UT4 VIATGE AL CENTRE DE LA TERRA


 

 

 

 

 

 

 

SITUACIÓ DE LA REALITAT

 

Un fenomen de causes desconegudes genera un desequilibri en el creixement del nucli intern de la Terra: creix amb més velocitat sota Àsia que Amèrica del Sud.

Aquesta desproporció podria tenir serioses conseqüències en el camp magnètic terrestre, que fa funcions com a «escut» davant de les partícules solars nocives.

Vosaltres, com equip de científics, voleu aconseguir el finançament de la vostra missió, per aconseguir-ho fareu un vídeo que inclogui alguns aspectes de les notícies que voleu investigar, recollir mostres i documentar-ho en un vídeo.

 

FASE INICIAL

Cerca d'informació

Llegireu aquestes notícies:

Podreu definir els problema a resoldre per el vostre equip de científics.

Com podrieu fer el vídeo?

Fent un vídeo de 2-3minuts, editant uns cromes amb Capcut (fent un clic a Overlay) per representar a un científic comentant el vostre proposit d'investigació utilitzant imatges de fons del centre de la terra, interior de volcans,...

  • Fent una breu introducció que comenti alguns apartats de les notícies i citant els objectius de la vostra expedició i com els dureu a terme.
  • La missió realitzada amb el robot, podrieu utilitzar-ho amb veu en off per comentar la recollida de mostres per analitzar i investigar l'origen del camp magnètic terrestre i l'edat geològica que podria ser de milions d'anys.
  • Comentareu a quina fondària baixarà el robot justificant-ho. Tenint en compte que cada 100 m que baixa , puja +1ºC la temperatura.

Haureieu de tenir en compte:

  • La manca de coincidència de la direcció de rotació del el nucli magnètic i el geològic. Així com, la velocitat de gir i desplaçament de la Terra.
  • Comentareu que fins ara, només s'han escavat 12,3 km de fondària (Kola. Rússia). I que el nucli de ferro solid es troba a 3000 km a una temperatura de 5000 ºC...queda doncs molta fondària per descobrir.

FASE DESENVOLUPAMENT

Com simulareu el recorregut del robot?

Programarem un robot per simular un descens a una falla subterrània propera al centre de la terra.

Seguirà el circuit de la imatge. Farà dues aturades per recollir mostres, les simulareu amb alguna maniobra del robot i algun so.

>>>Podreu triar la simulació amb Open Roberta o amb Lego EV3:

 

 

1a opció amb OPEN ROBERTA

Reproduireu la missió mitjançant el simulador Open Roberta:

  1. Obrireu el Sistema EV3 i a dins l'opció EV3 leJOS 091

  2. Podeu utilitzar el compte d'Open Roberta: escolagarbi contra: esplugues. Recordeu desar el programa

     

  3. Descarregareu i pujareu la imatge de la missió en el simulador SIM (barra d'eines vertical dreta)

  4. Entrareu els blocs del programa i obrint/tancant a la columna de la dreta el simulador SIM.

  5. Situareu el robot a la base, quan li doneu al play es preproduiran els blocs del programa.

    Podeu anar tancant i obrint el simulador per comprovar i ajustar la programació.

  6. Fareu una captura de vídeo que afegireu a l'edició del informe que fareu en format de vídeo.

 

2a opció amb LEGO EV3

Descarregeu l'app LEGO MINDSTORMS EDUCATION d'aquest enllaç (al final de la pàgina)

Seguireu aquest recorregut (cada quadre gran són 15 cm)

Baixar amb l'ascensor 1 Avanç 15cm 2 Gir esquerra 90º 3 Avanç 15cm 4 Gir dreta 90º 5 Avanç 30 cm
6 Gir dreta 90º 7 Avanç 15cm 8 Gir esquerra 90º

9 Avanç 30cm

Recollida mostra

10 Gir esquerra 45º 11 Avanç 15cm
12 Gira dreta 45º 13 Avanç 15cm 14 Gir esquerra 90º 15 Gir dreta 45º 16 Avanç 10cm Pujar amb l'ascensor

 

Vídeo

A partir d'aquestes informacions, o d'aquesta notícia , editareu un vídeo de ficció simulant un reportatge de les conclusions de la vostre investigacions relacionades amb el desequilibri en el creixement del nucli intern de la Terra i de les conseqüències que aquesta desproporció podria tenir en el camp magnètic terrestre.

Caldrà incloure:

1a part: Explicació de les següents qüestions utilitzant àudio, subtitulant, amb imatges o vídeos:

  1. Per quins motius feu la vostra investigació?

  2. Per quins llocs (reals) transcorre la investigació? Justifica-ho

  3. A quina fondària podrà baixar el robot? (Caldrà buscar el punt d'ebullició dels materials i triar el més adient per la construcció del robot. Calculant la fondària, tenint en compte que cada 100m de baixada puja 1ºC.

  4. Quants kilometres recorre el robot? (Les seves rodes tenen un r=25cm i el perímetre és= 2·π·r. També disposes del nº de rotacions programades amb el robot en la simulació que vas fer del robot)

  5. A quina velocitat en km/h circula el vostre robot? (Disposeu del temps en els vostres vídeos per fer el càlcul).

2a part: Vídeo o captura del vídeo del vostre robot fent la missió.

Mostra d'exemple

 

FASE DE SÍNTESI

Posada en comú dels vídeos.

 

14 a 21 de març

Lliurament

Enganxareu l'enllaç (de la carpeta compartida d'OneDrive on heu desat el vídeo) i la publicareu individualment correctament etiquetat (ENE_pujol_UT4) en format de PDF a la tasca de la UT4 del GV.

CLIL