UNITAT DE PROGRAMACIÓ
ESQUEMA CORPORAL
NIVELL: Cicle Mitjà.
Nº de sessions: 5
Temporització: Primer trimestre. Novembre i desembre.
Lloc: pati i gimnàs de lescola Guillem de Montrodon i
St. Miquel dels Sants. Els dos edificis.
METODOLOGIA: Descobriment guiat i resolució de problemes
perquè els/les alumnes puguin experimentar amb el propi cos.
AVALUACIÓ: GRAELLA DOBSERVACIÓ
- Participa activament de totes les activitats.
- Sap diferenciar les diferents parts del cos amb
facilitat.
- Sap diferenciar entre les fases de relaxació i acció.
- Es mostra atent/a a les explicacions.
- Tensa i relaxa grups musculars volutàriament.
- Coneix les possibilitats de moviment del propi cos.
- És capaç de mantenir una postura uns segons.
- Intenta experimentar noves formes de moviments a partir
dunes explicacions concretes.
- Porta roba adequada en les sessions deducació
física.
- Manté hàbits dhigiene i cura corporal.
SESSIONS
- El propi cos
- Paper de diari
- Cordes
- Cercles
- Bancs suecs
OBJECTIUS DIDÀCTICS:
- Familiaritzar-se novament amb les sessions
deducació física i la seva dinàmica.
- Reconèixer i saber anomenar els segments i articulacions
principals del cos.
- Realitzar moviments de flexió i extensió de les
diferents articulacions.
- Utilitzar voluntàriament les diferents fases de la
respiració.
- Identificar les diferències entre relaxació i acció.
- Mantenir una postura uns segons sense moures.
- Tenir cura de lhigiene corporal abans i després de
les sessions deducació física.
- Portar roba adequada en les sessions deducació
física.
CONTINGUTS:
PROCEDIMENTALS
- Observació i experimentació de diferents moviments
corporals i postures bàsiques.
- Experimentació i utilització de la respiració lligada
a estats de tensió i relaxació.
- Utilització de diferents materials que interaccionen amb
el propi cos.
- Utilització de materials diversos.
- Realització de jocs diversos amb diferents finalitats.
CONCEPTES
- Coneixement de les diferents parts del cos: segments
corporals i articulacions.
- Coneixement de les possibilitats de moviment dels
segments corporals i articulacions.
- Coneixement bàsic del funcionament càrdio-vascular del
cos en les seves fases de tensió i relaxació.
ACTITUDS
- Respecte i cura del propi cos.
- Agafar confiança en les pòpies possiblitats de moviment
del propi cos.
- Utilització de les normes bàsiques dhigiene i
cura corporal.
ACTIVITATS DENSENYAMENT APRENENTATGE
SESSIÓ 1
EL PROPI COS
Part inicial:
- Mhan tocat a...: es tracta de tocar i parar amb la
particularitat que quan et toquen has de ficar la mà a
la part del cos on than tocat i seguir corrent per
tocar-ne daltres.
- El món al revés: tot el que diu el/la mestre/a no
sha de seguir, sha de fer exactament al
revés.
Part principal:
- Corrent el/la mestre/a va dient la part del cos que
sha de tocar: la cara, el clatell,...
- Per parelles: van agafats per on digui el/la mestre/a i
caminant: espatlles, culs, peus,...
- Es tracta de tocar el company a les parts del cos que diu
el/la mestre/a, laltre no es deixa.
- El mirall: sha dimitar els gestos del company
tenint en compte que estem davant dun mirall. Cal
fer moviments no gaire ràpids perquè es puguin seguir.
- Un està tumbat amb les cames obertes i braços estirats.
Es tracta de satar les parts del company que el/la
mestre/a indiqui.
- Un nen sha de col.locar de diferents postures i
laltre hi ha de passar per sobre, per sota, ....
- El titella: un és un titella i laltre li ha de
moure els diferents segments corporals imaginant que
estira un fil que té a cada extremitat i part del cos.
