JOAN VINYOLI

A

SANTA COLOMA DE FARNERS

    Introducció

1. La felicitat dels estius viscuts a Santa Coloma

2. Els inicis del poeta

3. Nostàlgia d'un paradís


Sanguina de Joan Vinyoli dibuixada pel pintor i escultor Esteve Monegal, a l'any 1928, a Santa Coloma de Farners

 


Introducció

A l'any 1982, dos anys abans de la seva mort, Vinyoli guardava encara un record ben viu de la seva estada a Santa Coloma i responia d'aquesta manera en una entrevista de Lluís Busquets i Grabulosa: "Els estius? Ah, això sí: la mare aconseguia que poguéssim fer salut, com se'n deia abans, en algun poble, també gràcies a amistats. De més o menys els vuit anys fins als disset anys els vaig passar a Santa Coloma de Farners, La Selva, vila el paisatge de la qual ha estat més tard literaturitzat en algun dels meus primers llibres. Recordo que allí hi vaig passar les millors estones de la meva adolescència: les passejades a la plaça, el tennis, els boscos."

L'entorn humà i natural de Santa Coloma estan en l'origen de l'obra de Joan Vinyoli, un dels poetes catalans més importants del segle XX, potser el més autèntic i comunicatiu, i segur que el que més va arriscar en l'immersió en les profunditats de l'ànima. D'ell n'havia dit Salvador Espriu; "és un dels nostres escassos veritables poetes", i el també poeta Francesc Parcerises; "és la veu més alta i impressionant de la lírica catalana contemporània".

Joan Vinyoli va ser anomenat fill adoptiu de Santa Coloma, a títol pòstum, a l'any 1991 i el "retrobament" definitiu amb el nostre poble es produeix a partir de l'any 2002, quan aquest important equipament cultural que és la biblioteca passa a ser de titularitat municipal i a dir-se oficialment Biblioteca Municipal Joan Vinyoli.

 

1. La felicitat dels estius viscuts a Santa Coloma

Joan Vinyoli i Pladevall (1914-1984) va néixer a Barcelona. A l'any 1919 naixia la seva germana Carme i poc després moria el pare, que era metge. Davant d'aquests circumstància, Josep Fornés, de Ca la Xifra, que havia estat company d'estudis del pare, diu a la mare que quan vulguin poden venir a estiuejar a Santa Coloma i que quan en Joan tingui l'edat podrà entrar a treballar a l'editorial Labor de la que n'és copropietari.

A partir de l'any 1922 vindran a estiuejar a Santa Coloma. I ho fan en el primer pis de Can Cuera, al carrer aleshores Beat Dalmau n. 34, que la mare lloga i on hi passaran els estius sencers, des de les darreries de juny fins a finals de setembre. Amb ells també vindria la tia Mercè, germana de la mare.

A la tardor de l'any 1931 Joan Vinyoli entra a treballar a l'editorial Labor i en els anys següents només vindrà els caps de setmana i en els períodes de vacances per reunir-se amb la mare i la germana. Durant els estius dels anys de la guerra civil, elles continuaren vinguent.

També vindrien a estiuejar a Santa Coloma els seus oncles, Emili Vinyoli i Ignàsia Agell, que viurien en un pis del carrer del Delme. Després de la guerra, tant la mare del poeta com els oncles vingueren durant molts anys i força gent del poble encara els recorda. Joan Vinyoli encara tornaria a Santa Coloma en viatges ara ocasionals, per fugir de les cabòries de la feina i també per visitar algunes amistats.

Curiosament, aquesta vinguda a Santa Coloma podem considerar-la com un retorn als orígens, tota vegada que un rebesavi de Joan Vinyoli, Pius Viader i Viader, era fill de la nostra població que emigrà a Cuba al segle XVIII. La seva filla es casaria amb un Vingoli d'ascendència italiana; d'aquest matrimoni en seria fill Panxo-Juan FranciscoVinyoli i Viader, advocat que tornaria des de Cuba a Barcelona i seria l'avi del poeta.

Per un nen i després noi de Barcelona, els sojorns estiuencs a Santa Coloma, en plena natura i en període de vacances escolars, són plens de felicitat i resulten una font de sensacions i descobertes extraordinària.

Podem imaginar-nos el nen Vinyoli a la riera, saltant damunt les pedres, pescant carbassudes i peixos, o berenant pa i xocolata prop de la font de Sant Salvador, la Font Picant o la de Santa Llúcia, fent les primeres incursions pel rocar i els camins rogencs del nostre paisatge, i jugant a lladres i serenos en el pati de Can Geronès. Poca estona devia parar al primer pis de Can Cuera, des d'on, això sí, a les nits d'intensa xafogor i mal dormir podia sentir el sereno donant l'hora. Farners serà un dels indrets predilectes, i des del turó del vent podrà veure la mar llisa i blava i admirar els primers crepuscles.

