Un cop obert amb un full de cálcul, veurem que hi ha gran quantitat de dades (propis del programa de matriculació).
A nosaltres només ens interessa el numero del DNI, nom complet i el curs-grup.
El meu mètode consisteix en agafar el millor de cada sistema. Els passos són els següents:
Pas1. Creació de directoris
Pas2. Creació d'usuaris
Pas3. Creació de grups
Pas4. Permisos
Pas5. Contrasenyes
Menú --> datos --> ordenar
Ordenar primer per curs-grup i després per primer cognom:
Després de l'època de matriculació, el programa de gestió administrativa Winsec, disposa d'una excel·lent base de dades per a l'extracció de les dades necessàries per a la creació d'un usuari-alumne.
Es pot trobar informació completa en http://www.xtec.es/gestcent/winsec en l'apartat de:
A continuació,
faig un petit resum del contingut d'aquest enllaç:
Exportació de dades de matrícula
Generació de l'arxiu s1bal001.tpcL'opció de WinSec per a l'exportació de les dades d'inici de curs, i la generació de l'arxiu s1bal001.tpc, la trobem a Complements|Exportació de dades d'inici de curs: |
![]() |
En executar aquesta opció WinSec verificarà les dades de matriculació, comprovarà la coherència, que tots els alumnes tenen grup assignat. Si la verificació de les dades ha estat correcta, WinSec generarà l'arxiu s1bal001.tpc i el copiarà, per defecte, a la carpeta c:\ftp_ens\sortides, malgrat que es podrà determinar una ubicació diferent. |
Un cop obert amb un full de cálcul, veurem que hi ha gran quantitat de dades (propis del programa de matriculació).
A nosaltres només ens interessa el numero del DNI, nom complet i el curs-grup.
El resultat será així:
La columna F ens mostra els DNI's dels alumnes
Nota: Els DNI's no es mostraran per motius de seguretat
Una vegada ordenada la base de dades, procedirem a eliminar les columnes que no interessin. Ens quedarem, doncs, amb el DNI, nom, primer cognom, segon cognom i curs-grup.
Com que el nom de l'alumne està en tres columnes, procedirem a unificar-ho de la següent forma :
PrimerCognom SegonCognom, Nom.
Hem de tenir en compte que en el full de càlcul està
ordenat així:
Nom PrimerCognom i
SegonCognom.
Abans de res gravem el full de càlcul amb un altre nom, i tot seguit, creem una columna nova al final dels noms. En la primera fila (E1) posarem la formula =C1& &D1&, &B1 perquè sumi(concatenar) el primer cognom amb el segon cognom, separació mitjançant una coma i espai, i després el nom com en l'exemple:
|
B
|
C
|
D
|
E
|
1
|
Nom | Pcognom | Scongnom | =C1&" "&D1&", "&B1 |
2
|
Amélia | Gómez | Lòpez | Gómez López, Amélia |
Nota: Si volem, podem eliminar les columnes B,C i D, una vegada que tinguem
el nom complet en una sola casella.
Amb això ja tenim la base per a començar la nostra base de dades particular. Continuarem, ara, dividint els diferents grups (ESO, Batxillerat i Cicles) en fulls de cálcul diferents. Realitzarem un còpia i enganxa (copy & paste).
3. Preparació
i creació de dades del usuaris.
Per a aquest pas existeixen diversos mètodes:
Un, és el qual proposa Miguel Ángel de Miguel (http://www.xtec.es/~mmiguel) en l'arxiu addusers.zip.També en el manual de Windows NT server (2) Gestió de xarxa, pàgina 97, del mateix autor.
A mi, personalment, em funciona gairebé tot, amb excepció
de:
Un altre mètode de donar d'alta a un usuari al servidor, és emprant el comando net user ...
net user 12345678/add /expires:never /fullname:"Cognom Cognom, Nom" /homedir:\\S-202\treballs\12345678 /passwordchg:yes /passwordreq:yes /profilepath:\\S-202\personal\alumne2004 /scriptpath:unitats_alumne.bat ....(tot seguit).
