|








|
|
S'entén per lectura
la capacitat
d'entendre un text escrit
No podem negar
que aquesta frase d'Adam i Starr és molt (potser passa) obvia,
però ens agradava que encapçalés aquesta introducció
didàctica perquè creiem que la dificultat de comprensió
és el veritable taló d'Aquil.les del procés d'aprenentatge.
Sovint, les relacions entre literatura i ensenyament són més
tèrboles del que voldríem i una de les majors dificultats
amb què es troba el professorat de llengua i literatura és
precisament la de fer compatible l'aprenentatge d'aptituds lingüístiques
amb el (suposat) plaer d'encarar els alumnes a textos literaris. Ensenyar-los
a llegir en el sentit que hi donen els autors abans esmentats.
De fet, les
relacions entre la llengua i la literatura a l'aula han estat sovint
marcades per l'excessiva compartimentació: ara fem llengua
i demà literatura diem algun cop, oblidant que, de fet, si
volem que l'aprenentatge sigui integral els hem de tractar com un tot.
Els corrents lingüístics en voga als anys seixanta ens van
mostrar la importància de la llengua parlada per damunt de l'escrita.
Així, l'estudi de la llengua deixava de tenir com a referent
exclusiu la llengua escrita pels grans clàssics i passava a fixar-se
en altres tipus de text (argumentatiu, expositiu, instructiu...) La
literatura, entretant, passava a ser una assignatura molt lligada a
la història dels moviments literaris. Així, a classe de
llengua, els alumnes aprenien a entendre i a produir textos de tipologia
diversa, i a classe de literatura estudiaven unes característiques,
unes obres i uns autors. Cadascú, però anava pel seu compte.
Algunes experiències dutes a terme als anys vuitanta confirmaven
que calia trencar aquesta frontera. Començaren a aparèixer
llibres i materials destinats a acostar novament les dues disciplines.
Els llibres de lectura incorporaven reflexions lingüístiques
i es recupera l'interès pels textos literaris com a model lingüístic.
Llegir molt i bé es convertia en la recepta infal·lible
per dominar les estratègies bàsiques de la llengua. Com
diuen les professores Anna Camps i Teresa Colomer, la condició
bàsica i fonamental per a un bon ensenyament de la lectura a
l'escola és la de restituir-li el seu sentit de pràctica
social i cultural, de tal manera que els alumnes n'entenguin l'aprenentatge
com a mitjà per ampliar les seves possibilitats de comunicació,
fruïció i aprenentatge i s'impliquen en l'interès
per comprendre el missatge escrit.
Actualment,
tothom sembla estar d'acord en aquest punt. Hem de fer que els alumnes
llegeixin per tal de garantir que estem formant parlants i lectors competents,
alhora que ciutadans madurs i conscients. Donat que la literatura conté
les estructures i el lèxic d'altres tipologies i també
usos no estàndard del llenguatge, hauria de ser un input essencial
per veure l'ús del llenguatge com a estratègia que va
una mica més enllà de la simple comunicació. La
literatura té també molts referents del món real
i presenta pautes diverses de comportament. És una eina ideal
per estimular la imaginació i l'intel·lecte dels nostres
estudiants; un pretext ideal per discutir, per argumentar, ...per créixer.
I doncs, si ho trobem tan clar, per
quin motiu no centrem els nostres esforços en fer-los llegir
si això els ha de reportar tants efectes beneficiosos? Arribats
a aquest punt, hem de confessar que sovint ens trobem que no els hem
ensenyat a llegir prou bé. Saben els signes i les grafies, és
cert. Però sovint són incapaços de seguir amb comoditat
una història perquè no l'entenen. La seva activitat es
limita a passar els ulls per les pàgines, tot fent comptes de
quan trigaran a acabar el llibre. Aquests nois i noies a mesura que
s'acosten a l'adolescència perden l'hàbit de llegir que
pares i mestres els havien fomentat des de petits. Per tant, fomentar
la lectura entre aquests estudiants exigeix un seguiment molt acurat,
una ajuda molt instantània per part d'un professor que no pot
atendre a tot el grup classe.
