Aquest 
      retaule constitueix una de les obres més notables i significatives 
      del Barroc a Catalunya. Les seves dimensions, la perfecció de la 
      seva estructura compositiva i la qualitat artística de la seva talla 
      escultòrica justifiquen la seva vàlua. 
      Reflex de la puixança econòmica de la costa catalana al segle 
      XVIII, l'obra va ser sufragada bàsicament amb aportacions populars 
      i fou realitzada entre 1706 i 1711, en plena guerra de Successió, 
      per l'autor vigatà Pau Costa. El retaule va quedar llest l'any 1712 
      un cop finalitzats els treballs de daurat i pintat realitzats pels barcelonins 
      Erasme i Fèlix Vinyals. 
      Estilísticament pertany al període de plenitud del Barroc 
      o barroc salomònic, assimilant l'esperit de síntesi del Barroc 
      i, que sense abandonar del tot les composicions tradicionals, dóna 
      una gran importància al motiu central, que confereix força 
      unitat a la diversificada composició de tot el conjunt. El retaule 
      forma part de la tercera fase evolutiva de la tipologia dels retaules barrocs, 
      en la qual es dóna ja un marcat predomini de la fornícula 
      central o cambril. 
      El retaule s'adapta a la caixa arquitectònica de l'absis, per tan 
      no és pla sinó corbat i format per cinc cossos verticals o 
      carrers. Horitzontalment esta format basicament per dos pisos amb pradella 
      i àtic. Destaca la part central o cambril de la Verge amb la talla 
      més gran de totes les que formen el retaule. Al seu voltant es disposen 
      quatre plafons esculpits en alt relleu amb les escenes marianes i en els 
      carrers laterals quatre talles de cos rodó encaixades dins fornícules. 
      El carrer central per sota el cambril i trobem el manifestador, i a la part 
      alta, també dins d'una fornícula, la figura del patró 
      local. Corona el retaule la figura de Deu Pare. A la pradella hi ha uns 
      petits plafons també amb relleu i s'alternen sis talles exemptes. 
      El cos central trenca l'harmonia i el ritme dels laterals, tant en l'alçada 
      com en l'amplada i la posició. Això el potencia i dóna 
      més dinamisme a tot el retaule. Es crea un centre focal i tota la 
      resta d'elements giren entorn al cambril central disposats de forma el·líptica. 
      Malgrat això, també és potencia l'ascensionalitat de 
      tot el conjunt mitjançant una composició decreixent des de 
      la base fins el coronament, combinant la degradació i sobrecàrrega 
      dels elements que composen la totalitat del retaule fins a la figura final. 
      Aquest retaule constitueix una de les obres més notables i significatives 
      del Barroc a Catalunya. Les seves dimensions, la perfecció de la 
      seva estructura compositiva i la qualitat artística de la seva talla 
      escultòrica justifiquen la seva vàlua. 
      Reflex de la puixança econòmica de la costa catalana al segle 
      XVIII, l'obra va ser sufragada bàsicament amb aportacions populars 
      i fou realitzada entre 1706 i 1711, en plena guerra de Successió, 
      per l'autor vigatà Pau Costa. El retaule va quedar llest l'any 1712 
      un cop finalitzats els treballs de daurat i pintat realitzats pels barcelonins 
      Erasme i Fèlix Vinyals. 
      Estilísticament pertany al període de plenitud del Barroc 
      o barroc salomònic, assimilant l'esperit de síntesi del Barroc 
      i, que sense abandonar del tot les composicions tradicionals, dóna 
      una gran importància al motiu central, que confereix força 
      unitat a la diversificada composició de tot el conjunt. El retaule 
      forma part de la tercera fase evolutiva de la tipologia dels retaules barrocs, 
      en la qual es dóna ja un marcat predomini de la fornícula 
      central o cambril. 
      El retaule s'adapta a la caixa arquitectònica de l'absis, per tan 
      no és pla sinó corbat i format per cinc cossos verticals o 
      carrers. Horitzontalment esta format basicament per dos pisos amb pradella 
      i àtic. Destaca la part central o cambril de la Verge amb la talla 
      més gran de totes les que formen el retaule. Al seu voltant es disposen 
      quatre plafons esculpits en alt relleu amb les escenes marianes i en els 
      carrers laterals quatre talles de cos rodó encaixades dins fornícules. 
      El carrer central per sota el cambril i trobem el manifestador, i a la part 
      alta, també dins d'una fornícula, la figura del patró 
      local. Corona el retaule la figura de Deu Pare. A la pradella hi ha uns 
      petits plafons també amb relleu i s'alternen sis talles exemptes. 
      El cos central trenca l'harmonia i el ritme dels laterals, tant en l'alçada 
      com en l'amplada i la posició. Això el potencia i dóna 
      més dinamisme a tot el retaule. Es crea un centre focal i tota la 
      resta d'elements giren entorn al cambril central disposats de forma el·líptica. 
      Malgrat això, també és potencia l'ascensionalitat de 
      tot el conjunt mitjançant una composició decreixent des de 
      la base fins el coronament, combinant la degradació i sobrecàrrega 
      dels elements que composen la totalitat del retaule fins a la figura final. 
       |