Tercer nivell de concreció de psicomotricitat al pavelló.

Per Josep Marcó.


Primera sessió.

Nivell: p-3,p-4,p-5

Material: Globus de colors

Objectius de la sessió:

- Repàs/ introducció de colors.
- Coordinació dinàmica general.
- Expressió oral.
- Presentació dels nens-es.
- Ordre.

Descripció de la sessió:
 
Un cop canviades les bambes els nens-es s'asseuran al centre de
la pista. El mestre-a els explicarà que té un regal per ells
(un globus) i els demanarà que pot ser, així faran  hipòtesis
sobre el que és. Un cop ho hagin endevinat (es pot donar
pistes) s'anirà donant un globus a cada nen-a conforme digui
del color que és, el nen-a que li donem el globus dirà el seu
nom, quan tots tinguin el globus aniran jugant amb ell tocant-
lo amb les diferents parts del cos que digui el mestre, per
ex. "toqueu el globus amb les mans sense que toqui al terra,
amb els peus, amb el cap, amb els genolls." Es tindrà especial
cura de repartir-los per l'espai per evitar xocs. Un cop hagin
acabat l'exercici agafaran el globus i aniran cap a baix a
canviar-se les bambes. El globus es un regal per ells.

Possibles adaptacions:

Si hi ha algun nen-a amb dificultats d'expressió
oral, el tutor-a es posarà al costat seu per reforçar el
vocabulari pertinent als colors i les parts del cos. Si hi ha
algun nen-a amb dificultats motrius especials es tindrà
especial cura de que tingui un espai més ample per poder
realitzar els exercicis de coordinació dinàmica general.

Valoració de la sessió.

Els més grans (p-5) poden arribar a inflar els globus
ells mateixos. S'ho han passat bé.



Segona sessió.

Nivell: p-3, p-4, p-5.
Material: Aros (tortugues)
Objectius de la sessió.
- Ordre.
- Situació espacial.
- Moviments columna vertebral.
- Equilibri dinàmic.
- Coordinació dinàmica general.
- Salts.
- Respiració.
- Expressió corporal.

Descripció de la sessió:
Un cop canviades les bambes, els nens-es s'asseuran
al centre de la pista. El mestre-a explicarà l'activitat a
realitzar. Els nens es posaran en filera i imitaran els animals
que el mestre vagi dient. Els animals que es poden imitar
seran: El gat (quadrupedia amb genoll), l'elefant(quadrupedia
sense genoll), la serp(reptacions), el cranc (caminar enrera),
el cangur (salts) el cavall (p-5) (coordinació) l'aranya
(equilibri, força), el conill (salts), la granota (salts)., es
poden imitar tots els animals que se'ns passi pel cap, es pot
introduir l'animal del nom de la classe. S'acabarà quan es vegi
que els nens estan cansats (generalment després del cangur i el
cavall) i s'acabarà amb un exercici de respiració. Els nens-es
es col·locaran en el centre de la pista i s'agafaran les mans
formant un cercle, un cop el cercle sigui el màxim obert, es
deixaran anar, llavors se'ls dirà: "anem a imitar l'ocell" es
posaran amb els braços en creu i començaran a imitar l'ocell,
el mestre-a ho farà amb ells per que l'imitin quan pugin els
braços inspiraran per el nas i quan els baixin respiraran per
la boca (bufaran). Es farà varies vegades. Un cop hagin acabat
aniran cap a baix a canviar-se les bambes.

Possibles adaptacions:

Si hi ha algun nen amb dificultats motrius greus, no ho farà a
la fila amb els demés companys sinó que ho farà una mica
separat de ells a fi i efecte de no entorpir la filera.
Valoració de la sessió
Es valora molt positivament el fet de fer els moviments amb
filera, doncs els ajuda a situar-se en l'espai i al veure els
companys-es fer-ho amb facilitat a millorar l'execució dels
moviments. Els nens-es s'ho han passat bé.

Tercera i quarta sessions.

Nivell: p-3, p-4 i p-5
Material: Bancs suecs, pilotes de botar, pilotes de rítmica,
pilotes toves.