Això es pot corregir si en les propietats de l'usuari, canviem la ruta de l'accés:
però cal tenir en compte que aquesta operació caldria repetir-la en cadascun dels usuaris (repeteixo, actualment en l'I.E.S. Jaume Mimó, són uns 600 usuaris)
Pas1.
Creació de directoris.
pas
En un full nou (directoris), enganxarem la columna dels noms d'usuari (DNI's) i al costat escrivim les instruccions de creació d'un directori en el servidor de treballs:
Copiem casella A1 a la resta de les columnes (A2, A3, A4,.....) fins completar la totalitat d'usuaris, i en la columna B, la resta d'usuaris.
Ara necessitem extreure tots aquestes dades en un format de text per a després crear un arxiu bat d'execució automàtica. Per a això gravarem en format Texto (delimitado por tabulaciones) :
Important: El salvarem amb l'extensió bat, per exemple
: directoris.bat
Mes tard des de la consola del servidor, llançarem l'arxiu bat
per a crear tots els directoris en un instant.
En un full de cálcul nou, crearem la taula següent:
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
F
|
G
|
H
|
I
|
|
1
|
[user] | ||||||||
2
|
12345678 | Nom complert |
|
ESO 1A |
T: | \\s-202\treballs\ | 12345678 | \\S-202\personal\alumne2004 | unitats_alumne.bat |
El contingut de cada casella serà:
Casella 1A: Grup d'usuaris. S'escriu entre claudàtors
[user]
Casella A: Nom de l'usuari (Nombre del DNI)
Casella B: Nom complet de l'usuari (Primer cognom, Segon cognom i Nom).
Casella C: contrasenya. Es deixa en blanc, per a obligar a l'usuari
a canviar-la la primera vegada que entri en el domini (només el primer
cop).
Casella D: Descripció de l'usuari. S'especifica el curs i grup de l'alumne.
Casella E: Unitat d'accés a la carpeta personal.
Casella F: Camí (path) d'accés a la carpeta personal en el servidor
S-202 (pot ser un altre).
Casella G: Nom de l'usuari (Nombre del DNI)
Casella H: Camí (path) d'accés al perfil de l'usuari (obligatori
en el nostre IES).
Casella I: Scriptde creació d'unitats en el moment de l'inici
de la sessió de l'usuari.
Copiem les caselles D1,E1,F1,H1 e I1 a la resta de les columnes (D,E,F,H,I2, 3, 4,.....) fins completar la totalitat d'usuaris, i en les columnes A,B i G, la resta d'usuaris.
Salvarem l'arxiu en format Texto (delimitado por tabulaciones) i amb l'extensió *.txt; usuaris_ESO.txt, per exemple.
En la consola
executar el següent comandament:
addusers /c usuaris_ESO.txt
És important tenir en el mateix directori l'arxiu adduser.exe:
http://www.xtec.es/~mmiguel/addusers.zip
Tambè trobarem informació a :http://www.info-ab.uclm.es/asignaturas/42620/Q199878%20-%20AddUsers%20Automates%20Creation%20of%20a%20Large%20Number%20of%20Users.htm
Tots els usuari han de pertànyer a un grup. Després és més fàcil crear directives de seguretat de forma massiva.
|
A
|
B
|
C
|
1
|
Net Group alumnes | 12345678 | /add |
Copiem les caselles A1 i C1 a la resta de les columnes (A i C 2,3,4,.....) fins completar la totalitat d'usuaris, i en la columna B, la resta d'usuaris.
Salvarem l'arxiu en format Texto (delimitado por tabulaciones) i amb l'extensió *.bat; grups_ESO.bat, per exemple.
