GUIA DIDÀCTICA

 

INTRODUCCIÓ

Ens comuniquem empàticament quan som capaços d’escoltar a l’altre, i de dir-li les coses sense que se senti atacat; i ser capaços de solucionar les pròpies necessitats fonamentals alhora que vetllem perquè l’altre també pugui fer-ho. L’empatia és un factor fonamental per poder enfrontar el conflicte de forma noviolenta quan arribi la crisi (brot de ràbia i/o violència).

Com podem treballar l’empatia?

1.-Treballant la capacitat de comunicació activa, efectiva i empàtica, de tot l’alumnat:
        - En un espai i un temps determinats, mitjançant jocs i dinàmiques en l’acció tutorial.
        - En l’àrea de coneixement de llengües.
        - Convivint a l’aula i al centre, acordant unes normes mínimes de bona comunicació.

2.-Treballant la cooperació amb l’alumnat des de:
        - Les activitats esportives.
        - Jocs i dinàmiques en l’acció tutorial.
        - Aprenentatge cooperatiu en les àrees de coneixement.

Aquesta webquest està pensada per treballar l’Educació emocional en general i les emocions i sentiments en particular dins la tutoria del primer cicle d’ESO. El tema central és l’Empatia o capacitat de posar-te en el lloc dels altres i d’entendre els seus sentiments. A partir d’aquest tema es desenvolupen vàries activitats que permetran despertar algunes de les diferents intel·ligències múltiples o capacitats que tenen els alumnes. Per poder aconseguir els objectius, les activitats fomenen el fet que els alumnes es poden expressar en  diversos llenguatges: oral, escrit, plàstic i corporal.

 Les intel·ligències treballades són:

-La intel·ligència Lingüística: cercant textos, paraules, definicions i frases; fent dramatitzacions, …

-La intel·ligència Cinètico-corporal: realitzant el joc de rol o rol playing.

-La intel·ligència Espacio-visual: confeccionant el collage, buscant fotografies, …

-La intel·ligència Interpersonal: treballant en grup, observant emocions i sentiments en els companys, resolent conflictes, …

-La intel·ligència Intrapersonal: manifestant sentiments a través de l’art.

 OBJECTIUS

-Reconèixer sentiments i emocions a través de l’expressivitat en les cares dels altres.

-Comprendre els sentiments i les emocions dels companys de classe.

-Millorar el treball en equip (treball cooperatiu).

-Manifestar sentiments a través de l’expressió artística.

-Utilitzar les TIC com a font d’aprenentatge emocional.

CONTINGUTS

-Realització de jocs de rol.

-Reconèixement de sentiments i emocions en els altres. 

-M’expresso mitjançant l’art: el collage.

-Aprendre a resoldre conflictes: mediació. 

-Constància en l'elaboració del treball en grup.

-Respecte pels companys.

-Adquirir capacitat d’equilibri personal i social i capacitat de relació interpersonal o comunicativa.

 ACTIVITATS

Els alumnes treballaran en grups de 4 persones i realitzaran aquestes activitats:

1.- Recerca al google vàries definicions de la paraula empatia.

2.- Recerca per internet d’imatges de cares humanes que representin emocions com: alegria, tristor, pena, rabia, tranquil·litat, por, entusiasme, preocupació, vergonya, eufòria, humor, afecte, simpatia, respecte i satisfacció.

3.- Confecció d’un collage amb les imatges de cares de persones que expressin els sentiments o emocions descrits anteriorment.

4.- Realització d’un joc de rol que representi la mediació entre dos companys que s’han barallat.

TEMPORITZACIÓ

     -1ª sessió de tutoria: Presentació de la webquest per part del tutor, fer els grups, recerca per internet i començar a treballar cooperativament.

     -2ª sessió de tutoria: Confecció del collage.

     -3ª sessió de tutoria: Acabar el collage i començar a assajar el joc de rol.

     -4ª sessió de tutoria: Últims assajos del joc de rol i representació davant de la classe.

 CRITERIS D’AVALUACIÓ

Els mateixos alumnes avaluaran el seu propi resultat realitzant una autoavaluació de les pròpies fites assolides. Consulteu la rúbrica en l’apartat d’Avaluació  d’aquesta webquest.

 MATERIAL I INSTAL·LACIONS

-TIC:  Un PC per cada grup, impressora, programa de tractament d’imatges, processador textos word, cercador google, xarxa internet.

-Pel collage: cartolina, colors, tisores i cola.

-Sala d’informàtica per la sessió 1ª.

-Aula classe per les sessions 2ª, 3ª i 4ª.

RESULTAT FINAL

En acabar aquesta webquest els alumnes hauran de ser capaços d’haver obtingut dos productes finals: el collage i el joc de rol.

-Els collages resultants del treball cooperatiu de cada grup es penjaran a les parets de la mateixa aula.

-Les representacions dels jocs de rol es faran davant de tot el grup-classe a l’última sessió de tutoria.