Objectius de la sessió

- Equilibri dinàmic
- Ordre
- Situació espacial
- Coordinació dinàmica general.
- Coordinació ull-ma, ull-peu.
- Salts
- Seguiment instruccions donades oralment en exercicis i joc.
- Vocabulari espacial: amunt, avall.
- Psicomotricitat fina amb quadrupedies amb/sense genoll.
- Reptacions.

Descripció de la sessió.

Un cop canviades les bambes, els nens-es s'asseuran al centre
de la pista. Seguidament el mestre-a explicarà l'activitat a
realitzar. Es partirà la classe en dos grups, el primer grup
treballarà amb un mestre i els bancs suecs, es tracta de passar
els bancs suecs de diferents maneres, (normal, normal amb salt,
de genolls, amb quadrupedia amb l'ajut dels genolls, amb
quadrupedia sense l'ajut dels genolls, com una serp, caminant
endarrera. cal tenir en compte que quan més petits siguin, més
necessitaran del nostre ajut, més endavant quan es faci en
circuit ja aniran guanyant en autonomia i seguretat i podrem
centrar-nos més amb casos més puntuals (vertigen, por.), a
nivell d'organització, es posaran sempre d'esquenes als que
estan fent activitats amb la pilota per tal d'evitar possibles
distraccions. Un cop hagin acabat es pot jugar al joc de les
panteres i els micos filosos: un grup són panteres, l'altre són
micos filosos, les panteres dormen i els micos filosos baixen
dels arbres (espatlleres) i van a fer pessigolles a les
panteres, quan el mestre fa un crit, les panteres es desperten
i van a menjar-se els micos filosos, aquests han de pujar de
pressa a les espatlleres per salvar-se, després canvien el rol.
L'altre grup farà activitats amb pilotes:

*Llençar la pilota enlaire, deixar-la botar i agafar-la (tots)
*Llençar la pilota amb força a baix i agafar-la al bot (tots)
*Obrir les mans, deixar botar, agafar la pilota (pre-bot) (tots)
*Botar (p-5)
*Passar-se la pilota per parelles/trios (p-4,p-5)
*xutar la pilota per: marcar (p-5), passar-la a un company(p-
4,P-5)
*Llençar la pilota endavant per terra/ per dalt, des d'un punt
per marcar gol
Etc, etc.
En aquestes activitats es important donar primer un temps de
joc lliure amb les pilotes i després marcar molt be els passos
a seguir amb ells per fer cada una de les activitats
programades.

Possibles adaptacions

Es pot demanar als nens-es si se'n recorden del que van fer la
setmana passada i a on han d'anar aquesta setmana.(el mestre-a
ho portarà anotat per anar-ho confirmant.)
Es pot mirar la lateralitat dominant tant als bancs (mirant
quin peu posen primer sobre el banc) com a les pilotes (mirant
quina ma, peu fan servir per a realitzar les activitats) CAL
RECORDAR PERÓ QUE NO ES CONCLOENT DONCS NO AFIRMEN LA
LATERALITAT FINS A CICLE INICIAL.
Cal donar tot l'ajut que ens demanin a l'hora de passar els
bancs i no anotar fins més endavant (circuit), possibles
problemes de vertigen o por.
Es poden detectar possibles problemes visuals o de memòria a
l'hora de realitzar exercicis amb la pilota.

Valoració de la sessió

Les activitats han sigut molt motivadores per ells, s'ha de fer
en dues setmanes seguides.
 Cinquena i sisena sessions.

Nivell: p-3, p-4 i p-5.
Material: Aros, colxonetes blaves.

Objectius de la sessió

- Ordre
- Situació espacial
- Coordinació dinàmica general
- Tombarella
- Esquema corporal
- Corre amb velocitat
- Introducció/repàs colors
- Contar fins a... en veu alta
- Repàs/introducció mides gros, petit, mitjà.

Descripció de la sessió

Un cop canviades les bambes, els nens-es s'asseuran al centre
de la pista. Seguidament el mestre-a explicarà l'activitat a
realitzar. Es partirà la classe en dos grups, un grup
treballarà amb un mestre i els aros, i l'altre grup treballarà
amb l'altre mestre i les colxonetes, prèviament i depenent del
temps, un mestre pot anar escampant els aros per la pista del
pavelló i els nens ho poden anar contant en veu alta (repàs de
números baixos, introducció números més alts). A efectes
d'organització el grup de colxonetes es posarà d'esquenes al
grup dels aros. El grup de les colxonetes farà primerament una
fila i a la senyal donada per el mestre intentarà fer la
tombarella (p-5, p-4) s'insistirà  en la necessitat que cal
esperar a que no hi hagi ningú a la colxoneta per iniciar
l'exercici, doncs si no algú es pot trobar amb una bamba a la
cara. A p-3 s'introdueix la tombarella, però hi ha nens-es que
ja ho han fet a casa, llavors se'ls demanarà qui ho ha fet a
casa i s'iniciarà la tombarella un per un. Trobarem nens que no
la fan primerament o que la fan malament, en cap cas els hi
direm res que no sigui molt bé, quan en trobem un que la fa
perfecta (sempre hi es) l'hi farem repetir dos, tres vegades
per que els altres en prenguin nota i es repetirà l'exercici,
normalment la segona vegada ja hi ha més nens-es que  ho saben
fer, el que no ho sap fer encara se li farà repetir l'exercici
SI ELL HO VOL, marcant-li acuradament tots els passos per
realitzar la tombarella bé, aquests passos seran: peu a sobre
la colxoneta, l'altre peu a sobre, mans al terra de la
colxoneta, cap entre les mans, acostem els peus al cap al màxim
i saltem.
 Si un nen te por a l'hora de fer-ho no se'l forçarà, ja li
sortirà més endavant. És molt important marcar bé les actituds,
(saber-se esperar, no empènyer... més endavant ho faran sols en
una estació del circuit.) Quan hagin acabat farem el joc de les
panteres i els micos filosos(explicat anteriorment) o el joc de
les colxonetes correcaminos: dos fileres, dues colxonetes, els
nens corren per l'espai i es llencen de panxa sobre la
colxoneta, per efecte de la inercia la colxoneta es desplaça,
cal insistir que s'hi ha de llençar de panxa i no de genolls,
tanmateix se'ls dirà que a la platja no s'han de tirar mai de
panxa.

L'altre grup treballarà amb aros, poden fer un seguit
d'activitats que reforçin el coneixement dels colors, de
l'espai, del cos, jocs, etc aquestes activitats poden ser a
tall d'exemple:
- Anar als aros d'un determinat color.
- No anar als aros d'un color (aro prohibit.)
- El joc de les cadires romanes però amb aros (cal música.)
- Fer rodar l'aro per el terra endavant, enrera...
- Llançament d'aro.
- Fer-nos passar l'aro per tot el cos, posar-lo sobre el cap i
caminar de puntetes.
- Corre per parelles amb l'aro agafat per cada cantó. Ho han de
fer molt separats per evitar accidents.
- Amb l'aro a la cintura córrer i no  xocar. (autos de xoc)
- Repàs de les mides gros, petit, mitjà.

Possibles adaptacions.
Amb nens-es amb problemes de llenguatge es marcarà molt bé el
color, i el mestre ho pot anar fent amb ells.
EN CAP CAS SE'LS TOCARÀ I SE'LS AJUDARÀ A FER LA TOMBARELLA
DONCS ES PODEN PROVOCAR LESIONS GREUS, TANMATEIX EN GRUPS
SUPERIORS S'INSISTIRÀ EN QUE NO PODEN AJUDAR ALS COMPANYS-ES
DONANT-LOS EMPENTES, CAL TENIR EN COMPTE QUE ES UNA ACTITUD
BASTANT HABITUAL.
Es pot mirar la lateralitat de peu, mirant quin peu posen
primer sobre la colxoneta.
No s'anotarà res de conceptes fins que ho facin autònomament en
el circuit, es remarcaran molt les actituds.
Valoració de les sessions

Als nens els hi ha agradat bastant, es poden buscar més
activitats per fer amb aros.
Setena sessió

Nivell: p-3, p-4 i p-5

Material: aros

Objectius de la sessió:
- Comprensió oral
- Expressió corporal
- Situació espacial
- Ordre
Descripció de la sessió.

Un cop canviades les bambes els nens-es s'asseuran al centre de
la pista on se'ls explicarà l'activitat a fer.
Primer de tot es farà el joc de capturar ocells (amb els aros),
els nens-es corren per l'espai lliurement els mestres van amb
els aros i els van agafant, quan els agafen es queden asseguts
dins de l'aro.
Un cop es tenen tots els nens-es en els aros, els hi explicarem
un conte:
 Temps era temps quan les granotes tenien dents hi havia un
grup d'ocellets i ocelletes tancats en gàbies en una habitació
(se'ls insistirà que només poden comunicar-se fent pio-pio)
aquests ocellets-etes estaven tristos per que estaven tancats
(piulen tristos). a partir d'aquí es poden anar verbalitzant
diferents accions:
Se'ls dona de menjar (estan menjant)
Estan contents per que han menjat
Entra un gat (estan nerviosos)
El gat en mata un parell (estan esverats)
Entra l'amo (silenci)
L'amo enretira els ocellets morts (tristor)
L'amo porta nous ocells (es presenten individualment)
Dormen
Es desperten
Etc.
Al final un ocell s'escapa i allibera a tots els altres (corren
lliurement per l'espai esverats.)
Possibles adaptacions
Si hi ha algun nen-a amb dificultats de comprensió oral, un
dels mestres es posarà al seu cantó per ajudar-lo a executar
les instruccions.

Valoració de la sessió
Als nens-es els ha agradat bastant, es valora positivament.
Sessions de circuit.

Nivell P-3, p-4 i P-5

Material:
Tot el que hi ha de psicomotricitat al  pavelló

Objectius de la sessió:
Tots els específics de psicomotricitat

Justificació.

El treball en circuit ens permet amb molt poc material
treballar molts àmbits de la psicomotricitat en general. Aquest
treball potencia la individualitat i autonomia del nen a l'hora
de realitzar exercicis d'educació física al mateix temps que
l'ajuda a l'hora de situar-se en l'espai al mateix temps es
molt motivador doncs realitzen moltes activitats en poc temps i
es suprimeix practicament el temps d'espera. Per que el treball
de circuit sigui efectiu s'han de complir una sèrie de
condicions.
Primera: Varietat d'estacions
Segona: marcar molt bé els passos a fer i el que s'ha de fer en
cada estació. Deixar-los clar que quan es digui atenció han de
deixar el material al seu lloc (dintre un aro)
Tercera: marcar molt bé els canvis d'estació (atenció
1,2,3,canvi) i anar sempre en el mateix sentit (el de les
agulles del rellotge)
Quarta: tot i que les estacions sempre han de ser variades,
n'hi haurà dues que seran sempre les mateixes i que estaran
col·locades en el mateix lloc de manera que els nens-es tinguin
un punt de referència clar.
Cinquena. El temps que s'aplicarà a cada estació pot ser
variable en funció de les particularitats generals del grup
classe i del grup en particular.
Sisena. Els grups han de ser diversos i no sempre han de ser
els mateixos.
Setena: S'evitarà en tot moment l'ajuda del mestre doncs estem
potenciant la individualitat i l'autonomia del nen.
Vuitena: tots ho han de fer tot normalment, no s'hi val allò de
con que no hi ha més temps pleguem ja que els nens es quedaran
frustrats de veure com els seus companys han fet una cosa que a
ells els hi agrada molt i ells no ho han pogut fer i el següent
dia el circuit no funcionarà.


Estacions que es poden treballar i objectius.

