PRE-ESPORTIUS
APLICABLES
a l’ESCOLA
1- LA CAIXA Punteria i tècnica
Es col.loquen tots els nens en fila índia davant de la cistella de
bàsquet. Tiraran tirs lliures per ordre. Si un nen encerta acumula dos punts a
la cistella, si el nen següent falla es queda aquests dos punts. Si encerta el
llançament acumula dos punts més que es sumaran als que ja hi ha a la
"caixa"(cistella). El primer de fallar es quedarà els punts acumulats
i després es tornarà a partir de zero. Si no hi ha punts acumulats i es falla
no passa res. Qui arribi primer a vint (o més, segons s’estableixi abans) punts
queda eliminat. En nens més grans es pot fer rebot que dóna una segona opció de
llançament i un punt per acumular. Aquest joc pot ser jugat en futbol o handbol
també pel sistema de penals.
2- "KILLBALL" Estratègia + llançaments amb presició
Dos equips en dos terrenys separats per una línia. Amb una pilota
fluixa els d´un equip intentaran tocar els altres sense sortir del seu camp.
Els tocats tenen un terreny alternatiu darrera des d´on poden salvar-se si
toquen un contrari amb la pilota. És el joc que vulgarment es diu
"mate". Cal deixar clares les normes de bon prinicipi perquè potser a
l’escola hi juguen diferent: agafar la pilota d’un llançament contrari suposa
l’eliminació de l’altre. Si la pilota toca a terra i després el jugador, aquest
no és mort. Si la pilota toca dos o tres jugadors abans de tocar a terra es
moren tots i si algú l’agafa abans que toqui a terra els salva.
3- EL RÀPID Agilitat i rapidesa de moviments
En una porteria de futbol s´hi col.loca un porter i una fila índia de
nens a fora de l’àrea. Cada nen té cinc punts. Aniran xutant a gol per ordre,
qui marqui gol torna a la cua i el porter perd un punt. Quan un nen falla ha
d´anar ràpidament a la porteria a ficar-s´hi de porter. És permès xutar molt
ràpid encara que el porter no estigui a punt, d´aquesta manera no es distreuen
i el joc és més àgil. Quan s´arriba a zero es queda eliminat. Guanya l´últim.
Es pot fer amb el peu o amb la mà simulant l´handbol. S’ha de xutar sempre des
de fora de l’àrea.
4- "FOOT-CRANC" Resistència/força/flexibilitat
Hi ha dos equips en un terreny de joc reduït. Uns cons fan les
porteries . Els dos equips es col.loquen en posició de cranc: panxa enlaire amb
peus i mans a terra i el cul sense tocar a terra. No hi ha porters. En començar
el joc tots estan a la seva porteria. Es deixa la pilota al mig de la pista i
comença el joc. S´han de moure en posició de cranc i intentar fer gol a la
porteria contrària amb el peus. En cap moment es pot tocar la pilota si es té
el cul a terra. Quan la pilota va fora els límits del camp es tira dins el
terreny de joc de nou. Les porteries es poden ampliar per guanyar en més gols.
Si un jugador toca la pilota mentre té el cul a terra , la pilota passa a l´
altre equip i el jugador és amonestat amb un minut fora.
5- TERRA-BOL Resistència/força/estratègia
Hi ha dos equips en un terreny de joc reduït que llisqui força, un
passadís ample o un gimnàs és perfecte. Uns cons fan les porteries. Els dos
equips es col.loquen panxa a terra i s’han de moure amb l’impuls dels braços.
Es tracta de fer gol colpejant la pilota sense agafar-la. Agafar la pilota
suposa 1 minut d’expulsió. El principi del partit els dos equips es col.loquen
a la seva porteria i el monitor tira la pilota al mig del camp. Evidentment no val
aixecar-se sota cap concepte en ple joc. Hi ha una variant que és jugar amb
quadropèdia amb els genolls i les mans a terra.