Cal trobar mecanismes per recuperar aquests hàbits en una edat
crítica. Cal analitzar les raons que fan que aquest interès
decaigui. Cal valorar adequadament la competència que exerceixen
la televisió, els videojocs i l'Internet. Potser en comptes de
bandejar aquests recursos, podem aprofitar algunes d'aquestes plataformes
per precisament assolir els nostre objectius.
Aquesta
pàgina web que presentem ve a oferir una alternativa nova i creiem
que efectiva per ajudar a llegir alumnes d'Ensenyament Secundari i de
Batxillerat. Amb aquesta voluntat neix Biblionet, la primera biblioteca
virtual que pretén que els alumnes llegeixin molt o poc, però
sobretot que llegeixin bé, i que descobreixin d'una vegada per
sempre el plaer de llegir.
|
" Fomentar l'hàbit i, sobretot, el gust per la lectura
a través de garantir la comprensió lingüística
dels textos i la revisió sovintejada de continguts i arguments.
" Millorar les capacitats i habilitats lingüístiques
dels alumnes, tot revisant conceptes que formen part dels currículums
del cicle i de l'etapa.
" Fer que l'alumnat adquireixi progressivament -a partir d'aquesta
millora- criteris valoratius respecte als textos literaris i els sàpiga
expressar.
" L'objectiu anterior ens porta a crear una comunitat virtual
formada per alumnes, professors i -per què no?- pares i mares
que poden compartir idees a través de l'existència de
fòrums de debat al voltant de les lectures. Posar en contacte
alumnes de centres diferents que comparteixen una mateixa lectura i
que poden aportar punts de vista diferents.
" Fomentar el coneixement i l'ús de les noves tecnologies
en l'àmbit educatiu de l'Ensenyament Secundari. En aquest cas,
l'ordinador connectat a la xarxa es converteix en eina de recepció
i alhora d'expressió.
" Esdevenir una eina de reforç per al professorat de llengua
i literatura adaptable a tots els nivells d'ESO i Batxillerat, o fins
i tot convertir-se en el nucli d'un Crèdit Variable de Lectura
a l'Aula d'Informàtica.
" Aprendre a la diversitat d'algunes classes de llengua, donat
que Biblionet permet que els alumnes adaptin totalment la lectura a
les seves capacitats de comprensió o als seus interessos.
" Oferir al públic no estrictament escolar un recull de
textos literaris amb un seguit d'eines de suport que en faciliten la
comprensió.
" Ajudar a la creació d'una col·lecció de
textos electrònics en llengua catalana i, d'aquesta manera, incorporar
aquesta llengua a les noves tecnologies.
|
Els textos són l'eix fonamental
de Biblionet. El material de suport i els exercicis hi són posats
amb la voluntat de fer més entenedora i rica la lectura. Per
tant, semblaria que l'elecció de les obres és essencial
per garantir-ne l'èxit. Possiblement sigui així, però
no em sé estar de fer-hi unes matisacions perquè no semblés
que aquesta selecció és la única possible i el
resultat de grans eliminatòries prèvies.
No és ben bé això perquè Biblionet vol ser
una eina per aprendre a llegir, no un simple aparador de llibres. Per
aquest motiu no cal que hi busqueu oblits monumentals. Hi són,
perquè no buscava pas cobrir aquest buit, sinó altres.
Les lectures han estat escollides a partir d'una superposició
de criteris d'ordre estètic, historiogràfic, acadèmic,
pragmàtic, personal... En tot cas, agrairé suggeriments
de cara a posteriors incorporacions i també qualsevol observació
que pugui enriquir els fòrums de la pàgina.
Les primeres quinze lectures de Biblionet
són les següents.
