Transtorn en l' activitat motora

Es produeix quan hi ha un retard o alteració del desenvolupament psicomotor normal en la totalitat o en algun dels seus components, excloent les afectacions motrius que el seu origen són una afectació orgànica de les vies motores, que afecten les activitats quotidianes i les activitats escolars.

Podem trobar diverses pertorbacions en l' activitat motriu:

1. Transtorn en l'esquema corporal, dificultats en el coneixement i en la representació mental del seu propi cos i una inadequada utilització del mateix en relació a l' entorn
  2. Transtorn en la lateralitat, la lateralitat és la distribució ordenada de les funcions cerebrals entre els dos hemisferis, és la funció que fa possible que ens orientem en l'espai i el temps i ens permet entendre i manipular els codis escrits (lletres i números). En els primers anys de vida es important organitzar una bona simetria funcional, neuronal i corporal per posteriorment sorgir una bona dominància lateral. Un nen pot ser destre o esquerrà i desenvolupar correctament els seus sistemes audio-viso-motrius però si aquest no madura correctament la seva organització lateral pot presentar dificultats en l' aprenentatge i l' adaptació.
  3. Transtorn en l' estructuració espaial-temporal, dificultats per orientar els seu propi cos i a partir d'aquest en l'espai exterior i per situar les coses segons punts de referència exteriors i arbitraris. També està alterada la capacitat d' ordenar els esdeveniments en el temps.
  4. Inestabilitat motriu, hiperactivitat(caracteritzada per un moviment continu, impulsivitat) i hipoactivitat (amb una insuficient activitat motriu, apatia, introversió), el nen té a la vegada afectada la seva funció tònica. La seva imatge corporal de base es desordenada i la seva atenció es dispersa amb facilitat.
  5. Transtorn de la funció motora:
    • Dispraxies, falta d'organització del moviment, relacionats amb transtorn en l'esquema corporal, desorganització espaial-temporal..
    • Tics, transtorn psicomotriu normalment sense causa neurològica. És un acte motriu involuntari, localitzat en diferents parts del cos, amb graus de complexitat diversa, sobtat i aparentment absurd, que pot accentuar-se o disminuir segons el context emocional del subjecte. El tic és l'expressió d'una dificultat de tipus afectiu i postural, reflexe de la dificultat de relació en el nen i de la fragilitat del seu control tònic emocional .
    • Sincinèsies, som moviment paràsits provocats per una contracció involuntària d'un grup muscular. Es manifesten com moviments associats a d' altres ( en moure una mà l'altra es mou igual de forma involuntària). Aquestes guarden relació amb una immaduresa del control tònic motriu i una relació d' efecte pertorbador en els moviments de la motricitat fina

La dislexia i la disgrafia que són dificultats específiques del llenguatge, tenen conductes motrius alterades de lateralitat, equilibri, esquema corporal, desorganització espaial-temporal, transtorns de percepció..

Avaluació

Atenent a una visió dinàmica que tracta el cos i el moviment en la seva dimensió afectiva basada en una actitud del psicomotricista no directiva l'avaluació es pot fer en una observació de la sessió psicomotriu amb la resta d' alumnes on a partir d'un full d'observació on s' anotarà:

Una avaluació posterior individualitzada ens pot oferir una informació molt més detallada.

Es molt important identificar els patrons primitius de moviment i la retenció de determinats reflexes que pot interferir en la seva postura i la llibertat de moviments especialment en la lectoescriptura. Aquest nens necessiten utilitzar les dues mans per agafar una pilota, són poc destres i a més tenen una mala integració bilateral . S' observa aquí com s'arrossega sobre l' estómac, com gateja sobre mans i genolls, com gateja sobre genolls i avantbraç, si està lligat a la gravetat (indicant un dèbil sentit de l' equilibri i una mala integració dalt baix), al terra en posició prono doblegant els braços en forma d'ales i aixecant el cap i el pit, al terra en posició supina aixecant el cap per saludar els peus, ídem anterior però doblegant a més els genolls, enroscant-se com una bola.

Observarem també si existeixen barreres en la línia mitja horitzontal (que reculli objectes del terra, que toqui diferents parts del cos per sota de la seva cintura) i en la línia mitja vertical ( que utilitzi les dues mans per tocar-se el cap, orelles, colzes, front) amb aquesta barrera s' observen nens que s' inclinen força en treballar amb el paper a sobre la taula.

Observarem els moviments oculars , en mantenir un llapis a uns 25 cm de la seva cara i fer circumferències en un sentit horari i anti horari, amb moviments horitzontals, diagonals, de dreta a esquerra i d' esquerra a dreta, apropant i allunyant l'objecte.

Integració dalt-baix, llançant un saquet de sorra amb una mà i passant-lo per sota d'una cama.

Integració esquerra-dreta, llançant un saquet de sorra en una mà i agafant-lo de nou.

Imatge general de la situació del nen, se li demana de dibuixar una persona,una casa i un arbre, per així disposar d'una imatge general de la geografia del nen, de l' orientació espacial i del desenvolupament de la lateralitat.

Proposta d' intervenció

Es pot fer una intervenció dinàmica, no directiva on s' afavoreix que sorgeixi el moviment de forma espontània en el nen, però si ens ajudem d' exercicis més directius podem afavorir el procés de recuperació incidint en moviments que ajuden a eliminar determinats reflexes primitius, a eliminar les barreres de les línies mitges horitzontals i verticals, a millorar la mobilitat ocular, la integració dalt-baix, esquerra-dreta i la imatge general del nen.

Amb exercicis diversos de: