LA PLANTA POTABILITZADORA I LA DEPURADORA

Al matí d'un dia esplèndid de treball els nens i nenes de 5è vam anar a la planta potabilitzadora i a la tarda a la planta depuradora.

La planta potabilitzadora de Montfullà està situada al terme municipal de Bescanó. Allà vam veure el tractament de l'aigua potable que abasteix Girona i altres pobles com: Salt, Sarrià de Ter, Vilablareix, Bescanó i Sant Julià de Ramis; també una part dels pobles de la Costa Brava.

L'aigua d'aquesta planta procedeix del riu Ter, és un riu amb un cabal prou important perquè les seves aigües siguin aprofitades per a l'ús humà. PERÒ, l'aigües dels rius no reuneix les condicions sanitàries per a ser consumides directament i cal fer un tractament perque esdevingui AIGUA POTABLE.

Aquesta planta rep l'aigua de la presa del Pasteral que està a la vora del pantà de Susqueda; i des d'aquesta presa es conduïda per dues canonades d'un recorregut d'uns 17 quilòmetres.

PROCÉS:
1. OBRA D'ARRIBADA
Consta d'una cambra on arriba l'aigua a la planta. Aquí s'afegeix a l'aigua unes substàncies com el DIÒXID DE CLOR: per a l'eliminació dels microorganismes que donen mal sabor i males olors.

També s'afegeix altres substàncies que provoquen l'agrupació de les impureses que porta l'aigua i fer que adquireixen més pes per facilitar el seu decantament.

2. DECANTADORS
L'aigua procedent de l'obra d'arribada, travessa unes reixes que retenen els sòlids més grossos i d'aquí passa als decantadors que funcionen de la següent manera:
¨ L'aigua entra per uns tubs que hi ha al fons del decantador i van pujant lentament. Les impureses agrupades es van decantant i formant un coixí de fang que es retiren a través d'un sistema d'aspiració automàtic.

L'aigua, neta d'una part de les impureses, es va recollint entrant pels tubs de la part superior i d'aquí van a uns canals amplis que la portaran cap als filtres.

3. FILTRES
Són uns recintes rectangulars amb una sorra especial. Quan l'aigua la travessa van quedant retingudes les impureses que per la seva mida no s'han dipositat als decantadors. A continuació passa per uns recollidors que permeten el pas de l'aigua però no el de la sorra, i anirà al canal de sortida.

4. CANAL DE SORTIDA
L'aigua arriba a través d'unes campanes que s'anomenen "sifons", la finalitat es que l'aigua tingui sempre el mateix cabal de sortida dels filtres, i evitar que s'arrrosseguin les impureses dipositades a la sorra.

Al final d'aquest canal es produeix una cloració per aconseguir la potabilització de l'aigua, i es posa fluor a l'aigua tractada.

5. LABORATORI D'ANÀLISIS
En aquest lloc es porta un control permanent de l'aigua i es determina la quantitat de substàncies que cal afegir per tal de transformar l'aigua en aigua potable.

EL CAMÍ DE L'AIGUA POTABLE
L'aigua, un cop potabilitzada a la planta, es traslladada mitjançant unes canonades, als dipòsits d'emmagatzament. D'aquí l'aigua circula per unes canonades de diferents mides situades sota les voreres de la ciutat i és conduïda i distribuïda per al seu consum: a les cases i pisos particulars, a les indústries, als hospitals...

LA PLANTA DEPURADORA
La planta depuradora es troba situada a Campdorà i tracta les aigües que provenen de Girona, Sarrià de Ter, Sant Julià de Ramis, Vilabrareix i part de Fornells de la Selva.

La depuradora elimina les impureses de les aigües amb tècniques més o menys sofisticades segons els grau de contaminació.

L'aigua passa per unes reixes cada cop més primes, i de tant en tant passa una mena de pinta i fa que la brutícia caigui a una cinta transportadora i vagi a uns contenidors.

Un cop ha sortit la brutícia més grossa, l'aigua passa a unes piscines gegants on se separen altres sòlids.

En unes altres piscines, l'aigua fa bombolles i així se separa la brutícia restant. Fins que l'aigua és neta per a tornar al riu, però no és potable.

