JORNADES DE BIBLIOTEQUES ESCOLARS
Introducció
Plantegen la importància de la Biblioteca Escolar com un lloc més petit que ens ajuda a aprendre a fer servir la Biblioteca pública i per aprendre a treballar amb les fonts d'informació.
Les dues coses que han remarcat són:
- La necessitat de la implicació de tota l'escola en el projecte de la Biblioteca Escolar i no només d'una o dos persones responsables. Perquè si no pot ser una "flor d'un dia" i cal que el projecte estigui lligat a la dinàmica de l'Escola i al Projecte Educatiu de Centre (caldria revisar el nostre).
Tot el professorat ha d'ensenyar a tractar la informació.
- Cal un Projecte de BE que estigui lligat al Pla Anual del Centre. Igual que a principi de curs es plantegen les sortides que es faran, cal que es plantegin les activitats o les accions de la BE quines seran.
Gestió de la Biblioteca
Han remarcat que és important no perdre temps en les qüestions de registre. Allò que es important és que la BE es faci servir, fins i tot, que els llibres es perdin, però que sigui perquè els ha mirat o consultat algú.
- Registre de llibres
Un futur proper ens depara una situació idil·lica: un catàleg col·lectiu en xarxa. Només caldrà copiar o baixar les fitxes dels llibres que tinguem. Sense programa, sense perill de perdre les dades.
Situació actual:
Utilitzar el programa Pèrgam (gratuït a la xtec)
No surten fitxes, cal retolar els llibres p.e. amb la màquina de retolar que tenim (podria ser amb la cinta groga).
Cal fer còpies de seguretat perquè com no hi ha fitxes si li passa alguna cosa al programa et quedes sense res.
- Renovació
- Cal esporgar els llibres i deixar només els llibres atractius. Què fem amb els llibres que traiem?. Proposo començar a treure els llibres de l'editorial Bruguera que són els més antics. Deuen haver uns 500.
- Cal retolar millor la Biblioteca: rètols de diferents colors segons cada matèria i plastificats.
- Cal enregistrar els vídeos i els CD-roms per poder fer llistats i que tothom a l'escola sàpiga què tenim
- Ajuntar tots els llibres de nivells baixos que tinguin lletra gran perquè sigui més fàcil el prèstec.
- Què fer amb les fitxes d'autoformació de GE?
Dinamització de la Biblioteca
- Relació amb la Biblioteca pública
- Assessorament en la compres de llibres. O també és interessant abans d'anar a comprar llibres sobre determinats temes, veure què hi ha a la biblioteca i així no repetir.
- Sembla que poden preparar lots de llibres sobre determinats temes o autors i deixar-los en préstec a l'escola. Cal fer el contacte.
- Relació amb una llibreria
- Seleccionar llibres per vendre el dia de Sant Jordi
- Seleccionar llibres per vendre a les vacances
- Seleccionar llibres sobre determinats temes o novetats
- CRP
- El CRP pot ser interessant pels vídeos gravats directament de la TV. Hi ha programes que passen per Via digital que poden ser interessants.
- Formació d'usuaris
- Fer visites a la Biblioteca pública
- Sessions a la Biblioteca de l'Escola per ensenyar com està organitzada, com buscar determinada informació, com buscar en les Enciclopèdies, parts d'un llibre, com buscar en internet.
- Activitats dinamitzadores
- Exposicions sobre determinats temes amb llibres de la nostra Biblioteca, de la Biblioteca pública i de la Llibreria:
Per exemple:
- Aprofitant que tenim alumnat xinès es podria fer una exposició sobre la Xina.
- El mateix sobre la cultura àrab.
- Sobre la Dona (pel 8 de Març)
- L'alimentació
- Lots de llibres sobre temes que s'estan tractant a classe: presentar-los a l'alumnat a la classe o portar-los a la Biblioteca a veure'ls i si són de l'Escola deixar-los directament i si no dir que els poden obtenir en la Biblioteca pública.
Per exemple:
Sobre Roma, l'Univers, etc.
- Lectura d'un mateix llibre tota l'escola, comentaris, un treball i invitar a l'escriptor/a.
Aula d'autoformació
Seria una opció: ajudar a persones a estudiar : tutories de CFGS i d'altres.
Difusió de les activitats de la Biblioteca
A través de la pàgina web del Centre.