I  LA NATURA EM CRIDA
          
          
            Un passeig poètic pel parc de Sant Salvador
            
        Litinerari que proposem aquí no és lògicament 
          lúnic que es pot fer a partir de la poesia de Vinyoli. 
          No és ni tan sols lúnic itinerari poètic 
          colomenc possible. Pensem, però, que aquest breu recorregut literari 
          pel Parc de Sant Salvador de Santa Coloma de Farners permet que ens 
          fem una idea prou clara de lemprempta decisiva que aquest paisatge 
          concret, el dels sojorns estivals de la infantesa i primera joventut 
          del poeta, va deixar en la seva poesia i, de forma molt especial, la 
          significació que va tenir en relació al complex procés 
          delaboració del seu tan particular i personal univers simbòlicopoètic. 
        
            Tinguem en compte que Santa Coloma de Farners suposa, per a Vinyoli, 
              la descoberta de la Naturaprimera consciència de la 
              idea dalteritati, paral.lelament, de la Poesia (Filla 
              del cel, allà, la poesia, / un dia vaig trobar de bon matí: 
              en un tombant secret que jo sabia, vora el torrent humit la vaig 
              sentir), i, doncs, que cal considerar-lo com el punt de partida, 
              alhora, del seu periple vital i literari. És a partir del 
              contacte directe amb aquest paisatge i des de lexperiència 
              de contemplació innocentment feliç de 
              la seva bellesa natural que el poeta descobreix o li és 
              revelada una hölderliniana certesa fonamental: Poc 
              jo llavors sabia, però, molta / joia tenint, sabia el que 
              no mor(1).
            Santa Coloma de Farners és, doncs, làmbit privilegiat 
              de la innocència, lEdat dOr de la infantesa, 
              és a dir, del joc, la puresa i la felicitat, però 
              és, també, làmbit del misteri i del somni: 
              Oh veu del rossinyol!, tu em descobries / mons de bellesa, 
              soledat i cel; / en aquell punt, dins lànima naixies, 
              / meravellós, inconegut anhel. Anhel duna realitat 
              més real i sòlida que aquella que es conforma 
              tan sols de realitats fugaces i aparents. Anhel de plenitud i de 
              joia i, doncs, dassoliment duna vida més 
              alta. Anhel de coneixement, dessencialitat i darrelament 
              autèntic a les petites coses per tal de gosar el salt i laventura 
              cap a un domini màgic que només és 
              assolible --i només a voltes-- a través de la paraula 
              poètica.
            Litinerari que proposem és, en el fons, un pretext 
              per llegir Vinyoli i per conèixer Vinyoli. Es tracta de catorze 
              poemes a través dels quals fem un recorregut per la seva 
              obra, des dels primers poemaris fins als últims llibres publicats, 
              i amb els quals ens anem introduint en el món líric 
              vinyolià: veus, temes, motius, símbols etc. No és 
              un recorregut sistemàtic, és clar, ni tampoc complet, 
              però prou representatiu, creiem, com per engrescar els lectors 
              a seguir capbussant-se en la poesia de lautor.
            I la natura em crida.
            Hi ha, en Vinyoli, en la seva poesia, un doble moviment molt significatiu: 
              duna banda, un desig de transcendència i un anhel de 
              recerca dallò més essencial i pur (és 
              en làmbit amorós i en el poètic que aquest 
              desig esdevé més punyent i explícit); duna 
              altra, hi ha també una voluntat manifesta de terrenalitat 
              i de concreció. En tots els casos, allò que hom cerca, 
              bàsicament, és un estat ideal de joia perdurable. 
              Però la joia només pot entreveures, no és 
              mai un lloc en el qual shi pugui romandre. La joia fruit del 
              desig de transcendència és lògicament quimèrica 
              per inassolible. La joia innocent del temps de la infantesa 
              és també, per la seva part, inaferrable, perquè 
              pertany a un temps definitivament perdut i irrecuperable, malgrat 
              lintent de dir les hores retrobades. La poesia 
              de Vinyoli, vitalista i afirmativa, no ho és però 
              perquè contingui cap resposta definitiva i absoluta als grans 
              misteris de la vida. És vitalista perquè afirma que 
              el sentit de la vida es troba precisament en aquesta indagació 
              constant i permanent sobre el sentit; i és afirmativa, perquè 
              malgrat els dubtes i les pors, els moments de fam i dejecció, 
              allò que compta és aquest intent sincer i autèntic 
              dinterrogar la vida i de dir-la: I, doncs, és 
              falsa / tota queixa que digui, tot gemec que faci, / tot ploricó: 
              que el que, però, perdura / ho funden els poetes. 
              Tant és així que làrid / hivern amb què 
              sobria aquest poema / ha esdevingut, en fer-lo, fèrtil 
              juny / feliç, afirmatiu, il.limitat, / i tot el blat es torna 
              pa de vida.(2)
            La poesia de Joan Vinyoli, aquella almenys que ell va donar com 
              a definitiva i publicable, sinaugura amb uns versos enormement 
              il.luminadors. Es tracta del poema I la natura em crida:
             