- Alcover, J selecció de poemes de Cap al tard
- Aritzeta, M. Emboscades al gran nord
- Barbal, Pedra de tartera
- Bertrana, P., Josafat
- Carner, J. selecció de poemes de Els fruits saborosos
- Company,M., El cervell perdut
- Llull, R. Llibre de les bèsties
- March, A., selecció de poemes
- Martorell, J,. Tirant lo Blanc
- Pedrolo, M., Mecanoscrit del segon origen
- Oller,N. L'escanyapobres
- Rusiñol, S., L´alegria que passa
- Sagarra, JM, selecció de poemes de Cançons de
rem i vela
- Salvat, J., selecció de poemes de La rosa als llavis
- Verdaguer,J. Canigó
|
|
Aquestes obres cobreixen els principals períodes de la història
de la literatura catalana:
medieval |
Llull, R. Llibre de les bèsties |
|
March, A., selecció de poemes |
|
Martorell, J,. Tirant lo Blanc |
|
renaixença |
Verdaguer,J. Canigó |
|
Oller, N. L'escanyapobres |
|
Alcover, J selecció de poemes
de Cap al tard |
|
modernisme/
noucentisme
|
Bertrana, P., Josafat |
|
Rusiñol, S., L´alegria
que passa
|
|
Carner, J. selecció de poemes
de Els fruits saborosos |
|
avantguarda |
Salvat, J., selecció de poemes
de La rosa als llavis |
|
Sagarra, JM, selecció de
poemes de Cançons de rem i vela |
|
postguerra |
Pedrolo, M., Mecanoscrit del segon
origen |
|
Aritzeta, M. Emboscades al gran
nord |
|
Barbal, Pedra de tartera |
|
Company,M., El cervell perdut |
|
Pel que fa a gèneres, hi predominen la narrativa (8) i la poesia
(6), mentre que el teatre hi és representat amb una sola obra.
La idea és que progressivament es vagin ampliant els llibres
estudiats a Biblionet. Esperem comptar amb el vostre suport i col.laboració
per fer-ho possible.
|
Biblionet està dissenyada
utilitzant el programa Dreamweaver 4.0 i conté elements dinàmics
de Flash 5.0. Alguns exercicis tenen fitxers de so en format wav. Els
exercicis contenen programació de Javacript.
La pàgina ha esta dissenyada i provada amb sistema operatiu Windows
98 i amb el navegador Internet Explorer 5. La resolució òptima
de pantalla és de 800x600, tot i que s'han previst resolucions
superiors. És molt recomanable que utilitzeu una configuració
anàloga, ja que algunes parts de la pàgina poden tenir
problemes si es visualitzen amb Netscape, especialment els exercicis,
que no us funcionaran.
Si es treballa Biblionet a l'aula,
és important que el professor tingui en compte aquestes indicacions
per evitar problemes:
- obriu els ordinadors amb el navegador Explorer. (si no el teniu,
es pot descarregar des de la xarxa). Aquest navegador s'ha convertit
en un estàndard i per aquest motiu hem treballat sobretot amb
aquest programa. Altres navegadors donen problemes (especialment pel
que fa als menús laterals i els exercicis (que en algun cas
no funcionaran).
- proveu la pagina abans que els alumnes. Si ho feu a l'aula, reduireu
el temps de càrrega posterior i, a més, podreu preveure
dubtes o preguntes (especialment en les instruccions dels exercicis)
- Algunes pàgines triguen una mica a carregar-se (especialment
si no compteu amb una línia d´alta velocitat). Hem preferit
reduir velocitat a canvi d´oferir uns gràfics més
atractius. Un cop hàgiu descarregat algunes pàgines,
veureu que tot plegat va molt més ràpid.
- Penseu què en voleu treure d'aquesta classe i doneu les instruccions
tan concretes com un sigui possible. L'alumnat és molt receptiu
al treball amb ordinador, però tendeix a dispersar els seus
interessos si no se'ls dóna un objectiu determinat.
- Degut a què el servidor de XTEC no permet que els usuaris
introdueixin dades (CGI), no podem fer una fitxa de l'alumne ni memoritzar
resultats de diferents exercicis. Però podeu elaborar una fitxa
que l'alumne hagi d'omplir en funció dels resultats.
|
Hem estructurat cada lectura
en tres fases, cadascuna de les quals amb uns objectius per assolir
i uns processos per dur a terme.
PRELECTURA (Abans
de llegir)
|
|
Abans d´iniciar la lectura del text, l'usuari pot
familiaritzar-se amb el marc de referència de l'obra. Així,
tots els autors tenen la seva biografia i hi ha un context històrico
cultural bàsic que permet situar l'obra en la història
de la literatura. També hi ha recollida l'obra essencial de l'autor
i un recull lèxic dels mots que poden resultar més problemàtics.
Abans de començar a llegir, el lector podrà revisar opinions
emeses per altres usuaris al fòrum, podrà respondre a
qüestionaris de prelectura que l'aniran portant cap al centre d'interès:
la lectura de l'obra.