Joan Vinyoli, a Farners, amb el mocador al cap, quan tenia 9 o 10 anys.

(Arxiu C. Vinyoli)

 

De més gran, el trobem jugant a ping-pong a Can Panxo o a tennis a les pistes de Can Bolós on s'entrenaran tota la colla de joves per anar a competir a les pistes del balneari i a poblacions com Banyoles i Olot. També era habitual trobar-lo a la biblioteca de La Caixa i al Parc del Bon Mot, passant l'estona fent les primeres lectures entre les quals podem destacar La gesta dels estels de Salvat-Papasseit o Les desventures del jove Werther de Goethe. Els banys predilectes eren a la Gorga d'en Vilar on hi anaven en bicicleta o a les basses d'alguns masos com a Can Massaguer, Ca l'Oller o Can Falqués.

El Vinyoli de la noiesa freqüenta la plaça on els seus bancs, sota l'empara del campanar, són llocs de reunió amb amics i amigues. Acostuma a vestir de manera elegant, a vegades tot de blanc i amb espardenyes de vetes. Al Parc de Sant Salvador hi ha l'Hotelet, lloc de trobada i relació.

Joan Vinyoli al parc de Sant Salvador cap a l'any 1931 (és el segon per l'esquerra de la fila del davant).

 

Però, sobretot, viu plenament la nostra Festa Major, culminació festiva del període estival, on aquells joves participen activament en els balls de sardanes a la plaça, les sessions de cinema i teatre o els balls de nit en el "Círculo Columbense" o a l'"Ateneu Popular" . També freqüentarà les festes i aplecs de pobles i llogarrets veïns, com ara Castanyet, Brunyola, Sant Marçal, Riudarenes i Anglès on la colla d'amics s'hi desplaçaran a peu.

Joan Vinyoli (vestit de blanc i amb els braços plegats) a la plaça Farners en un dia de Festa Major poc abans de la guerra civil. L'acompanyen E.Monegal, M.Rodés, R.Aspa i J.Bofill.

(Arxiu Anna R. Monegal)

2. Els inicis del poeta

En un poema de la sèrie titulada "D'una terra", en la que s'hi pot reconèixer fàcilment el nostre paisatge, localitza el moment del descobriment de la poesia:

"...Filla del cel, allà, la poesia
un dia vaig trobar de bon matí:
en un tombant secret que jo sabia,
vora el torrent humit la vaig sentir...
"

Vinyoli parlava en l'intimitat familiar d'un somni que havia tingut a Santa Coloma i el considerava el moment de la revelació de la seva condició de poeta. Vinyoli havia somiat que uns cavalls desbocats se l'emportaven. El poeta interpretaria que aquests cavalls eren la mateixa poesia.

En la biografia de Vinyoli hi trobem també diferents episodis de rellevància literària que el vinculen a Santa Coloma:

Cada estiu, el dia de la Mare de Déu d'Agost, hi havia festa grossa al pati de Can Geronès; l'any 1926 representen l'obra d'en Folch i Torres "El més petit de tots" i en Joan n'és protagonista; a l'any següent hi celebrarien uns jocs florals d'àmbit local i guanyaria la Viola d'Or amb un poema dedicat a la Mare de Déu de Montserrat que no es conserva. El 1930 publica la prosa poètica "De la nostra ciutat" al programa de la Festa Major. A l'any 1931 fa un curs de català a la biblioteca de La Caixa.

 

Cloenda del curs de català impartit per Mossèn Jordà a l'antiga biblioteca de La Caixa a l'estiu de l'any 1931. Joan Vinyoli assistí al curs i és el que fa tretze començant a comptar des de dalt (té la mà a la barana i vesteix pantaló blanc amb jaqueta fosca). Al peu de l'escala hi podem reconéixer Pompeu Fabra, que va ser convidat a l'acte de cloenda

(Foto: March. Arxiu Històric Comarcal de Santa Coloma de Farners)

 

A l'any 1949 és premiat en el IV Concurs Literari del "Círculo Cultural Columbense". Hi presenta amb el lema "De vida i somni" tres poemes que després, amb algunes variants, foren publicats en el llibre "Les hores retrobades"(1951) amb els títols "Els dies", "Viure, morir, perdent-se l'un en l'altre" i "El poeta adolescen"t (III)".