               
                 
                   
                     
                       
                         
                          I
                        
                      
                    
                    I la natura em crida
                      Els viaranys perduts com el respir
                      dels animals entre les mates.
                      I en la flonjor vasta i cansada
                      de les clotades, els camins
                      aturats com rieres de terra.
                      De sobte fosos en el verd
                      frondós i gran. Reapareixen,
                      però, tot duna, més enllà,
                      i amunt, per la costa més dura.
                      Ara són rost i pedruscall,
                      ara sestenen a mig caire
                      de labisme don pugen,
                      o grisos, lluny, en un revolt es perden.
                    A ple matí guien els passos
                      entre les formes immutables
                      de les alzines i dels pins
                      que respiren calor, i un aire
                      les omple i el sol hi bat
                      en silenci, però una fressa
                      de sequedat, de crepitant cremor,
                      de carro pesant, abarrotat
                      descorça de suro, plana.
                    De matinada o capvespre
                      conduïen a clares fonts
                      amagades: cant dels ocells,
                      bacs somniosos al pregon
                      de soledats perdudes.
                  
                
              
            
            Es tracta del primer poema de la sèrie Duna terra 
              hi ha una altra sèrie, de títol homònim, 
              a De vida i somni (1948) i, encara, una composició de títol 
              idèntic a Les hores retrobades (1951), que inclou 
              tres poemes i que obre el llibre Primer desenllaç 
              (1937), el primer publicat pel poeta. La Natura, a Primer desenllaç, 
              és motiu de contemplació voluptuosa i esdevé 
              el pretext ideal per a la creació poètica (3). 
              I encara que el tractament general del paisatge en els poemes es 
              caracteritza, principalment, per un to volgudament objectivador 
              i despersonalitzat, shi apunta ja, ni que sigui tímidament, 
              un procés dinteriorització que esdevindrà 
              central a De vida i somni. 
            En la secció Duna terra, una de les més 
              aconseguides del volum, shi evidencia prou clarament la importància 
              del paisatge natural en la poesia de Vinyoli, vist alhora com a 
              tema i com a marc espacial. La secció inclou, en ledició 
              definitiva, quatre poemes distribuïts en dues parts: la primera, 
              molt unitària, està formada pels tres poemes, numerats, 
              que, en ledició de 1937, pertanyien estrictament a 
              aquesta secció; la segona, que actua com a contrapunt de 
              lanterior, la constitueix un únic poema, Somnieig, 
              publicat per primera vegada a La Publicitat (14-VI-1936) 
              i que ara apareix en una versió molt modificada.
            Els tres primers poemes de Duna terra evoquen, amb 
              una notable riquesa de matisos, una natura familiar al poeta, el 
              paisatge de Santa Coloma de Farners, poble on va estiuejar dels 
              vuit als vint-i-un anys. La recreació poètica que 
              en fa Vinyoli és en general, com hem dit, impersonal i esteticista, 
              però a voltes shi endevina una voluntat clara dinteriorització 
              i el tractament dalguns elements del paisatge (camins, bosc, 
              fonts, campana...) insinua ja el desplegament simbòlic tan 
              car al poeta en els volums posteriors.
            El primer vers del primer poema, I la natura em crida, 
              esdevé clau per entendre el sentit daquests versos 
              i del conjunt de la sèrie. El crit de la natura, presentat 
              aquí com un reclam ineludible, té una triple dimensió: 
              personal (el poeta lassocia a la seva experiència en 
              el passat, quan era infant), artística (la natura és 
              origen de la poesia i, alhora, aquesta tendeix a recrear-la) i humana 
              (és a dir, ancestral, perquè de fet la natura és 
              làmbit idoni de ser naturalment lhome 
              en el món). Els poemes contenen i són--, en 
              certa forma, una resposta a aquesta triple crida natural i, en aquest 
              sentit, es conformen com una experiència que comporta la 
              implicació total del poeta.
            Els dos primers poemes de la sèrie són bàsicament 
              descriptius i, en ambdós casos, els versos semblen remetre 
              a un món quasi irreal, a un temps i un espai mítics, 
              els de la infantesa, lEdat dOr en què home i 
              natura viuen en una simbiosi perfecta. De fet, lús 
              que fa Vinyoli de la Natura en aquests poemes (i, en general, en 
              els seus primers llibres) presenta molts paral.lelismes amb la particular 
              formulació romàntica del mite de lÀnima 
              Mundi que, duna banda, humanitza la naturalesa conferint-li 
              cor i sentiments i, duna altra, naturalitza lhome donant-li 
              una ànima natural.
            En el primer poema de la secció és on sens 
              descriu pròpiament lentorn natural: boscos, viaranys, 
              fonts amagades... És un paisatge dextraordinària 
              bellesa, ordenat i harmònic, voluptuós per la seva 
              frondositat i pel seu caràcter gairebé inabastable 
              (els camins fugen enllà, lluny de la mirada del poeta), però 
              distant i una mica impersonal. És un paisatge solar, certament, 
              però també ambigu i misteriós. 
            En el segon poema, però, la natura es fa més propera 
              i quotidiana. 
             