Equilibri estàtic: Bancs suecs, passadís.
Equilibri dinàmic: skipiballs.
Salts: Banc suec (alçada), aros (llargada)
Expressió corporal: (imitació d'animals)
Exercicis amb pilotes: botar Llançar, recollir, amb el peu, amb
la mà.
Exercicis de tombarelles.
Exercicis amb espatlleres.
Exercicis amb globus.
Relaxació: (massatges)
Esquema corporal (amb un mestre i una pilota)

Qualsevol exercici que ens passi per el cap es pot treballar de
manera circuit, es poden anar introduint noves estacions i que
el mestre ho vagi treballant, les estacions poden ser de 2,3 o
màxim quatre components per estació, es pot marcar el lloc de
cada estació amb aros.
 Vuitena sessió

Nivell: p-3, p-4 i p-5

Material: pilotes d'infantil, colxonetes.

Objectius de la sessió:

- Ordre
- Situació espacial.
- Coneixement de l'esquema corporal
- Relaxació
- Vocabulari espacial
- Vocabulari referent al cos
- Seguiment d'instruccions orals
- Equilibri dinàmic
- Educació postural

Descripció de la sessió:

Un cop canviades les bambes els nens-es s'asseuran al centre de
la pista on el mestre-a passarà a explicar-los la sessió. Es
tracta de fer una excursió guiada per el cos humà amb l'ajuda
d'una pilota. Començarem tots asseguts amb les cames estirades
posant-nos una pilota tova a la punta del peu, llavors anirem
pujant a poc a poc fins arribar al turmell on farem dues voltes
amb la pilota, anirem pujant fins arribar als genolls on farem
dues voltes amb la pilota i així el mateix amb la cintura, el
coll, l'espatlla, el colze i el canell. Conforme anem pujant de
nivell podem anar adaptant l'excursió segons les necessitats
del grup classe, així es poden treballar conceptes com dreta,
esquerra, dur (cap) tou (galta), els batecs del cor, els
costats del cos. l'excursió es pot acabar al cap o a les mans
depenent del temps que disposem, un cop acabada els nens-es es
posaran la pilota al cap i s'aixecaran sense poder posar les
mans al terra, al crit de "volem tocar el sostre" alçaran la
pilota a fi i efecte que perdi contacte amb el cap i caminaran
amb l'esquena ben recta (observar), con que volem tocar el
sostre ens posarem de puntetes, quan vegin que no el toquen
poden llançar la pilota per damunt del cap a veure qui el toca,
aquí s'ha de controlar que no perdin la pilota de vista i que
ho facin separats, tanmateix la pilota ha de ser tova i pesar
poc. Quan hagin acabar aquest exercici els estirarem a les
colxonetes per parelles i amb la pilota faran massatges a
l'esquena del company-a. L'organització de la classe pot ser el
grup classe sencer, o be partits amb la cortina per el mig, es
molt important que s'acabi amb la fase de relaxació (massatges.)

Adaptacions

Nens amb molta dificultat de vocabulari ens podem seure al
costat d'ells i insistir en cada nom del cos treballat.

Valoració de la sessió
S'ho han passat molt be.
 Novena sessió

Nivell: p-3,p-4 i p-5
Material: pilotes d'infantil toves
Objectius de la sessió:

- Ordre
- Situació espacial
- Vocabulari espacial
- Seguiment instruccions orals
- Coordinació oculo-ma
- Coneixement colors bàsics (groc, vermell, blau, verd)

Descripció de la sessió.

Un cop canviades les bambes els nens-es s'asseuran al centre de
la pista on el mestre-a passarà a explicar-los la sessió. Es
tracta de fer diferents activitats amb la pilota d'infantil
segons el nivell. Primer deixarem una estona lliure a fi i
efecte d'observar el comportament dels nens amb les pilotes: si
juguen compartit, individual, per grup etc etc, se'ls ha
d'insistir en que no poden tocar la pilota amb els peus. A
partir d'aquí i segons les instruccions i nivells es pot fer:

- Obrir tancar les mans per agafar les pilotes (tots)
- Tirar la pilota amunt deixar-la botar i agafar-la (tots)
- Des d'una distància marcar gol amb la ma per l'aire, per
terra.a la porteria buida (tots)
- Tirar la pilota amunt i sense deixar que toqui a terra agafar-
la (p-5)
- Passar-se la pilota a l'aire per parelles (p-5)
- Passar-se la pilota per terra (p-4,p-5)
- Botar la pilota (p-5)
- Fer bàsquet a un objecte determinat (tots)
- Fer bàsquet a cistella negra tirant des de baix (p-5)
Adaptacions

