El modernisme fou un corrent artístic que es desenvolupà als Països Catalans aproximadament entre 1888 i el 1911. Correspongué al moment inicial de l'expansió del catalanisme i en gran part respongué al desig de crear un estil propi del país. Tingué relacions formals amb corrents simbolistes estrangers com el Modern Style, l'Art Nouveau, el Jugendstil, el Liberty i la Sezession, però la seva originalitat li ve del desig de sintetitzar amb aquest moviment esteticista i poètic la tradició neomedievalista de la Renaixença, el progressisme tecnològic i el realisme tràgic de la literatura. Malgrat l'intent de síntesi, moltes de les seves obres pertanyen clarament o a un corrent somiador i irrealista, blanc, llegendari i místic, o a un corrent vitalista, preocupat de la realitat social i amb accent messiànic. En el domini de l'arquitectura, el modernisme fou fill d'una voluntat de sortir de l'eclecticisme burgès del món victorià, que es fa visible en moltes de les obres de l'Exposició Universal de Barcelona del 1888. Domènech i Montaner i Vilaseca hi cercaven la sinceritat dels materials nous, del ferro laminat i del maó vist; Falqués i Josep Amargós i Samaranch (Barcelona 1858-1918) accentuaven les recerques amb el ferro; Buïgas, Casademunt i Falqués, les estructures d'origen tècnic, mecànic; i Gaudí, la policromia d'origen islàmic, en reacció contra el classicisme incolor. A partir d'aquest moment, els creadors més originals foren Gaudí i Domènech i Montaner. Gaudí cercà fins al màxim l'esclat de l'estil floral. Al costat d'ells, Gallissà afavorí la vinculació amb els bells oficis artesans retrobats. Més jove, Puig i Cadafalch cercà una síntesi amb el llenguatge de l'arquitectura rural i històrica. A València, on Licini representà l'etapa de l'obra vista i la policromia, Peris i Ferrando representà el modernisme curvilineal i floral que Demetri Ribes i Carles Carbonell combinaren amb el Sezessionsstil, que, molt pur, fou representat per Vicent Ferrer. En el disseny d'interiors, de mobiliari i d'objectes, el moviment exagerà la seva originalitat. Els mobles d'Homar i de Busquets arribaren al moviment del «cop de fuet» i s'enriquiren amb marqueteries sentimentals. Les porcellanes d'Antoni Serra, les joies dels Masriera, amb els típics insectes flexibles d'ales d'esmalt translúcid, les gerres com caps de fada de Lambert Escaler, els mosaics de Bru, els vitralls de Granell, foren les més pures manifestacions del simbolisme. L'interiorisme de la darrera època d'Homar i el de Demetri Ribes s'acostà al Sezessionsstil. A l'escultura modernista cal distingir l'obra abstracta de Gaudí, com les xemeneies de la casa Milà, i l'obra figurativa, que té la gran personalitat de Josep Llimona, seguidor de Rodin, amb un concepte visualista del clarobscur i de la plàstica per punts sortints. Al seu costat, Arnau i també Blay treballaren íntimament lligats a l'arquitectura. Prop de llur estil hi ha el del mallorquí Llorenç Rosselló. Escaler i Renart representen el curvilinealisme i els somnis llegendaris; Mani, un expressionisme deformat; Smith, l'elegància lineal que acabarà en estructuralisme. La pintura modernista fou promoguda principalment per l'estada a París de Rusiñol i de Casas. El primer restaurà el sentimentalisme literari i vaporós. El segon, l'arabesc refinat, proper a Lautrec, i la temàtica de la vida contemporània. Cal distingir l'ala blanca de la pintura modernista (amb figures com Brull i Joan Llimona, idealistes de l'arabesc com Riquer, Bonnín, Gual i Pascó) de l'ala negra i la "colla del safrà", presidida per l'extraordinari Isidre Nonell. Nonell començà amb l'arabesc simbolista dels "cretins de Boí", passà per l'època verda, fosca, de les gitanes, rica