Tota la vida


Ada Castells
Tota la vida
Barcelona: Ed. Empúries, 2005 (Narratives, 244) 191 pp.

A Tota la vida Ada Castells desenvolupa dues narracions en paral·lel, una biografia novel·lada del pintor romàntic alemany Caspar David Friedrich i la vida d'una escriptora jove filla de la burgesia barcelonina, la Sílvia Reixard; per a mostrar-nos de quina manera la vida por influir en l'art. Així, a mesura que es va documentant sobre la vida de Friedrich i en va escrivint la biografia, va aprofundint en el coneixement de la complexa naturalesa humana i anem veient com això condiciona les decisions que pren sobre el seu present i el seu futur. Dues narracions, dues èpoques, dues societats distants, personatges allunyats,... però l'evidència que tot el que fem sempre acaba sent fruit del que hem viscut.
La novel·la serveix també per a fer-nos arribar impressions i reflexions sobre el món de l'art, un món dominat sovint per l'egolatria dels seus protagonistes i de vegades també per una barreja indescriptible d'arrogància, banalitat, enveges i esnobisme;per a parlar-nos de la necessitat que l'art sigui per damunt de tot autèntic i sincer i ens parli de la visió del món per part de l'artista. Ens parla també del drama de l'artista incomprès, del qui per ser fidel a uns principis i concepcions es veu allunyat del favor dels seus contemporanis i emprén un inexorable camí cap a la bogeria. Del difícil equilibri entre art i comercialitat (com t'hi pots dedicar si no en pots viure?).
Tota la vida és un llibre que llança missatges existencials d'una gran profunditat (en un moment del llibre es deixa anar que la vida està massa avançada per canviar-la, una frase d'efectes demolidors quan et sents a l'equador de la vida i et preguntes sobre el seu sentit; cap al final, quan la protagonista recorda la mort del seu pare s'esmenta que "ara tot just comença el buit que t'omplirà tota la vida", com si la vida fos l'elaboració constant del buit que ens deixen les persones amb qui hem compartit). Malgrat això i referències teològiques fruit de la formació de l'autora no és un llibre amb embolcall de trascendència, sinó que adopta un distanciament irònic amb el que viu la protagonista, però és un llibre que malgrat la lleugeresa del plantejament ens aboca a una època on la feblesa de les relacions humanes fruit de la manca de compromís, l'interès material, la manca de comunicació i la neurosi amb la que vivim determinades situacions, defineixen els trets d'una època.
Un llibre llegidor que al llarg del seu recorregut sinuós deixa anar coses força interessants.

Jaume Torras