15 coses que ha de fer el MEF del s. XXI

Per Jordi Roca i Font

1. Deixar molt clar qui mana. Des d'un principi cal posar unes normes clares: per parlar aixecar la mà, no tocar el material quan no toca, portar xandall i calçat adequat, no fer bestieses com tirar-se de cap pels matalassos, etc..

2. Tenir molt clares les mesures de seguretat. Cada exercici, sobretot gimnàstic, ha de tenir unes mesures de seguretat com matalassos, etc... Cal saber on col.locar-nos en determinats exercicis per les ajudes.

3. Col.locar-se en un lloc on veus tots els alumnes. Si els dónes l'esquena hi ha el perill que passi alguna cosa i no ho vegis.

4. Fer les explicacions sempre en el mateix lloc. Ells han de saber que quan el MEF diu "mig de la pista" hi haurà una explicació.

5. No fer les explicacions fins que callin. L'Educació Física els agrada, per tant callaran per no perdre temps. A més tampoc és "plan" perdre les cordes vocals...

6. Controlar la roba que porten per veure si és l'adequada. A la primavera és habitual que vagin en màniga curta o pantalons curts a la mínima, compte amb els refredats. Si els demanem que portin xandall també n'hem de portar nosaltres... hi ha poques coses pitjors que un MEF amb texans, camisa i sabates de carrer.

7. Controlar el terreny per evitar possibles perills. De vegades pot haver-hi grava a terra, pot estar moll i relliscar, estar brut, etc..

8. Buscar ajudants per treure i guardar el material. Normalment pot ser una forma de guanyar-se el més "incontrolable" de la classe. A ells els encanta col.laborar i així no els dónes l'esquena gaire estona.

9. Agafar-s'ho amb calma. Si no surt tota la sessió com et pensaves és igual, no perdis mai la calma. És impossible filar molt prim en l'estona de cada joc-exercici.

10. Improvisar no és delicte. De vegades és bo improvisar variants sobre el terreny si veus que funcionen. Algú que no sàpiga improvisar no és un bon MEF.

11. Controlar les files. Si hi ha ordre d'entrada i sortida hi haurà menys problemes. De vegades a les files és on hi ha més conflictes.

12. Explicar què es treballa en cada exercici i exposar algun exemple quotidià per ajudar en les explicacions. Per exemple: treballar bé la coordinació ens ajudarà a córrer molt millor.

13. Incentivar que preguntin què es treballa en cada exercici-joc. Han de saber que si fem alguna cosa no és per perdre el temps.

14. Per avaluar sobre el terreny cal portar alguna carpeta de tapa dura per deixar-la per terra quan calgui. Si vas amb fulls sols volaran o s'espatllaran.

15. Portar sempre un mocador de paper ( o +) a la butxaca. De vegades els pot sortir sang del nas, mocs o es poden fer mal.

Amb tot això encara no és clar que les sessions surtin bé el 100% o que algun alumne es pugui fer mal. En la nostra feina sempre hi ha un element de risc que està fora del nostre control.

Jordi Roca i Font. Maig 2003.

Torna a l'índex