Un
humorisme, d'altra banda, que sovint s'empelta de sensualitat en les escenes
amoroses, com en l'episodi en què Plaerdemavida fa que Tirant es
fiqui al llit de Carmesina i ella, situada al capçal, posa el seu
cap entre els dels amants i parla perquè la princesa cregui que
és ella qui jeu al seu costat, i Tirant pugui acariciar-la a plaer
seu. Aquesta sensualitat, gairebé sempre divertida i sempre atrevida,
abraça una gamma de situacions tan variades com la delicadesa -més
o menys pudorosa- i la subtilitat cortesana d'episodis com aquell en què
Carmesina no permet a Tirant que li besi la mà per la part de fora,
però li ofereix la palma amb una explicació transparentment
intencionada, el diàleg entre Tirant i Carmesina que en presència
de tots es diuen els seus sentiments aprofitant la identitat fonètica
del valencià entre "l'amar" i "la mar", o la
declaració de Tirant a través d'un mirall; el ridícul,
amb l'escena del bany de la Viuda Reposada, i l'erotisme, amb el de Carmesina;
la picardia constant de Plaerdemavida, manifestada genialment en el relat
del somni de la donzella al castell de Malveí, l'astúcia
amb que amaga que Estefania no és verge posant uns gatets a la
finestra de la seva habitació la nit de bodes perquè amb
els seus miols amaguin la manca de crits d'Estefania, o també en
l'episodi de 1a calça i la sabata que es fa brodar Tirant, i amb
les quals ha tocat el "lloc vedat" de Carmesina; i l'atrevida
-i no tan innocent alegria amb què Estefania es lliura a Diafebus,
però "de la cintura en amunt" o quan Carmesina, que s'ha
negat reiteradament a satisfer Tirant, li demana que li besi els pits,
amagada sota el llençol, o la de Tirant quan, dient "preneu
paciència" subjecta les mans de Ricomana perquè el
Príncep Felip pugui acariciar-la lliurement .
|