El meu mètode consisteix en agafar el millor de cada sistema. Els passos són els següents:

Pas1. Creació de directoris
Pas2. Creació d'usuaris
Pas3. Creació de grups
Pas4. Permisos
Pas5. Contrasenyes

El pas següent serà l'ordenació de les dades abans de procedir a l'extracció, per a això ens fixem en la lletra de la columna del curs-grup i la lletra de columna del primer cognom. Prenem nota. En el full de càlcul:

                   Menú --> datos --> ordenar

Ordenar primer per curs-grup i després per primer cognom:

1. Obtenció de les dades dels alumnes.          A l'inici de la pàgina Anterior: Procediments Següent: Extracció

Després de l'època de matriculació, el programa de gestió administrativa “Winsec”, disposa d'una excel·lent base de dades per a l'extracció de les dades necessàries per a la creació d'un usuari-alumne.

Es pot trobar informació completa en http://www.xtec.es/gestcent/winsec en l'apartat de:

A continuació, faig un petit resum del contingut d'aquest enllaç:

Exportació de dades de matrícula

Una vegada finalitzat el procés de matriculació, tots els centres han de fer el lliurament de les dades personalitzades de matrícula, consistent en la tramesa per FTP de l'arxiu s1bal001.tpc que es genera amb l'opció corresponent del programa WinSec. El procediment d'exportació consisteix bàsicament en:

Generació de l'arxiu s1bal001.tpc

L'opció de WinSec per a l'exportació de les dades d'inici de curs, i la generació de l'arxiu s1bal001.tpc, la trobem a Complements|Exportació de dades d'inici de curs:

En executar aquesta opció WinSec verificarà les dades de matriculació, comprovarà la coherència, que tots els alumnes tenen grup assignat.

Si la verificació de les dades ha estat correcta, WinSec generarà l'arxiu s1bal001.tpc i el copiarà, per defecte, a la carpeta c:\ftp_ens\sortides, malgrat que es podrà determinar una ubicació diferent.


L'arxiu s1bal001.tpc , pot ser editat mitjançant un full de càlcul (Excel del Mircrosoft Office® o el full de càlcul de l'OpenOffice® o StarOffice®).

Un cop obert amb un full de cálcul, veurem que hi ha gran quantitat de dades (propis del programa de matriculació).

A nosaltres només ens interessa el numero del DNI, nom complet i el curs-grup.

El resultat será així:

La columna F ens mostra els DNI's dels alumnes

Nota: Els DNI's no es mostraran per motius de seguretat

2. Extracció de dades dels usuaris.          A l'inici de la pàgina Anterior: Obtenció Següent: Preparació

Una vegada ordenada la base de dades, procedirem a eliminar les columnes que no interessin. Ens quedarem, doncs, amb el DNI, nom, primer cognom, segon cognom i curs-grup.

Com que el nom de l'alumne està en tres columnes, procedirem a unificar-ho de la següent forma :

          PrimerCognom SegonCognom, Nom.

Hem de tenir en compte que en el full de càlcul està ordenat així:

          Nom PrimerCognom i SegonCognom.

Abans de res gravem el full de càlcul amb un altre nom, i tot seguit, creem una columna nova al final dels noms. En la primera fila (E1) posarem la formula =C1&” “&D1&”, “&B1” perquè “sumi”(concatenar) el primer cognom amb el segon cognom, separació mitjançant una coma i espai, i després el nom com en l'exemple:

  
B
C
D
E
1
Nom Pcognom Scongnom =C1&" "&D1&", "&B1
2
Amélia Gómez Lòpez Gómez López, Amélia
A continuació es copia la formula de la casella E1 i s'enganxa en la resta de la columna a partir de la fila E2, E3, E4,....

Nota: Si volem, podem eliminar les columnes B,C i D, una vegada que tinguem el nom complet en una sola casella.

Amb això ja tenim la base per a començar la nostra base de dades particular. Continuarem, ara, dividint els diferents grups (ESO, Batxillerat i Cicles) en fulls de cálcul diferents. Realitzarem un “còpia i enganxa” (copy & paste).

3. Preparació i creació de dades del usuaris.          A l'inici de la pàgina Anterior: Extracció Següent: Introducció

Per a aquest pas existeixen diversos mètodes:

Un, és el qual proposa Miguel Ángel de Miguel (http://www.xtec.es/~mmiguel) en l'arxiu “addusers.zip”.També en el manual de Windows NT server (2) Gestió de xarxa, pàgina 97, del mateix autor.