Si hi ha algun nen o nena amb dificultats motrius greus se li
ha de donar més espai, si hi ha algun nen o nena amb
dificultats visuals a l'hora de botar, se li deixarà portar les
ulleres, d'altra banda ens pot servir per observar o confirmar
si algú necessita una revisió a l'oculista.
Valoració
Ha anat bé en algun moment s'han descontrolat una mica.
Desena sessió

Nivell: P-3, p-4 i p-5
Material: una pica.
Objectius de la sessió:

- Ordre
- Situació espacial
- Acceptació normes dels jocs
- Atenció
- Coordinació ull ma
- Coneixement dels noms dels nens
- Educació postural

Descripció de la sessió

Un cop canviades les bambes els nens-es s'asseuran al centre de
la pista on el mestre-a passarà a explicar-los la sessió. Es
tracta de fer jocs de gran grup. La pica entremaliada, tots
drets en rotllana al voltant del cercle vermell del mig de la
pista, el mestre-a es col·loca al mig amb una pica que aguanta
per un extrem amb dos dits, l'altre extrem al terra, quan diu
un nom el mestre deixa anar la pica, el nen-a dit-a ha
d'intentar agafar la pica abans que caigui al terra. Va bé dir
un nom d'un nen-a que no estigui a l'aguait fer fer-los pensar
el per que els ha caigut al terra, va bé per conèixer els noms
dels companys-es en cas que hi hagi algú nou. Cal tenir cura de
no travar la pica amb el peu doncs es podrien fer mal. 1,2,3
pica paret, Qui no hi ha jugat algun cop?.

Ja que són jocs eliminatoris, se'ls ha de discriminar clarament
als eliminats que no estan castigats i que no passa res que és
un joc per tal d'evitar possibles confusions.

Adaptacions
A mesura que el nivell va baixant, es pot deixar caure la pica
abans o després de dir els noms.

Valoració de la sessió

S'ho han passat pipa.



Onzena sessió.

Nivell: p-3, p-4 i p-5
Material: pilotes de tenis, gomets.

Objectius de la sessió:

- Ordre
- Situació espaial
- Lateralitat
- Coordinació ull-ma
- Atenció
- Seguiment ordres orals

Descripció de la sessió.

Un cop canviades les bambes el mestre-a els posarà un gomet al
canell dret, quan s'hagi fet això a tots, els portarem a dalt i
s'asseuran al centre de la pista per explicar-los la sessió.

Es tracta de fer diferents activitats amb una pilota
de tenis, primer amb la mà del gomet (dreta) després amb la ma
que no tenim el gomet (esquerra). Primer de tot els donarem una
pilota de tenis i els deixarem una estoneta lliure perque
juguin amb ella, aquesta estona es pot aprofitar per mirar la
lateralitat dominant de ma, peu dels nens-es i intentar
resoldre dubtes, tot i això si continuem amb dubtes o veiem
casos de lateralitat creuada (corrents) es pot passar més tard
i amb més atenció el test LeBoulch (donat a la coordinadora)
per reafirmar o negar les primeres impressions. Desprès d'això
els reunirem al centre de la pista i els anirem donant
diferents instruccions per anar executant amb la ma del gomet o
la ma del nogomet. Quan ens dirigim a ells sempre direm les
dues formes Gomet-dreta nogomet-esquerra. Instruccions que es
poden donar:

Tirar-la amb força al terra i agafar-la (primer amb una ma i
despres amb l'altra) (tots)
Botar-la P-5 (fer servir les dues mans)
Tirar-la endalt i agafar-la amb les dues mans fent
la "capseta"  (p-4. P-5)
Tirar-la contra una paret i agafar-la (p-5) (tirar amb una ma
agafar amb l'altra i al reves)
Passar-la a un company per dalt (p-4, p-5) (amb una ma, amb
l'altra ma)
Passar-la a un company per terra (tots) (Amb una ma, amb
l'altra ma, amb el peu)
Tirar-la a gol amb la ma (tots) (amb una ma, amb l'altre)
Tirar-la a gol amb el peu (tots) (amb un peu, amb l'altre)
Tirar-la amunt deixar-la botar i agafar-la (tots)
Etc.

Quan hàgim acabat aquests exercicis els farem seure al mig i
els demanarem amb quina mà han anat millor, normalment ells
diran amb la ma del gomet o la del no gomet, cada cop que ho
diguin així nosaltres o repetirem però direm amb la dreta o
l'esquerra fins que ho vagin assolint, quan hagin acabat direm
ben fort: AIXEQUEU LA MA DEL GOMET, AQUESTA ES LA MA. i després
o farem amb l'altra ma ho repetirem dues o tres vegades.

Valoració de la sessió.

Seria interessant fer-ho dues sessions seguides i combinar-ho
amb treball a classe sobre les parts del cos humà.  (veure
sessió 14)
 Dotzena i tretzena sessions

Nivell: p-3, p-4 i p-5

Material: Pilotes toves de tota classe, "quitamiedos",
espatlleres.

Objectius de la sessió:

Coordinació ull-ma
Coordinació ull-peu
Trepes
Ordre
Situació espacial
Salts
Joc amb parelles, trios, individual.
Jocs d'alçades


Descripció de les sessions.

Un cop canviades les bambes, els nens-es s'asseuran al centre
de la pista. El mestre-a els explicarà les activitats a
realitzar. Es tracta de partir la classe en dos grups, se'ls
explicarà que no hi ha canvi a realitzar si no que el que no
facin aquesta setmana ho faran la setmana que ve. Es important
que abans de començar es passi la cortina separadora del
pavelló a fi i efecte d'evitar distraccions.  Un grup
treballarà amb un mestre-a amb pilotes toves, poden botar-les
tirar-les amunt i agafar-les, passarse-les entre ells. Un altre
grup treballarà amb l'altre mestre. Amb aquest grup treballarem
amb les espatlleres i els Quitamiedos. Es tracta de fer-los
pujar fins on se sentin segurs d'ells mateixos i a partir
d'aquí que saltin cap al quitamiedos. Es pot fer de manera
competició "a veure qui arriba primer a dalt de tot" o be de
manera individual amb nens que se sentin menys segurs. En cap
cas es forçara a un nen-a a pujar més amunt d'on se senten
segurs, doncs l'efecte desitjat (individualitat en el salt)
se'ns pot tornar en contra, sol passar que més endavant pugen
mes endalt. Una consigna molt important per donar-los a l'hora
de saltar cap al quitamiedos és que no s'agafin a les
espatlleres amb les mans, doncs la patacada pot ser important.

Possibles adaptacions.

Compte amb els nens amb dificultats d'oïda, (drenatges.)
aquestes dificultats afecten al vertigen i ens podem trobar amb
marejos que afectin el desenvolupament de la sessió.
Valoració de la sessió.

En un principi ha costat una mica, és important per millorar la
sessió, fer-los saltar en el quitamiedos abans de començar,
d'aquesta manera el nen-a se sent més segur a l'hora de saltar.
 Catorzena sessió (sessió ideal per un dia de pluja carrinclona)

Nivell: P-3, P-4 i P-5
Material: Paper d'embalar, ceres, gomets.
Objectius de la sessió:
-    Esquema corporal
-    Lateralitat
- Vocabulari referent al cos
- Conceptes (dreta, esquerra)
- Motricitat fina (resseguir)

Descripció de la sessió

Ostres, ostres, ostres, avui plou i no hi ha pavelló i no tinc
la sala de psicomotricitat, per tant, treballarem a la
classe!!! Oh no!!! Ho haig de desmuntar tot i no em deixen fer-
ho, que faré, que faré? Ja ho tinc un mural, de que? Del cos
humà. Agafarem un tros de paper d'embalar i l'estirarem al
terra, al damunt i posarem un nen-a estirat amb els braços i
les cames una mica obertes. Un cop fet això els companys-es del
nen resseguiran amb una cera tota la silueta del nen, i ja
tenim el mural començat, a partir d'aquí i amb gomets de dos
colors i diferents formes els hi farem posar al costat dret, i
al costat esquerra, els del color blau al costat dret del
paper, els de color groc al costat esquerra del paper. Els hi
podem fer posar per ordre, primer els braços, despres les
cames, les mans, els peus, les orelles, els ulls etc, podem
reforçar-ho posant-los a ells un gomet del color corresponent
en el seu costat. Cal recordar que a infantil han de saber els
costats referents a ells mateixos i no als demes (inicial).

