GUIA DIDÀCTICA |
INTRODUCCIÓ Ens comuniquem empàticament quan som capaços
d’escoltar a l’altre, i de dir-li les coses sense que se senti atacat; i ser
capaços de solucionar les pròpies necessitats fonamentals alhora que vetllem
perquè l’altre també pugui fer-ho. L’empatia és un factor fonamental per
poder enfrontar el conflicte de forma noviolenta quan arribi la crisi
(brot de ràbia i/o violència). Com podem treballar l’empatia? 1.-Treballant la capacitat de comunicació
activa, efectiva i empàtica, de tot l’alumnat: 2.-Treballant la cooperació
amb l’alumnat des de: Aquesta
webquest està pensada per treballar l’Educació emocional en general i les
emocions i sentiments en particular dins la tutoria del primer cicle d’ESO.
El tema central és l’Empatia o capacitat de posar-te en el lloc dels altres i
d’entendre els seus sentiments. A partir d’aquest tema es desenvolupen vàries
activitats que permetran despertar algunes de les diferents intel·ligències
múltiples o capacitats que tenen els alumnes. Per poder aconseguir els
objectius, les activitats fomenen el fet que els alumnes es poden expressar
en diversos llenguatges: oral, escrit,
plàstic i corporal. Les intel·ligències treballades són: -La intel·ligència Lingüística:
cercant textos, paraules, definicions i frases; fent dramatitzacions, … -La intel·ligència Cinètico-corporal: realitzant el joc de rol
o rol playing. -La intel·ligència Espacio-visual: confeccionant el
collage, buscant fotografies, … -La intel·ligència Interpersonal: treballant en
grup, observant emocions i sentiments en els companys, resolent conflictes, … -La intel·ligència Intrapersonal: manifestant sentiments
a través de l’art. OBJECTIUS -Reconèixer
sentiments i emocions a través de l’expressivitat en les cares dels altres. -Comprendre
els sentiments i les emocions dels companys de classe. -Millorar
el treball en equip (treball cooperatiu). -Manifestar
sentiments a través de l’expressió artística. -Utilitzar
les TIC com a font d’aprenentatge emocional. CONTINGUTS -Realització
de jocs de rol. -Reconèixement
de sentiments i emocions en els altres. -M’expresso
mitjançant l’art: el collage. -Aprendre
a resoldre conflictes: mediació. -Constància
en l'elaboració del treball en grup. -Respecte
pels companys. -Adquirir
capacitat d’equilibri personal i social i capacitat de relació interpersonal
o comunicativa. ACTIVITATS Els alumnes treballaran en grups de 4 persones i
realitzaran aquestes activitats: 1.-
Recerca al google vàries definicions de la paraula empatia. 2.-
Recerca per internet d’imatges de cares humanes que representin emocions com:
alegria, tristor, pena, rabia,
tranquil·litat, por, entusiasme, preocupació, vergonya, eufòria, humor,
afecte, simpatia, respecte i satisfacció. 3.- Confecció d’un collage amb les imatges de
cares de persones que expressin els sentiments o emocions descrits
anteriorment. 4.- Realització d’un joc de rol que representi la
mediació entre dos companys que s’han barallat. TEMPORITZACIÓ -1ª sessió de tutoria:
Presentació de la webquest per part del tutor, fer els grups, recerca per
internet i començar a treballar cooperativament. -2ª sessió de tutoria: Confecció
del collage. -3ª sessió de tutoria: Acabar el
collage i començar a assajar el joc de rol. -4ª sessió de tutoria: Últims
assajos del joc de rol i representació davant de la classe. CRITERIS D’AVALUACIÓ Els mateixos alumnes
avaluaran el seu propi resultat realitzant una autoavaluació de les
pròpies fites assolides. Consulteu la rúbrica en l’apartat d’Avaluació
d’aquesta webquest. MATERIAL I INSTAL·LACIONS -TIC: Un PC per cada grup, impressora, programa
de tractament d’imatges, processador textos word, cercador google, xarxa
internet. -Pel
collage: cartolina, colors, tisores i cola. -Sala
d’informàtica per la sessió 1ª. -Aula
classe per les sessions 2ª, 3ª i 4ª. RESULTAT FINAL En
acabar aquesta webquest els alumnes hauran de ser capaços d’haver obtingut
dos productes finals: el collage i el joc de rol. -Els
collages resultants del treball cooperatiu de cada grup es penjaran a les
parets de la mateixa aula. -Les
representacions dels jocs de rol es faran davant de tot el grup-classe a
l’última sessió de tutoria. |