A mi, personalment, em funciona gairebé tot, amb excepció de:

Un altre mètode de donar d'alta a un usuari al servidor, és emprant el comando “net user” ...

net user 12345678/add /expires:never /fullname:"Cognom Cognom, Nom" /homedir:\\S-202\treballs\12345678 /passwordchg:yes /passwordreq:yes /profilepath:\\S-202\personal\alumne2004 /scriptpath:unitats_alumne.bat ....(tot seguit).

Aquí la contrasenya no caduca (/expires:never), però, no crea la unitat T: (unitat destinada a tenir accés directe als treballs personals).
En l'escriptori del de cada usuari existeix un enllaç directe a la "Carpeta Personal (T)” de l'usuari en el servidor (element que es fa indispensable quan es tenen els ordinadors “congelats” (“deep freezze”).

Per tant a l'explorar aquest accés (Carpeta personal T:) ens mostra a tots els usuaris del domini.... (cliqueu a l'imatge)
(.....
.... i presenta l'inconvenient que cada vegada cal buscar-se entre tal quantitat de carpetes numerades (Unes 600 actualment en l'I.E.S. Jaume Mimó).

Això es pot corregir si en les propietats de l'usuari, canviem la ruta de l'accés:

però cal tenir en compte que aquesta operació caldria repetir-la en cadascun dels usuaris (repeteixo, actualment en l'I.E.S. Jaume Mimó, són uns 600 usuaris)

.....)

Pas1. Creació de directoris.          A l'inici de la pàgina Anterior: Preparacío Següent: Introducció   pas

En un full nou (directoris), enganxarem la columna dels noms d'usuari (DNI's) i al costat escrivim les instruccions de creació d'un directori en el servidor de treballs:

Copiem casella A1 a la resta de les columnes (A2, A3, A4,.....) fins completar la totalitat d'usuaris, i en la columna B, la resta d'usuaris.

Ara necessitem extreure tots aquestes dades en un format de text per a després crear un arxiu “bat” d'execució automàtica. Per a això gravarem en format “Texto (delimitado por tabulaciones)” :

Important: El salvarem amb l'extensió “bat”, per exemple : directoris.bat

Mes tard des de la consola del servidor, llançarem l'arxiu “bat” per a crear tots els directoris en un instant.

Pas2. Creació d'usuaris:          A l'inici de la pàgina Anterior: Preparacío Següent: Introducció     pas

En un full de cálcul nou, crearem la taula següent:

 
A
B
C
D
E
F
G
H
I
1
[user]                
2
12345678 Nom complert
  
ESO 1A
T: \\s-202\treballs\ 12345678 \\S-202\personal\alumne2004 unitats_alumne.bat

El contingut de cada casella serà:

Casella 1A: Grup d'usuaris. S'escriu entre claudàtors “[user]”
Casella A: Nom de l'usuari (Nombre del DNI)
Casella B: Nom complet de l'usuari (Primer cognom, Segon cognom i Nom).
Casella C: contrasenya. Es deixa en blanc, per a obligar a l'usuari a canviar-la la primera vegada que entri en el domini (només el primer cop).
Casella D: Descripció de l'usuari. S'especifica el curs i grup de l'alumne.
Casella E: Unitat d'accés a la carpeta personal.
Casella F: Camí (path) d'accés a la carpeta personal en el servidor S-202 (pot ser un altre).
Casella G: Nom de l'usuari (Nombre del DNI)
Casella H: Camí (path) d'accés al perfil de l'usuari (obligatori en el nostre IES).
Casella I: “Script”de creació d'unitats en el moment de l'inici de la sessió de l'usuari.

Copiem les caselles D1,E1,F1,H1 e I1 a la resta de les columnes (D,E,F,H,I2, 3, 4,.....) fins completar la totalitat d'usuaris, i en les columnes A,B i G, la resta d'usuaris.

Salvarem l'arxiu en format “Texto (delimitado por tabulaciones)” i amb l'extensió “*.txt”; usuaris_ESO.txt, per exemple.

En la consola executar el següent comandament:

             addusers /c usuaris_ESO.txt

És important tenir en el mateix directori l'arxiu “adduser.exe”:

http://www.xtec.es/~mmiguel/addusers.zip

Tambè trobarem informació a :http://www.info-ab.uclm.es/asignaturas/42620/Q199878%20-%20AddUsers%20Automates%20Creation%20of%20a%20Large%20Number%20of%20Users.htm

Pas3. Creació de grups:          A l'inici de la pàgina Anterior: Preparacío Següent: Introducció     pas

Tots els usuari han de pertànyer a un grup. Després és més fàcil crear directives de seguretat de forma massiva.

  
A
B
C
1
Net Group alumnes 12345678 /add

Copiem les caselles A1 i C1 a la resta de les columnes (A i C 2,3,4,.....) fins completar la totalitat d'usuaris, i en la columna B, la resta d'usuaris.

