LA
NATURA
I
GUERAU DE LIOST
ARTICLE
DE
JORDI ROCA I ROVIRA
dins del
PROGRAMA COMMEMORATIU DEL CINQUANTENARI DE LA MORT DE
JAUME BOFILL i MATES
OLOT 1983 |
|
Habitualment
quan hom parla de la natura en les obres dels nostres escriptors del començament
del segle XX, s'afanya a contraposar noucentistes i modernistes i a marcar-ne
bé les diferències. Així ho fa Xènius quan
prologa el llibre de versos de Guerau de Liost que porta per nom La Muntanya
d'Ametistes, i així ho ha fet pràcticament tothom des d'aleshores
ençà. Amb tants arguments que suporten aquesta teoria, els
simples lectors no podem fer res més que creure'ns-la. De totes
maneres una inconformitat radical amb les consignes i una lectura neta
de l'obra de Guerau de Liost fan que ens n'adonem que les diferències
entre uns i altres no són pas absolutes.
Guerau de Liost, model de noucentisme, quan parla de natura per ventura
no parla de la natura lliure, de la natura que creix espontània
i que no ha estat mai profanada en tota la seva dimensió virginal?
Qualsevol lector que sàpiga fer tants per cents indicarà
que la gran majoria dels paisatges que surten a Guerau de Liost no deixen
ni entreveure la mà de l'home -el cap ja és una altra cosa-.
Hauríem de concloure reivindicant la unitat del paisatge en modernistes
i noucentistes? Jo m' atreviria a dir que fins i tot hi podríem
afegir-hi els ja més llunyans representants de la Renaixença.
Segurament que el primer autor d'aquest segle que trenca aquesta única
identitat de paisatge és Josep Pla. Sí, el paisatge cultivat
que surt tan ben descrit en la lletra i en l'ànima de l'escriptor
empordanès, sí que és contrari als paisatges verges
-més o menys monstruosos- de modernistes i de noucentistes. Per
tant haurem de convenir que Guerau de Liost i el moviment noucentista
no se separen pas del moviment modernista en una única seducció
per part del mateix tipus de natura. La diferència rau en la transformació
mental, humanització i civilització de la natura en uns
i la presentació, en altres, d'una natura viva i independent de
qualsevol influència racionalitzadora, que surt pura al paper des
dels ulls -amb un xic de col·laboració del subconscient
si voleu- però que el cervell no pot ni vol sotmetre a la mesura
humana.
|
|