Possibles adaptacions.

Per als nens amb dificultat de vocabulari, no ho faran primer
si no que ho faran cap al final per guanyar comprensió.

Valoració de la sessió.

Per ser improvisada ha anat prou bé.
 Quinzena sessió

Nivell: p-3,p-4 i p-5.
Material: mocadors vermells
Objectius de la sessió:
-   Esquema corporal.
-   Motricitat fina.
- Situació espacial
- Ordre
- Comportament en el joc
- Córrer amb velocitat
- Seguiment instruccions donades oralment

Descripció de la sessió.

Un cop canviades les bambes els nens-es s'asseuran al centre de
la pista on el mestre-a els explicarà la sessió. Es tracta de
fer un joc de persecució, la meitat dels nens es penjaran al
darrera els mocadors de color vermell com si fossin cues,
l'altra meitat intentarà agafar els mocadors dels seus companys-
es, un cop ho hagin aconseguit, aquests aniran al centre de la
pista, quan no quedin nens-es amb "cua" tots s'asseuran al
centre de la pista per canviar el rol. Cal insistir molt en que
si ens agafen la cua no passa res que es un joc i que han
d'anar al centre de la pista. Cal insistir també en que no
s'han d'agafar la cua i que no s'han d'enfadar ni llançar al
terra.

Possibles adaptacions.

A ser possible, és un joc que no s'ha de realitzar quan hi hagi
algun dels nens-es amb dificultats motrius temporals, si les
dificultats motrius són permanents s'han de buscar possibles
adaptacions en alguna partida per fer efectiva la integració en
el grup classe, per exemple que corrin a peu coix, en
quadrupedia. Cal vigilar que no es trepitgin la cua doncs
podrien caure. Cal vigilar la manera de córrer dels nens-es
doncs es poden veure possibles anomalies (peus plans, córrer
amb els peus cap enfora cap endins.

Valoració de la sessió.

Ha anat prou be tenint en compte que és un dels primers jocs
que fem amb grup.


Setzena i dissetena sessións
Nivell: p-4, p-5
Material: Colxonetes, pilotes.

Objectius de la sessió:

- Coordinació ull-ma, ull-peu.
- Coordinació amb els components del grup.
- Ordre espacial.
- Còrrer amb velocitat.
- Esquema corporal.
- Seguiment instruccions donades oralment.

Descripció de la sessió

Un cop canviades les bambes els nens-es s'asseuran al centre de
la pista, on el mestre-a els explicarà les activitats. Es
partirà el grup en dos i es posarà la cortina del mig per
separar-los. Un grup treballarà amb un mestre-a fent activitats
amb pilotes i jocs amb pilota (passant la pilota de davant a
darrera o viceversa per grups, la bomba.) l'altra grup
treballarà amb l'altra mestre i amb colxonetes, es pot fer el
joc de les colxonetes voladores (ja explicat). Una de les parts
de la sessió es dedicarà a que els nens-es traslladin d'un
costat a l'altra de la pista la colxoneta. Per fer això s'han
de posar a sota la colxoneta amb els braços estirats amunt a fi
i efecte de poder traslladar la colxoneta blava cap a un costat
o l'altre. Es poden fer carreres amb dos grups. Se'ls ha
d'explicar que no poden córrer, doncs la colxoneta els caurà.

Possibles adaptacions:

El joc de les colxonetes voladores se'ls ha d'explicar
clarament cap a on han de tornar a la fila doncs poden
interferir amb els companys-es i que no es poden moure fins que
la colxoneta estigui immòbil.

Valoració de la sessió:

Ha sigut prou diversa.