Prsentació de l'optativa Geometria Plana amb el GeoGebra

 

 

L'aprenentatge de la Geometria pot fer-se de moltes formes. Tanmateix, hi ha alguns aspectes de la Geometria que han sigut abastament tractats -tot i que no sempre assolits- pels alumnes, mentre que d'altres queden a l'espera d'una millor ocasió. En aquest crèdit es revisaran alguns d'aquests aspectes més "oblidats", així com també alguns dels altres més tractats, des d'una altra perspectiva més atractiva, ja que es faran a partir del treball amb l'ordinador.

Aquesta optativa està lligada al segon cicle, més per la maduresa dels alumnes en aquesta edat que no pels continguts de 3r o 4t. Té caràcter d'iniciació -ja que els continguts no han sigut vistos anteriorment- i està adreçat a alumnes de qualsevol nivell, sempre que tinguin una certa curiositat per descobrir coses noves.

 

Competències

Aquesta optativa toca les següents competències:

Competència comunicativa
A cada activitat es demana un informe en el que han de expressar el problema, el camí de resolució i les conclusions a què arriben. A més, en les posades en comú hauran d'exposar i rebatre plantejaments dels problemes proposats.
Competència digital
Per començar, les instruccions de les activitats es troben a una web, i es realitzen en un programa que no necessàriament ha de ser local; a més, el programa necessita de certs recursos per funcionar, que a vegades són explícits; la captura d'imatges en arxius per després incloure-les en l'informe demana soltura en la manipulació de fitxers; finalment, se'ls demana que s'instalLlin el programa a l'ordinador de casa seva per tal d'utilitzar-lo en aquesta i d'altres matèries.
Competència matemàtica
El raonament és present a totes les activitats. A les activitats de la segona i la tercera parts es demanen justificacions i hi ha algunes demostracions. La resolució de problemes és una component essencial de les activitats, especialment les de la tercera part.
Competència autonomia i iniciativa personal
En especial, aspectes com la perseverança, la creativitat i l'autocrítica.
Competència social i ciutadana
Pel fet de treballar en petit grup i debatre en el gran grup, es treballen aspectes com el saber comunicar-se en distints contextos, l'expressar les pròpies idees i el saber escoltar les alienes.

 

Objectius

L'alumne, en acabar el crèdit ha de ser capaç de:

  1. Descriure acuradament -de forma oral o escrita- els passos seguits per fer una construcció geomètrica.
  2. Definir correctament conceptes geomètrics elementals.
  3. Manipular construccions geomètriques senzilles per aconseguir una de més complexa.
  4. Criticar els error comesos en una construcció geomètrica.

 

Continguts

Una de les característiques d'aquest crèdit és que no hi ha una relació tancada de continguts procedimentals i conceptuals, sinó que preferim tenir la llibertat de poder canviar algunes activitats (i per tant alguns continguts) en funció d'imperatius espacials o de la tipologia de l'alumnat.

Els continguts que esmentem a continuació són els que es donarien en una situació normal.

Conceptes

  1. Punt.
  2. Recta i segment.
  3. Circumferència.
  4. Intersecció d'objectes geomètrics.
  5. Paral·lelisme i perpendicularitat.
  6. Rectes i punts notables d'un triangle.
  7. Arc capaç.
  8. Còniques. Propietats.
  9. Simetria i equivalència de figures.
  10. Tessel·lacions del pla.

Procediments

  1. Situació de punts sobre objectes ja creats.
  2. Creació d'una recta paral·lela a una de donada i que passi per un punt donat també.
  3. Creació d'una recta perpendicular a una de donada i que passi per un punt donat també.
  4. Realització de construccions geomètriques sobre el paper o amb l'ordinador.
  5. Resolució de problemes oberts.

Actituds, valors i normes

  1. Esperit crític davant d'informacions i opinions que admetin una anàlisi matemàtica.
  2. Respecte davant d'opinions d'altres, encara que no siguin correctes.
  3. Esperit d'interrogació i de recerca del camí adequat per arribar a la solució d'un problema.
  4. Perseverança i constància a l'hora de buscar un camí per a fer una determinada construcció geomètrica.
  5. Interès per fer la feina polida i ordenada, respectant les normes ortogràfiques, justificant els processos que es realitzen i emprant una expressió correcte.

 

 

Tornar a la pàgina inicial