en matisos, i acabà amb el moment lluminós d'una curta època rosa. El seu arabesc venia de Daumier, però s'acostava a l'arabesc japonès que implantà Gosé. El paisatgisme de Mir, al moment de les taques isolades, com mosaics, és modernista, però en part es lliga amb el tardà impressionisme comú als valencians Sorolla i Mongrell o de Laureà Barrau. L'esperit retòric i somiador del modernisme sobrevisqué en l'obra d'Hermen Anglada i de Josep Maria Sert, decorador brillant, d'activitat internacional. El cartell tingué una gran difusió i qualitat en aquest període
Societat fundada a Londres per Charles Robert Ashbee el 1888. Deriva de la Morris and Co, que agrupava pintors i arquitectes pre-rafaelites i que fou fundada per William Morris el 1861, amb la finalitat de perfeccionar i renovar les creacions artesanals, enfront del predomini del maquinisme. Les orientacions d'Ashbee s'allunyaren en certa manera de les finalitats primitives i tendiren cap al disseny industrial, bé que lligat estèticament a idees pre-rafaelites, sobretot a través de l'obra de Walter Crane, primer president de l'entitat. En foren membres W.R. Lethaby, George Walton, Edwin L. Luytens, etc. El seu decorativisme el lliga a les primeres manifestacions del Modernisme.
Nom amb què els historiadors de la literatura catalana han designat el procés de recuperació de la llengua i la literatura catalanes portat a terme sobretot a partir de la segona meitat del s XIX. El terme, però, i malgrat la seva utilització constant, és -com el seu pretesament oposat de Decadència- molt poc precís, ambigu i susceptible de nombroses interpretacions i revisions. De fet, a mesura que les noves investigacions han permès de constatar que la manca d'ús literari del català o que la pèrdua de consciència lingüística arreu dels Països Catalans no foren tan totals com hom havia suposat, el mateix concepte de Renaixença (o de renaixement, en la terminologia usada pels contemporanis) canvia, en certa manera, de significat i perd amplitud. D'una banda, el català havia continuat essent sempre el vehicle de transmissió normal del poble -i en català havien d'ésser fetes, per tant, totes les manifestacions a ell dirigides (teatre, fullets polítics, catecismes, etc)-; d'altra banda, la producció literària "culta" durant els segles considerats de "decadència" fou bastant nombrosa, encara que no tingués, en general, una projecció pública gran. Tanmateix, hom no pot negar l'evidència d'un canvi fonamental, més o menys a partir del quart decenni del segle: d'unes veus aïllades que usaven el català o que reclamaven els drets d'aquesta llengua (els exemples són nombrosos, de J.P.Ballot a A.Puigblanc i a Aribau) es passà a la voluntat comuna d'una elit intel·lectual per a la recuperació de l'entitat pròpia, de la qual el moviment literàrio-lingüístic fou en uns primers temps l'aspecte més notori. Els factors que ho afavoriren són complexos i no han estat encara estudiats d'una manera definitiva. Hom ha assenyalat la influència en el camp cultural i ideològic del moviment romàntic, amb la seva revaloració de la llengua i la història pròpies, dels costums populars, etc. També, i sobretot, la nova situació econòmica i social, amb la consolidació de la burgesia, que provocà tota una sèrie de canvis polítics (als quals no fou tampoc estranya la influència de les noves idees defensades pel romanticisme liberal) que contribuïren a aquesta presa comuna de consciència. Així, figures contemporànies dels fets i no sempre coincidents ideològicament, sí que coincidien a assenyalar com a motiu primer i imprescindible del redreçament de les lletres catalanes les transformacions polítiques del s XIX, i més concretament, les fites aconseguides contra l'absolutisme (idea defensada, defensada, per exemple, per Magí Pers i Ramona, per Antoni de Bofarull o per Víctor Balaguer). Aquesta nova classe burgesa, malgrat que en uns primers moments es mantingués relativament allunyada del moviment renaixentista literari en si (els seus capdavanters més coneguts no en provenien, la literatura produïda tenia encara una circulació limitada i els Jocs Florals de Barcelona -palestra pública del moviment i un dels mitjans de la seva popularització- fins el 1874 no feren una crida a la burgesia perquè contribuís amb el seu suport econòmic a llur manteniment), afavorí de fet la seva aparició quant a impulsora d'una sèrie de condicionaments polítics i, sobretot, permeté posteriorment la seva consolidació. En aquest sentit, Mallorca, on aquests canvis no es produïren fins molt més tard, però on havien estat sempre nombrosos els exemples de clara consciència idiomàtica, pogué unir-se des d'un primer moment i amb unes aportacions molt valuoses a aquest complex moviment -Renaixença- que responia a unes inquietuds sentides, però que difícilment ella sola hauria pogut endegar. Tanmateix, en intentar d'aprofundir el concepte Renaixença apareixen encara nombrosos punts foscs. Una primera qüestió, potser marginal, seria la de la consolidació del nom, que no es produí fins molt més tard d'endegat el moviment, segurament arran de la popularitat que aconseguí la publicació homònima, el 1871. D'altra banda, caldria establir el que hom pot englobar sota aquest concepte. Tradicionalment ha estat una paraula "útil" que hom ha fet servir per a designar un ampli moviment literari -més que cultural-, sense, però, delimitar-lo concretament en l'espai i en el temps. A partir d'unes figures molt destacades i indubtablement molt importants -però no úniques- com poden ésser Rubió i Ors, Manuel Milà i Fontanals o Marià Aguiló, hom ha qualificat sempre aquest moviment de conservador i n'ha exclòs persones o iniciatives que no responien a priori als motlles del que hom ha considerat renaixentista (Rossend Arús, Frederic Soler en la seva primera etapa, Robert Robert, Josep Roca i Roca o el mateix Valentí Almirall al Principat, Constantí Llombart a València, etc), però que en molts casos hi tingueren, malgrat nombroses friccions, unes relacions molt estretes. D'altra banda, l'origen d'aquesta exclusió podria trobar-se ja en l'interès dels mateixos representants d'aquesta tendència conservadora a monopolitzar el moviment; també, en aquest sentit, interessats a presentar-lo com un veritable "renaixement" d'una llengua i una literatura pràcticament mortes, negligiren la importància de tota una tradició anterior i afavoriren la ràpida conversió en símbols d'uns fets aïllats: al Principat, la publicació de les Trobes d'Aribau en "El Vapor" (1833); a València, les composicions de Tomàs de Villarroya aparegudes en "El Liceo" en 1840-41, etc. Posteriorment, aquests foren, en general, els arguments acceptats per la major part de la historiografia sobre el tema. També, en valorar per damunt de tot la recuperació de la llengua, hom ha tendit a vegades a deixar de banda autors de producció només castellana però que constituïa ja un clar exemple de recuperació de signes catalans (Pau Piferrer, Antoni Bergnes de las Casas, etc). No és clar, tampoc, el moment en què la Renaixença, entesa com a moviment literàrio-cultural, deixà de tenir vigència (les opinions en aquest sentit han estat molt diverses: mentre hi ha hagut qui l'ha limitat al s XIX, altres hi incorporen el s XX). Finalment, hom hauria d'assenyalar la diferent incorporació al procés iniciat al Principat del País Valencià i de Mallorca i les característiques pròpies que prengué en cada lloc.
Valoració o interpretació de l'obra d'Antoni Gaudí. Hom hi pot distingir tres actituds fonamentals: la dels qui l'entenen com un mestratge més religiós que arquitectònic o artístic (és representada pels continuadors de la Sagrada Família), la dels qui la valoren principalment com la creació d'un estil i d'una teoria de l'arquitectura personals que culmina la història de l'arquitectura (ha estat elaborada teòricament per Joan Rubió i Bellvé i ha estat seguida per Cèsar Martinell, i té com a exemples pràctics més qualificats l'obra del jove J.M.Jujol i del primer Rubió), i la dels qui la valoren bàsicament, tot reconeixent-ne la importància, pels aspectes més transmissibles i més universals de la seva forma de treball -l'arquitectura com un intens esforç triple d'investigació, d'invenció i de creació constant- i per la seva integritat moral i professional (és representada per Le Corbusier i per la major part de l'arquitectura avançada del s XX). L'estudi de l'obra i de la persona de Gaudí, després dels treballs fets pels qui el conegueren personalment, ha estat continuat avui per institucions, com Amics de Gaudí (1952) -on s'han significat Enric Casanelles a Barcelona i George R.Collins a Nova York-, el Centre d'Estudis Gaudinistes del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya i Balears, creat per Cèsar Martinell, i la càtedra Gaudí de l'Escola d'Arquitectura de Barcelona, instituïda el 1956 per J.F.Ràfols.
Moviment arquitectònic que es formà cap al 1918 i que tingué com a representants més significatius Bruno Zevi —el qual popularitzà la denominació—, Le Corbusier, Walter Gropius, Jacobus Johannes Pieter Oud, Erich Mendelsohn i Ludwig Mies van der Rohe. Com a trets remarcables d'aquesta tendència hi ha la concepció de l'edifici de dins cap enfora, la planta i façana lliures i l'ús d'elements prefabricats. Aquesta denominació, però, està com més va més en desús i és substituïda —amb diferents connotacions— per la d'estil internacional, funcionalisme i moviment modern, segons els tractadistes i segons cada moment. A l'estat espanyol fou el grup GATEPAC el representant del moviment racionalista, impulsat bàsicament pel grup dels arquitectes catalans aglutinats a l'entorn de Josep Lluís Sert.
L'expressionisme en les arts plàstiques. L'expressionisme plàstic fou influït pel literari i restà vinculat als corrents sintetistes i al modern style. El noruec Edvard Munch, amb la pintura El crit, és el màxim exponent d'aquesta tendència, plasmada en deformacions formals i en la dissolució dels colors. L'Entrada de Crist a Brussel·les de James Ensor, vinculada amb l'art de tradició popular, influí sobre l'escola expressionista belga de Laethem-Saint-Martin, en la qual excel·lí Constant Permeke. A França, amb la presència de simbolistes i nabís i l'obra de Gauguin o de Van Gogh, l'expressionisme, més inconcret, fou com una reacció contra l'impressionisme i contra l'obra de Cézanne o de Seurat; més tard es concretà en l'obra de Georges Rouault, Suzanne Valadon, Maurice Utrillo, el Picasso jove i, fins a un cert punt, en l'obra dels fauves. Els emigrats jueus J.Pascin, M.Kisling, Ch.Soutine, M.Chagall i A.Modigliani i l'etapa 1934-38 de J.Miró representen l'aportació estrangera d'aquesta tendència a França. Però on l'expressionisme es desenvolupà com a fenomen col·lectiu —al marge de les aportacions individuals de José G.Solana, seguidor de la tradició goyesca, a Espanya, de Ferdinad Hodler (La nit, 1890), a Suïssa, i de G.Klimt, E.Schiele i O.Kokoschka, a Àustria— fou a Alemanya, animat per E.L.Kirchner, E.Nolde, L.Corinth, M.Liebermann, Hans von Marees, M.Beckmann, pels escultors W.Lehmbruck i E.Barlach, i, en general, pels grups Die Brücke, Der Blaue Reiter i Novembergruppe. L'expressionisme s'expandí pels EUA (1908) gràcies a les exposicions de l'Ash Can School i a l'obra de Ben Shahn i Ivan Albright. A Mèxic (1921), quan hi tornaren D.Rivera i D.A.Siqueiros d'Europa i J.C.Orozco dels EUA, crearen l'escola muralista expressionista. Després de la Segona Guerra Mundial fou creat un nou expressionisme, típic de la postguerra, en l'obra d'E.J.Goerg i F.Gruber, en el corrent miserabilista de Bernard Buffet o en el surrealista de B.Balthus.