El fang que ha quedat a les primeres piscines passa a unes altres i el barregen. El fang, el posen en unes habitacions molt i molt grans, on s'hi queden un temps. Un cop els fangs deshidratats, aquests poden ser utilitzats per a usos agrícoles.

MONTSENY

El dia 19 d'octubre vàrem anar d'excursió al Montseny. Primer de tot, al matí, vam agafar l'autobús i quan ens apropaven al Montseny vam observar el Turó de l'Home, el Matagalls i les Agudes.

En arriba a Santa Fe vam mirar un audiovisual sobre com era aquest parc durant les quatre estacions de l'any. Primer ens van ensenyar la primavera on tot era verd i bonic; després l'estiu on també sortien paisatges verds i animals; la tardor, on tot eren colors marronosos i groguencs, també van sortir granotes i porcs senglars, i finalment alguns bolets, que fins i tot feien olor; i l'hivern on tot es veia blanc, i amb les seves tempestes i els seus llamps que enlluernaven i així es va acabar aquest magnífic reportatge.

En sortir ens endinsàrem al bosc on hi vam veure faigs, pins, avets... anàrem caminant fins arribar a un embassament.

Posteriorment vam anar a Sat Marçal on allà vam veure una taula i tres cadires de pedra i ens van explicar que allà antigament s'hi reunien tres bisbes, un de Girona, un de Vic i un de Barcelona. Un dia, quan van haver acabar de signar uns contractes, se'n van anar a un bar, que ara és un hostal i li van demanar al senyor del bar una cosa per veure i el senyor els hi va donar; els bisbes li van dir que era molt bona i li van demanar que com es deia. El senyor li va dir que no tenia nom perquè la feia ell, agafant més de quaranta herbes del bosc i li posava la pela de la llimona i altres fruits i ho deixava reposar quaranta dies. Als bisbes els hi va agradar tant que li van posar el nom de RATAFIA; RATA que volia dir contracte signat i FIA que volia dir confirmat. Després vam anar a la creu a observar el paisatge.

Després vam anar a dinar a Coll Ravell i a la tarda vam anar al museu etnològic d'Arbúcies on vam veure un audiovisual on ens explicaven una llegenda deles dones d'aigua.

Finalment vam fer un recorregut pel museu on van observar eines antigues del camps i d'altres oficis. També vam veure un carro i un autobús d'abans on hi cabien 21 persones. .

Va ser una excursió molt interessant i divertida.

EL BUS URBÀ

El dia 20 de novembre van anar a conèixer el funcionament del bus urbà. A les 9:45 vam anar a la parada d'autobús, la que està situada davant de l'Hipercor, concretament és la línia 2 i havien d'observar: les parades que feia, el tipus de gent que hi havia....

El recorregut que vam fer va ser passar per Puig d'en Roca fins l'Avellaneda.

És important que agafem el bus urbà ja que té capacitat per moltes persones moltes persones i en un cotxe no. Si les persones utilitzessin més el bus en les ciutats hi hauria menys contaminació.

La contaminació pot provocar malalties com:

-Les malalties de pulmó a causa del fum que surt pel tub d'escape.

-Les irritacions als ulls a causa del fum, que es posa a l'interior de la pupil·la a les glàndules llagrimals i et fan plorar.

-La sordesa a causa del soroll del trànsit.

Per tant, es millor que ens acostumen a utilitzar el transport públic i no agafar tant el cotxe individualment per a evitar que hi hagi contaminació a les ciutats.

LA FLAUTA MÀGICA

El dia 24 de gener vam anar a teatre a veure "La flauta màgica", és una òpera composta per en Mozart.

Els protagonistes són en Tamino que és el príncep ( protagonista de l'obra), la Reina de la Nit, la Pamina queés la filla de la Reina de la Nit, en Papaguenoun acompanyant d'en Tamino, la Papaguena és la futura dona d'en Papagueno i en Sarastro, el malvat de l'obra.