Salvarem l'arxiu en format “Texto (delimitado por tabulaciones)” i amb l'extensió “*.bat”; grups_ESO.bat, per exemple.

Pas 4. Permisos.          A l'inici de la pàgina Anterior: Preparacío Següent: Introducció     pas

Atorgarem els següents permisos a les carpetes personals dels alumnes:

Alumne : control total (F)
Professor : nomès lectura (R)
Administrador : control total (F)

 
A
B
C
D
E
1
xcacls \\S-202\treballs\
12345678 /T /C /G 12345678 :F Administrador:F Super:F Profes:R /Y

Copiem les caselles A1, C1 i E1 a la resta de les columnes (B i D 2,3,4,.....) fins completar la totalitat d'usuaris, i en les columnes B i D, la resta d'usuaris.

Salvarem l'arxiu en format “Texto (delimitado por tabulaciones)” i amb l'extensió “*.bat”; permissos_ESO.bat, per exemple.

Important: és necessari tenir el comando “xcacls”, instal·lat en el nostre servidor. Es pot trobar en:

http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/tools/existing/xcacls-o.asp

Pas 5. Contrasenyes.          A l'inici de la pàgina Anterior: Preparacío Següent: Introducció    pas

Potser aquest pas no faria falta, però almenys reforça la idea de que volem que les contrasenyes no caduquin.

  
A
B
C
1
Net user 12345678 /expires:never
  
A
B
1
md \\S-202\TREBALLS\
12345678

Copiem les caselles A1 i C1 a la resta de les columnes (A i C 2, 3, 4,.....) fins completar la totalitat d'usuaris, i en la columna B, la resta d'usuaris.

Salvarem l'arxiu en format “Texto (delimitado por tabulaciones)” i amb l'extensió “*.bat”; contrasenya_ESO.bat, per exemple.

4. Introducció de les dades en el servidor.          A l'inici de la pàgina Anterior: Preparacío Següent: Comprovació

Des de la "consola de comandaments" del servidor principal del domini:

(Windows 2000 server):Menu inici--->ejecutar: cmd

executarem els arxius directoris.bat, addusser usuaris.txt, grups.bat, permisos.bat i contrasenyes.bat, un per cada grup-curs

5. Comprovació de les dades.          A l'inici de la pàgina Anterior: Comprovació Següent: Verificació

Per comprovar que l'alta dels usuaris ha estat correcta, anirem al servidor principal del domini (S-205 en iesjaumemimo.es) i al servidor secundari (S-202 en iesjaumemimo.es) per a verificar-ho.



Pasa el ratolí sobre l'usuari 12345678 i veuràs les seves propietats.

6. Verificació mitjançant l'ús d'un nom d'usuari de prova.          A l'inici de la pàgina Anterior: Comprovació

Una vegada comprovat que tot es correcte, procedirem a verificar el correcte inici de sessió d'un alumne de prova (12345678, en el nostre exemple) :

En la figura s'han difuminat les dades dels alumnes per motius de seguretat

Cal aconseguir, doncs, que quan accedim a la unitat T:, solo ens surti la carpeta personal de l'alumne directament.

(cliqueu a l'imatge)

Aquest document ha estat basat en experiències pròpies com coordinador d'informàtica e l'I.E.S. Jaume Mimó de Cerdanyola del Vallés

Josep Mª Rosselló i Martinez © Març-2004

   

Objectius:

Procediments:

      1. Obtenció de les dades dels alumnes.
      2. Extracció de les dades dels alumnes.
      3. Preparació de les dades per a la creació dels usuaris.
      4. Introducció de les dades en el servidor.
      5. Comprovació de les dades.
      6. Verificació mitjançant l'ús d'un nom d'usuari de prova.

Alta massiva d'usuaris

Introducció:

Avui en dia, la majoria de centres educatius que tenen un domini per a l'autentificació d'usuaris i altres serveis de xarxa. Utilitzen el sistema d'usuari genèric, es a dir; s'empra un nom d'usuari per a un grup d'usuaris (alumne1, alumne2, grups per especialitat, cicle, etapa, etc.). Aquest sistema té l'avantatge de la facilitat que dóna la creació d'uns pocs usuaris.

El sistema que vaig a plantejar, es poden crear d'una manera relativament fàcil, un sistema completament individualitzat per a l'autenticació dels usuaris. D'aquesta forma cada alumne o professor pot tenir un espai “privat” per a emmagatzemar els seus treballs docents en un dels servidors del centre, i no d'una forma col·lectiva (grups-classe), que són susceptibles a la perdua, còpia o altra mala intenció per part d'altres alumnes (basat en fets reals).

Amb aquest sistema es pretén que el coordinador d'informàtica, “perdi la por” a la creació massiva d'usuaris

Tutorials

0