Tornada a la calma:
- Per parelles es tracta que un movilitzi els segments
corporals de laltre, que es deixa.
- Un dels dos bufa una part del cos de laltre que es
mou quan li bufen.
Els exercicis per parelles els fa primer un després
laltre.
SESSIÓ 2
PAPER DE DIARI:
Part inicial:
1-Compro la premsa: tots corren amb el paper de diari sota el
braç alhora que intenten treurels el paper als altres.
Part principal:
- Es tracta de transportar el paper de diari amb diferents
parts del cos sense que caigui.es valora la originalitat.
- Sha dembolicar la part del cos que indiquie
el/la mestre/a amb el paper de diari.
- Sha de fer una pilota amb el paper de diari i
xutar-la sense que caigui a terra.
- Per parelles es poassen la pilota sense que caigui a
terra.
- Ara es poden passar la pilota amb els peus,les mans,el
cap...
- Un dels dos tira les pilotes i el company ha
devitar que caiguin a terra.
- Agafats de la mà intentaran transportar amb diferents
parts del cos les pilotes sense que caiguin.
Tornada a la calma:
- Sha de fer una pilota de paper gegant entre tots
els papers i després jugar-hi tots junts. Cada nen hi
ficarà el paper que té de manera que es formi una
pilota ben compactada.
SESSIÓ 3
CORDES:
Part inicial:
- Casa corda: Un quants nens tenen una corda i els altres
els hi volen prendre,quan estan a punt de ser atrapats
poden fer una "casa" deixant la corda a terra
en forma de cercle i ficant-shi dins.
Part principal:
- Tenen la corda davant, al senyal del mestre han de
saltar-la: amb dos peus, amb un, amb el peu esquerra
darerra, etc.. .
- Un nen saltarà de forma original i els altres
limitaran.
- Es salta la corda,que està terra, però aquesta vegada
amb postures diferents:mans al clatell, a la cintura,...
- Salt dalçada: dos nens aguanten la corda i els
altres la van saltant diferents formes.
- Passen la corda per sota sense tocar-la, en quadrupèdia,
etc..
Tornada a la calma:
- Tensar i destensar una corda fent treball de braços,
tensió-relaxació.
SESSIÓ 4
CERCLES:
Part inicial:
- Cowboys: es reparteixen cercles per lespai, qui
nagafi és un cowboy i els demés són vaques que
han de córrer, els cowboys atrapen els demés amb els
cercles, després es canvien els papers.
Part Principal:
- Cadascú amb un cercle fer-lo rodar amb diferents parts
del cos.
- Igual però amb parelles.
- Igual però ara es tiren els cercles i sagafen amb
una mà, dues..
- Ballar amb dos cercles a la vegada als braços, fer-los
rodar.
- Igual però canviant les parts del cos.
- En quadrupèdia i amb el cercle a sobre desplaçar-se.
- Per parelles el que el té lha de tirar als braços
del company que es mourà lentament.
- Un el fa rodar i laltre intenta passar per dins.
Tornada a la calma:
- Per parelles es passen els cercles mentre estan dreta i
agafats pels braços.
SESSIÓ 5
BANCS SUECS:
Part inicial:
- Es juga a atrapar però a sobre els bancs és casa.
- Corren al voltant dels bancs, al senyal han de seure,
estirar-se,
Part principal:
- Caminar per lespai i al senyal tocar el banc amb la
part del cos que sindiqui.
- Caminar per sobre els bancs amb els braços davant,
darrera, etc..
- Passar pels bancs de diferents formes, sha de ser
original, es puntua la originalitat.
- Desplaçar-se per sobre els bancs fent diferents
quadrupèdies, també es puntua la originalitat.
- Caminar a peu coix per caure amb els dos peus de cop.
- Passar per sobre i sota els bancs alternant diferents
postures i formes de passar.
Tornada a la calma:
- Estirats a terra es tracta de contraure i relaxar els
diferents grups musculars.
EDUCACIÓ FÍSICA
CEIP Guillem de Montrodon / St. Miquel dels Sants de Vic
(Osona)