L'obra tracta que en Sarastro segresta la Pamina i en Tamino, que està molt enamorat, junt amb en Papagueno la van a salvar. La Reina de la Nit li dóna a en Tamino una flauta màgica i a en Papagueno una campana. Quan arriben al temple del sol en Papagueno es perd i troba la Pamina.

En Tamino per recuperar la seva stimada Pamina haurà de superar tres proves: la primera consisteix en guardar silenci i la Tamina s'enfada amb en Tamino perque es pensa que no l'estima. La segona prova era recuperar l'amor de la Pamina, i així va ser. I la tercera superar el mal del foc i l'aigua.

MUSEU D'HISTÒRIA I D'ARQUEOLOGIA

Divendres 22 de març vam anar a visitar el museu d'Història i després al museu al d'Arqueologia situat a Sant Pere de Galligants..

En el museu d'Història vam veure l'exposició fotogràfica de l'evolució de la muralla de la ciutat de Girona. També vam veure un documental que explicava l'evolució de la muralla, des de que la van començar a contruir fins ara.

Posteriorment vam anar al museu d'arqueologia i vam anar a les sales on parlaven del paleolític, el neolític, els íbers.

De l'era del paleolític vam veure ossos de cèrvols, cavalls i bisons trobats a Can Rubau, a la cova dels Ermitans i al Cau del Duc. Cap al paleolític superior l'home va començar a pensar una mica més i fabriquen amb les pedres estris més elborats, collarets...

A l'epipaleolitic s'ajuntaven en grups per viure en cabanes abans ho feien en coves.

Al principi de l'era del neolític va passar un fet cabdal, el descobriment del foc, que gràcies a ell van poder escalfar i coure la carn i el peix i també fer olles de ceràmica.

En aquest període van començar a contruir dólmens per enterrar als morts i van aprendre a moldre la grana amb morters fets de pedra o ceràmica.

A l'edat de bronze vam descobrir aquest metall i el van utlitzar per a millorar la qualitat de les eines.

A l'edat del ferro van aprendre a fondre el ferro, li donaven forma i el feien servir per elaborar eixades i eines per treballar el camp,

A l'època ibèrica van començar a teixir i a fer servir molins fets de pedra i funcionaven manualment. La llengua i l'escriptura es va començar a fer servir al S.IV a.C.

CALELLA DE PALAFRUGELL

El dilluns vint-i-cinc de febrer els alumnes de 5è; vam anar a l' escola del Mar de Calella de Palafrugell per estudiar l'home i la mar, els estris de pesca, la vila marinera, i la pesca industrial (el bou i la teranyina), la gent del mar, els venedors i els pescadors; els fars, la llotja i la subhasta del peix.

Per començar vam fer nusos mariners; vam estudiar els peixos principals del nostre mar Mediterrani, com s'alimenten i com viuen . També ens van ensenyar els estris de pesca els d' abans i ara .Tot seguit ens desplaçarem al poble on vam observar una barca i les seves parts.

Quan arribaven els pirates a les poblacions per defensar-se tenien els canyons llestos per atacar; molts veïns anaven a l'església a refugiar-se perquè quasi sempre agafaven els nens per convertir-los en esclaus, eren molt dolents i saquejaven tot el poble, la gent estava molt espantada.

Després, al migdia vam anar a dinar a la platja però això sí, sense mullar-nos. Acabat de dinar vam agafar l' autobús per anar a Palamós, a veure el far i l' arribada de les barques.

En el Far ens van explicar perquè servien i com s' utilitzaven; també vam fer pràctiques de morse, ja sabeu aquell dels punts i les línies. Deia l' Anna (la monitora) què els fars de Catalunya els feien servir des de Barcelona i quan s' ha de canviar la bombeta ve un tècnic; abans la vida dels farers era molt dura.

Després vam anar al port, vam veure com arribaven els bous i les teranyines, vam fer unes quantes preguntes als pescadors per veure que havien pescat, com venien el peix i obtenir més informació i com s' obtenen els beneficis.

Posteriorment vam anar a la subhasta, Vam veure un peix de la família del tauró peregrí pesava 65quilos.

Hi havia una pissarra electrònica on posava el pes, la mida i el preu per quilo.
En aquesta sortida vam aprendre moltes coses.