Estudiem un peix: El verat |
|||||||
Material: |
|||||||
|
|||||||
Estudiem el cos sencer |
|||||||
Assenyala en el dibuix les següents parts del cos: Boca, orifici nasal, ulls, opercle, línia lateral, anus, aletes ventrals, aletes pectorals, aleta anal, aletes dorsals i aleta caudal. |
|||||||
Mesura’l.
|
|||||||
Observa la forma del cos que té l’exemplar. Digues si és afuada, allargada, comprimida o deprimida.
|
|||||||
Quina textura té la pell?
|
|||||||
Digues quina coloració té el cos. ¿Podries donar alguna explicació del per què d’aquesta coloració?
|
|||||||
Estudiem el capEl cap es la zona que va des del mussell fins a l’opercle. |
|||||||
Fes una descripció del cap tenint en compte: la forma i la mida del cap, la posició i mida de la boca, la posició i la mida dels ulls, si la mandíbula té la mateixa longitud o no que la maxil·la i si observes altres estructures.
|
|||||||
Comprova si els orificis nasals comuniquen amb la cavitat bucal introduint l’agulla emmanegada. Comuniquen?
|
|||||||
Obre la boca amb les pinces. Què observes dins la boca?
|
|||||||
Estudiem el troncEl tronc està recobert d'escates. S’insereixen les aletes. |
|||||||
Observa les línies laterals. Explica què són i per què serveixen.
|
|||||||
Estudiem les escates Agafa una escata i posa-la en un portaobjectes amb una gota d’aigua. Posa-la damunt un cobreobjectes i mira-la a la lupa binocular. |
|||||||
Dibuixa el que observes.
|
|||||||
Les línies concèntriques que es veuen són línies de creixement. Cada línia correspon aproximadament a un any de vida. |
|||||||
Estudiem les aletes
|
|||||||
Observa les aletes del teu exemplar i digues quantes aletes té. De cadascuna compta i posa el nombre de radis que té. Mira si són tous o forts.
|
|||||||
Hi ha una fórmula radial que s’utilitza per descriure el nombre d’aletes i el tipus de radis. Així, per exemple, un peix que tingués aquesta fórmula radial: D1. V/VI D2. 22/24 P. 3+7 V. I-5A.III-15/18 C. 34/37 Tindria de 5 a 6 radis espinosos a la primera dorsal; 22-24 radis febles a la segona dorsal; a les pectorals 3 radis lliures i 7 febles; a les ventrals 1 radi espinós i 5 de febles; a l’anal 3 radis espinosos i 15-18 de febles; i 34 a 37 radis febles a l’aleta caudal . |
|||||||
Fixa’t amb els radis lliures que té: la D2 i l’anal són les pínnules. Talla un fragment d’una aleta. Posa-la a una placa de Petri i observa-la amb la lupa binocular. |
|||||||
Fes un dibuix.
|
|||||||
Digues quina forma té l’aleta caudal: semilunar, forcada, emergida, truncada, arrodonida...
|
|||||||
|
|||||||
Dissecció. Procediment: Talla la paret del cos amb les tisores ajuda’t amb una sonda acanalada que farà de guia, per evitar trencaments de les vísceres. Comença a tallar de l’anus fins a l’opercle. Després talla a cada costat fins a la línia lateral. |
|||||||
Llegeix el text i identifica en el teu exemplar els següents aparells: | |||||||
L’aparell digestiu:separa el tub digestiu i desembolica’l, observa l’esòfag curt, l’estómac amb els cecs pilòrics i el budell. Hi ha glàndules com el fetge, la vesícula biliar i el pàncrees. El circulatori: observa el cor situat ventralment i darrera de la regió branquial. Observa també la melsa d’un color rogenc fosc, que és un òrgan hematopoètic que produeix glòbuls sanguinis. Aparell reproductor: hi ha les glàndules sexuals, testicles o ovaris segons el sexe que s’uneixen per un tubet que buida les cèl·lules sexuals a fora per rere l’anus L’aparell excretor: observa els 2 ronyons. Són dues masses allargades de color fosc que estan a tocar a la columna vertebral. |
|||||||
Fes un dibuix i posa tots els noms que has identificat.
|
|||||||
Estudiem les brànquies | |||||||
Aixeca l’opercle amb l’agulla emmanegada. Què hi observes?
|
|||||||
Comprova si la boca comunica amb la cavitat branquial amb l’agulla emmanegada. |
|||||||
Per a què serveixen les brànquies? ¿Per què creus que tenen aquest color vermellós?
|
|||||||
Talla l’opercle per darrera l’ull i la boca de manera que quedi al descobert els arcs branquials.. Quants arcs té?. Fes un dibuix.
|
|||||||
Talla un fragment d'una brànquia i observa'l a la lupa binocular. Fes un dibuix.
|
|||||||
A casa: Els peixos són vertebrats i per tant tenen columna vertebral. |
|||||||
El proper dia que mengis peix guardat la columna vertebral i dibuixa-la.
|
|||||||