En aquesta activitat ens interessarà tenir visibles els eixos de
coordenades i la quadrícula.
Recordant funcions lineals i afins
- Representa les funcions y = 2x-2, y =
2x-1, y = 2x, y = 2x+1
i y = 2x+2. Quina cosa justifica que les rectes
siguin paral·leles?
- Mostra, amb ajut d'un punt lliscant, que si només variem el terme
independent de l'expressió, la inclinació de les rectes no
varia. Desa aquesta costrucció amb un nom que contingui fla1.
- Representa les funcions y = 2x-1, y =
-3x-1, y = x-1, y = -4x-1
i y = 5x-1. Quina cosa justifica que les rectes
passin pel mateix punt i tinguin inclinacions diferents (feix de
rectes)
- Mostra, amb ajut d'un punt lliscant, que si només variem el
coeficient de la x de l'expressió, el punt per on la recta
talla l'eix y no varia. Desa aquesta costrucció amb un nom
que contingui fla2.
- Fes la representació d'una funció afí amb dos punts lliscants, un
per al coeficient de la x o pendent, i un altre pel terme
independent. Desa aquesta costrucció amb un nom que contingui
fla3.
- Fes la representació d'una funció afí amb dos punts lliscants, un
per al coeficient de la x o pendent, i un altre pel punt de
tall amb l'eix de les x. Desa aquesta costrucció amb un nom
que contingui fla4.
- Fes la representació d'una funció afí amb dos punts lliscants, un
per al punt de tall amb l'eix de les y i un altre per al
punt de tall amb l'eix de les x. Calcula el pendent de la
recta i mostra'l amb ajut d'un quadre de text: hauràs d'escriure un
text com: "El pendent és "+s, essent s la variable que representa el
pendent. Desa aquesta costrucció amb un nom que contingui fla5.
Recordant la funció de proporcionalitat inversa
- Representa la funció y = 1/x. Recordaràs que la
forma de la gràfica és una hipèrbola. Allunya la visió amb
el botó d'allunyar (lupa amb un signe -). Què li passa a la
hipèrbola en relació als eixos?
- Substitueix el numerador de l'expressió pel valor d'un punt
lliscant. Mou el punt lliscant i observa les gràfiques que vas
obtenint. Com influeix el valor del numerador en la forma de la
hipèrbola?
- Desa aquesta construcció amb un com que contingui fpi.
Recordant la funció quadràtica
- Representa una funció quadràtica amb uns coeficients
qualsevol.
- Ara, substitueix cada coeficient pel valor d'un punt lliscant
(hauràs de tenir un punt lliscant per a cada coeficient, tres en
total). Observa la influència de cada coeficient en la forma de la
gràfica.
- Desa aquesta construcció amb algun nom que contingui fq.
Resolent equacions
Podem aprofitar la capacitat gràfica del programa per a resoldre
equacions. El mètode no serà algèbric, però arribarem a la solució
igualment. A més podrem controlar la precisió decimal de la solució
a voluntat.
- Un primer exemple. Ens demanen que trobem la solució de l'equació
de 1r grau:
3(x−2) + 6x −1 = 11 −4(2x+3)
- Introduim l'expressió y = 3(x−2) +
6x −1 a la línia d'entrada. Observarem que a la
finestra algèbrica hi ha una altra expressió, i és que el programa
ha simplificat aquesta entrada.
- Introduim l'expressió y = 11 −4(2x+3) a la
línia d'entrada.
- Les expressions que hem entrat són (en aquest cas) rectes. Busquem
el punt d'intersecció d'aquestes. La coordenada x del punt
d'intersecció o de tall és la solució buscada.
- La precisió de la solució es pot modificar des del menú
Opcions/Arrodoniment.
- Un segon exemple. Ens demanen que trobem l'equació del sistema:
5x −2 |
= |
3x +7y |
2(5x −4y) +11 |
= |
6x + 2y |
- Introduim cada expressió a la línia d'entrada. El programa la
simplificarà, és a dir, no ens conservarà l'expressió inicial.
- Busquem el punt d'intersecció d'aquestes rectes. Les
coordenades x i y del punt d'intersecció o de tall
són els valors de la solució buscada.
- Un tercer exemple. Ens demanen que resolguem l'equació
- Introduim a la línia d'entrada y = (3+x)
/ x (alerta amb no deixar-te els parèntesis).
- Introduim a la línia d'entrada y = 5/2
- Busquem el punt d'intersecció d'aquestes formes. La
coordenada x del punt d'intersecció o de tall és la solució
buscada.
- Planteja i resol amb Geogebra el cas següent:
Un rectangle té 85 cm de perímetre i 24 d'àrea.
Quines dimensions té?
- Un quart exemple: hem de resoldre l'equació
−2x2 +5x +3 = 0
- Introduim a la línia d'entrada y =
−2x2 +5x +3
- Introduim a la línia d'entrada y = 0 (de fet, aquest pas
no és necessari, donat que aquesta expressió correspon a
l'eix x, que ja el tens).
- Busquem el punt d'intersecció d'aquestes formes. Les
coordenades x dels punts d'intersecció o de tall són les
solucions buscades.
- Un cinquè exemple: hem de resoldre l'equació
−x3 +4x -11
= x4 -6x2+12 x +1
- Introduim a la línia d'entrada y =
−x3 +4x -11
- Introduim a la línia d'entrada y = x4
-6x2+12 x +1
- Busquem el punt d'intersecció d'aquestes formes. Les
coordenades x dels punts d'intersecció o de tall són les
solucions buscades.
|