S'entén per lectura la capacitat
d'entendre un text escrit


No podem negar que aquesta frase d'Adam i Starr és molt (potser passa) obvia, però ens agradava que encapçalés aquesta introducció didàctica perquè creiem que la dificultat de comprensió és el veritable taló d'Aquil.les del procés d'aprenentatge. Sovint, les relacions entre literatura i ensenyament són més tèrboles del que voldríem i una de les majors dificultats amb què es troba el professorat de llengua i literatura és precisament la de fer compatible l'aprenentatge d'aptituds lingüístiques amb el (suposat) plaer d'encarar els alumnes a textos literaris. Ensenyar-los a llegir en el sentit que hi donen els autors abans esmentats.

De fet, les relacions entre la llengua i la literatura a l'aula han estat sovint marcades per l'excessiva compartimentació: ara fem llengua i demà literatura diem algun cop, oblidant que, de fet, si volem que l'aprenentatge sigui integral els hem de tractar com un tot.
Els corrents lingüístics en voga als anys seixanta ens van mostrar la importància de la llengua parlada per damunt de l'escrita. Així, l'estudi de la llengua deixava de tenir com a referent exclusiu la llengua escrita pels grans clàssics i passava a fixar-se en altres tipus de text (argumentatiu, expositiu, instructiu...) La literatura, entretant, passava a ser una assignatura molt lligada a la història dels moviments literaris. Així, a classe de llengua, els alumnes aprenien a entendre i a produir textos de tipologia diversa, i a classe de literatura estudiaven unes característiques, unes obres i uns autors. Cadascú, però anava pel seu compte.
Algunes experiències dutes a terme als anys vuitanta confirmaven que calia trencar aquesta frontera. Començaren a aparèixer llibres i materials destinats a acostar novament les dues disciplines. Els llibres de lectura incorporaven reflexions lingüístiques i es recupera l'interès pels textos literaris com a model lingüístic. Llegir molt i bé es convertia en la recepta infal·lible per dominar les estratègies bàsiques de la llengua. Com diuen les professores Anna Camps i Teresa Colomer, la condició bàsica i fonamental per a un bon ensenyament de la lectura a l'escola és la de restituir-li el seu sentit de pràctica social i cultural, de tal manera que els alumnes n'entenguin l'aprenentatge com a mitjà per ampliar les seves possibilitats de comunicació, fruïció i aprenentatge i s'impliquen en l'interès per comprendre el missatge escrit.

Actualment, tothom sembla estar d'acord en aquest punt. Hem de fer que els alumnes llegeixin per tal de garantir que estem formant parlants i lectors competents, alhora que ciutadans madurs i conscients. Donat que la literatura conté les estructures i el lèxic d'altres tipologies i també usos no estàndard del llenguatge, hauria de ser un input essencial per veure l'ús del llenguatge com a estratègia que va una mica més enllà de la simple comunicació. La literatura té també molts referents del món real i presenta pautes diverses de comportament. És una eina ideal per estimular la imaginació i l'intel·lecte dels nostres estudiants; un pretext ideal per discutir, per argumentar, ...per créixer.


I doncs, si ho trobem tan clar, per quin motiu no centrem els nostres esforços en fer-los llegir si això els ha de reportar tants efectes beneficiosos? Arribats a aquest punt, hem de confessar que sovint ens trobem que no els hem ensenyat a llegir prou bé. Saben els signes i les grafies, és cert. Però sovint són incapaços de seguir amb comoditat una història perquè no l'entenen. La seva activitat es limita a passar els ulls per les pàgines, tot fent comptes de quan trigaran a acabar el llibre. Aquests nois i noies a mesura que s'acosten a l'adolescència perden l'hàbit de llegir que pares i mestres els havien fomentat des de petits. Per tant, fomentar la lectura entre aquests estudiants exigeix un seguiment molt acurat, una ajuda molt instantània per part d'un professor que no pot atendre a tot el grup classe.
Cal trobar mecanismes per recuperar aquests hàbits en una edat crítica. Cal analitzar les raons que fan que aquest interès decaigui. Cal valorar adequadament la competència que exerceixen la televisió, els videojocs i l'Internet. Potser en comptes de bandejar aquests recursos, podem aprofitar algunes d'aquestes plataformes per precisament assolir els nostre objectius.

