Guia didàctica
 
Introducció
 

Aquesta activitat està adreçada als alumnes de 1r cicle d'ESO, tot i que també podria dirigir-se als alumnes de 2n cicle d'ESO de Secundària.

S'inclou a l'àrea de Ciències de la Naturalesa.

Aquesta unitat s'ha de treballar a la tardor o a la primavera, encara que és millor a la primavera ja que en aquesta època podem trobar flors i fruits.

Està dissenyada perquè els alumnes s'acostumin a observar la natura, a fer descripcions i definicions. Es vol que amb el treball en equip vagin construint el seu cos de coneixements. Amb el repartiment de tasques, tothom té una feina a fer, però a la vegada se'ls demana que facin un treball conjunt, una posada en comú, una reflexió. Cada alumne té un bagatge diferent d'experiències, coneixements i aptituds, això fa que les seves aportacions siguin diverses. Cal respectar les opinions de tots.

En aquest cas el paper del professor, més que donar coneixements, és el de fer de guia, ajudar en qüestions puntuals i estar pendent de l'activitat i l'actitud dels alumnes.

Aprofitant que tant les sortides de treball de camp com les activitats TIC són engrescadores, i per tant més motivadores per als nostres alumnes, es pretén que s'acostumin a observar, comparar, treure conclusions, descriure... de manera habitual i amb interès.

Abans que els alumnes facin l’activitat, cal fer la presentació a tot el grup classe amb el canó de llum.
Se’ls explicarà com es navega per l’activitat guiada i el procés que han de seguir per dur-la a terme.

 
Objectius

Estimular la capacitat d'observar, comparar i treure conclusions.

Reconèixer les característiques que diferencien els arbres.

Identificar els arbres treballats.

Conèixer i usar les claus de classificació.

Saber fer una descripció basant- se en l'observació.

Aprofitar la informació disponible a internet, interpretar-la i contrastar-la amb la informació pròpia.

Millorar l'expressió escrita sobre qüestions científiques emprant la terminologia adequada.

Saber fer la fotografia adequada per il·lustrar les diferents parts de la planta.

Valorar la importància de les plantes en el medi urbà.

Conscienciar-se de la necessitat de contribuir, cadascú amb la mesura de les seves possibilitats, a tenir cura de l' entorn.

Saber respectar les idees, les aportacions i les opinions dels altres respecte a la matèria de treball.

Valorar l' enriquiment personal i col·lectiu que representa el treball en grup.

Interessar-se per la utilització dels recursos propis de les tecnologies de la informació i la comunicació en la realització de treballs.

Incentivar l'actitud crítica, participativa, responsable i de col·laboració.

 
Procés

És una activitat llarga, d'unes trenta sessions.

Els grups, decidits pel professor, estaran formats per quatre alumnes. Cada alumne de cada grup s'encarregarà de fer una tasca diferent. Hi haurà:

  1. Un encarregat de l'ordinador que supervisi tota la informació i que tota la feina que facin quedi guardada a la carpeta corresponent i a la vostra disposició.
  2. Un encarregat de la càmera fotogràfica que ha de tenir cura de la càmera, de procurar que estigui a punt i de controlar que es facin totes les fotografies.
  3. Un responsable que s'anotin totes les observacions en el quadern de camp.
  4. Un portaveu i que haurà de guardar tots els documents escrits (que hauran d'estar a la vostra disposició), inclosos els acords, i assegurar-se que s'acompleixin.

És important que els alumnes facin les fotografies. En cas de no poder- les fer cal que ho consultin al professor i que li expliquin el perquè.

Es proposa fer el treball amb 12 exemplars que podeu elegir dels arbres que hi ha al pati, en una plaça o pels carrers més propers (cal que hi hagi arbres i arbusts).

En els apartats de la morfologia dels arbres i les fitxes descriptives es fa un treball de camp i un treball informàtic.

  • Treball de camp: Seguint unes pautes (fitxes) els alumnes han d'observar els exemplars, comparar-los i descobrir les diferències entre ells i, si cal, dissenyar una classificació (per exemple seria bo que ells mateixos s'adonessin que poden classificar les fulles per la forma, pel marge, ...). A partir de tot el treball que han realitzat, han de fer una posada en comú i elaborar-ne el guió.

