D'UNA TERRA (VI) (poema
1)
Per entendre el poema
a) Vinyoli recorda el passat i s'imposa la presència del paisatge.
A quins versos ho fa?
b) Aquest poema no és , però, una simple evocació
del paisatge. S'hi parla d'una descoberta molt interessant. En què
consisteix?
c) En el primer vers hi ha una clara referència temporal que
situa el moment de reflexió poètica. Us sembla que en
podem fer, únicament, una lectura literal, en el sentit que el
capvespre convida al record? Us atreviríeu a donar-hi una altra
interpretació?
d) Localitzeu les metàfores amb què Vinyoli es refereix
a la poesia. Intenteu explicar-ne el sentit.
Per jugar amb el poema
Recordeu algun moment " poètic " de la vostra vida.
Esforceu-vos a descriure el paisatge que
s'hi vincula.
|
|
D'UNA TERRA (II) (poema
5 )
Per entendre el poema
El paisatge, associat als records de la infantesa i la joventut, és
un elements molt important en la poesia de Joan Vinyoli. Aquí
, el poeta, ens fa present, a través del record, un panorama
d'ambientació molt suggestiva, gairebé màgica.
a) Trieu el lèxic del poema que contribueix a crear aquest clima.
b) Com interpreteu la figura del "llenyataire". Us sembla
un element amb connotacions positives o negatives? Intenteu explicar-ho.
c) Durant l'itinerari us proposem que us deixeu endur per la força
suggestiva del bosc. Estigueu atents als sorolls, a la presència
del silenci, al joc de llums i ombres. Deixeu, finalment, que la vostra
fantasia explori "l'aire màgic de les soledats...".
Per jugar amb el poema
Us proposem que relateu alguna llegenda que us hagin explicat i que
contingui alguns d'aquests substantius com a elements importants: llenyataire,
déus, somni, màgia, lligabosc o soledat. Si no en sabeu
cap, podeu resumir l'argument d'alguna pel.lícula que hàgiu
vist o, simplement, inventar-vos-en una. Recordeu que la gràcia
és que hi apareguin els substantius que us hem esmentat.
|
|
ELEGIA DE VALLVIDRERA (IV) (poema
7 )
Per entendre el poema:
a) Consulteu al diccionari el significat de les paraules fretura, privilegi,
follia, comesa, primigeni i declinar. Penseu sinònims que d'adeqüin
al poema. Tot seguit, torneu a llegir-lo atentament. Us atreviríeu
a dir "...a qui fou dat el privilegi/ de la santa follia de ser
càntic..." ?
b) Les paraules "sóc a la font i bec", ens les hem
de prendre en un sentit figurat; el poeta té la necessitat de
preguntar-se "dubtes", "d'indagar" permanentment.
Com expliqueu que en un sentit, també figurat, es pugui "beure
fins a morir-se de set de voler més no sabent què..."
?
c) Localitzeu els versos on Vinyoli es planteja el tema de " l'ànsia
de coneixement " que esdevé, certament, un estímul
vital.
d) Com diu Joan Teixidor "Joan Vinyoli es plantejà la seva
vocació gairebé com un sacrifici, com un lliurament absolut
a una estranya força que l'havia d'omplir fins a exhaurir-lo"
i afegeix més endavant "aquest joc és perillós
i l'home s'hi perd i s'hi crema. Però també s'hi realitza".
Com
queda reflectida aquesta concepció de la naturalesa i els efectes
de la poesia en boca del poeta?
Per jugar amb el poema:
Reflexioneu individualment (elaborant una redacció al respecte)
o col·lectivament ( a través d'un debat a classe, per
exemple) sobre quina és la funció social que realitzen,
avui, els poetes i la poesia.
|
|
PLATJA
DURA (poema
9 )
Per entendre el poema
a) Pel que Vinyoli ens diu a Platja dura, què creieu que considera
més important, el passat o el present? Citeu els versos que
ho demostrin.
b) Una de les estrofes fa referència directe a un indret emblemàtic
de Santa Coloma de Farners. Digues quina és i, si vols conèixer
millor la capital de la Selva, informa't de les característiques
del monument que s'hi esmenta.
c) Nosaltres pensem que per interpretar aquest poema, entre altres
exercicis, pot ser interessant entendre a quin antecedent fan referència
els dos pronoms relatius "que" que apareixen al 8è
i 9è vers, respectivament. Contesteu-ho i possiblement entendreu
millor el text.
d) Ara ens falta saber a qui s'adreça el poeta quan parla
amb un tu a "No compliquis gaire més els records".