Aquesta pàgina web que presentem ve a oferir una alternativa nova i creiem que efectiva per ajudar a llegir alumnes d'Ensenyament Secundari i de Batxillerat. Amb aquesta voluntat neix Biblionet, la primera biblioteca virtual que pretén que els alumnes llegeixin molt o poc, però sobretot que llegeixin bé, i que descobreixin d'una vegada per sempre el plaer de llegir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

" Fomentar l'hàbit i, sobretot, el gust per la lectura a través de garantir la comprensió lingüística dels textos i la revisió sovintejada de continguts i arguments.

" Millorar les capacitats i habilitats lingüístiques dels alumnes, tot revisant conceptes que formen part dels currículums del cicle i de l'etapa.

" Fer que l'alumnat adquireixi progressivament -a partir d'aquesta millora- criteris valoratius respecte als textos literaris i els sàpiga expressar.

" L'objectiu anterior ens porta a crear una comunitat virtual formada per alumnes, professors i -per què no?- pares i mares que poden compartir idees a través de l'existència de fòrums de debat al voltant de les lectures. Posar en contacte alumnes de centres diferents que comparteixen una mateixa lectura i que poden aportar punts de vista diferents.

" Fomentar el coneixement i l'ús de les noves tecnologies en l'àmbit educatiu de l'Ensenyament Secundari. En aquest cas, l'ordinador connectat a la xarxa es converteix en eina de recepció i alhora d'expressió.

" Esdevenir una eina de reforç per al professorat de llengua i literatura adaptable a tots els nivells d'ESO i Batxillerat, o fins i tot convertir-se en el nucli d'un Crèdit Variable de Lectura a l'Aula d'Informàtica.

" Aprendre a la diversitat d'algunes classes de llengua, donat que Biblionet permet que els alumnes adaptin totalment la lectura a les seves capacitats de comprensió o als seus interessos.

" Oferir al públic no estrictament escolar un recull de textos literaris amb un seguit d'eines de suport que en faciliten la comprensió.

" Ajudar a la creació d'una col·lecció de textos electrònics en llengua catalana i, d'aquesta manera, incorporar aquesta llengua a les noves tecnologies.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Els textos són l'eix fonamental de Biblionet. El material de suport i els exercicis hi són posats amb la voluntat de fer més entenedora i rica la lectura. Per tant, semblaria que l'elecció de les obres és essencial per garantir-ne l'èxit. Possiblement sigui així, però no em sé estar de fer-hi unes matisacions perquè no semblés que aquesta selecció és la única possible i el resultat de grans eliminatòries prèvies.
No és ben bé això perquè Biblionet vol ser una eina per aprendre a llegir, no un simple aparador de llibres. Per aquest motiu no cal que hi busqueu oblits monumentals. Hi són, perquè no buscava pas cobrir aquest buit, sinó altres.
Les lectures han estat escollides a partir d'una superposició de criteris d'ordre estètic, historiogràfic, acadèmic, pragmàtic, personal... En tot cas, agrairé suggeriments de cara a posteriors incorporacions i també qualsevol observació que pugui enriquir els fòrums de la pàgina.


Les primeres quinze lectures de Biblionet són les següents.

 

  • Alcover, J selecció de poemes de Cap al tard
  • Aritzeta, M. Emboscades al gran nord
  • Barbal, Pedra de tartera
  • Bertrana, P., Josafat
  • Carner, J. selecció de poemes de Els fruits saborosos
  • Company,M., El cervell perdut
  • Llull, R. Llibre de les bèsties
  • March, A., selecció de poemes
  • Martorell, J,. Tirant lo Blanc
  • Pedrolo, M., Mecanoscrit del segon origen
  • Oller,N. L'escanyapobres
  • Rusiñol, S., L´alegria que passa
  • Sagarra, JM, selecció de poemes de Cançons de rem i vela
  • Salvat, J., selecció de poemes de La rosa als llavis
  • Verdaguer,J. Canigó

 


Aquestes obres cobreixen els principals períodes de la història de la literatura catalana:

medieval Llull, R. Llibre de les bèsties  
March, A., selecció de poemes  
Martorell, J,. Tirant lo Blanc  
renaixença Verdaguer,J. Canigó  
Oller, N. L'escanyapobres  
Alcover, J selecció de poemes de Cap al tard  

modernisme/

noucentisme

Bertrana, P., Josafat  
Rusiñol, S., L´alegria que passa
 
Carner, J. selecció de poemes de Els fruits saborosos  
avantguarda Salvat, J., selecció de poemes de La rosa als llavis  
Sagarra, JM, selecció de poemes de Cançons de rem i vela  
postguerra Pedrolo, M., Mecanoscrit del segon origen  
Aritzeta, M. Emboscades al gran nord  
Barbal, Pedra de tartera  
Company,M., El cervell perdut  

Pel que fa a gèneres, hi predominen la narrativa (8) i la poesia (6), mentre que el teatre hi és representat amb una sola obra. La idea és que progressivament es vagin ampliant els llibres estudiats a Biblionet. Esperem comptar amb el vostre suport i col.laboració per fer-ho possible.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biblionet està dissenyada utilitzant el programa Dreamweaver 4.0 i conté elements dinàmics de Flash 5.0. Alguns exercicis tenen fitxers de so en format wav. Els exercicis contenen programació de Javacript.
La pàgina ha esta dissenyada i provada amb sistema operatiu Windows 98 i amb el navegador Internet Explorer 5. La resolució òptima de pantalla és de 800x600, tot i que s'han previst resolucions superiors. És molt recomanable que utilitzeu una configuració anàloga, ja que algunes parts de la pàgina poden tenir problemes si es visualitzen amb Netscape, especialment els exercicis, que no us funcionaran.

Si es treballa Biblionet a l'aula, és important que el professor tingui en compte aquestes indicacions per evitar problemes:

  • obriu els ordinadors amb el navegador Explorer. (si no el teniu, es pot descarregar des de la xarxa). Aquest navegador s'ha convertit en un estàndard i per aquest motiu hem treballat sobretot amb aquest programa. Altres navegadors donen problemes (especialment pel que fa als menús laterals i els exercicis (que en algun cas no funcionaran).

  • proveu la pagina abans que els alumnes. Si ho feu a l'aula, reduireu el temps de càrrega posterior i, a més, podreu preveure dubtes o preguntes (especialment en les instruccions dels exercicis)

  • Algunes pàgines triguen una mica a carregar-se (especialment si no compteu amb una línia d´alta velocitat). Hem preferit reduir velocitat a canvi d´oferir uns gràfics més atractius. Un cop hàgiu descarregat algunes pàgines, veureu que tot plegat va molt més ràpid.

  • Penseu què en voleu treure d'aquesta classe i doneu les instruccions tan concretes com un sigui possible. L'alumnat és molt receptiu al treball amb ordinador, però tendeix a dispersar els seus interessos si no se'ls dóna un objectiu determinat.

  • Degut a què el servidor de XTEC no permet que els usuaris introdueixin dades (CGI), no podem fer una fitxa de l'alumne ni memoritzar resultats de diferents exercicis. Però podeu elaborar una fitxa que l'alumne hagi d'omplir en funció dels resultats.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hem estructurat cada lectura en tres fases, cadascuna de les quals amb uns objectius per assolir i uns processos per dur a terme.

 

 

PRELECTURA (Abans de llegir)

Abans d´iniciar la lectura del text, l'usuari pot familiaritzar-se amb el marc de referència de l'obra. Així, tots els autors tenen la seva biografia i hi ha un context històrico cultural bàsic que permet situar l'obra en la història de la literatura. També hi ha recollida l'obra essencial de l'autor i un recull lèxic dels mots que poden resultar més problemàtics.
Abans de començar a llegir, el lector podrà revisar opinions emeses per altres usuaris al fòrum, podrà respondre a qüestionaris de prelectura que l'aniran portant cap al centre d'interès: la lectura de l'obra.
Aquests materials porten associats exercicis que permetran que el lector iniciï la lectura amb una coneixement previ que ha d'afavorir el clima de comprensió.

