Com obtenen els seus nutrients les plantes?
Quines substàncies necessita la patatera per fabricar els seus nutrients orgànics?

Encara no ho té tot!
Com hem vist, per fabricar els nutrients la patatera no en té prou amb l'aigua i les sals minerals. Heu d'esbrinar quina altra substància és necessària.

Estudieu-vos aquest treball que van realitzar uns alumnes de la Universitat sobre la influència del diòxid de carboni en el creixement de les tomaqueres.

BLOC 2

Per fer aquesta activitat us cal aquest document 7.
A grans trets l' experiment va anar així:

A partir de 100 tomaqueres que just començaven a créixer, es van fer dos grups de 50 plantes a l' atzar. Cada grup el van fer créixer en un ambient diferent de diòxid de carboni. Un es deixa amb l' aire sense modificar (0,03%) i l' altre amb una concentració més elevada de diòxid de carboni (0,1%). Es van controlar totes les condicions de l' ambient (mateixa temperatura, mateixa lluminositat, mateix tipus de sòl) on creixien les tomaqueres.
Les van regar amb la mateixa quantitat d' aigua de manera que l'única condició que variava era la quantitat de diòxid de carboni.

Quina és la hipòtesi?

Deducció: Si ,
llavors
La variable independent (la que fem canviar):
La variable dependent (el que s' observa) :
Les variables controlades (el que es manté constant):

Al cap de 30 dies els resultats eren els següents:
Aire amb diòxid de carboni%
Mitjana de la massa en g de matèria seca
0 dies
5 dies
10 dies
15 dies
20 dies
25 dies
30 dies
0,4
0,5
0,9
1,6
2,3
3,3
0,1
0,4
0,5
0,9
1,7
4,5
6,5

D'aquestes dades ens surt el gràfic que segueix:

Quina conclusió podeu treure amb aquests resultats?
Per quina zona de la planta entra el diòxid de carboni?
Comprova-ho
Document 7.1
La patatera amb aigua mineral i diòxid de carboni (aigua amb gas ), pot fabricar nutrients?. Et sembla que necessita alguna cosa més?