Atorgarem els següents permisos a les carpetes personals dels alumnes:
Alumne : control total (F)
Professor : nomès lectura (R)
Administrador : control total (F)
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
|
1
|
xcacls \\S-202\treballs\
|
12345678 | /T /C /G | 12345678 | :F Administrador:F Super:F Profes:R /Y |
Copiem les caselles A1, C1 i E1 a la resta de les columnes (B i D 2,3,4,.....) fins completar la totalitat d'usuaris, i en les columnes B i D, la resta d'usuaris.
Salvarem l'arxiu en format Texto (delimitado por tabulaciones) i amb l'extensió *.bat; permissos_ESO.bat, per exemple.
Important: és necessari tenir el comando xcacls, instal·lat en el nostre servidor. Es pot trobar en:
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/tools/existing/xcacls-o.asp
Potser aquest pas no faria falta, però almenys reforça la idea de que volem que les contrasenyes no caduquin.
|
A
|
B
|
C
|
1
|
Net user | 12345678 | /expires:never |
|
A
|
B
|
1
|
md \\S-202\TREBALLS\
|
12345678 |
Copiem les caselles A1 i C1 a la resta de les columnes (A i C 2, 3, 4,.....) fins completar la totalitat d'usuaris, i en la columna B, la resta d'usuaris.
Salvarem l'arxiu en format Texto (delimitado por tabulaciones) i amb l'extensió *.bat; contrasenya_ESO.bat, per exemple.
4. Introducció
de les dades en el servidor.
Des de la "consola de comandaments" del servidor principal del domini:
(Windows 2000 server):Menu inici--->ejecutar: cmd
executarem els arxius directoris.bat, addusser usuaris.txt, grups.bat, permisos.bat i contrasenyes.bat, un per cada grup-curs
Per comprovar que l'alta dels usuaris ha estat correcta, anirem al servidor principal del domini (S-205 en iesjaumemimo.es) i al servidor secundari (S-202 en iesjaumemimo.es) per a verificar-ho.
Pasa
el ratolí sobre l'usuari 12345678 i veuràs les seves propietats.
6. Verificació
mitjançant l'ús d'un nom d'usuari de prova.
Una vegada comprovat que tot es correcte, procedirem a verificar el correcte inici de sessió d'un alumne de prova (12345678, en el nostre exemple) :
En la figura s'han difuminat les dades dels alumnes per
motius de seguretat
Cal aconseguir, doncs, que quan accedim a la unitat T:, solo ens surti la carpeta personal de l'alumne directament.
(cliqueu a l'imatge)
Aquest document ha estat basat en experiències pròpies com coordinador d'informàtica e l'I.E.S. Jaume Mimó de Cerdanyola del Vallés
1. Obtenció
de les dades dels alumnes.
2. Extracció
de les dades dels alumnes.
3. Preparació
de les dades per a la creació dels usuaris.
4. Introducció
de les dades en el servidor.
5. Comprovació
de les dades.
6. Verificació
mitjançant l'ús d'un nom d'usuari de prova.
Introducció:
Avui en dia, la majoria de centres educatius que tenen
un domini per a l'autentificació d'usuaris i altres serveis de xarxa.
Utilitzen el sistema d'usuari genèric, es a dir; s'empra un nom d'usuari
per a un grup d'usuaris (alumne1, alumne2, grups per especialitat, cicle,
etapa, etc.). Aquest sistema té l'avantatge de la facilitat que dóna
la creació d'uns pocs usuaris.
El sistema que vaig a plantejar, es poden crear d'una manera relativament
fàcil, un sistema completament individualitzat per a l'autenticació
dels usuaris. D'aquesta forma cada alumne o professor pot tenir un espai privat
per a emmagatzemar els seus treballs docents en un dels servidors del centre,
i no d'una forma col·lectiva (grups-classe), que són susceptibles
a la perdua, còpia o altra mala intenció per part d'altres alumnes
(basat en fets reals).
Amb aquest sistema es pretén que el coordinador d'informàtica,
perdi la por a la creació massiva d'usuaris