ACTIVITATS DE PRELECTURA

  • Situació de l'autor (breu biografia)
  • Situació del moviment literari (breu ressenya del context).
  • Llistat de les obres de l'autor
  • Sinopsi de l'argument de l'obra
  • Inserció de material gràfic que permetin crear un ambient favorable
  • Activitats específiques.

LECTURA (Tot llegint)

Biblionet recull una mostra dels textos i convida que se'n faci una lectura exhaustiva en el suport tradicional.

Durant la lectura, es pot consultar el glossari de mots difícils, de manera que s'eliminen les barreres de dificultats lèxiques sense haver de tenir un diccionari al costar.

També durant el procés de lectura -i sempre en funció al tipus de text o al gènere a què pertany- es potencia que els lectors facin hipòtesis sobre el contingut i la funció del text. Llegir implica predir, comprovar i preguntar-se coses. Com que aquest hàbit és difícil d'adquirir, una de les utilitats de la pàgina serà fer aparèixer aquestes reflexions.

En aquest estadi s'inclouen exercicis destinats a assegurar la comprensió (en algun cas capítol per capítol, d'altres fent divisions més generals), sense menystenir aspectes lingüístics que apareixen en el text i que formen part dels disseny curricular del curs o del cicle.

Així, proposem exercicis de reescriptura, de caracterització de personatges, de descripció i identificació de paisatges i ambients, de desbloqueig de figures retòriques, d'aspectes relacionats amb l'intertextualitat... Aquests exercicis són un estímul i una ajuda i en alguns casos haurien de ser revisats a classe pel professor, ja que sovint exigeixen una correcció subjectiva.

ACTIVITATS DURANT LA LECTURA

  • Revisió del vocabulari difícil
  • Exercicis de predicció sobre futurs esdeveniments. Això implica prendre partit per algun personatge, prendre una actitud moral o de comportament...
  • Exercicis de comprensió global de l'argument de l'obra
  • Exercicis de comprensió del sentit bàsic dels poemes.
  • Preguntes de sí/no sobre retenció de detalls
  • Graelles de contingut
  • Omplir buits de frases relacionades amb el text llegit.
  • Ordenar frases relacionades amb el text llegit
  • Relacionar idees, imatges...
  • Exercicis de vocabulari: sinònims, antònims, camps semàntics...
  • Mots encreuats, sopes de lletres...
  • Altres activitats

POSTLECTURA (havent llegit)

Un cop acabada la lectura, hom ha de ser capaç de veure el text com una unitat i llavors exercitar els mecanismes de judici literari o de simple opinió personal.
Així, els exercicis de postlectura van des de donar opinions personals al fòrum de la lectura fins a llegir i valorar articles crítics sobre el llibre llegit.
En alguns casos (en el cas de poemes és especialment indicat), hi haurà exercicis de comprovació i d'ampliació (suggerint temes de redacció escrits).

ACTIVITATS DE POSTLECTURA

  • Exercicis de comprovació de la lectura
  • Puntuar la lectura (de zero a deu) i contribuir així al rànquing general de lectures (la més llegida, la més valorada, la més senzilla...).
  • Argumentar aquesta puntuació amb criteris més o menys tècnics
  • Participar en un fòrum obert de debat sobre la lectura. Això pot ser especialment interessant a Batxillerat, on molts alumnes llegeixen alhora la mateixa obra.
  • Entendre les claus de l'obra.
  • Propostes de redacció de textos suscitats per fragments de l'obra o de personatges.
  • Trobar connexions entre la lectura i temes que poden relacionar-s'hi, i que sovint poden provocar un debat sobre aquests temes més generals.
  • Consulta d'hipervincles relacionats amb el(s) tema(es) centrals de la lectura
  • Altres activitats.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La interactivitat és un element essencial de Biblionet. Hi ha diverses maneres de comprovar que s'està llegint de forma eficaç: puntuar i jutjar l'obra; participar en el fòrum; realitzar alguna activitat proposada a les claus; trobar connexions entre el nostre món i el món que ha creat l'autor i finalment resoldre els exercicis plantejats.
Hem intentat oferir una àmplia varietat d'exercicis per tal que no sigui un procés repetitiu. Tots els exercicis tenen en comú la pantalla de presentació on es donen les directrius bàsiques que s'han de seguir i una pantalla de valoració, on es mostren numèricament els encerts/errors i on es fa un comentari valoratiu que convida l'usuari a repetir l'exercici per millorar-ne els resultats o el repta a començar de nou amb més atenció.
Les classes d'exercicis més habituals són:

