Tornar pàgina principal

Tesi Doctoral de Pepa Valdelvira Títol: "El vocabulari i la comprensió lectora a partir de la instrucció de conceptes" Director de la Tesi: Cèsar Coll Salvador Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació. Facultat de Psicologia de la Universitat de Barcelona. Tribunal: Presidenta: Dra. Isabel Solé Gallart Vocals: Daniel Cassany Comas; José Ignacio Vila Mendiburu, Juan Daniel Ramirez Garrido Secretaria: Dra. Teresa Mauri Majos

Resum

Les qüestions que es planteja la recerca són:

1. Amb quines dificultats es troba l'alumnat per aprendre els conceptes i el vocabulari dels textos presentats.
  2. Quins recursos fa servir el professorat per ensenyar-los.
Respecte a les dificultats per aprendre conceptes hem assenyalat les interferències i distorsions que es produeixen en la manera d'entendre els conceptes seleccionats i les dificultats per establir el grau de generalitat pertinent, també estableixen relacions que no són correctes entre conceptes i tenen problemes per categoritzar-los adequadament.

Quant als recursos que fa servir el professorat per ensenyar els conceptes hem vist que fonamentalment ajuda a construir el coneixement a partir d'aportar pistes, explicacions indirectes, de resums i d'explicacions individuals. També aporta d'altres informacions, com per exemple, estableix relacions entre l'experiència quotidiana i el contingut del text, realitza inferències o explica informacions que estan implícites i, finalment, avalua i corregeix la comprensió de l'alumnat.

En l'última part es presenten una sèrie de propostes per a la pràctica pedagògica.

Tornar pàgina principal