idea de portar a terme alguns continguts d'una àrea curricular en anglès es planteja perquè el centre vol potenciar que l'alumnat tingui un bon bagatge lingüístic per tal que es pugui adaptar i pugui viure amb comoditat en la societat present i de futur. Una societat caracteritzada, entre altres coses, per la tecnologia (Internet...), per ser plurilingüe, per la mobilitat (ja sigui per motius familiars, d'estudi, de treball....) requereix que els seus habitats tinguin un coneixement i es puguin comunicar amb d' altres llengües (anglès). L'escola no es pot girar d'esquena a aquestes noves necessitats i exigències sorgides a la societat, per això és positiu que adapti el currículum a aquestes.

Una manera de fer-ho és a través del present projecte ,"Let's do some Physical Education in English!. l'ensenyament i l'aprenentatge d'alguns continguts d'educació física en anglès".

Aquest neix de la convicció del claustre del CEIP la Roca de Sarrroca de Lleida que l'alumnat pot veure reforçat l'aprenentatge de l'anglès si pot emprar els coneixements adquirits en aquesta àrea en altres contextos. El claustre també creu que augmentaria la motivació de l'alumnat per aprendre la nova llengua si la poden emprar en una situació comunicativa real i, per tant, poden apreciar la utilitat immediata.

Per tant, el que es pretén és millorar la competència lingüística de l'alumnat en llengua anglesa, augmentant l'exposició a aquesta llengua a través d'una matèria curricular que no sigui la pròpia llengua anglesa. Es vol que l'alumnat faci us de l'anglès no només en la franja de temps dedicada a aquesta assignatura sinó en altres franges horàries, és a dir, que aprenguin anglès en el context d'una altra àrea. Es tracta d'un enfocament interdisciplinari, on l'anglès esdevé un mitjà per aprendre alguns dels continguts d'una altra matèria, en aquest cas, de l'àrea d'educació física.

És per aquests motiu que les unitats didàctiques d'educació física que he elaborat estan pensades per impartir-les en anglès.

Per què he triat continguts de l'àrea d'educació física?

El fet de triar continguts de l'àrea d'educació física respon a diferents motius, que m'agradaria comentar breument:

•  Primer de tot, i potser és un motiu més pràctic que pedagògic, és que sóc especialista d'educació física i d'anglès, tot i que mai he exercit de mestra de llengua estrangera. El fet de tenir les dues especialitats és un avantatge per portar a terme aquest projecte, tot i així crec que aquest seria més ric si a l'hora de portar-lo a terme em pogués coordinar amb altres persones. En el meu cas aquest fet és possible, ja que la plaça que tinc assignada a la meva escola és de primària, per tant, la d'anglès i la d'educació física són ocupades per altres persones amb les quals em podré coordinar per fer una aplicació més rica d'aquest projecte.

•  Per un altra banda, el treball que he portat a terme a l'escola que se'm va assignar a Escòcia i on he treballat durant 8 mesos, consistia en impartir classes d'educació física en llengua espanyola. Per tant, el present projecte seria l'inversa d'aquest treball realitzat. És a dir, a Dunlop Primary school (on la primera llengua de l'alumnat és anglès) havia de portar a terme les classes d'educació física en castellà, i al CEIP la Roca (on la primera llengua de l'alumnat és el català) portaré a terme les sessions d'educació física en anglès.

•  Un altre motiu d'haver triat l'àrea d'educació física és que aquesta matèria prioritza els continguts procedimentals i actitudinals enfront dels conceptuals, fet que facilita crear un ambient lúdic i relaxant on l'alumnat es pot anar endinsant en l'ús de l'anglès sense angoixar-se per si hi ha hagut algun concepte que no ha “agafat” o que se li ha “escapat” a causa de la llengua vehicular (anglesa). És a dir, el fet que els continguts d'aquesta àrea siguin més motrius que cognitius permet que l'alumnat estigui en contacte i empri la llengua anglesa, sense deixar d'adquirir els continguts propis de l'àrea d'educació física. El fet de donar més importància a continguts procedimentals i actitudinals no vol dir que no es tractin els continguts conceptuals pertinents i que no s'impliqui a l'alumnat de manera integral (motriu, psíquica i social). Les unitats de programació dissenyades tenen en compte tots tres tipus de continguts i es reforcen emprant diferents recursos i materials didàctics.

•  L'educació física és una àrea que permet combinar el repte físic amb el lingüístic, alhora que també fa necessària la comunicació oral en moments totalment vivencials i situacions reals, fet que potencia l'expressió i inhibeix la vergonya. A més a més té molt poca càrrega de treball escrit.

•  L'edat de l'alumnat (de 9 a 12 anys) i el nivell d'anglès que tenen (segons el que pertoca a aquestes edats) van ser uns altres motius per pensar que l'àrea d'educació física era una de les més idònies per iniciar un projecte d'aquesta envergadura, ja que el vocabulari d'anglès que s'empra en les sessions d'educació física va encaminat a explicar els jocs, les activitats, les regles dels diferents esports, les accions que hauran de fer, el material que hauran d'emprar...i l'alumnat no ha d'aprendre aquest vocabulari amb l'objectiu de memoritzar-lo per fer-lo anar en proves o per no tindre la oportunitat d'emprar-lo, sinó que l'haurà d'aprendre per fer-lo servir i a més a més a molt curt termini, i aquest fet ajuda a interioritzar-lo.

Per què l'educació física en anglès a cicle mitjà i superior?

El CEIP La Roca és una escola rural de dues unitats. En una unitats hi ha l'alumnat des de P3 a 2n i en l'altra unitat hi ha l'alumnat des de 3r a 6è. Hem pensat adreçar el projecte a l'alumnat de cicle mitjà i superior donat que aquests s'inicien en l'aprenentatge de l'anglès a primer, i aquest fet facilita que ja estiguin familiaritzats amb l'idioma (vocabulari, estructures, fonètica...) i que aquesta hora que fem d'educació física emprant l'anglès no sigui el primer contacte de l'alumnat amb l'anglès. A la vegada permet una retroalimentació entre el que s'està fent a la classe d'anglès i el que es fa en aquesta franja de temps en què s'imparteixen aquestes unitats de programació en anglès.