EDIFICI PIRELLI
Títol |
Edifici
Pirelli (1955) |
Art |
Arquitectura |
Autor |
Ponti, Nervi
(1891) (*)
i Danusso |
Segle |
XX |
Edat |
Contemporània |
Estil |
Nervi |
Ubicació |
Milà (Llombardia-Itàlia) |
|
|
CRONOLOGIA
Nascut
en una Itàlia acabada de formar. Viu de jove la Primera Guerra Mundial.
Coneix les dues postguerres, la primera, la de Mussolini i la segona, després
de la Segona Guerra Mundial. En aquesta, el seu estil i les seves estructures
encaixaran plenament en un moment en el qual es patien els dèficits
de la postguerra, sobretot en una Itàlia pobra que lluitava per
superar-se a si mateixa.
ASPECTES
FORMALS
-
Materials.
Bàsicament
formigó armat que configura l'estructura de l'edifici. Aluminis,
plaques de ciment i vidre completen tot l'edifici
-
Aspecte
interior. Format
per una trentena de pisos amb els elements de distribució (ascensors
i escales), situats al centre i a les puntes. A cada pis trobem les quatre
parets mestres que divideixen l'espai. La resta de divisions es fa per
envans. La zona comercial inferior conté un auditòrium. En
general considerem les construccions verticals com a generadores d'espai.
Per la seva practicitat acostumen a ésser centres sol·licitats
per les grans empreses de decisió mundial.
-
Aspecte
exterior. Un
gratacels de forma quasibé exagonal amb una zona comercial i lúdica
a la part inferior, la qual conté una àmplia zona d'aparcament.
Aquesta zona envolta l'edifici sense tocar-lo, facilitant així les
oscil·lacions pròpies de l'edifici.
-
Elements
suportants L'edifici
queda encaixat dintre de terra per un sòcol de formigó de
11,5 m. de fondària. A partir d'aquí quatre capçaleres
triangulars (dues a cada costat) i quatre parets mestres interiors aguanten
tota l'estructura de 124,2 m d'alçada. Aquestes estructures de suport
són molt gruixudes en la seva base i es van aprimant a mida que
el conjunt s'aixeca de terra i el pes superior suportat disminueix. Uns
arcs creuats entre estructures horitzontals completen la tasca sostenidora.
-
Elements
suportat. Les
30 plantes, el fan un edifici volàtil amb espais que es distribueixen
per envans, com ja s'ha explicat. El vidre amb marcs d'alumni i els rajols
prefabricats completen aquest apartat.
-
ESTIL.
Com
enginyer i arquitecte, alhora, barreja elements característics de
totes dues ciències. Per això és a les estructures,
on treballà Nervi amb la col.laboració de Danusso. Aquestes
solucions ja les havia aportat Nervi d'una manera més horitzontal
a l'estadi de la Fiorentina a Florència La part més purament
arquitectònica és obra de Ponti. L'estil de l'edifici és
una continuació dels estils que ja havien iniciat altres arquitectes
del S. XX abans de la Segona Guerra Mundial. No és racionalista,
ja que els materials i les salucions als problemes són diferents
a aquests, però la distribució interna si que té punts
de contacte.
INTERPRETACIÓ
-
Funció
Es
un edifici d'oficines, seu central de l'empresa Pirelli.
-
Causalitat
Les
construccions en gratacels ja s'havien començat a construir en la
primera meitat del segle a les ciutats americanes. Havia arribat l'hora
d'implantar-se a Europa. Avui continuen essent la solució per a
les seus socials de les empreses importants.
-
Significació
El gratacels és un símboldel nou poder empresarial. Es parla
del poder de les ciutats actuals pel nombre de gratacels que conté.
Des d'un punt de vista arquitectònic no ha creat una escola definida
com arquitecte tot i que les seves solucions han estat aplicades a altres
indrets com és el cas de Barcelona en la seu del Banc Atlàntic.
-
Altres
Més sobre l'Edifici
Pirelli: