Dificultats conductuals.
Les diverses conductes disruptives que es poden presentar a l'aula són:
-
Conductes heteroagressives: pegar, colpejar, espitjar, estirar els cabells...
-
Conductes que alteren la convivència escolar, molestar els altres, insultar, pataletes, vocabulari groller, manca d'atenció, negativisme...
-
Conductes de transgressió de normes escolars, furts, provocacions, destrossar material, fugar-se, baralles, ús de la violència física...
Apropar-se i allunyar-se en relació a les persones està en funció de com ha viscut el nen el plaer d'apegar-se i desapegar-se dels pares. Els nens apegats tenen dificultats d'adaptació al mon exterior.
Hi ha 3 maneres diferents d'acompanyar al nen:
-
Repressió estructurant, és la condició necessària per a que el nen evolucione favorablement, aquí el nen se sent acompanyat, emmarcat, sostingut. Els pares marquen un ritme, unes pautes, uns límits (dormir, menjar, jugar, estar amb l'adult). S'introdueix al nen en una dimensió de realitat, que conté el pensament i el cos del nen. Això li permet viure una vida emocional continguda i la seva evolució dependrà d'ella.
-
Excés de repressió, les pautes han estat excessives, els afectes han estan reprimits, hi ha una manca de producció d'imatges mentals, pot arribar a desestabilitzar les funcions corporals.
-
Falta de repressió, no hi ha ritmes, pautes, límits, els records estan lliures no hi ha contingut, en el pensament poden haver fins i tot fantasmes, són nens que tenen més dificultat per viure la realitat.
Possible intervenció
Partim d'una teràpia sistèmica, on els problemes humans es regeixen sobre la base de les interaccions comunicatives que cada persona estableix amb els altres i amb la realitat que ens envolta. El context educatiu està format per la interacció de tres macrosistemes, el sistema escola, el sistema família i el sistema societat. Si el que es pretén es buscar les causes i els culpables, cada sistema es defensa a si mateix culpabilitzant als altres.
Quan es du a terme una intervenció estratègica s' estudia un tipus d' intervenció capaç de trencar el més efectiva i ràpidament possible el cercle viciós que manté el problema, però si aquesta intervenció no modifica els resultats en un temps breu s'ha de modificar. Per evitar la resistència al canvi de qualsevol sistema, les maniobres inicials han de ser aparentment mínimes, però que pugui portar a una reacció en cadena que canvie tot l' equilibri del sistema (efecte papallona).
El focus d' atenció està en com el problema es manté en el present, amb un mínim d' informacions relatives al passat i una gran atenció a les seqüències interactives del problema. Un problema sempre es considera com la relació que la persona té amb si mateix, amb els altres i amb el mon que l' envolta.
Fases d'una intervenció estratègica
- Definició del problema, definició genèrica del problema, amb quina modalitat de comportament es manifesta, quan sorgeix el problema, amb qui es manifesta i amb qui no, on es produeix i amb quines situacions, amb quina freqüència i intensitat
- Definir uns objectius, amb la finalitat de fer participar a la persona i apropar les seves actituds en direcció cap a la meta
- Solucions intentades fins aquest moment: explicacions, queixes, càstigs diversos, alternança d' atenció i desatenció que únicament reforça el comportament a extingir (segons aquest enfocament són les mateixes solucions les que reforcen el problema)
- Estratègies i tècniques,1) aturar les solucions dutes a terme fins ara, 2) introduir canvis en el comportament dintre de les interaccions on el problema es manifesta
Exemples de canvis en el comportament
- reestructuració amb connotació positiva, es reforcen les conductes positives que es volen aconseguir
- reestructuració amb connotació paradòjica, s' aturen les solucions fetes fins el moment i es prescriu al nen allò que ha estat fent fins ara, si el nen accepta el nen obeeix a la demanda de l' adult i els seus actes ara ja no seran espontanis i volguts per ell. Ex. un nen que sempre està desafiant a l' adult i l' adult reacciona dient-li "es necessari que et comportes d'aquesta manera perquè així jo seré un bon professor que em preocupo pels nens" d'aquesta manera s' evita una posició cada vegada més gran entre professor i alumne
- posició complementària, ex. adolescent que va a la discoteca i que torna a casa de la seva mare a l' hora que ell vol, quan arriba tot són discussions amb la mare que l' espera (posició simètrica) se li proposa adoptar la posició complementària quan li diu al seu fill en arribar a casa en un to normal "no tots a la teva edat aconsegueixen imposar-se als amics, és més fàcil fer-ho amb els familiars" "m' agradaria molt que fessis això .... però si no ho aconsegueixes no importa" ex. Davant de les provocacions d'un nen en lloc de alterar-nos (posició simètrica) li donem un petó al nas, resposta capaç de desorientar-lo i la frustració de no comprendre alguna cosa facilita l' extinció del comportament
- tècnica del "com si " es tracta d' oposar-se a una profecia que s'autocumpleix, es parla amb la família i tots els adults que intervenen amb el nen. Es diu que el nen està canviant les seves pròpies actituds i comportaments obligant a tots centrar l' atenció sobre aquest nou comportament
- tècnica de l' atenció oculta, per al tractament de famílies conflictives, en baralles repetitives entre alumnes, s' agafen caramels o altres coses semblants per donar-les a un dels dos membres de la baralla amagat de l' altre afirmant-li que es tracta d'una idea de l' altre i que aquest no s' atreveix a fer-ho personalment degut a les baralles existents. Es fa per separat en cadascun dels membres i es diu que ho tenen de mantenir en secret per que l' altre ho negaria. Progressivament es van reforçant els nous comportaments i s' ignora sistemàticament aquells que es volen extingir.
- tècnica de frustració del símptoma, ex. en el cas d'un nen amb mutisme selectiu, es fan errades sistemàtiques sobre el nen (edat, nom, coses que li passen..) sense donar-li temps a respondre per fer-ne la correcció, estimulant-lo a que parli però sense deixar-li temps de fer-ho