  • Opcions múltiples
  • Exercici de cert / fals
  • Exercicis de relacionar caixes
  • Exercicis de relació de dibuix i text
  • Exercicis d'omplir buits d'un text
  • Exercicis de triar l'opció correcta de diverses caixes
  • Exercicis on cal escriure el text
  • Exercicis de pregunta/resposta que acaben resseguint un itinerari

 

  • Per tal que tingueu una visió global de com hem distribuït els exercicis, hem preparat una taula de contingut que us ha de permetre triar quins exercicis són els més adequats per a cada ocasió. El color del botó indica la possible dificultat de l'exercici, valoració que pot resultar subjectiva i que aconsellem que comproveu en funció de les vostres necessitats:
  Dificultat baixa
  Dificultat mitjana
  Dificultat alta

 



No hem volgut incloure les solucions. Si teniu dubtes sobre algun exercici en concret, podeu enviar un e-mail a Biblionet i us el resoldrem. Ens agradaria molt que en expliquéssiu com heu treballat amb Biblionet, si us ha anat bé, quines mancances hi trobeu, quines millores hi faríeu, com reaccionen els vostres alumnes... Envieu-nos els vostres comentaris al fòrum general o bé un mail. Gràcies.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Va a la pàgina d´enllaços, on trobareu bibliografia i links sobre l´autor estudiat.

 
Anar a l´exercici. Aquest botó el trobareu a les pàgines de Biblionet i obrirà una finestra amb l´exercici corresponent.

 
permet sortir del nivell actual i tornar als prestages o bé a l´índex. Per moure´ns pel nivell, farem servir el menú desplegable o (sobretot en cas de problemes de configuració) la barra inferior que trobareu a la pàgina principal de cada autor.  
Anar a l´exercici. Aquest botó el trobareu a les pàgines de Biblionet i obrirà una finestra amb l´exercici corresponent.  
Començar l´exercici. Un cop llegides les instruccions, us permet iniciar l´exercici des de la pantalla de benvinguda. Si heu resolt un exercici i voleu tornar-hi, aquest botó també permet reiniciar. També és el botó d´inici d´accions diverses (entrar al fòrum, entrar a per saber-ne més...)  
Corregir. Avalua l´exercici i mostra una pantalla amb un comentari valoratiu i el nombre d´encerts obtinguts.  
Instruccions. Mostra la pantalla d´instruccions  
Sortir. Tanca la finestra de l´exercici i permet continuar navegant per Biblionet.  
Permet accedir al llibre de visites. Us agraïm molt que deixeu la vostra petjada a Biblionet. Hem treballat molt per dur-la a terme i ens agrada saber què en penseu i si us ha estat útil.  
   
Correu. Permet enviar un missatge directament al Webmaster de Biblionet. Especialment si voleu comentar alguna cosa tècnica que no tingui interès per tots els usuaris (llibre de visites).  
Mostra el mapa de la Web. Permet fer-se una idea de conjunt de Biblionet i, en cas de configuracions amb problemes, accedir a totes les pàgines.  
Per saber-ne més. Aquest botó es troba en les pàgines de Biblionet i és un enllaç cap a pàgines web que tracten un tema afí al que esteu llegint i sovint amplia conceptes  
A la capçalera de cada pàgina trobareu un títol dinàmic semblant a aquest, que us informarà de la secció on esteu.