Internet com a font de recursos educatius
Jordi Vivancos Martí
31/08/98
Breu introducció a Internet
Internet, des del punt de vista tecnològic, és una
xarxa de comunicacions que posa en contacte milions de sistemes
informàtics (ordinadors i altres xarxes), repartits per
tot el planeta. En aquesta immensa xarxa d'abast planetari hi
ha ordinadors encarregats del transport i l'ordenació del
tràfic i d'altres dedicats a la producció, edició
i emmagatzematge de documents.
El més important d'Internet però són els
seus serveis i continguts que podem resumir en:
- Els serveis de comunicació: són els més
veterans i possiblement els més utilitzats. Podem distingir-hi:
el correu electrònic (E-mail), el diàleg en directe
(Chat), la telefonia i la videoconferència (aquests dos
en fase emergent). Ofereixen nous canals i modalitats de comunicació
utilitzables en molts àmbits. Eliminen barreres comunicatives
i són particularment apropiats per a crear espais de treball
col·laboratiu interescolar.
- La dimensió editorial: la Web (el servei més
conegut d'Internet) ofereix la possibilitat a tota persona i institució
de publicar multimèdia (és a dir, integrant text,
imatge i so en un mateix document). Aquestes noves publicacions
electròniques possibiliten que els documents o pàgines
Web puguin ser consultades simultàniament per un nombre
il·limitat de lectors d'arreu del món.
- Els continguts documentals: en un temps rècord,
Internet s'ha convertit en una mediateca global: textos, programari,
imatges, sons i també vídeos, són accessibles
a mitjançant qualsevol ordinador connectat a la xarxa.
- La dimensió formativa: aprofitant els anteriors
serveis, s'estan creant entorns formatius no presencials. Uns
són reglats com la Universitat Oberta de Catalunya. Altres
com els grups de discussió (news), les llistes de distribució
especialitzades en qualsevol tema a les quals es poden adreçar
preguntes per correu electrònic que respondran desinteressadament
experts en la matèria, o els cursos per correu electrònic
anàlegs als cursos radiats són una nova modalitat
de formació no reglada. Tots ells estableixen formes originals
d'interacció professorat-alumnat i entre el mateixos aprenents.
- La dimensió lúdica: la xarxa està
esdevenint una nova oferta de lleure que comença a fer
ombra a la televisió (en algunes llars el temps dedicat
a navegar per la xarxa és superior al de veure la TV).
Un cas particular són els jocs multiusuari entre jugadors
reals situats en llocs remots que juguen simultàniament
al mateix joc gràcies a les funcionalitats de la interconnexió
d'ordinadors. És deixa de jugar contra l'ordinador per
jugar amb altres companys a través l'ordinador.
- Els serveis comercials: Internet també té
una component "supermercat" on es pot comprar, vendre
participar en subhastes, fer reserves d'un nombre creixent de
productes i serveis.
De l'ampli ventall de possibilitats educatives que ofereix la
xarxa Internet ens centrarem en els seus recursos documentals
i específicament en els disponibles a través de
la Web. A tot això què és la Web ? La Web
es representa també amb les sigles WWW que són l'acrònim
de World Wide Web literalment significa teranyina mundial.
La metàfora de la teranyina és la que millor ajuda
a entendre l'estructura de la Web: milions de documents interconnectats
mitjançant paraules o imatges "sensibles". Un
simple clic de ratolí sobre un d'aquest elements sensibles
i el programa que serveix per consultar la Web (anomenat navegador)
"salta" a una pàgina diferent que pot venir d'un
ordinador situat a les nostres antípodes.
La Web és el banc de recursos documentals més formidable
que ha elaborat la humanitat en menys temps (els seus orígens
es remunten a principis de la dècada dels noranta). El
seu èxit es deu, entre d'altres factors, a la facilitat
de publicació inherent als suports digitals. Tot document
escrit o gràfic, generat o convertit a un suport informàtic
és susceptible d'adaptar-se a la Web amb poques transformacions.
Aquesta simplicitat d'edició fa que la Web sigui l'espai
de difusió d'informació més obert existent
actualment: en principi tant accessible és una pàgina
sobre el conte de la Caputxeta vermella fet per alumnes de cicle
inicial que un article sobre Física quàntica escrit
per un premi Nobel.
La facilitat de publicació a la Web i el seu volum de documents
en continua expansió, fan que sigui quin sigui el tema
pel qual estem interessats és molt probable que trobem
alguna referència en algun lloc de la xarxa. Sempre que
sapiguem formular la cerca amb l'eina i en la llengua adequades
Els recursos educatius a la Web o com trobar una agulla en
un paller.
El concepte de recurs educatiu s'utilitza aquí en un sentit
ampli. Recurs pot ser qualsevol material en suport digital, susceptible
de ser emprat per configurar o afavorir el procés d'ensenyament-aprenentage.
Dins aquesta definició s'inclouen una àmplia varietat
de documents disponibles a la Web: textos, mapes, programari,
imatges, enregistraments sonors, estadístiques, conferències
digitalitzades, documents multimèdia, col·leccions
classificades d'adreces de pàgines Web, debats en fòrums
telemàtics,...
Localitzar informació a la Web requereix conèixer
els instruments apropiats i seguir un procés o estratègia
que es pot resumir en:
- Formular la cerca amb els termes que millor descriuen el problema
d'informació
- En funció de la tipologia o complexitat de la cerca
decidir quin instrument de cerca aplicar: directori o cercador
(i dins d'aquests quin pot ser el més apropiat)
- Depenent dels resultats de la primera cerca, si aquesta ha
estat molt rica seleccionar els documents pertinents obtinguts.
En canvi si ha estat pobre en resultats o infructuosa iniciar
una nova cerca en un altre cercador o amb uns altres termes alternatius
(tal vegada en els equivalents en anglès).
- Un cop identificats documents pertinents al nostre problema,
ells mateixos en aportaran més informació (enllaços
a nous documents, terminologia específica) per ampliar,
si s'escau, la consulta.
És convenient desar les adreces de les Webs interessants
que descobrim en les cerques per a posteriors utilitzacions (els
programes navegadors disposen de facilitats en aquest sentit).
Instruments de cerca d'informació
Els diferents serveis de cerca d'informació a Internet
es poden classificar en: directoris, cercadors i meta-cercadors
(cercadors múltiples).
- Directoris
Un índex o directori és una recopilació
manual de documents que classifica adreces d'altres pàgines
Web, organitzant-les temàticament. Existeixen nombrosos
directoris, uns de generals com Yahoo
(http://www.yahoo.com), uns altres
són compilats per personal especialitzat com el de l'editorial
Enciclopèdia Britannica (http://www.ebig.com).
Finalment hi ha directoris que sols cobreixen un camp molt específic
com el Web66
(http://web66.coled.umn.edu/) directori
internacional d'escoles a la Web o SoftSeek
(http://www.softseek.com/) un directori
de programari de lliure difusió que cobreix diversos àmbits
i particularment té una bona secció de programari
educatiu (en anglès). Un altre directori de l'àmbit
lingüístic català és Cercador
- Cercadors
Un cercador (en anglès "search engine") és
un programa que fa cerques dins una base de dades. En el cas que
ens ocupa, la base de dades és de documents Web. La base
de dades es construeix gràcies a un programes anomenats
"robots". Els robots són programes encarregats
de fer buidats periòdics de les pàgines Web. També
se'ls anomena "aranyes" pel fet que viatgen per la "teranyina".
La seva finalitat és la de visitar els ordinadors que emmagatzemen
informació d'accés públic, indexar-la i enviar
aquest índex a l'ordinador matriu on es sumen tots els
índexs alimentant de forma automàtica una gran base
de dades documental.
Fer una cerca a la Web vol dir fer una consulta a una base de
dades documental creada per una empresa o entitat que manté
el cercador (n'hi ha més d'un miler). El motor de cerca
rep la interrogació de l'usuari que consisteix en una o
més paraules, fa la cerca a la seva base de dades i extreu
una llista ordenada de documents que compleixen del tot o en part
la interrogació. L'ordre d'aparició dels resultats
depèn d'una puntuació que associa el programa a
cada document quan fa la cerca, i en cada cas varia.
Existeixen nombrosos cercadors a la Web que es diferencien per:
- la quantitat de vegades que refresquen la informació
del seu índex (tinguem en compte que la informació
a la Web és molt dinàmica: hi ha altes i baixes
de pàgines contínuament)
- la quantitat d'informació que emmagatzemen de cada pàgina
Web que el robot visita. Hi ha cercadors que sols es fixen en
el títol, d'altres en els descriptors (si n'hi ha) i d'altres
en tot el text.
- l'àmbit geogràfic que cobreixen: hi ha cercadors
d'abast universal i d'altres que sols recullen informació
d'ordinadors situats dins un domini geogràfic concret.
