Les propostes
anteriors no són les úniques que podem desenvolupar en l’entorn
d’Internet, n’hi ha moltes més que aquí no s’han tractat
o bé per manca de temps per a desenvolupar-les o bé per la
manca de mit-jans tècnics i humans necessaris. A continuació
en citaré algunes, però cal tenir en compte que n’hi poden
haver moltes més, doncs aquest mitjà és en contínua
evolució i van sortint noves idees tot sovint.
Algunes de les possibles
activitats són:
1.-XATS:
Els xats
poden ser un recurs interessant de cara al treball a desenvolupar en les
ZER’s, doncs pot ser una manera d’intercomunicar totes les escoles en un
mateix moment, de fer un treball en equip tots alhora i sense ser-hi físicament
presents.
En principi tenia
previst fer algun xat, però no m’ha sigut possible degut a l’estructura
de la ZER i el baix nivell informàtic del professorat. La manera
que volia enfocar el tema era la següent: en un Claustre de la ZER
proposar fer el Xat i allà mateix triar un tema comú
entre tots els professors. Seria un tema de debat, d’actualitat i d’interès
pels nens i mestres. Abans de connectar hi hauria un treball previ a classe
durant el mateix dia o en dies anteriors perquè els alumnes tinguin
el tema clar i puguin opinar. Un cop triat el tema triariem dia,
hora i lloc per a connectar-nos. Cada escola aniria participant segons
vulgués anar comentant alguna cosa. Cada escola podria escollir
quins alumnes participen al xat. En principi els de C. Superior serien
els encarregats d’anar escrivint els diferents comentaris i la resta estarien
al voltant de l’ordinador i podrien donar la seva opinió. Això
es pot fer així perquè són pocs alumnes (l’escola
que en té més en té 12) i podria ser una activitat
comuna a tota l’escola). El principal problema és la lentitud en
que escriuen amb el teclat aquests nens. Si l’activitat no fos molt àgil,
llavors seria el mestre el que escriuria els comentaris.
La periodicitat
d’aquests xat podria ser mensual i bimensual depenent de les activitats
de la ZER i del ritme de treball de cada escola. En principi hi hauria
un treball d’ensenyar als mestres de com connectar-se al xat i preveure
com solucionar algun problema que es podés presentar.
2.-VÍDEO-CONFERÈNCIES:
El principal
inconvenient per les vídeo-conferències és el material
per a poder-les desenvolupar, ja que no n’hi ha prou amb un sol equip sino
que n’hi ha d’haver com a mínim un parell d’equips. Llavors seria
questió de plantejar una vídeo-conferència en el moment
en què tota la ZER es troba reunida. Això normalment és
un cop per trimestre.
L’activitat a
desenvolupar seria la de convidar a un personatge relacionat amb un tema
que s’estigui treballant i, després d’una petita explicació
del tema, entrar en un torn de preguntes per a fer l’activitat interactiva
i no quedar-nos en una simple xerrada.
També seria
molt interessant plantejar-nos la vídeo-conferència dins
de la setmana cultural, concretament en l’últim dia que és
quan es troba tota la ZER i realitza activitats comunes. La vídeo-conferència
seria una de les parts principals dels actes o bé la cloenda.
Si la ZER disposes
de 2 equips de vídeo-conferència, aquests també podrien
ser itinerants i un cop cada 2 setmanes fer aquestes activi-tats
entre 2 escoles diferents, buscant una comunicació més directa
i complementant la que ja tenen en E-mail.
3.-FTP:
El treball
que es pot desenvolupar en FTP és un treball d’intercanvi de fitxers.
Es pot organitzar un treball o activitat de grup, però a nivell
de ZER. Els nens treballen en un mateix fitxer informàtic que va
d’escola a escola per FTP. Un cop l’escola rep el seu fitxer, fa la seva
part del treball i l’envia a l’escola següent. L’avantatge és
la rapidesa d’anar d’escola a escola i la col.laboració de nens
de diferents escoles en la realització del treball.
4.-TREBALL EN PROJECTES
EDUCATIUS:
En aquest
moment hi han moltes propostes de treball en projectes educatius. Aquests
projectes solen ser entre la mateixa comunitat autònoma, dins del
mateix país o en col.laboració d’escoles d’altres països.
Tots aquests projectes són interessant, però s’ha de preveure
una persona responsable de l’activitat, una implicació del Claustre,
una col.laboració dels alumnes i una continuitat en l’activitat.
A continuació
trobarem alguns exemples de pàgines web d’alguns d’aquests projectes:
Sócrates, Iberocultures, Kidlink, RTEE, International School Projects.
|