Itinerari poètic "Joan Vinyoli"
   
                                     PROPOSTES DIDÀCTIQUES

Tot seguit us presentem diverses propostes didàctiques a propòsit d'algun del poemes que conformen aquest itinerari. La nostra pretensió és que us siguin útils en la interpretació dels poemes i que , alhora, serveixin de pretext per desvetllar-vos la curiositat sobre el fet poètic.

Plantegem els exercicis a partir de la possibilitat d'acostar-vos al tema i la paràfrasi dels poemes -per entendre el poema- i la possibilitat paral.lela de divertir-vos, amb exercicis més creatius -per jugar amb el poema-. A dins de cadascuna de les dues modalitats, les propostes estan ordenades pel grau de dificultat, de manera que les primeres són més senzilles que les darreres.


D'UNA TERRA (VI)   (poema 1)

Per entendre el poema

a) Vinyoli recorda el passat i s'imposa la presència del paisatge. A quins versos ho fa?

b) Aquest poema no és , però, una simple evocació del paisatge. S'hi parla d'una descoberta molt interessant. En què consisteix?

c) En el primer vers hi ha una clara referència temporal que situa el moment de reflexió poètica. Us sembla que en podem fer, únicament, una lectura literal, en el sentit que el capvespre convida al record? Us atreviríeu a donar-hi una altra interpretació?

d) Localitzeu les metàfores amb què Vinyoli es refereix a la poesia. Intenteu explicar-ne el sentit.


Per jugar amb el poema

Recordeu algun moment " poètic " de la vostra vida. Esforceu-vos a descriure el paisatge que
s'hi vincula.

 

D'UNA TERRA (II)    (poema 5 )

 

Per entendre el poema

El paisatge, associat als records de la infantesa i la joventut, és un elements molt important en la poesia de Joan Vinyoli. Aquí , el poeta, ens fa present, a través del record, un panorama d'ambientació molt suggestiva, gairebé màgica.

a) Trieu el lèxic del poema que contribueix a crear aquest clima.

b) Com interpreteu la figura del "llenyataire". Us sembla un element amb connotacions positives o negatives? Intenteu explicar-ho.

c) Durant l'itinerari us proposem que us deixeu endur per la força suggestiva del bosc. Estigueu atents als sorolls, a la presència del silenci, al joc de llums i ombres. Deixeu, finalment, que la vostra fantasia explori "l'aire màgic de les soledats...".

 

Per jugar amb el poema


Us proposem que relateu alguna llegenda que us hagin explicat i que contingui alguns d'aquests substantius com a elements importants: llenyataire, déus, somni, màgia, lligabosc o soledat. Si no en sabeu cap, podeu resumir l'argument d'alguna pel.lícula que hàgiu vist o, simplement, inventar-vos-en una. Recordeu que la gràcia és que hi apareguin els substantius que us hem esmentat.


ELEGIA DE VALLVIDRERA (IV)   (poema 7 )

 

Per entendre el poema:


a) Consulteu al diccionari el significat de les paraules fretura, privilegi, follia, comesa, primigeni i declinar. Penseu sinònims que d'adeqüin al poema. Tot seguit, torneu a llegir-lo atentament. Us atreviríeu a dir "...a qui fou dat el privilegi/ de la santa follia de ser càntic..." ?

b) Les paraules "sóc a la font i bec", ens les hem de prendre en un sentit figurat; el poeta té la necessitat de preguntar-se "dubtes", "d'indagar" permanentment. Com expliqueu que en un sentit, també figurat, es pugui "beure fins a morir-se de set de voler més no sabent què..." ?

c) Localitzeu els versos on Vinyoli es planteja el tema de " l'ànsia de coneixement " que esdevé, certament, un estímul vital.

d) Com diu Joan Teixidor "Joan Vinyoli es plantejà la seva vocació gairebé com un sacrifici, com un lliurament absolut a una estranya força que l'havia d'omplir fins a exhaurir-lo" i afegeix més endavant "aquest joc és perillós i l'home s'hi perd i s'hi crema. Però també s'hi realitza". Com
queda reflectida aquesta concepció de la naturalesa i els efectes de la poesia en boca del poeta?

 

Per jugar amb el poema:


Reflexioneu individualment (elaborant una redacció al respecte) o col·lectivament ( a través d'un debat a classe, per exemple) sobre quina és la funció social que realitzen, avui, els poetes i la poesia.

