UNITAT DE PROGRAMACIÓ
EM MOC PER LESPAI
NIVELL: Cicle Inicial. 2º
Nº de sessions: 7
Temporització: Segon trimestre.
Lloc: Pati i gimnàs de lescola Guillem de Montrodon i
St. Miquel dels Sants. Els dos edificis. Explicació escola
Justificació!
METODOLOGIA: Descobriment guiat i resolució de problemes
perquè els/les alumnes puguin experimentar amb el propi cos.
EIXOS TRANSVERSALS:
- Igualtat de sexes
- Educació de la salut.
OBJECTIUS GENERALS:
Nº 1
Nº 4
Nº 2
CONTINGUTS:
PROCEDIMENTALS:
- Realització dactivitats amb les formes bàsiques
de desplaçaments: marxa, carrera, quadrupèdia, reptar,
trepar, lliscar, escalar.
- Realitzar les activitats anteriors sobre diferents plans
i superfícies: espatlleres, bancs inclinats, bancs,
matalassos,..
- Realitzar activitats entre obstacles diversos, canviant
de direcció i ritme.
- Realització dactivitats jugades que impliquin
diferents desplaçaments.
- Utilització de diferents materials per ajudar en els
desplaçaments.
- Imitació de moviments danimals.
DE FETS CONCEPTES I SISTEMES CONCEPTUALS
- Els desplaçaments: formes bàsiques i més complexes.
- Concepte damplitud: curt llarg.
3. Velocitats i direccions dels desplaçaments.
ACTITUDS, VALORS I NORMES:
- Acceptació de la realitat motriu pròpia i dels demés.
- Prendre consciència de les possiblitats i limitacions de
cada alumne.
- Interès per augmentar la competència en
lhabilitat motora.
OBJECTIUS DIDÀCTICS:
- Conèixer i utilitzar noves formes de desplaçament que
no acostuma a utilitzar.
- Coordinar diferents tipus de moviments.
- Millorar les formes bàsiques de moviments.
- Imitar les formes de moviments de diferents animals.
ACTIVITATS DENSENYAMENT APRENENTATGE:
SESSIONS:
- Bancs suecs i cercles
- Terra.
- Cordes.
- Espatlleres.
- Cercles, plínton.
- Matalassos.
AVALUACIÓ:
Observació i control dels exercicis. Primer hi ha una
avaluació inicial per veure si algun alumne té dificultats en
algun aspecte a treballar. En lavaluació sumativa es faran
exercicis iguals o semblants (incrementant dificultat
gradualment) per veure el progrés en la unitat de programació.
ACTIVITATS DENSENYAMENT APRENENTATGE
SESSIÓ 1:
PART INICIAL:
- St. Fermín: un és un toro que va a quatre grapes i ha
de tocar els demés que corren drets, quan toca a algú
es converteix en toro. Al final tots seran toros.
PART PRINCIPAL:
CIRCUIT AMB BANCS I CERCLES
- Col.locar els bancs en fila i anar-los passant de
diferents maneres: caminant, corrent, a peu coix, a
"cuclilles", arrossegant-se, desquena.
- Repetir els exercicis de lexercici anterior però
amb els bancs al revés.
- Caminar per sobre el banc i passar entre un cercle que
sosté el mestre.
- Passar per sobre dels bancs imitant animals que ells
vulguin, es premia la originalitat.
TORNADA A LA CALMA:
- Asseguts en rotllana nhi ha un al mig. Els de la
rotllana es passen una pilota per darrera i el del mig ha
dendevinar on és. Es van canviant els papers.
SESSIÓ 2:
PART INICIAL:
- PEUS ENLAIRE: És un joc datrapar en el qual per
salvar-se shan de ficar els peus enlaire (sense
tocar a terra) . Es poden ficar de la posició que
vulguin mentre tinguin els peus enlaire per no ser
atrapats.
PART PRINCIPAL:
- IMITACIÓ DANIMALS. Activitat lliure i posada en
comú.
- Etiquetes a les bambes. Agrupar-se però primer , compte!
Que no et vegin què portes a les bambes.