               
                 
                   
                     
                       
                         
                           II
                        
                      
                    
                    On amb labella brunz la soledat
                      esbatanada, quan el sol
                      bat i calcina el sec estiu,
                      lhome vinclat llaura la terra.
                    Però més tard amb gest suau
                      dadolescent espargeix la llavor,
                      gairebé somniós, llunyà, solitari,
                      com una lenta visió del vespre
                      sobre la terra flonja i olorosa.
                    I quan lespiga crema rígida,
                      mudament contempla, sembrats
                      enllà, dintre la migdiada,
                      i el seu cos avança, es dilata
                      de camp a camp, com el dia, en silenci.
                  
                
              
            
            Cadascuna de les estrofes en què sorganitza el text 
              remet als diversos cicles del treball de lhome al camp: primera 
              estrofa: lhome llaura la terra (migdia-estiu); segona estrofa: 
              la sembra (tarda-vespre); i tercera: la terra que ha fruitat (migdia-estiu). 
              Lestructuració del poema reforça aquesta visió 
              míticai mitificadade la realitat. La imbricació, 
              lharmonia entre lhome i la terra és absoluta 
              i tots els elements del poema estan perfectament distribuïts 
              per tal dexpressar-la: en la primera estrofa, a laridesa 
              i la soledat dels camps shi associa la imatge de lhome 
              vinclat que sesforça per aconseguir-ne 
              la regeneració; en la segona, la terra flonja i olorosa, 
              feminitzada, acull el gest suau / dadolescent 
              de lhome espargint la llavor; i, finalment, en la tercera, 
              lhome descansa i es dilata, com el dia mentre 
              contempla els sembrats. 
            El tercer poema de la sèrie no fa sinó corroborar 
              aquesta impressió de perfecta unitat (i unicitat) còsmica:
             
               
                 
                   
                     
                       
                        III
                      
                    
                    I la campana 
                      centra, anuncia lentament
                      lamplitud, com una fruita
                      madura escampa el seu perfum
                      càlid i dens, i el vent suau,
                      amb pols de blat a mitja tarda,
                      ajuda el so cap a la llunyania.
                  
                
              
            
            La campana, principal reguladora del ritme vital dels humans, apareix 
              aquí plenament integrada en el paisatge i sintetitza, en 
              certa forma, la comunió entre les realitats humana i natural. 
              Però, a més, la campana simbolitza fonamentalment, 
              per la seva elevació i la seva forma, laliança 
              i la comunicaciócomunióentre el cel i 
              la terra i, per tant, cal veure-la també com el símbol 
              de lharmonia del cosmos.
            El darrer poema de la sèrie, Somnieig, serveix, 
              com ja hem apuntat més amunt, de contrapunt a la visió 
              natural edènica dels poemes precedents. El deíctic, 
              seguit de la conjunció adversativa, amb què sobre 
              la composició possibilita aquesta relació contrastada. 
            
             
               
                 
                   
                      
                    Somnieig
                     A Carles Riba
                    Ara, però, només les plàcides
                      prades on tanta primavera
                      verdejant alimenta la cendra
                      dels morts i de les plantes ertes;
                      lestèril somni, la claror naixent,
                      lil.limitat que ens espera,
                      laire blavós, la llunyania,
                      la por i el cridar sense fi
                      dels infants moribunds.
                      Però mai la campana
                      no toca a morts, només suspesa,
                      trenca lhora a migdia i a capvespre.
                      Loració és com la pols del blat
                      i com el fum de la masia;
                      al coster satura el pagès,
                      raja el vi fins al llavi;
                      la desperta remor innumerable
                      dels boscos ombrius enllà
                      com el rei dels verns ara ens crida,
                      ens lliga, ens pren. Ens durà a la fi
                      dun camí net sense brossall
                      o a la mort al vidre dun estany
                      glaçat?
                  