Els cercadors generals més importants a nivell mundial
són:
Altavista:
http://www.altavista.magallanes.net
Excite: http://www.excite.com
Hotbot: http://www.hotbot.com
Lycos: http://www.lycos.com
Infoseek: http://www.infoseek.com
WebCrawler: http://webcrawler.com
En espanyol destaquen:
Dónde: http://donde.uji.es
Olé: http://www.ole.es
Ozú: http://www.ozu.es
Sol: http://www.sol.es
En català tenim (entre altres):
Aleph:
http://aleph.ac.upc.es:8000/aleph-robot/alephweb-catala.html
CerCat: http://www.cercat.com
Alguns cercadors inclouen també un directori classificat
de recursos. Trobareu una llista molt completa dels més
de 2200 cercadors actuals a: Buscopio
.
Moltes Webs disposen, atès el seu volum, d'un cercador
intern de la pròpia Web. Per exemple la Web del Programa
d'Informàtica educativa disposa d'un cercador que permet
localitzar les pàgines de la Web XTEC que contenen una
determinada combinació de termes. El trobareu a la pàgina
principal de la XTEC (http://www.xtec.es),
sols us cal escriure els termes que busqueu dins el requadre "cerca
a la Web" i clicar damunt la fletxa de validació que
hi ha al seu costat. Així mateix la Web de la XTEC incorpora
un cercador específic per consultar la base de dades documental
SINERA (http://www.xtec.es/sinera).
- Meta-cercadors o cercadors múltiples
Cerquen informació simultàniament dins diferents
cercadors. Envien la consulta que hem formulat a diversos cercadors
(normalment els podem escollir) i van classificant les respostes
a mida que van arribant. Els més eficients eliminen els
duplicats. Solen ser de menors prestacions que els cercadors individuals
(més lents, amb menys recursos per cerques avançades)
però simplifiquen la realització de cerques múltiples
cosa molt útil en un primer nivell de cerca. Hi ha meta-cercadors
de dos tipus els integrats a la Web que s'accedeixen a través
del programa navegador, com qualsevol altre recurs de la Web,
i els programes específics de cerca que cal instal·lar
al nostre ordinador, per exemple: "Copernic 98" o "WebFerret" (és
poden descarregar de la Web Tucows:
http://www.sdi.uam.es/tucows).
Entre els primers destaquen:
AskJeeves:
http://www.askjeeves.com/
Accepta formular les preguntes en llenguatge natural.
Cerca simultàniament en els 8 cercadors més importants.
Disposa d'una versió per a infants: Ask Jeeves For Kids.
Search Spaniel:
http://www.searchspaniel.com/
Permet seleccionar quins buscadors explorar. Pot fer cerques en llistes de distribució.
Exemple de cerca
Per exemplificar un procés de cerca seguirem el procés
esbossat anteriorment. Imaginem que s'ens planteja localitzar
informació sobre els contes dels germans Grimm.
La primera decisió que cal prendre és on cercar?.
En primer lloc, hem de decidir si ens interessa cercar en un directori
o en un cercador. En el nostre cas el tema és de literatura,
una opció pot ser navegar pels directoris fins trobar una
secció que parli de contes de fades, l'altra, més
ràpida, és formular la consulta en una cercador.
Quin ? Convé començar per un cercador del nostre
àmbit lingüístic (sempre que no cerquem documents
en una altra llengua). Nosaltres hem cercat Grimm a Aleph,
CerCAT i VilaWeb, amb respostes nul·les o no pertinents.
Hem repetit la cerca amb cercadors que indexen documents en espanyol
(Olé, Dónde i Sol), amb resultats
igualment infructuosos.
Vistos els pobres resultats obtinguts en els dominis lingüístics
propers, formulem la cerca en un meta-cercador (Profusion)
on seleccionem els buscadors: AltaVista, Excite, InfoSeek, Lycos
WebCrawler i HotBot. . Aquí les coses canvien. El nivell
de resposta ens obliga a refinar la cerca i ara demanem: Grimm
folk tales. Amb aquesta consulta obetenim 71 referències,
la major part d'elles pertinents i no duplicades. A la llum dels
resultats obtinguts, podríem refinar més la cerca
incloent alguna paraula trobada a la primera, pot navegar-se per
les primeres referències el títol de les quals sigui
prometedor, i tornar a la llista de documents. Per refinar la
cerca és convenient abandonar el metacercador i utilitzar
el cercador o cercadors que han aportat més referències
(en el nostre cas InfoSeek i Webcrawler). Caldrà
consultar les especificitats de cerca avançada (cerca booleana
i cerca per proximitat) de cada cercador per minimitzar el soroll
(respostes no adequades) en el resultat final.
La web més interessant que he trobat sobre els contes de
Grimm és: http://www.pitt.edu/~dash/grimm.html.