Aquests materials porten associats exercicis que permetran que el lector
iniciï la lectura amb una coneixement previ que ha d'afavorir el
clima de comprensió.
ACTIVITATS DE PRELECTURA
- Situació de l'autor (breu biografia)
- Situació del moviment literari (breu ressenya del context).
- Llistat de les obres de l'autor
- Sinopsi de l'argument de l'obra
- Inserció de material gràfic que permetin crear un
ambient favorable
- Activitats específiques.
LECTURA (Tot llegint)
Biblionet recull una mostra dels textos i convida que se'n faci una
lectura exhaustiva en el suport tradicional.
Durant la lectura, es pot consultar el glossari de mots difícils,
de manera que s'eliminen les barreres de dificultats lèxiques
sense haver de tenir un diccionari al costar.
També durant el procés de lectura -i sempre en funció
al tipus de text o al gènere a què pertany- es potencia
que els lectors facin hipòtesis sobre el contingut i la funció
del text. Llegir implica predir, comprovar i preguntar-se coses. Com
que aquest hàbit és difícil d'adquirir, una de
les utilitats de la pàgina serà fer aparèixer aquestes
reflexions.
En aquest estadi s'inclouen exercicis destinats a assegurar la comprensió
(en algun cas capítol per capítol, d'altres fent divisions
més generals), sense menystenir aspectes lingüístics
que apareixen en el text i que formen part dels disseny curricular del
curs o del cicle.
Així, proposem exercicis de reescriptura, de caracterització
de personatges, de descripció i identificació de paisatges
i ambients, de desbloqueig de figures retòriques, d'aspectes
relacionats amb l'intertextualitat... Aquests exercicis són un
estímul i una ajuda i en alguns casos haurien de ser revisats
a classe pel professor, ja que sovint exigeixen una correcció
subjectiva.
ACTIVITATS DURANT LA LECTURA
- Revisió del vocabulari difícil
- Exercicis de predicció sobre futurs esdeveniments. Això
implica prendre partit per algun personatge, prendre una actitud moral
o de comportament...
- Exercicis de comprensió global de l'argument de l'obra
- Exercicis de comprensió del sentit bàsic dels poemes.
- Preguntes de sí/no sobre retenció de detalls
- Graelles de contingut
- Omplir buits de frases relacionades amb el text llegit.
- Ordenar frases relacionades amb el text llegit
- Relacionar idees, imatges...
- Exercicis de vocabulari: sinònims, antònims, camps
semàntics...
- Mots encreuats, sopes de lletres...
- Altres activitats
POSTLECTURA (havent
llegit)
Un cop acabada la lectura, hom ha de ser capaç de veure el text
com una unitat i llavors exercitar els mecanismes de judici literari
o de simple opinió personal.
Així, els exercicis de postlectura van des de donar opinions
personals al fòrum de la lectura fins a llegir i valorar articles
crítics sobre el llibre llegit.
En alguns casos (en el cas de poemes és especialment indicat),
hi haurà exercicis de comprovació i d'ampliació
(suggerint temes de redacció escrits).
ACTIVITATS DE POSTLECTURA
- Exercicis de comprovació de la lectura
- Puntuar la lectura (de zero a deu) i contribuir així al rànquing
general de lectures (la més llegida, la més valorada,
la més senzilla...).
- Argumentar aquesta puntuació amb criteris més o menys
tècnics
- Participar en un fòrum obert de debat sobre la lectura. Això
pot ser especialment interessant a Batxillerat, on molts alumnes llegeixen
alhora la mateixa obra.
- Entendre les claus de l'obra.
- Propostes de redacció de textos suscitats per fragments de
l'obra o de personatges.
- Trobar connexions entre la lectura i temes que poden relacionar-s'hi,
i que sovint poden provocar un debat sobre aquests temes més
generals.
- Consulta d'hipervincles relacionats amb el(s) tema(es) centrals
de la lectura
- Altres activitats.
|
La interactivitat és un element
essencial de Biblionet. Hi ha diverses maneres de comprovar que s'està
llegint de forma eficaç: puntuar i jutjar l'obra; participar
en el fòrum; realitzar alguna activitat proposada a les
claus; trobar connexions entre el nostre món i
el món que ha creat l'autor i finalment resoldre els exercicis
plantejats.
