|
|
|
|
Antecedents i justificació |
|
|
Aquesta experiència de treball de text
narratiu és la concreció d'un projecte d'engegar durant el curs
escolar 2000-2001 una activitat conjunta entre les ZER's que formen el
SATIR Terres de l'Ebre de les Comarques del Sud de Catalunya.
A través de la experiència hem intentat fomentar un treball
d'escriptura en un entorn de cooperació i col·laboració, buscant
alternatives més engrescadores i motivadores que escriure en format
paper, alhora que emprar les Tecnologies de la Informació i de la
Comunicació per a la comunicació entre les ZER's participants, per a
la realització del procés de creació literària i per a la
presentació final del treball recollint-lo en una web.
El punt de partida de l'experiència van ser les Jornades
d'Informàtica Educativa aplicada a l'Educació Primària celebrades
els dies 15 i 16 de febrer de 2001 a la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la Universitat
Rovira i Virgili de Tarragona, i concretament el treball presentat per
Ramon Raventos, mestre del CEIP Cristòfol Mestre, i Joan Sabat, mestre
del Ceip Mas i Perera, tots dos de Vilafranca del Penedès, "El
text narratiu al cicle mitjà. Un treball motivador per a la lectura i
l'escriptura a l'escola" |
Àmbit d'aplicació |
|
|
Alumnat de les ZER's La Font de l'Aigadí,
L'Aglà, Mediterrània, Mestral, Montsià, Ports-Algars, Riu Avall, Riu
i Serra i Terra Alta Nord, i del Ceip Miquel Granell de les comarques
del Baix Ebre, Terra Alta, Ribera d'Ebre i Montsià. |
Objectius generals |
|
|
Els objectius generals de l'experiència han estat els
següents:
|
Fomentar el treball cooperatiu, tant a nivell intern
del grup-classe, de Zer com a nivell extern amb els diferents
centres participants en l'experiència. |
|
Utilitzar com a suport del treball realitzat les TIC
aprofitant-ne les facilitats d'ús i comunicació. |
|
Fomentar i motivar l'alumne en el gust per
l'escriptura, donant un sentit i un funcionalitat als textos
escrits. |
|
Treballar el text narratiu, especialment els
aspectes de planificació i organització del text. |
|
Objectius de l'àrea de llengua |
|
|
Els objectius propis de l'àrea de llengua
són:
|
Prendre consciència de les diferents fases de
tot procés de creació literària i posa-les en pràctica en el
moment de l'escriptura d'un text.
|
|
Conèixer i aplicar les característiques del text
narratiu: inici - nus - desenllaç. |
|
Entendre la unitat estilística d'un text
narratiu. respectant l'estil de narració del conte utilitzat
pels altres. |
|
Enriquir les habilitats lingüístiques de
l'alumnat a partir del treball col·lectiu, afavorint la
interacció i la cooperació. |
|
Desenvolupar estratègies d'organització per
afavorir el treball en comú: pluja d'idees, treball en petit
grup, recollida de les diverses aportacions indiviudals i de
grup... |
|
Fomentar l'anàlisi i l'esperit crític davant les
pròpies produccions escrites i les dels altres. |
|
Gaudir del treball creatiu de l'expressió
escrita. |
|
Treballar diversos aspectes del text narratiu:
gramaticals, estructuració, diàlegs, riquesa expressiva... |
|
Seguir les pautes adients en les presentacions
dels text escrits: títols, marges, separació entre línies i
valorar l'estètica i la pulcritud dels treballs, |
|
Objectius de l'àrea d'expressió
artística |
|
|
Els objectius propis de l'àrea d'expressió
artística són:
|
Crear il·lustracions adients a l'argument del
compte emprant les galeries d'imatges de programa Storybook
Weaver Deluxe |
|
Utilitzar un fon sonor i musical adient a
l'argument del compte emprant les galeries de sons i música de
programa Storybook Weaver Deluxe |
|
Objectius de les TIC |
|
|
Els objectius propis de les TIC han estat:
|
Emprar les TIC per desenvolupar actituds positives
per l'aprenentatge i per millorar la presentació dels treballs |
|
Conèixer i utilitzar els elements bàsics del
programari emprat: Storybook Weaver Deluxe, correu electronic i
navegador. |
|
Redactar, revisar i editar els textos rebuts per
obtenir un resultat final. |
|
Enviar missatges de correu electrònic amb
documents adjunts. |
|
Treballar en equip en entorns de treball
cooperatiu. |
|
Utilitzar el navegador per consultar el treball
realitzat. |
|
Programari utilitzat |
|
|
Els programari utilitzat ha estat:
|
El pequeño escritor (Storybook Weaver Deluxe). |
|
Programa de correu electrònic. |
|
Programa de navegació per Internet. |
|
Descripció de l'experiència |
|
|
En la fase de preparació de l'experiència
per part dels coordinadors d'informàtica de les ZER's participants al
SATIR, una vegada concretat que totes participarien, es va acordar
escriure un únic conte i d'altra realitzar l'activitat fins al final de
curs.
També es va valorar que per poder realitzar un treball de llengua amb
garanties calia disposar d'un mínim de dies (aproximadament dues
setmanes? per elaborar cadascuna de les participacions. Aquesta
temporalizació ha portat el desenvolupar l'experiència durant part del
segon trimestre i el tercer.
L'experiència es va concretar en el desenvolupament de les fases
següents, algunes de les quals no s'han pogut fer per la premura de
temps: |
Fase 1 |
|
|
El projecte s'hauria d'haver iniciat
amb un missatge de presentació dels xiquets i xiquetes
de cada ZER adreçat a la resta de ZER's participants, adjuntant
una fotografia del grup. En el seu moment no es va fer i es
farà al començament del curs 2001-2002 i en futurs possibles
treballs. |
|
|
Fase 2 |
|
|
La Zer que havia d'iniciar el conte
va haver de realitzar diversos treballs:
|
grup-classe: conèixer diferents maneres de
començar un conte, definició dels personatges del conte,
elegir un títol i valorar la seva importància en el sentit que
influirà en l'argument de la història. |
|
individual: escriure propostes individuals d'inici
de conte. |
|
grup-classe: triar la proposta més suggerent i
interessant, reelaborar la proposta triada, escriure la proposta
amb el programa "El pequeño escritor", afegint les
il·lustracions adients, i enviar-la per
correu electrònic a la ZER següent d'acord amb l'ordre
establert. |
|
Fase 3
|
|
|
Quan la ZER rep el conte, l'ha de continuar
afegint un nus i l'ha d'enviar novament a la ZER següent de la
llista. S'han de realitzar diversos treballs:
|
grup-classe: llegir i comprendre el fragment de
conte rebut (situació, temàtica, argument, ambient,
personatges...). |
|
individual: a partir d'una pluja d'idees en gran
grup, escriure una proposta individual de continuació del conte
(descriure les escenes, inventar-se diàlegs, fixar-se en els
verbs -temps, concordància...-). |
|
grup-classe: valorar les propostes aportades i triar
per consens la més suggerent i
interessant, reelaborar, reescriure i il·lustrar aquesta proposta
amb el programa "El pequeño escritor", i enviar-la per
correu electrònic a la ZER següent d'acord amb l'ordre
establert. |
|
Fase 4
|
|
|
El cicle de creació del conte acaba quan
l'última ZER rep el conte i ha de finalitzar-lo (desenllaç)
atenen a les aportacions de la resta de ZER's. El treball a
realitzar és:
|
grup-classe: conéixer diferents maneres d'acabar
un conte, llegir i comprendre el conte rebut (situació,
temàtica, argument, ambient, personatges...). |
|
individual: a partir d'una pluja d'idees en gran
grup, escriure una proposta individual d'acabament del conte
(descriure el final, inventar-se diàlegs, fixar-se en els verbs
-temps, concordància...-). |
|
grup-classe: valorar les propostes aportades i triar
per consens la més suggerent, interessant i més adient a
l'argument del conte; reelaborar, reescriure i il·lustrar
aquesta proposta
amb el programa "El pequeño escritor", i enviar-la per
correu electrònic al coordinador del SATIR |
|
Fase 5
|
|
|
Finalment, el coordinador del SATIR, crea les
diverses pàgines del conte en fomar htm. Després aquestes
pàgines s'integren a la web del SATIR. A la web del Satir es
penja el conte també en format doc i swd. |
|
Valoració de l'experiència |
|
|
Creiem que l'experiència ha estat positiva tant per la
validesa dels entorns cooperatius emprats en l'escriptura del conte, com
pels seus resultats finals i, especialment, per la il·lusió amb la
qual han plarticipat els alumnes implicats i per l'esfoç dels
professors de les diferents ZER's. Com aspectes més específics
destacarien:
|
la motivació, intriga i curiositat a l'hora de
llegir el fragment del conte que arriba d'una altra ZER. |
|
que l'alumne ha entès que abans de posar-se a
escriure cal un treball de planificació (pensar, imaginar...). |
|
la necessitat de posar-se en la pell dels que
havien escrit el conte per a poder continuar-lo amb el mateix
estil. |
|
el foment de la capacitat de diàleg i els hàbits
de convivència: revisar, analitzar i millorar el text fins
arribar a una forma consensuada implica respectar i col·laborar
amb els altres companys. |
|
el haver realitzat un treball d'expressió
escrita, però també oral. |
|
la il·lusió i les
ganes dels alumnes en llegir el conte i trobar-lo en un web. |
|
Propostes per al futur |
|
|
Creien que fora bo continuar l'experiència el proper curs
modificant diversos aspectes. Un dels aspectes que caldria fer seria que
cada ZER comenci un conte i que aquest,després de passar per totes les
altres ZER's, torni a la que ha iniciat el conte que s'encarregaria de
la seva finalització. Un altre dels aspectes a plantejar-se podria ser
substituir el programa Storybook Weaver Deluxe per les adaptacions Word
i un programa de disseny gràfic per tal d'utilitzar més eines
informàtiques (corrector ortogràfic, escànner...). I per últim,
realitzar l'experiència des del començament del curs. |
|
|
|
|