UNITAT DE PROGRAMACIÓ
EQUILIBRI I AGILITAT
NIVELL: Cicle Mitjà.
Nº de sessions: 6
Temporització: Segon trimestre.
Lloc: Pati i gimnàs de lescola Guillem de Montrodon i
St. Miquel dels Sants. Els dos edificis.
METODOLOGIA: Descobriment guiat i resolució de problemes
perquè els/les alumnes puguin experimentar amb el propi cos.
CONTINGUTS:
PROCEDIMENTALS:
- Observació i experimentació de moviments corporals i
postures bàsiques.
- Activitats que impliquin una adequació de
lequilibri canviant la base de sosteniment i
lalçada.
- Activitats jugades que impliquin situacions
dequilibri canviant.
DE FETS CONCEPTES I SISTEMES CONCEPTUALS
- Situació dequilibri canviant la base de
sosteniment per provocar situacions dequilibració
i desequilibració.
- Utilització dhabilitats bàsiques.
3. Observació de situacions dequilibri a la vida
quotidiana i lesport.
ACTITUDS, VALORS I NORMES:
- Presa de mesures de seguretat en les activitats que ho
requereixen.
- Prendre consciència de les possiblitats i limitacions de
cada alumne.
- Interès per augmentar la competència en
lhabilitat motora.
OBJECTIUS DIDÀCTICS:
- Desenvolupar lequilibri corporal millorant la
coordinació daccions i moviments.
- Mantenir posicions determinades en situacions estàtiques
i dinàmiques amb o sense
- objectes.
- Adquirir confiança en postures dequilibri.
4. Assimilar el concepte dequilibri.
ACTIVITATS DENSENYAMENT APRENENTATGE:
SESSIONS:
- Bancs suecs.
- Bancs suecs. Lluita amb matalassos llargs.
- Bancs suecs i espatlleres, també fer el Pont.
- Cercles terra, equilibri sobre els cercles. Travessar riu
sobre cercles.
- Anelles equilibri. Barra dequilibri.
- Piques.
AVALUACIÓ:
Observació i control dels exercicis. Primer hi ha una
avaluació inicial per veure si algun alumne té dificultats en
algun aspecte a treballar. En lavaluació sumativa es faran
exercicis iguals o semblants (incrementant dificultat
gradualment) per veure el progrés en la unitat de programació.
ACTIVITATS DENSENYAMENT APRENENTATGE
SESSIÓ 1:
PART INICIAL:
- St. Fermín: un és un toro que va a quatre grapes i ha
de tocar els demés que corren drets, quan toca a algú
es converteix en toro. Al final tots seran toros.
PART PRINCIPAL:
- Col.locar els bancs en fila i anar-los passant de
diferents maneres: caminant, corrent, a peu coix, a
"cuclilles", arrossegant-se, desquena.
- Repetir els exercicis de lexercici anterior però
amb els bancs al revés.
- Caminar per sobre el banc i passar entre un cercle que
sosté el mestre.
- Passar per sobre dels bancs imitant animals que ells
vulguin, es premia la originalitat.
TORNADA A LA CALMA:
- Asseguts en rotllana nhi ha un al mig. Els de la
rotllana es passen una pilota per darrera i el del mig ha
dendevinar on és. Es van canviant els papers.
SESSIÓ 2:
PART INICIAL:
- PEUS ENLAIRE: És un joc datrapar en el qual per
salvar-se shan de ficar els peus enlaire (sense
tocar a terra) . Es poden ficar de la posició que
vulguin mentre tinguin els peus enlaire per no ser
atrapats.
PART PRINCIPAL:
- Es fiquen dos bancs junts i en sentit contrari dos nens
shan de creuar sense que cap dels dos caigui a
terra (direm que és aigua i que passen per un pont).
Poden buscar les formes que vulguin sempre i quan no
caiguin a terra.
- Una vegada hagin assimilat lexercici anterior
canviem els bancs al revés augmentant la dificultat de
lexercici.
TORNADA A LA CALMA:
- "El distret": un nen amb els ulls tapats ha de
passar enmig dun passadís de nens col.locats a dos
metres de distància que representen arbres dun
passeig. A laltre extrem del passeig hi ha un
objecte que ell ha dagafar sense tocar els arbres
del passeig.
SESSIÓ 3:
PART INICIAL:
- EL LLOP I LES CABRETES: Hi ha cercles que són cases que
estan ocupades, dos nens que no tenen casa són el llop i
la cabreta, el llop persegueix la cabreta, la cabreta per
salvar-se pot entrar a casa duna altra cabreta i la
cabreta que estava dins ara serà perseguida pel llop. Si
el llop toca a la cabreta hi ha canvi de papers.