TORNADA A LA CALMA:
- "El distret": un nen amb els ulls tapats ha de
passar enmig dun passadís de nens col.locats a dos
metres de distància que representen arbres dun
passeig. A laltre extrem del passeig hi ha un
objecte que ell ha dagafar sense tocar els arbres
del passeig.
SESSIÓ 3:
PART INICIAL:
- EL LLOP I LES CABRETES: Hi ha cercles que són cases que
estan ocupades, dos nens que no tenen casa són el llop i
la cabreta, el llop persegueix la cabreta, la cabreta per
salvar-se pot entrar a casa duna altra cabreta i la
cabreta que estava dins ara serà perseguida pel llop. Si
el llop toca a la cabreta hi ha canvi de papers.
PART PRINCIPAL:
- CIRCUIT DESPATLLERES: es col.loquen uns bancs
inclinats per pujar les espatlleres. Hi ha dos grups que
esgraonadament aniran pujant a les espatlleres amb
lobjectiu danar a laltre costat. Els
grups es creuaran sobre les espatlleres vigilant de no
caure. Per augmentar la dificultat es poden fer pujar
molts nens de cop. hi haurà bancs inclinats que hauran
de passar per pujar i baixar a les espatlleres. els bancs
faran de reguladors de les cues que es formin abans de
pujar a les espatlleres.
- Des de dalt de les espatlleres i a poca alçada han de
caure de peus a dins dun cercle.
- Amb una corda i el banc inclinat es faran trepes fàcils
sobre el matalàs de sobre el banc.
TORNADA A LA CALMA:
- En Pere diu: es tracta de seguir les instruccions del
mestre, el que passa és que només és permès seguir
les que abans tinguin la frase: en Pere diu. És un joc
de velocitat de reacció.
SESSIÓ 4:
PART INICIAL:
- Hi ha cerles distribuïts per lespai que són
"casa", el que para els intenta atrapar per
salvar-se els perseguits poden entrar en una
"casa".
PART PRINCIPAL:
- Passar el Riu:
- Per parelles amb un cercle per parella que els uneix a la
cintura, els peus de la parella estan dins dun
altre cercle (pedra), es tracta dajupir-se sense
separar-se de la parella i agafar el cercle que hi ha
darrera i posar-lo al davant sense tocar amb els peus o
amb les mans. sha de desplaçar al cercle de davant
i anar avançant ficant "pedres" al terra.
- Relleus en quadrupèdies diferents..
TORNADA A LA CALMA:
- Hi ha dues files i es tracta de passar-se la pilota entre
la barbeta i el pit evitant que caigui. Sha de
passar a un company sense que caigui.
SESSIÓ 5:
PART INICIAL:
- Les serps i els conills. Les serps atrapen els conills en
un espai reduït.
PART PRINCIPAL:
- Tarzan: es tracta denfilar-se a les anelles i
després a les espatlleres, una vegada a dalt es tiren i
recorren un petit recorregut per deixar-se caure sobre un
cercle que hi ha sobre un matalàs. És permés fer el
crit del Tarzan per motivar-los més. Es pot variar la
distància a saltar i el cercle fer-lo més petit o més
gran depenent de la capacitat que mostrin.
- La cascada: es fan tombarelles, lliscaments, la croqueta,
el caneló,..
TORNADA A LA CALMA:
- 1,2,3 Pica paret: un nen para i està desquena al
grup i tocant un paret. Els altres nens estan a una
distància i han de moures quan el que para està
desquena a ells. Si el que para veu que es mouen
els fa tornar al principi. Lobjectiu és tocar el
nen que para. Es canvien els papers.
SESSIÓ 6:
PART INICIAL:
1. Les capsetes: què som?
PART PRINCIPAL:
- He anat al mercat.
-
- Relleu. Cada relleu sha de fer corrent de diferent
manera.
-
- Circuit amb obstacles que shan de passar de
diferent manera: per sobre,per sota, lliscant, estirats,
enfilats a les espatlleres,
TORNADA A LA CALMA
-
- "La mosca cega". Hi ha un cercle i un nen amb
els ulls tapats a dins que és la mosca cega. Aquest nen
cridarà a dos nens que estan al cercle i shauran
dintercanviar els llocs sense ser tocats per la
mosca.