Sarcòfag dels esposos

DOCUMENTACIÓ I LOCALITZACIÓ

AUTOR Desconegut
CRONOLOGIA Any 530 a. C.

Etrúria fou el punt de partida de la cultura romana i juntament amb Grècia qui més la va influir. En aquesta època Roma encara tenia un rei etrusc. Per un altre costat, la relació entre Etrúria i Grècia era també força estreta i els costums i activitats força compartits, en aquest sentit cal recordar l'assistència d'atletes etruscs a les olimpíades. Els trets escultòrics de les escultures també denoten aquesta relació. El sarcòfag correspon aaquest moment inicial

Extret Web Museu de Vil.la Giulia

http://www.roma2000.it/zvilagiu.html

Més endavant, ja en època republicana, a partir del 500 a. C. tot i ésser substituït el rei etrusc de Roma, la relació Roma-Etrúria continuà en paral·lel fins al S. I a C en què fou absorbida, definitivament, per Roma.
UBICACIÓ INICIAL Necropolis de Cerveteri

UBICACIÓ ACTUAL

Museu Nac. de Vil.la Giulia
DESCRIPCIÓ Sarcòfag d'un matrimoni etrusc amb la imatge dels finats en actitud serena i distesa.
Aquestes escultures presidien una cambra amb pintures al fresc al seu voltant. Les cambres estaven dintre de túmuls connectades per corredors que conduïen a les altres cambres, formant tot el conjunt, la necròpolis

FORMES

TIPOLOGIA I SUPORTAT Grup escultòric exempt suportat sobre la tomba dels mateixos esposos. Les figures són jacents
MATERIAL Terracota TÈCNICA Modelat DIMENSIONS 2'2 X 1'49 m.
COMPOSICIÓ
L'espòs va nu de cintura cap amunt i descalç. L'esposa va vestida de gala amb
sabates de punxa i barret. Les dues imatges presentes simetria dreta-esquerra, ulls ametllats i cabells rígids a la barba i a les trenes del cap d'influència jònica equivalent a l'època arcaica grega. El somriure arcaic es disfressa d'una relació conjugal amable. Aquesta relació de parella és una diferència important respecte l'art grec
CROMATISME Polícrom. Avui desaparegut RITME Pausat
ESTIL
Etrusc. La influència en les formes de Grècia és força evident en els aspectes formals, ja
expressats. La temàtica i el material seran originals. A Grècia, l'ideal de bellesa regulava la vida artística. Etrúria té més llibertat en aquest sentit.

INTERPRETACIÓ

ICONOGRAFIA I SIGNIFICACIÓ
El fet d'esculpir els morts ens denota la significació que tenia
pels etruscs la idea de mort. L'etrusc conciderava la mort com un pas a una millor vida, per tant la mort se celebrava amb una gran festa amb participació dels mateixos difunts que se situaven al centre de la sala en el sarcòfag. La festa els acompanyaria per sempre en les pintures al fresc que se situaven a les pareds de la cambra. Allà hi havia comensals, músics,... La parella presentava un aspecte armoniòs en la distància dels cònjuges i amb el present avui desaparegut que amb tota probabilitat li oferia ell a ella.
FUNCIÓ Funerària i religiosa
CAUSALITAT Són precedents els enterraments col·lectius de la Mar Egea, per un costat, i les pintures egípcies, per l'altre. És novedosa la temàtica, com ja s'ha dit.
LINKS

Art Etrusc.- http://www.fci.unibo.it/~baccolin/montovolo-retreat-1.html

http://centime.tripod.com/Etruscans/
http://witcombe.sbc.edu/ARTHgreecerome.html#Etruscan

Sarcòfag.- http://www.usc.edu/dept/LAS/religion/arcproj/head/Description.html
http://www.usc.edu/dept/LAS/religion/arcproj/head/lifesizeview.jpg
http://www.roma2000.it/vilgiu.jpg

Tornar a l'índex