PART PRINCIPAL:
- CIRCUIT DESPATLLERES: es col.loquen uns bancs
inclinats per pujar les espatlleres. Hi ha dos grups que
esgraonadament aniran pujant a les espatlleres amb
lobjectiu danar a laltre costat. Els
grups es creuaran sobre les espatlleres vigilant de no
caure. Per augmentar la dificultat es poden fer pujar
molts nens de cop. hi haurà bancs inclinats que hauran
de passar per pujar i baixar a les espatlleres. els bancs
faran de reguladors de les cues que es formin abans de
pujar a les espatlleres.
- Des de dalt de les espatlleres i a poca alçada han de
caure de peus a dins dun cercle.
- Es tracta de fer el pont sobre un matalàs, el mestre
ajuda a fer-lo correctament.
TORNADA A LA CALMA:
- En Pere diu: es tracta de seguir les instruccions del
mestre, el que passa és que només és permès seguir
les que abans tinguin la frase: en Pere diu. És un joc
de velocitat de reacció.
SESSIÓ 4:
PART INICIAL:
- Hi ha cerles distribuïts per lespai que són
"casa", el que para els intenta atrapar per
salvar-se els perseguits poden entrar en una
"casa".
PART PRINCIPAL:
- Per parelles amb un cercle per parella que els uneix a la
cintura, els peus de la parella estan dins dun
altre cercle (pedra), es tracta dajupir-se sense
separar-se de la parella i agafar el cercle que hi ha
darrera i posar-lo al davant sense tocar amb els peus o
amb les mans. sha de desplaçar al cercle de davant
i anar avançant ficant "pedres" al terra.
- És semblant a lanterior però es fa amb més nens
de forma que nhi ha un com a mínim que ha de
compartir un cercle fent equilibri amb un company.
- Circuit alternant bancs suecs en posició normal,
invertida i cercles per no tocar a terra. Per motivar es
pot dir el terra és un pantà ple de cocodrils, piranyes
i monstres marins.
TORNADA A LA CALMA:
- Hi ha dues files i es tracta de passar-se la pilota entre
la barbeta i el pit evitant que caigui. Sha de
passar a un company sense que caigui.
SESSIÓ 5:
PART INICIAL:
- Es fa un quadrat amb quatre bancs de manera que queden
dos alçats i dos més arran de terra, es tracta de
passar per sobre els que toquen a terra i saltar els que
estan més alçats. Es fa en circuit.
PART PRINCIPAL:
- Tarzan: es tracta denfilar-se a les anelles i
després a les espatlleres, una vegada a dalt es tiren i
recorren un petit recorregut per deixar-se caure sobre un
cercle que hi ha sobre un matalàs. És permés fer el
crit del Tarzan per motivar-los més. Es pot variar la
distància a saltar i el cercle fer-lo més petit o més
gran depenent de la capacitat que mostrin.
- Barra dequilibri: es tracta de passar per la barra
dequilibri caminant. Al voltant de la barra hi
haurà matalassos per evitar riscos.
TORNADA A LA CALMA:
- 1,2,3 Pica paret: un nen para i està desquena al
grup i tocant un paret. Els altres nens estan a una
distància i han de moures quan el que para està
desquena a ells. Si el que para veu que es mouen
els fa tornar al principi. Lobjectiu és tocar el
nen que para. Es canvien els papers.
SESSIÓ 6:
PART INICIAL:
- Pica a la mà: es tracta de mantenir sobre el palmell de
la mà una pica recta sense que caigui. Fa falta
concentració i respiració adequada per aconseguir-ho.
Els que sen surtin bé amb la mà ho poden provar
amb el peu.
PART PRINCIPAL:
- Les piques en cercle: Estan cercle i cadascú té una
pica que manté dreta. Al senyal deixen la pica i agafen
la pica del costat abans que caigui a terra. Es puntua a
criteri del mestre.
-
- Circuit de piques. Per parelles els nens agafen una pica
i fan un cicuit per on shan de passar les piques a
diferents alçades i des de diferents posicions. Cada
parella escollirà lestació que vol fer fer als
companys.
-
- Lluita amb la pica: amb les mateixes parelles es tracta
de desequilibrar el company. Els peus han de restar
quiets. Es puntuen entre ells.
TORNADA A LA CALMA
-
- "La mosca cega". Hi ha un cercle i un nen amb
els ulls tapats a dins que és la mosca cega. Aquest nen
cridarà a dos nens que estan al cercle i shauran
dintercanviar els llocs sense ser tocats per la
mosca.
Educació Física
CEIP Guillem de Mont-rodon / St. Miquel dels Sants.