6- TOUCHDOWN HANDBOL Rapidesa, estratègia i presició
En un camp de futbol es marquen dues zones a cada extrem que poden ser
les àrees per exemple. Aquestes zones són les zones de MARCA. Per marcar gol
(touchdown) només cal que un jugador toqui la pilota amb els peus o una altra
part legal en el futbol dins de la zona de marca d´atac respecte la seva zona
de marca. A part d´aquesta peculiaritat semblant al Futbol Americà la resta del
joc és igual que el futbol.
7- TOUCHDOWN FUTBOL Rapidesa, estratègia i presició
En una pista poli-esportiva les àrees són les zones de MARCA. Per
marcar gol (touchdown) només cal que un jugador toqui la pilota amb les mans o
dins de la zona de marca d´atac respecte la seva zona de marca. A part
d´aquesta peculiaritat semblant al Futbol Americà la resta del joc és igual a
l’handbol. Per evitar individualismes es pot fer que només es poden fer tres passes
amb la pilota a les mans i després l’han de deixar anar.
8- ELS GEGANTS DEL BÀSQUET Estratègia + força
Es tracta de jugar un partit de bàsquet amb la peculiaritat que per
fer cistella s´ha d’estar a sobre d’un nen del mateix equip (gegants). Els nens
que fan de gegants poden desfer-se quan vulguin i tornar-hi quan vulguin i
tothom pot fer de gegant del bàsquet en algun moment del partit. Els rivals no
podran tocar els gegants o seran castigats amb tres tirs lliures. La única
forma de prendre’ls la pilota és saltant i tocant-la. Els gegants no poden fer
més de cinc passes amb la pilota. La resta de nens jugaran un partit normal
però no podran fer cistella, es dedicaran a passar la pilota al gegant més ben
situat. Fer falta a un gegant suposa tres tirs lliures; si els nens es
passessin de llestos i veiguéssin que és més efectiu pel seu equip provocar
tres tirs lliures, després caldria tirar-ne cinc o més a criteri del monitor.
9- MINI GOLF Punteria + concentració
Amb una pilota de golf, un pal (de paraigua per exemple) i una gorra
es pot fer una competició de golf. La gorra és el forat i es col.loca a
diferent distància o amb obstacles que han de sobrepassar, cal improvisar
proves divertides. Tots els nens tiraran des del lloc establert abans de
canviar-lo. El monitor tindrà un requadre on anotarà les puntuacions que
després s’acumularan en cada forat. Fer més de vuit tocs en un forat suposa
posar un 8 a la puntuació i deixar tirar el següent.
10- FUTBOL BUFA Estratègia + capacitat de bufera
En una taula o espai pla es marca un terreny de joc amb porteries molt
grans. Dos o més jugadors per equip intentaran marcar gol bufant una pilota de
tennis taula. Només val bufar, no és permès tocar la pilota amb les mans.
11- FRONTÓ-FUTBOL Punteria i tècnica
En una paret es xuta una pilota seguint un ordre. Qui no arribi a la
paret, es passi d´una marca o toqui la pilota més d´un cop perd una
"vida". Quan es perden tres vides es queda eliminat. Cal un espai
força gran per poguer xutar fort. Guanya l’últim que queda.
12- FUTBOL-XUT Punteria + força
Dos equips de pocs jugadors en una pista de futbol sala. Cada equip
està en un camp i no pot travessar a l´altre camp. Amb una pilota pels dos
equips, els nens hauran de fer gol des del propi camp i evitar rebre’n parant
la pilota reglamentàriament. No hi ha porters i està prohibit totalment entrar
a l´àrea (només a recollir la pilota). Es tracta d´anar xutant amb punteria i
rapidesa per agafar descolocats els rivals. Es fa durant un temps o fins a
arribar a uns gols. Si no es fan molts gols es pot fer que els tirs al pal
valen mig gol, així dos xuts al pal valdran un gol. Entrar a l’àrea suposa un
penal sense porter des del mig del camp per l’altre equip.
13- VOLLEY-LENT Domini del toc de dits en volley
Dos equips de pocs jugadors. Es fa un camp de volley amb una xarxa més
baixa (depèn de l´edat) i es reparteixen els nens. Faran un partit de volley
amb la peculiaritat que només val tocar la pilota amb toc de dits, a més, la
pilota podrà fer un bot a terra abans de ser colpejada. La puntuació és com en
el volley i la pilota ha de ser de volley.
