Ausiàs March(1397-1459) 
      
        
          | Poeta. 
            Era fill de Pere Marc, de qui heretà el lloc de Beniarjó 
            i les alqueries de Pardines i Vernissa, al ducat de Gandia. Participà 
            en les campanyes de Sardenya i de Còrsega, i assistí 
            als setges de Calvi i Bonifazio (1420). Més tard participà 
            en l'expedició de Gerba, al nord d'Àfrica (1424). Alfons 
            el Magnànim recompensà aquests serveis confirmant i 
            ampliant els privilegis que havien estat concedits al seu pare en 
            els esmentats dominis. El 1425 era falconer del rei al Regne de València. 
            En ésser investit del ducat de Gandia el rei Joan de Navarra 
            (1433), aquest retallà les prerrogatives que li havien estat 
            concedides, fet que originà alguns conflictes. Per aquesta 
            època degué portar una vida irregular: el 1425 la reina 
            Maria de Castella ordenà al batlle de la ciutat de València 
            que fes retornar a casa seva un noi d'uns dotze anys que se n'havia 
            anat amb ell i estava en "via de perdició", i el 
            1427 tingué un procés a requeriment de la mare d'Elionor, 
            filla de Roderic Alfonso, de Gandia, que fou sobresegut.  | 
            | 
         
       
       
      
        
            | 
          El 1437, quan tenia al voltant de 
            quaranta anys, contragué matrimoni amb Isabel Martorell, germana 
            de Joanot Martorell. El 1438 envià un cartell de deseiximent 
            al seu cunyat Galceran Martorell, a causa de desavinences sorgides 
            en el repartiment dels llocs de la vall de Xaló, que havia 
            heretat Isabel. Aquesta morí pel setembre del 1439, i el 1443 
            es casà en segones noces amb Joana Escorna, amb la qual visqué 
            onze anys a València. Fou hereu universal de totes dues mullers, 
            cap de les quals, però, no li deixà successió 
            legítima. Poc abans de morir restà embolicat en un altre 
            afer entre un fill seu bastard i Galceran de Vilanova, el qual també 
            acabà amb un cartell de desafiament. Deixà quatre fills 
            bastards vius; un altre, Francesc, ja havia mort.  | 
         
       
        
      
         
          | L'obra 
            coneguda d'Ausiàs Marc es compon de 128 poemes (uns 10 000 
            versos), conservats en 13 manuscrits de cap a la fi del s XV i de 
            la primera meitat del XVI i en cinc edicions antigues, aparegudes 
            entre els anys 1539 i 1560. La primera edició, gairebé 
            completa (122 obres), és la de Barcelona del 1543. Hi ha també 
            diverses traduccions castellanes antigues, com la del valencià 
            Baltasar de Romaní (València, 1539), que consta de 39 
            obres acarades amb el text original, i la del portuguès Jorge 
            de Montemayor, amb 97 obres, la primera edició de les quals 
            aparegué a València el 1560. La traducció llatina 
            de Vicent Mariner fou inclosa en les seves Opera omnia (Tournon, 
            1634). | 
         
         
          | 
             A partir de la primera edició impresa, hom intentà 
              de donar una ordenació de la seva obra per temes, o l'agrupà 
              en cants d'amor, de mort i morals. Algunes edicions fan una quarta 
              divisió, amb el Cant espiritual. En canvi, un grup 
              de còdexs donen un ordre que sembla fictici i que ha estat 
              considerat com a cronològic; tanmateix, sembla que només 
              ho és en línies generals: hom troba al començament 
              alguna de les obres susceptibles de datació més antiga, 
              i vers la fi obres que, sens dubte, pertanyen a l'edat madura o 
              a la senectut del poeta. 
             
             | 
            | 
         
       
        
      
         
          | La 
            seva poesia tractà principalment el tema amorós, no 
            pas segons l'estil dels trobadors, com diu ell mateix, sinó 
            segons la veritat, fundada en una ciència amorosa que es fonamenta 
            en idees aristotelicotomistes sobre l'amor, segons les quals aquest 
            només podia trobar la plenitud del seu goig en la pura contemplació 
            i la pura coneixença de l'objecte estimat. A l'altre pol hi 
            ha l'amor sensual, comú amb l'animal; però com que l'home 
            participa de doble natura, psicofísica, el seu amor en participa 
            també, i d'aquí neixen les contradiccions de la vida 
            amorosa. Malgrat que en certes obres Marc cantà amors ideals, 
            en la majoria analitzà o féu palès el drama interior 
            originat per aquelles contradiccions. En les obres que, críticament, 
            hom pot atribuir a una primera època, les dames cantades s'encobreixen 
            sota els senyals plena de seny i llir entre cards, i hi apareixen 
            sovint tòpics de l'amor cortès. En un altre grup d'obres, 
            possiblement d'una segona època, aquella contradicció 
            és simbolitzada per l'oposició ira/amor o odi/amor i 
            per les paraules oh foll amor amb què comencen les tornades 
            d'alguns d'aquests poemes. | 
         
         
          |  En aquestes obres, més encara 
            que en les de la primera època, Ausiàs Marc es presenta 
            com un home escindit; en comptes de seguir el camí de la serenitat, 
            es lliura a un amor emmetzinat, sense el qual troba buida la seva 
            vida. D'aquesta rebel·lia i d'aquest desordre intel·lectual 
            i ètic s'acusà en obres més tardanes, algunes 
            d'elles d'un caràcter marcadament confidencial.  | 
            | 
          El començament d'aquesta etapa 
            final és en el poema 87, primer dels grans poemes morals i 
            didàctics que caracteritzen la seva poesia tardana. En aquesta 
            etapa cal situar els sis cants de mort (possiblement escrits amb motiu 
            de la mort de la segona muller) i el Cant espiritual, obra cabdal 
            del poeta i una de les més grans de la poesia catalana. | 
         
       
        
      Tot i la seva evolució, 
        en la seva poesia hi ha constants que la diferencien de la de tots els 
        altres poetes, a desgrat de les influències trobadoresca -important- 
        i italiana. Es distingeix per la introspecció i l'anàlisi. 
        Les formes expositives que empra són adequades a aquest desenvolupament 
        analític. D'altra banda, contrasten amb aquest procediment les 
        formes contundents d'expressió, amb canvis bruscs de to i d'estil; 
        aquest raonament persistent de vegades peca d'eixut. Les imatges usades 
        sovint són prosaiques, però són adequades a l'estil 
        psíquic que pretenen d'explicar, o són d'un to ombrívol, 
        com convé a un home forassenyat, imatge amb la qual volgué 
        presentar-se en algunes obres. Amb tot, l'home extraordinàriament 
        lúcid que inventà aquestes imatges, que encara avui colpeixen, 
        no resta mai eclipsat. La seva poesia tingué una repercussió 
        notable en la lírica castellana del s XVI i, encara, del XVII. 
        Modernament, Amadeu Pagès publicà una edició crítica 
        de la seva obra (1912-14), i en 1952-59 n'aparegué una altra, a 
        la col·lecció "Els Nostres Clàssics". El 
        1946 foren publicades per Martí de Riquer diverses traduccions 
        castellanes antigues 
       
       
       
        article elaborat per 
            
       
       |