LA NIT I EL DIA 
        La poesia de Vinyoli és plena de conflictes i de tensions que 
          es resolen per via del mateix poema. En aquests versos hi trobem la 
          contraposició entre els àmbits de la nit i del dia. Observem 
          que a la nit hi associa la memòria i els secrets, i al dia -que 
          comença de manera significativa amb "el ganivet del dia"- 
          unes imatges molt expressives, gairebé extasiants, fins i tot 
          hipnòtiques, segurament d'origen oníric.
        Aquestes imatges ens remeten també al caràcter pictòric 
          de bona part de la poesia de Vinyoli. Els "pallers cremant de groc" 
          i els "blats fins a la ratlla de l'horitzó" poden ben 
          ser visions provinents de la fascinació que sentia el poeta per 
          Van Gogh.
        El darrer vers, que resol o explica la tensió establerta prèviament, 
          és especialment significatiu i justifica la inclusió del 
          poema en aquest itinerari, tota vegada que és plausible pensar 
          que els cavalls que es desboquen són els del somni que Vinyoli 
          haviat tingut a Santa Coloma i que ell interpretava com el moment de 
          la revelació de la seva condició de poeta. Es tractaria, 
          doncs, dels cavalls de la poesia, imatge onírica que constataria 
          la força i arravatament imparables que dominen al poeta en els 
          seus períodes creatius.