Base documental d'Història Contemporània de Catalunya.
Regnat d' Isabel II (1833-1868) - Revolució Burgesa (1833-1843)
 

Bombardeig de Barcelona per Espartero : Reunió de la Milicia Nacional i enfrontaments amb les Autoritats. (14 de Novembre de 1842).

Font:
CRESPI, Manuel: Diario de Memorias de Barcelona.(Manuscrit). Barcelona:Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona.Ms.A-116. s/d. Sense paginar.

Comentari:
L´any 1840 el general Espartero va ser nomenat regent després de l´expulsió de la Regent Mª.Cristina. Les esperances que posaren molts liberals en la figura d´Espartero varen ser molt altes, però, de seguida aquestes es varen veure defraudades per la política lliurecanvista, l´intent d´establir les quintes, els atemptats contra les llibertats varen posar a bona part de la població en contra d´Espartero.
Aquest descontent va esclatar a Barcelona el 13 de Novembre de 1842 i durarà fins el 3 de desembre de 1842 quan Espartero bombardejarà intensament la ciutat que no tindrà més remei que rendir-se sota unes condicions molt dures: desarmament de la Milícia, una forta multa, afusellaments i deportacions.
Aquesta política tindrà els efectes contraris als que s´havien pensat. Una part de l´exèrcit es posarà en contra i el portarà a pronunciar-se l´any 1843.
El text recull en forma de diari tot el que va passar a Barcelona durant aquests dies en cert detall.

Text:
Los grupos de la plaza de la Constitucion se multiplicaron ya muy de mañana piden el rescate de los Redactores del Republicano.
A las diez la plaza estaba llena de gente dando voses cada cual á su entojo á esta hora salieron los Comandantes de los Batallones de la MILICIA NACIONAL pasaron á la Casa del Sr. Gefe Politico pidiendo que trasladase a los Redectores á un lugar no sospechoso y entregase á los Tribunales competentes y el Gefe Político se mostró sordo á la demanda.
Al medio dia la MILICIA NACIONAL tocó llamada general se reunieron los Batallones á sus Principales pero sin retirar una gran fuerza de las Casas Consistoriales parepetandose con barricadas á todas las calles que dan entrada á la plaza.
El Sr. Gefe Politico reunió en su casa á los Generales Van- Halen, Zabala y Zurbano algunos Gefes de MILICIA NACIONAL y algunos consejales para tratar de restablecer la tranquilidad en que determinaron publicar la Ley Marcial en que se efectuó á las 6 de la noche pero no se pudo publicar á la plaza de la Constitucion por empedirlo los sublebados.Bando de Orden de Sr. Gefe Politico se mande queda prohibida la reunion dela fuerza armada de la M.N. sin que sea llamada por la Autoridad Local.
Toda fuerza armada que no sea del ejercito ó de la MILICIA NACIONAL será detenida y arrestada en el fuerte de las Atarazanas.
Queda prohibida la reunion de mas de diez individuos.
A las 8 de la noche los Batallones de la MILICIA NACIONAL se dirigieron a la plaza de la Constitucion donde se formaron en batalla la dicha fuerza estaba bajo las ordenes de D. Nicanor de Franco Comandante de Batallon de Artillaria mas abansada de la noche el Comandante mandó desfilar cuando la mayor parte se salieron de las filas impidiendo el paso á los Nacionales que obedecían la orden del Comandante de retirarse á sus casas todo era una confusion un desorden negandose la obediencia á los gefes gritando que les engañaban.
A las diez de la noche salieron de sus Cuarteles toda la fuerza del ejército formandose los unos á la Rambla y los otros á la plaza de Palacio donde pasaron toda la noche.

 
 

Tornar a la pàgina inicial

Tornar a índex d' etapa