La prosa poètica "De la nostra ciutat"

L'any 1930, amb 16 anys acabats de fer, Joan Vinyoli publicava aquest escrit de creació en el programa de la Festa Major. Es tracta d'una prosa poètica on el jove Vinyoli evoca la nit de la Festa a partir de la figura del sereno. Aquesta fresca i expressiva composició, editada amb una deliciosa tipografia de l'època, és molt important bàsicament per tres raons. Primer, perquè des del títol mateix, "De la nostra ciutat", el futur poeta manifesta un clar sentiment de pertinença i integració al nostre poble. Després, perquè ara per ara és l'escrit de creació més antic que es coneix de Vinyoli. I, finalment, perquè ja hi trobem prefigurats alguns temes i símbols que tindran una presència fonamental en l'obra posterior; en efecte, el sereno -persona que vetlla i guarda la nit i que és l'únic que en pot conéixer els misteris- , el cant d'un ocell i el silenci que renaix són imatges amb alta càrrega simbòlica que seran recreades de manera recurrent en tota la seva obra.

 

3. Nostàlgia d'un paradís

L'estada de Vinyoli a Santa Coloma li deixa una empremta que ocuparà un lloc fonamental en l'univers simbòlic de la seva poesia. La riera i la seva aigua cristal.lina, el rocar, les alzines sureres, el so de les destrals dels llenyataires d'aquells temps i les fonts són alguns dels elements del paisatge colomenc que impregnen i són condiment substancial dels seus poemes.

Els estius de la noiesa i joventut són evocats sovint amb un to nostàlgic com si es tractés d'un paradís perdut però recuperable a partir del record i de la formalització literària. Fins al punt de mitificar i deïficar aquests mesos d'estiu:

"Alzinars beneïts!, rouredes estimades!, laberint pur on es filaven els meus somnis! Juliol, Agost, déus llenyataires, colpeixen, encara avui, com sempre, alts arbres immortals, i jo escolto i em meravello sempre de la puresa dels cops de les destrals invisibles. ... Sabré encara trobar el sender fins al cristall que serpenteja pel fons inextrincable? Pel relisser que baixa des del trencat fins a la bocana del gorg, l'estiu, a poc a poc, es despenja. Lianes, selva de goig, quietuds meves!"

A vegades, el record és molt concret i es refereix a episodis precisos com els jocs de tennis o el ping-pong. Ho podem veure en el poema "Temps", escrit al 1976, on ens transmet el conflicte que pateix entre la nostàlgia del passat i la reafirmació en el present:

"Torna'm, ah, torna'm als anys
de la noiesa,
                     amb els amics
a la riera, amb els passeigs
i les pistes de tenis
                               i el ping-pong.
                                                       No. No.
Torna'm a la furiosa
passió que de mi va fer un altre.
Ja no seré mai més el noi
que feia jocs.
                      I me n'alegro.
"

O bé a les arrossades que feien diferents famílies estiuejants a Farners a finals de setembre per a celebrar l'acabament de les vacances i el retorn a Barcelona:

"A l'esplanada de 'ermita
s'hi feien arrossades.
Sé les graelles plenes
de carn i l'ombra
de les alzines
sureres.
"

Celebració a Farners de l'acabament de les vacances, a finals de setembre de l'any 1930 o 1931. Vinyoli està dret al costat del capellà que porta paraigües (la fotografia està escapçada just pel seu front). La segona senyora que està dreta al darrera és Emília Pladevall, mare del poeta, i la nena que està al centre de la foto la seva germana Carme.

(Arxiu Anna R. Monegal)

I, com en molts adolescents colomencs, les excursions i aventures pel rocar, sovint a la recerca de cristall de roca, deixarien rastre en el seu imaginari i uns quaranta anys més tard escriuria aquest vers: "Hem penetrat en coves de cristall de roca" .

Finalment, en el poema "Passeig d'aniversari", escrit poc abans de la seva mort, i de to marcadament elegíac, hi trobem encara aquesta estrofa on el poeta torna a fer referència a la noiesa i a l'alzinar, elements que cal interpretar una vegada més com a senyals d'evocació d'aquest paradís sempre present en la poètica de Vinyoli.

"Ara camino pel vell casc urbà
mentre viatgen cap als seus destins
els vells amics, les dones i els bocins
del que era jo, de noi, perdut a l'alzinar."

Així, doncs, podem afirmar que el galop dels cavalls desbocats del somni que va tenir Joan Vinyoli a Santa Coloma, es pot sentir al llarg de tota la seva obra i d'una manera recurrent en forma de record, d'evocació, de mitificació i, sobretot, de nostàlgia d'aquells paradís que el futur poeta havia fundat en els seus estius al nostre poble.

 

 

 

inici pàgina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inici pàgina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inici pàgina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inici pàgina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inici pàgina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inici pàgina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inici pàgina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inici pàgina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inici pàgina

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

inici pàgina

 
inici pàgina