SIMBOLOGIA RELIGIOSA

                     Matèria Optativa -  2n Batxilerat

                   

Els símbols del Transcendent en el món natural

Hi ha un llibre sempre obert a tots els ulls: la naturalesa.
(Rousseau)
 

El cel, símbol universal del Transcendent El sol, símbol del principi masculí de l'univers
L'aigua, símbol de vida i de mort La lluna, símbol del principi femení de l'univers La muntanya, símbol d'unió entre el cel i la terra. L'Olimp, L'Horeb, el mont Tabor...

Per què en moltes religions el nom de la divinitat té relació amb el cel?

Per què antigues festes solars han esdevingut festes religioses?

Per què  en tantes cultures les teofanies (manifestacions de la divinitat) tenen lloc a la muntanya?

 

Els símbols en el món dels mites

Pot semblar que els descobriments científics han invalidat la veritat dels mites. Això, no obstant, no és més que un miratge, perquè els mites segueixen sent avui uns poderosos models emocionals i espirituals.

De la mitologia mesopotàmica... ...a la mitologia hebrea
 
Mites sobre la creació del món Mites sobre la creació de la humanitat Mites sobre l'origen del mal i de la mort

Per què l'home és un ésser mortal?

Ha estat sempre l'home un ésser desgraciat?

Per què dins l'ésser humà hi ha sentiments contradictoris?

Quin és l'origen del mal en el món?

 

www.bigmyth.com (Els grans mites del món)

www.cuco.com.ar (Diccionari de Mites i Llegendes)

 

Els símbols en els ritus i les festes

Tant les societats modernes com les tradicionals d'arreu del món celebren el nostre viatge per la vida mitjançant antics i suggerents ritus de pas. Es tracta d'uns complexos i bells rituals que destil.len una saviesa de segles.

           Els ritus de pas: ajuts per superar les etapes de la vida

"L'Església us confia aquesta llum. Manteniu-la encesa, a fi que aquest nen, il.luminat per Crist, camini sempre com a fill de la llum"

(Ritual del Baptisme)

 

Llençar arròs als nuvis després de la cerimònia nupcial és una antiga tradició oriental, ja que l'arròs és la base de l'alimentació a l'Orient. Per aquest motiu l'arròs és símbol de vida i en conseqüència de fertilitat.

 

 

 

 

 

 

El ritu del baptisme es troba en moltes religions i respon a l'anhel de l'home de tornar a néixer, de retornar a l'estat de puresa i d'innocència originaris. L'aigua hi té un paper fonamental per les seves connotacions simbòliques de purificació i de regeneració.

El simbolisme de la llum és universal. La llum evoca la veritat i l'amor.

La majoria de societats tradicionals tenen la creença que la mort és el trànsit a una vida superior en el qual el difunt ha d'emprendre un viatge ple de perills. Per això a l'Antic Egipte trobem sovint una barca entre els objectes funeraris que havia de conduir el difunt a l'altra riba, i a la Grècia clàssica es col.locava una moneda a la boca del difunt perquè pogués pagar al barquer Caront. Entre els hindús encara es practica aquest ritual abans de la incineració.

 

 

 

 

Els ritus de mort es remunten al Paleolític i tenen una doble funció: ajudar el difunt en el seu trànsit a l'altre món i facilitar el procés de dol que han de realitzar els vius. Totes les cultures han copsat la importància d'expressar el dol en un ambient ritualitzat.

 

 

 

 

http://tanatologia.org/culturas.html (ritus funeraris de diferents cultures)

 

 

Els símbols en l'art cristià

L'art és contemplació. És el plaer d'un esperit que penetra la naturalesa i descobreix que aquesta també té una ànima. L'art és la més sublim missió de l'home, donat que no és altra cosa que l'exercici del pensament que intenta comprendre l'univers i fer-lo comprendre" (Rodín)

 

Art paleocristià

 

La imatge del Bon Pastor, única escultura paleocristiana exempta, és una adaptació del moscòfor grec.

La paraula “peix” en grec ίχθύς es pot llegir com un acròstic format per les inicials següents:

ί: Iesous (Jesús)

χ: Xristós (Crist)

θ: Zeou (Déu)            

ύ: Uios (Fill)

ς: Soter (Salvador)

És a dir, "Jesucrist, Fill de Déu Salvador"

CRISMÓ

 

"Jo sóc l'Alfa i l'Omega, diu el Senyor Déu, el qui és, el qui era i el qui ve, el Déu de l'Univers"

 (Apocalipsi 1, 8)

 

 

Art romànic

 

El Romànic és un estil sagrat en el qual es força la visió natural de les figures per simbolitzar un altre món sobrenatural. D'aquí el gegantisme del Pantocrator, les mans o els ulls del qual no corresponen a les mesures humanes, sinó a Déu, que s'ha encarnat en un cos humà.

 

El Pantocrator resumeix en una sola figura Déu Pare (que és qui el llibre de l’Apocalipsi presenta assegut al tron) i Jesucrist, que amb la seva resurrecció torna a la unitat originària amb Déu. La màndorla ametllada en què apareix inscrit al.ludeix a la seva glòria, i el semicercle sobre el qual sol reposar els peus, la terra. Sovint està assegut no sobre un tron sinó sobre un arc: representa l’arc del cel. Una doble màndorla significa la unió de l’àmbit celestial i l’àmbit terrenal.

http://home.att.net/~wegast/ (Simbologia cristiana)

www.wga.hu (galeria web d'art)

á

ã