retrocedir

E-mail

SATIR Terres de l'Ebre

Antecedents i justificació

Aquesta experiència de treball de text narratiu és la concreció d'un projecte d'engegar durant el curs escolar 2000-2001 una activitat conjunta entre les ZER's que formen el SATIR Terres de l'Ebre de les Comarques del Sud de Catalunya.
A través de la experiència hem intentat fomentar un treball d'escriptura en un entorn de cooperació i col·laboració, buscant alternatives més engrescadores i motivadores que escriure en format paper, alhora que emprar les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació per a la comunicació entre les ZER's participants, per a la realització del procés de creació literària i per a la presentació final del treball recollint-lo en una web.
El punt de partida de l'experiència van ser les  Jornades d'Informàtica Educativa aplicada a l'Educació Primària celebrades els dies 15 i 16 de febrer de 2001 a la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, i concretament el treball presentat per Ramon Raventos, mestre del CEIP Cristòfol Mestre, i Joan Sabat, mestre del Ceip Mas i Perera, tots dos de Vilafranca del Penedès, "El text narratiu al cicle mitjà. Un treball motivador per a la lectura i l'escriptura a l'escola"

Àmbit d'aplicació

Alumnat de les ZER's La Font de l'Aigadí, L'Aglà, Mediterrània, Mestral, Montsià, Ports-Algars, Riu Avall, Riu i Serra i Terra Alta Nord, i del Ceip Miquel Granell de les comarques del Baix Ebre, Terra Alta, Ribera d'Ebre i Montsià.

 Objectius generals

Els objectius generals de l'experiència han estat els següents:

Fomentar el treball cooperatiu, tant a nivell intern del grup-classe, de Zer com a nivell extern amb els diferents centres participants en l'experiència.

Utilitzar com a suport del treball realitzat les TIC aprofitant-ne les facilitats d'ús i comunicació.

Fomentar i motivar l'alumne en el gust per l'escriptura, donant un sentit i un funcionalitat als textos escrits.

Treballar el text narratiu, especialment els aspectes de planificació i organització del text.

Objectius de l'àrea de llengua

Els objectius propis de l'àrea de llengua són:

Prendre consciència de les diferents fases de tot procés de creació literària i posa-les en pràctica en el moment de l'escriptura d'un text.

Conèixer i aplicar les característiques del text narratiu: inici - nus - desenllaç.

Entendre la unitat estilística d'un text narratiu. respectant l'estil de narració del conte utilitzat pels altres.

Enriquir les habilitats lingüístiques de l'alumnat a partir del treball col·lectiu, afavorint la interacció i la cooperació.

Desenvolupar estratègies d'organització per afavorir el treball en comú: pluja d'idees, treball en petit grup, recollida de les diverses aportacions indiviudals i de grup...

Fomentar l'anàlisi i l'esperit crític davant les pròpies produccions escrites i les dels altres.

Gaudir del treball creatiu de l'expressió escrita.

Treballar diversos aspectes del text narratiu: gramaticals, estructuració, diàlegs, riquesa expressiva...
Seguir les pautes adients en les presentacions dels text escrits: títols, marges, separació entre línies i valorar l'estètica i la pulcritud dels treballs,

Objectius de l'àrea d'expressió artística

Els objectius propis de l'àrea d'expressió artística són:

Crear il·lustracions adients a l'argument del compte emprant les galeries d'imatges de programa Storybook Weaver Deluxe

Utilitzar un fon sonor i musical adient a l'argument del compte emprant les galeries de sons i música de programa Storybook Weaver Deluxe

Objectius de les TIC

Els objectius propis de les TIC han estat:

Emprar les TIC per desenvolupar actituds positives per l'aprenentatge i per millorar la presentació dels treballs

Conèixer i utilitzar els elements bàsics del programari emprat: Storybook Weaver Deluxe, correu electronic i navegador.

Redactar, revisar i editar els textos rebuts per obtenir un resultat final.

Enviar missatges de correu electrònic amb documents adjunts.

Treballar en equip en entorns de treball cooperatiu.

Utilitzar el navegador per consultar el treball realitzat.

Programari utilitzat

Els programari utilitzat ha estat:

El pequeño escritor (Storybook Weaver Deluxe).

Programa de correu electrònic.

Programa de navegació per Internet.

Descripció de l'experiència

En la fase de preparació de l'experiència per part dels coordinadors d'informàtica de les ZER's participants al SATIR, una vegada concretat que totes participarien, es va acordar escriure un únic conte i d'altra realitzar l'activitat fins al final de curs.
També es va valorar que per poder realitzar un treball de llengua amb garanties calia disposar d'un mínim de dies (aproximadament dues setmanes? per elaborar cadascuna de les participacions. Aquesta temporalizació ha portat el desenvolupar l'experiència durant part del segon trimestre i el tercer.
L'experiència es va concretar en el desenvolupament de les fases següents, algunes de les quals no s'han pogut fer per la premura de temps:

Fase 1

El projecte s'hauria d'haver iniciat amb un missatge de presentació dels xiquets i xiquetes de cada ZER adreçat a la resta de ZER's participants, adjuntant una fotografia del grup. En el seu moment no es va fer i es farà al començament del curs 2001-2002 i en futurs possibles treballs.

Fase 2

La Zer que havia d'iniciar el conte va haver de realitzar diversos treballs:

grup-classe: conèixer diferents maneres de començar un conte, definició dels personatges del conte, elegir un títol i valorar la seva importància en el sentit que influirà en l'argument de la història.

individual: escriure propostes individuals d'inici de conte.

grup-classe: triar la proposta més suggerent i interessant, reelaborar la proposta triada, escriure la proposta amb el programa "El pequeño escritor", afegint les il·lustracions adients, i enviar-la per correu electrònic a la ZER següent d'acord amb l'ordre establert.

Fase 3

Quan la ZER rep el conte, l'ha de continuar afegint un nus i l'ha d'enviar novament a la ZER següent de la llista. S'han de realitzar diversos treballs:

grup-classe: llegir i comprendre el fragment de conte rebut (situació, temàtica, argument, ambient, personatges...).

individual: a partir d'una pluja d'idees en gran grup, escriure una proposta individual de continuació del conte (descriure les escenes, inventar-se diàlegs, fixar-se en els verbs -temps, concordància...-).

grup-classe: valorar les propostes aportades i triar per consens la més suggerent i interessant, reelaborar, reescriure i il·lustrar aquesta proposta  amb el programa "El pequeño escritor",  i enviar-la per correu electrònic a la ZER següent d'acord amb l'ordre establert.

Fase 4

El cicle de creació del conte acaba quan l'última ZER rep el conte i ha de finalitzar-lo (desenllaç) atenen a les aportacions de la resta de ZER's. El treball a realitzar és:

grup-classe: conéixer diferents maneres d'acabar un conte, llegir i comprendre el conte rebut (situació, temàtica, argument, ambient, personatges...).

individual: a partir d'una pluja d'idees en gran grup, escriure una proposta individual d'acabament del conte (descriure el final, inventar-se diàlegs, fixar-se en els verbs -temps, concordància...-).

grup-classe: valorar les propostes aportades i triar per consens la més suggerent, interessant i més adient a l'argument del conte; reelaborar, reescriure i il·lustrar aquesta proposta  amb el programa "El pequeño escritor",  i enviar-la per correu electrònic al coordinador del SATIR

Fase 5

Finalment, el coordinador del SATIR, crea les diverses pàgines del conte en fomar htm. Després aquestes pàgines s'integren a la web del SATIR. A la web del Satir es penja el conte també en format doc i swd.

Valoració de l'experiència

Creiem que l'experiència ha estat positiva tant per la validesa dels entorns cooperatius emprats en l'escriptura del conte, com pels seus resultats finals i, especialment, per la il·lusió amb la qual han plarticipat els alumnes implicats i per l'esfoç dels professors de les diferents ZER's. Com aspectes més específics destacarien:

la motivació, intriga i curiositat a l'hora de llegir el fragment del conte que arriba d'una altra ZER.

que l'alumne ha entès que abans de posar-se a escriure cal un treball de planificació (pensar, imaginar...).

la necessitat de posar-se en la pell dels que havien escrit el conte per a poder continuar-lo amb el mateix estil.

el foment de la capacitat de diàleg i els hàbits de convivència: revisar, analitzar i millorar el text fins arribar a una forma consensuada implica respectar i col·laborar amb els altres companys.

el haver realitzat un treball d'expressió escrita, però també oral.

la il·lusió i les ganes dels alumnes en llegir el conte i trobar-lo en un web.

Propostes per al futur

Creien que fora bo continuar l'experiència el proper curs modificant diversos aspectes. Un dels aspectes que caldria fer seria que cada ZER comenci un conte i que aquest,després de passar per totes les altres ZER's, torni a la que ha iniciat el conte que s'encarregaria de la seva finalització. Un altre dels aspectes a plantejar-se podria ser substituir el programa Storybook Weaver Deluxe per les adaptacions Word i un programa de disseny gràfic per tal d'utilitzar més eines informàtiques (corrector ortogràfic, escànner...). I per últim, realitzar l'experiència des del començament del curs.
 

I naltros què?

continuar conte