14- FRISBEE-GOLF Punteria + domini del frisbee
En un espai força gran com un bosc o parc es fan diverses marques que
simulen forats de golf. Els nens, per ordre, intentaran amb el frisbee fer
punteria a les marques amb els mínims llançaments. Es pot puntuar com en el
mini-golf. Evidentment es llança des d´on ha caigut el frisbee. Tocra només una
part de la marca ja es considera entrar el frisbee al "forat".
15- BEISBOL-PEU Velocitat, agilitat, atenció, estratègia.
Es fa un terreny de joc com el de beisbol. Hi ha dos equips: un
atacant i l´altre defensor. Un membre de l´equip defensor serà el
"pitxer"o recollidor, els altres li hauran de passar la pilota amb
els peus, quan la rebi (toqui) es para el joc. Els atacants que no estiguin
salvats (en base) quan el pitxer la toqui queden eliminats. El xutador (amb el
peu) té tres oportunitats per xutar la pilota que li envia el recollidor. Si
falla xuta el següent. S´ha de xutar la pilota dins els límits del terreny de
joc, després s´intentarà fer una carrera completa abans que la pilota arribi al
"pitxer".Val plantar-se en una base i després xuta el següent. Si un
defensor toca la pilota amb el cap abans que toqui a terra elimina el xutador i
els atacans que estiguin entre bases. Es torna la pilota amb el peu, no valen
mans. El joc es puntua per carreres completes i es canvien els papers quan tots
han xutat.
16- PETANCA-PENDENT Precisió
Es tracta de jugar a la petanca en pendent. Un nen tira la bola petita
i després cada nen té 3 oportunitats per acostar-se més a la bola petita. Només
poden jugar-hi tres nens a la plegada o més si es fa per equips.
17- MINI-FUTBOL Agilitat
general
Es tracta de jugar un partit de futbol en un camp amb unes dimensions molt petites i amb reduït número de jugadors. Si pot ser hi ha d’haver parets als costats que es poden fer servir per rebotar la pilota.
18- FRONTÓ Coordinació
Farem un grup reduït i es
posaran per ordre a pocs metres d’una paret. Amb una pilota que reboti força el
primer de la fila la llançarà a la paret i la rebrà el segon després d’un bot.
Anirem fent relleus comptant els errors de recepció o llançament. Es pot fer
eliminant o puntuant, com es vulgui. Va bé variar el tamany de la pilota de tan
en tan. Amb pilotes de tennis també va bé. És bo delimitar una alçada de
llançament a la paret i una línia per evitar que no val sobrepassar després del
rebot.
19- FUTBOLÍ HUMÀ. Coordinació,
agilitat
En espai on hi ha quatre línies gruixudes a terra hi ha dos equips.
Els equips estan partits ocupant dues línies no consecutives, hi ha la línia
d’atac i la defensiva, no hi ha porters. Al fons es fan dues porteries força
amples amb cons. Com en un futbolí els jugadors no poden sortir de la línia però
si moure’s lateralment per tocar la pilota. Es pot fer amb els peus o amb les
mans, si es fa amb les mans es fa que no val agafar la pilota, només val
colpejar-la. Si es fa amb els peus la pilota hauria de ser de foam o molt
fluixa. Els que cometin infraccions estaran un minut penalitzats sense jugar.
Es compten els gols.
20- LES DEU PASSADES
Coordinació
Farem dos equips i els distingirem si és possible amb “petos”. Es
tracta de fer-se passades amb les mans mentre es compten en veu alta les
vegades que la passada es fa amb èxit. Si arriben a 10 passades tenen un punt.
L’equip que no té la pilota intentarà interceptar-la, quan ho aconsegueixi o
caigui a terra seran ells els que intentaran fer 10 passades seguides. No és
permès tornar la pilota a qui te l’acaba de passar. L’espai hauria de ser força
gran. El joc permet múltiples variants com per exemple fer un bot entre cada
passada, no moure’s si es té la pilota, etc..
Jordi Roca i Font
A Internet des del 2000.