També han de fer les fotografies que mostrin clarament les diferents parts dels arbres.

Pensem que és important no donar les classificacions de les fulles, de les capçades... sinó que ells facin les seves pròpies classificacions a partir de les observacions i dels seus coneixements previs.

  • Treball informàtic: L'alumne ha de contrastar les informacions que ha obtingut en el seu treball de camp amb les que trobarà a les adreces d'internet que se li proposen. Escriuran les observacions de camp seguint el seu guió i utilitzant un processador de textos. Hauran de comprovar aquestes observacions i corregir-ne els errors. No s'acceptarà que els alumnes es limitin a copiar i enganxar informacions de les pàgines visitades.

El tercer apartat - Els jocs (Quin arbre és?- és un treball que es realitza a l'aula d'informàtica. Cal fer un Power Point per als dos jocs. Es proposa fer dos subgrups de dos alumnes i, que cada subgrup faci un joc.

El dia que no disposem d'aula informàtica, podem aprofitar per fer l'activitat del quart apartat a l'aula ordinària.

Al quart apartat, l'encàrrec de l'Ajuntament, cal que aconsegueixin un plànol del poble o la ciutat. Amb les fitxes descriptives han de fer la tria dels arbres que posarien en cada lloc assenyalat. Aquest treball el poden fer a l'aula, només ens caldrà l'ordinador per escanejar i per escriure l'informe.

Cal que tots es posin d'acord en el guió, les fotos, la selecció de material informàtic,...

Al final han de presentar:

En un Cd-rom:

Un document que expliqui la morfologia dels arbres.

Un arxiu amb les fitxes descriptives.

Els dos jocs. Un amb les fulles i l'altre amb els fruits i/o les flors segons l'estació en què es faci el treball.

L'encàrrec de l'Ajuntament.

-Un dossier en suport paper amb els acords i les fitxes.

També es penjarà una selecció dels diferents treballs a la pàgina de l'institut.

Espai i temporització

Aquesta activitat és pot desenvolupar en unes trenta sessions.

Aquesta activitat està pensada per fer 1 hora a l'aula, o al laboratori, i 2 hores a l'aula d'informàtica (sempre hi ha tasques que es poden deixar per més endavant i altres que es poden fer per avançar feina). Això és així en el cas del primer i segon apartat. En el tercer es necessita només l'ordinador. En el quart gairebé tot es pot fer a l'aula ordinària.

El millor manera de fer el treball és disposar d'una aula d' informàtica sempre que hi hagi una zona amb taules per treballar. El que sí que és imprescindible és programar les sortides tots junts.

 

Recursos

Cd-rom " Guia per a conèixer els arbres". F Masclans,

Llibres:

  • MASCLANS, F. "Guia per a conèixer els arbres". Centre excursionista de Catalunya.
  • MASCLANS, F. "Guia per a conèixer els arbusts i les lianes". Centre excursionista de Catalunya.

Pàgines web

http://www.xtec.es/recursos/ciencies/arbres/tema1/text/morfo1.htm
http://www.xtec.es/recursos/ciencies/arbres/tema1/text/morfo2.htm
http://www.botanical-online.com/lesplantes.htm
http://ca.wikipedia.org/wiki/
http://www.xtec.net/~jvert/raco/arbres/fullweb.pdf
http://www.xtec.net/~jvert/raco/arbres/fruit.pdf
http://www.xtec.es/~jserla/projecte/comson.htm
http://www.xtec.es/~ajimeno/cn1eso/15angiospermes/15angiospermes.htm

http://herbarivirtual.uib.es/
http://www.xtec.net/col-anunciata-cerdanyola/plantes/índex%20.htm
http://www.narcismunso.com/website/llistat.asp?seccio=llistat
http://www.arbolesornamentales.com/nombrescomunes.htm
www.xtec.es/~ocasella/apunts/exp1/dos1ESO.pdf
http://www.rjbalcala.com/aribe.htm
http://www.infoagro.com/flores/flores/arboles_jardineria.htm
http://www.infoagro.com/flores/flores/arbustos_jardineria.htm

 

Ordinadors amb connexió a internet.

Processador de textos (Word)

Editor gràfic (PaintShopPro)

Programa de presentacions (Power Point)

Càmera fotogràfica (disquet, tarja de memòria,...)