Esbrineu-ho.
e) La primera estrofa constitueix una pregunta interessant. Quina
?
f) Us sembla que Vinyoli en treu l'entrellat de tot plegat i que
ens dóna la resposta de com són "els pensaments
que em llisquen pel llac de la memòria" en la resta d'estrofes?
Justifiqueu-ho tant bé com pugueu.
Per jugar amb el poema:
Tot seguit us citarem un piló de metàfores, tretes
del poema, perquè ens escriviu amb quines us sentiu més
indentificats/des, quina s'acosta més a la vostra idea de què
és el record :
" la platja dura amb sorra bruta i negrosa "
" ones que baten feixugament "
" pensaments que llisquen pel llac de la memòria "
" pensaments que encenguin fogueres/ que matin gels "
" les graelles plenes de carn i l'ombra de les alzines ".
Si us ve de gust, esplaieu-vos-hi i expliqueu la raó de la
vostra tria.
|
|
Per entendre el poema:
a) Observeu quin colors dominen en el poema i digueu de "quins
tons l'ha pintat Vinyoli".
b) Com interpreteu "un
gran feix de llenya seca"? Per què el poeta
diu que és "molt seca"?
c) A qui us sembla que s'adreça el poeta quan diu "ets una
tarda fosca " ?
d) Localitzeu alguna sinestèsia que us agradi especialment (a
qualsevol del poemes d'aquest itinerari). Intenteu explicar què
us en fascina.
Per si no recordeu en què consisteix aquest recurs literari,
us n'hem copiat la definició:
"Figura semblant a la metàfora que consisteix a
associar dos elements que provenen de camps sensorials (sentits)
diferents".
Per jugar amb el poema:
La majoria de nosaltres lectors, com el poeta, ens hem sentit sols
més d'una vegada, " amb les mans molt buides". Perquè
us adoneu de la dificultat d'explicar aquest sentiment, assageu d'expressar
tant poèticament com us sigui possible - i sense excessos innecessaris-
la vostra vivència. Podeu servir-vos de la prosa poètica
o arriscar una mica més i fer un esbós de poema.
|
|
PASSEIG
D'ANIVERSARI
(poema
12)
Per entendre el poema:
a) Els poemes, entre moltes altres funcions, comuniquen estats
dànims. Quin creieu que és lestat emocional
en què es troba el poeta quan reflexiona sobre el pas del temps
en Passeig daniversari ? Justifiqueu-ho citant els
versos que són més clars al respecte.
b) Feu lesquema mètric. No us oblideu de marcar-hi
les estrofes, les rimes ( masculines, / femenines, assonants/ consonants),
si els versos són dart major o menor, masculins o femenins...
c) Elucubreu per què Vinyoli va optar per una estructura
mètrica més formal en aquest text? Hi ha relació
entre lestructura i el tema? I entre el to i tipus de metre?
Per jugar amb el poema:
Us proposem de crear un nou poema partint dels primers versos de cada
estrofa. Heu dintentar conservar la mateix estructura mètrica:
el nombre destrofes i el nombre de síl.labes. De moment,
no cal que el poema tingui la mateixa rima però, si us hi voleu
encaparrar una mica més, podeu intentar conservar-la. És
un exercici més, que serveix per comprovar que lofici de
poeta té les seves servituds!.
|
|
BRANQUES
(poema 14)
Per entendre el poema:
a) Relacioneu els substantius concrets de lesquerra amb els
abstractes de la dreta. És possible que us facin adonar dalguna
idea essencial per entendre el poema :
Branca
Bosc
Alzina,
VIDA
Flor
Heura
Fulla
Destral MORT
Boscater
Fred
Por
Silenci
b) Assageu el tema del poema. Us pot ser dutilitat començar
fent la paràfrasi dels versos o de les estrofes.
c) Tot seguit, expliqueu les metàfores següents (són
les claus de lentrellat!):
"som branques del mateix bosc", "flors noves", "lheura
silenciosa que apaga la fressa de passos", "la destral del
boscater".
Per jugar amb el poema:
El joc literari que us proposem consisteix en construir un conte breu
a partir dels substantius de lexercici anterior. El protagonista
ha de ser forçosament La Vida i lantagonista La Mort
|