 

PLATJA DURA    (poema 9 )

 

Per entendre el poema

a) Pel que Vinyoli ens diu a Platja dura, què creieu que considera més important, el passat o el present? Citeu els versos que ho demostrin.

b) Una de les estrofes fa referència directe a un indret emblemàtic de Santa Coloma de Farners. Digues quina és i, si vols conèixer millor la capital de la Selva, informa't de les característiques del monument que s'hi esmenta.

c) Nosaltres pensem que per interpretar aquest poema, entre altres exercicis, pot ser interessant entendre a quin antecedent fan referència els dos pronoms relatius "que" que apareixen al 8è i 9è vers, respectivament. Contesteu-ho i possiblement entendreu millor el text.

d) Ara ens falta saber a qui s'adreça el poeta quan parla amb un tu a "No compliquis gaire més els records". Esbrineu-ho.

e) La primera estrofa constitueix una pregunta interessant. Quina ?

f) Us sembla que Vinyoli en treu l'entrellat de tot plegat i que ens dóna la resposta de com són "els pensaments que em llisquen pel llac de la memòria" en la resta d'estrofes? Justifiqueu-ho tant bé com pugueu.

 

Per jugar amb el poema:

Tot seguit us citarem un piló de metàfores, tretes del poema, perquè ens escriviu amb quines us sentiu més indentificats/des, quina s'acosta més a la vostra idea de què és el record :

" la platja dura amb sorra bruta i negrosa "
" ones que baten feixugament "
" pensaments que llisquen pel llac de la memòria "
" pensaments que encenguin fogueres/ que matin gels "
" les graelles plenes de carn i l'ombra de les alzines ".

Si us ve de gust, esplaieu-vos-hi i expliqueu la raó de la vostra tria.

TARDA FOSCA (poema 10)

Per entendre el poema:

a) Observeu quin colors dominen en el poema i digueu de "quins tons l'ha pintat Vinyoli".
b) Com interpreteu "un gran feix de llenya seca"?  Per què el poeta diu que és "molt seca"?
c) A qui us sembla que s'adreça el poeta quan diu "ets una tarda fosca " ?
d) Localitzeu alguna sinestèsia que us agradi especialment (a qualsevol del poemes d'aquest itinerari). Intenteu explicar què us en fascina.
Per si no recordeu en què consisteix aquest recurs literari, us n'hem copiat la definició:

"Figura semblant a la metàfora que consisteix a associar dos elements que provenen de camps sensorials (sentits) diferents".

Per jugar amb el poema:

La majoria de nosaltres lectors, com el poeta, ens hem sentit sols més d'una vegada, " amb les mans molt buides". Perquè us adoneu de la dificultat d'explicar aquest sentiment, assageu d'expressar tant poèticament com us sigui possible - i sense excessos innecessaris- la vostra vivència. Podeu servir-vos de la prosa poètica o arriscar una mica més i fer un esbós de poema.


PASSEIG D'ANIVERSARI     (poema 12)

Per entendre el poema:


a) Els poemes, entre moltes altres funcions, comuniquen estats d’ànims. Quin creieu que és l’estat emocional en què es troba el poeta quan reflexiona sobre el pas del temps en “ Passeig d’aniversari “? Justifiqueu-ho citant els versos que són més clars al respecte.

b) Feu l’esquema mètric. No us oblideu de marcar-hi les estrofes, les rimes ( masculines, / femenines, assonants/ consonants), si els versos són d’art major o menor, masculins o femenins...

c) Elucubreu per què Vinyoli va optar per una estructura mètrica més formal en aquest text? Hi ha relació entre l’estructura i el tema? I entre el to i tipus de metre?

 

Per jugar amb el poema:


Us proposem de crear un nou poema partint dels primers versos de cada estrofa. Heu d’intentar conservar la mateix estructura mètrica: el nombre d’estrofes i el nombre de síl.labes. De moment, no cal que el poema tingui la mateixa rima però, si us hi voleu encaparrar una mica més, podeu intentar conservar-la. És un exercici més, que serveix per comprovar que l’ofici de poeta té les seves servituds!.

 

BRANQUES (poema 14)

Per entendre el poema:


a) Relacioneu els substantius concrets de l’esquerra amb els abstractes de la dreta. És possible que us facin adonar d’alguna idea essencial per entendre el poema :

Branca
Bosc
Alzina,                                                                VIDA
Flor
Heura
Fulla
Destral                                                                MORT
Boscater
Fred
Por
Silenci


b) Assageu el tema del poema. Us pot ser d’utilitat començar fent la paràfrasi dels versos o de les estrofes.

c) Tot seguit, expliqueu les metàfores següents (són les claus de l’entrellat!):
"som branques del mateix bosc", "flors noves", "l’heura silenciosa que apaga la fressa de passos", "la destral del boscater".

 

Per jugar amb el poema:

El joc literari que us proposem consisteix en construir un conte breu a partir dels substantius de l’exercici anterior. El protagonista ha de ser forçosament La Vida i l’antagonista La Mort