ELEGIA DE VALLVIDRERA (IV)
          En aquest poema, que invoca la mateixa poesia i la condició 
            dels poetes, un dels grans 
            temes vinyolians, veiem com, a les acaballes de la seva vida, Vinyoli 
            constata que el poeta té el privilegi d'accedir a cert coneixement 
            a canvi del risc de destruir-se a si mateix. Certament, el poeta és 
            el torsimany dels déus, el que accedeix a la revelació 
            i el que purifica i salva allò que toca. 
          Estem molt a prop del sentit d'aquells versos de Hölderlin que 
            Vinyoli també fa seus: "allò que perdura ho funden 
            els poetes". I estem també davant la confirmació 
            de la veta romàntica que, juntament amb la simbolista, suporten 
            tot l'edifici poètic vinyolià. Sobre aquests fonaments 
            hi bastirà una singular poesia de l'experiència i del 
            coneixement configurant una veu poètica extraordinària. 
          
          Finalment, notem que les fonts que poden apaivagar la set de coneixement 
            i d'amor són un símbol habitual en la poètica 
            de Vinyoli. En aquest itinerari, a més, la font picant on ens 
            trobem i el rovell que extreu l'aigua del ventre d'aquesta terra, 
            són una bona metàfora de la importància d'aquest 
            paisatge en els orígens poètics de Vinyoli. I podem 
            imaginar-nos el nen Joan i la seva germana Carme berenant i pescant 
            peixos o carabassudes en aquest tros de riera davant mateix de la 
            font.