Alguns consells generals per facilitar les cerques
Els consells que segueixen funcionen amb la majoria dels cercadors,
el criteri principal de llur utilització és el de
minimitzar el soroll (respostes no significatives en una cerca).
Com a primera indicació cal recordar que no tots els cercadors
recullen la mateixa informació: s'imposa repetir la cerca
a més d'un lloc o emprar un meta-cercador.
Els consells que aquí s'indiquen són força
universals però potser que amb algun cercador concret no
funcionin. En aquest cas mireu les indicacions sintàctiques
del cercador (caldria fer-ho normalment en tots els casos).
- Cerca de noms propis: Poseu en majúscula la inicial.
Els cercadors distingeixen entre majúscules i minúscules.
L'ús de majúscules és més restrictiu.
- Per trobar documents que continguin dos o més termes
separeu-los amb el signe +
- Cerca de diversos termes relacionats: poseu una coma per separar-los.
- Empreu cometes per buscar frases o expressions completes.
- Si dos termes normalment estan separats per un sol mot empreu
el guió per connectar-los.
- Empreu claudàtors per indicar que dos termes han d'estar
separats com a màxim per 100 mots o en el mateix paràgraf.
- Cerca d'imatges: poseu "imatge:comet".
- Cerca en camps concrets: "Title: "Wall Street Journal"
o text:
- Per trobar els derivats d'un terme empreu * (truncament).
- Per localitzar adreces (URL "Uniform Resource Locator")
empreu url:expressió.
Un cop hem localitzat la informació, podem creure tot
el que trobem a Internet ?
Atesa la facilitat de publicar a la Web i la manca de control
sobre els continguts que es publiquen, és a l'usuari a
qui li pertoca valorar la fiabilitat de la informació que
troba a la xarxa. Aquesta no és una tasca fàcil:
el públic en general tendim a creure les informacions presentades
dins un embolcall ben presentat, això afecta especialment
a infants i adolescents. Cal advertir als alumnes d'aquest fet,
i dissenyar activitats d'aprenentatge que impliquin el contrast
de punts de vista i informacions entre diverses fonts (i suports)
amb l'objectiu que l'alumnat es formi com a consumidor crític
d'informació.
Proveu de fer a Ozú:(http://www.ozu.es) la cerca del terme OVNI.
El 17/12/97 van sortir 18 referències de pàgines personals amb testimonis i fotos d'avistaments i sols una web crítica sobre el fenomen, és a dir 18 a 1.
Com separar el gra de la palla ?
Podem considerar que les destreses de cerca d'informació
a la Web són una nova categoria de procediments informacionals.
Procediments perquè constitueixen un ventall d'estratègies
i destreses que són susceptibles d'aprendre's, i informacionals
perquè capaciten per cercar, seleccionar, interpretar i
elaborar informació. Els procediments informacionals no
són una novetat d'ara, són inherents al treball
escolar i al treball intel·lectual: consultar diccionaris,
saber moure's per una biblioteca, extreure la informació
rellevant d'un document, presentar dossiers ben estructurats....
Per tot l'esmentat, les estratègies de cerca a la Web haurien
de constituir un nou aprenentatge escolar dins l'ensenyament obligatori.
El futur de la cerca a la Web
Les modalitats de cerca que hem presentat són les més
utilitzades actualment. Els experts les anomenen cerques de tipus
PULL (estirar), perquè els usuaris cerquen la informació
de forma activa, estirant-la d'on es troba. Una modalitat emergent
de cerca és la localització d'informació
tipus PUSH (empènyer). En aquest cas la informació
ens arriba sense necessitat de cercar-la, simplement la rebem
si prèviament hem definit el nostre ventall d'interessos
o perfil de necessitats. Un exemple d'aquesta nova modalitat de
cerca és el servei Pointcast
que s'instal·la com a salva pantalles i ens permet subscriure'ns a diversos canals
temàtics que van "emetent" novetats i que rebem
al nostre ordinador quan estem connectats a Internet. Les darreres
versions dels dos principals programes navegadors (Internet Explorer
4.0 i Netscape Communicator 4.0) permeten seleccionar una sèrie
de "canals" a la web, on van a cercar tot el que va
apareixent de nou de forma automàtica. L'instrument de
cerca definitiu sembla que seran els agents. Els agents
són programes personalitzables, basats en els avenços
en Intel·ligència Artificial als quals indicarem quines
són les nostres necessitats d'informació i ells
ens ho cercaran autònomament per la xarxa. Per a més
informació sobre els agents i seguir llur evolució
consulteu: http://botspot.com.