Hem intentat oferir una àmplia varietat d'exercicis per tal que
no sigui un procés repetitiu. Tots els exercicis tenen en comú
la pantalla de presentació on es donen les directrius bàsiques
que s'han de seguir i una pantalla de valoració, on es mostren
numèricament els encerts/errors i on es fa un comentari valoratiu
que convida l'usuari a repetir l'exercici per millorar-ne els resultats
o el repta a començar de nou amb més atenció.
Les classes d'exercicis més habituals són:
- Opcions múltiples
- Exercici de cert / fals
- Exercicis de relacionar caixes
- Exercicis de relació de dibuix
i text
- Exercicis d'omplir buits d'un text
- Exercicis de triar l'opció correcta
de diverses caixes
- Exercicis on cal escriure el text
- Exercicis de pregunta/resposta que acaben
resseguint un itinerari
|
 |
- Per tal que tingueu una visió
global de com hem distribuït els exercicis, hem preparat una
taula de contingut que us ha de permetre triar quins exercicis són
els més adequats per a cada ocasió. El color del botó
indica la possible dificultat de l'exercici, valoració que
pot resultar subjectiva i que aconsellem que comproveu en funció
de les vostres necessitats:
|
 |
Dificultat baixa |
|
 |
Dificultat mitjana |
|
 |
Dificultat alta |
No hem volgut incloure les solucions.
Si teniu dubtes sobre algun exercici en concret, podeu enviar un e-mail
a Biblionet i us el resoldrem. Ens agradaria molt que en expliquéssiu
com heu treballat amb Biblionet, si us ha anat bé, quines mancances
hi trobeu, quines millores hi faríeu, com reaccionen els vostres
alumnes... Envieu-nos els vostres comentaris al fòrum general
o bé un mail. Gràcies.
|

|
 |
|
 |
|
Va a la pàgina d´enllaços,
on trobareu bibliografia i links sobre l´autor estudiat.
|
|
|
Anar a l´exercici.
Aquest botó el trobareu a les pàgines de Biblionet
i obrirà una finestra amb l´exercici corresponent.
|
|
|
permet sortir del nivell actual
i tornar als prestages o bé a l´índex. Per moure´ns
pel nivell, farem servir el menú desplegable o (sobretot
en cas de problemes de configuració) la barra inferior que
trobareu a la pàgina principal de cada autor. |
|
|
Anar a l´exercici.
Aquest botó el trobareu a les pàgines de Biblionet
i obrirà una finestra amb l´exercici corresponent. |
|
|
Començar l´exercici.
Un cop llegides les instruccions, us permet iniciar l´exercici
des de la pantalla de benvinguda. Si heu resolt un exercici i voleu
tornar-hi, aquest botó també permet reiniciar. També
és el botó d´inici d´accions diverses
(entrar al fòrum, entrar a per saber-ne més...) |
|
|
Corregir. Avalua l´exercici
i mostra una pantalla amb un comentari valoratiu i el nombre d´encerts
obtinguts. |
|
|
Instruccions. Mostra la
pantalla d´instruccions |
|
|
Sortir. Tanca la finestra
de l´exercici i permet continuar navegant per Biblionet. |
|
|
Permet accedir al llibre de
visites. Us agraïm molt que deixeu la vostra petjada a
Biblionet. Hem treballat molt per dur-la a terme i ens agrada saber
què en penseu i si us ha estat útil. |
|
|
|
|
|
Correu. Permet enviar un
missatge directament al Webmaster de Biblionet. Especialment si
voleu comentar alguna cosa tècnica que no tingui interès
per tots els usuaris (llibre de visites). |
|
|
Mostra el mapa de la Web.
Permet fer-se una idea de conjunt de Biblionet i, en cas de configuracions
amb problemes, accedir a totes les pàgines. |
|
|
Per saber-ne més. Aquest
botó es troba en les pàgines de Biblionet i és
un enllaç cap a pàgines web que tracten un
tema afí al que esteu llegint i sovint amplia conceptes |
|
|
A la capçalera de cada pàgina
trobareu un títol dinàmic semblant a aquest,
que us informarà de la secció on esteu. |
|
|