                
              
            
            Com es pot veure, el poema sorganitza com un entramat complex 
              de contrastos, paral.lelismes i antítesis. En els nou primers 
              versos, el moment present, en què té lloc la reflexió 
              poètica, és vist com un temps dimpasse. És 
              un temps primaveral, de regeneració, però també 
              de mort: és precisament de la mort (cendra de morts, plantes 
              ertes, infants moribunds) que la vida es planteja com a possibilitat 
              de plenitud (lil.limitat que ens espera). La referència 
              al cicle natural funciona aquí, fonamentalment, com a metàfora 
              i com a correlat objectiu de la vida humana. Com la terra, lhome 
              també segueix un curs cíclic regenerador, de vida 
              i mort (insisteix, doncs, el poeta, en la idea de comunió 
              entre les realitats humana i natural).
            En el vers 10 del poema Somnieig, com en limmediatament 
              anterior, apareix de nou la imatge de la campana com a símbol 
              dun ordre còsmic sobrenatural i sobrehumà, regulador 
              del devenir temporal. I en els versos 13-14 sinsisteix en 
              algunes idees apuntades en el poema precedent: integració 
              de la campana en el paisatge, familiaritat del seu so (aquí 
              metaforitzat en oració), doble natura terrenal i aèria 
              de lobjecte, etc. Però és sobretot en els versos 
              finals (vv. 17-23) que el poema pren un sentit diferent, més 
              dramatic, i que contrasta amb els anteriors poemes de la sèrie. 
              Al so de la campana, que remet a un món ordenat i quotidià, 
              però en certa forma, perquè és un món 
              mític, irreal (Però mai la campana / no toca 
              a morts), shi oposa ara la crida del bosc salvatge. 
              Del temps mític hem passat al temps real, fugisser, que és 
              lúnic, però, en què lhome pot projectar-se 
              cap al futur. El bosc de la infantesa, que era descrit en el primer 
              poema com una xarxa de viaranys que es perdien i reapareixien, que 
              guiaven els passos dels carros surers o conduïen a clares fonts 
              amagades, ara esdevé misteriós i inconegut, com el 
              mateix sentit de la nostra existència. 
            O com el sentit de la poesia. Perquè, no ho oblidem, si 
              la vida és, en essència, misteriosa i incerta, no 
              ho és menys el món de la lírica, especialment 
              per a algú que, com Vinyoli, la viu més com un 
              exercici espiritual que com un ofici.
             
             
            
            
            1. Versos 9-10 del poema Duna terra, V 
              del recull De vida i somni. Els versos remeten directament 
              a lepígraf amb què sencapçala la 
              composició: Zu wissen wening, aber der Freude viel / Ist 
              sterblichen gegeben... (Saber poc, però molta alegria 
              joia- és donat als mortals). Vinyoli se serveix 
              daquesta citació de Hölderlin per elaborar els 
              versos finals del poema, però els modifica sensiblement per 
              tal que sintetitzin bé lexperiència i la reflexió 
              continguda en la secció. Per altra banda, cal relacionar 
              també el poema, i el concepte de joia, amb la cita inicial 
              al volum De vida i somni, en aquest cas de Rilke, un altre 
              dels poetes de referència de Vinyoli. La cita és la 
              següent: Jubel weiss, und Schnsucht ist getändig,- 
              / nur die Klage lernt noch;
 (La joia sap, 
              roman lenyorança, només la queixa aprèn 
              encara
), que ens remet a la idea que la joia està 
              associada amb el passat, de la mateixa manera que lenyorança 
              (de la joia) ho està amb el present. El dol per la joia perduda 
              (la queixa i, en certa forma, el poema) és el que ens permet 
              aprendre (tenir anhel de conèixer) i, doncs, paradoxalement, 
              esdevé aquí un element positiu.
            2. Els versos pertanyen al poema Eegia de Vallvidrera, 
              VIII i contenen una cita de Hölderlin altament reveladora 
              i lògicament afirmativa: que el que, però, perdura 
              / ho funden els poetes (la cita és extreta del darrer 
              vers del poema Record de Hölderlin). 
            3. Especialment el paisatge de la Selva, i més 
              concretament el de Santa Coloma de Farners, com és el cas 
              de Duna terra, però també la natura 
              humanitzada de la ciutat: els parcs i els jardins.