L'alegria
que passa és una obra de caràcter
simbòlic. Aquest simbolisme es fa evident només de llegir
la caracterització dels personatges, que s'arrengleren clarament
en dos bàndols, segons la seva procedència i, lligada indefectiblement
a aquesta, segons la seva manera d'entendre la vida. En una banda hi ha
els vilatans. Són els partidaris de la mandra, de la nyonya, de
no canviar res, del no pensar, de la prosa. Rusiñol els descriu
al principi de l'obra.
L'ALCALDE. Seixanta anys. Home fort. Egoista i de
mal geni
JOANET, fill de l'Alcalde. Vint-i-quatre anys. Jove de poble que
ha llegit i s'ha omplert el cap de cabòries mal païdes.
AGNETA, promesa d'en Joanet. Noia indiferent, adotzenada, del rengle
de virtuoses per tendència.
TÒFOL, Quaranta anys. Panxacontent del poble. Bon home i
mandra.
TUIES, la seva dona. Directora del marit i escarràs de la
botiga.
Pagesos, vells, dones, capellans, pobres, carreters i criatures.
|
Cal remarcar que algunes anotacions de l'autor no tenen
una funció descriptiva, sinó que són més aviat
per fixar el caràcter de símbol que, per repetició
de trets, adquiriran alguns personatges, especialment Joanet, Tòfol
i, més endavant, Zaira i el Clown.
Si repassem l'obra, veurem que hi ha personatges que
tindran una funció merament decorativa (mentre duri la funció,
un menestral farà un solitari sense dir mai una paraula i sense
distreure's per res.), lírica (els Boters canten la cançó),
o breu(Un del públic, Un, Un altre...)
A l'altra banda, hi haurà els comediants,
els partidaris de la bohèmia, de la incertesa, de l'art,
de la poesia... Aquesta és la descripció que en fa
l'autor:
ZAIRA, ballarina o cantant bohèmia.
Tipus exòtic . Bon cor i mala vida. Mare de família
esguerrada pels tràngols de la fortuna. Símbol
de la poesia que passa.
CLOWN, bohemi, amb bons sentiments, que es burla d'ell mateix.
COP DE PUNY, quaranta anys. Veritable bèstia ambulant
que domina per la força bruta.
EL MICO, mico de carro. Feliç els dies que menja bé,
desgraciat quan falten els aliments.
EL CAVALL, criatura resignada.
|
|
|
El mico i el cavall tenen una funció més
aviat decorativa, o la de donar vistositat i espectacularitat a l'obra.
Els personatges
que analitzarem amb més detall seran els que configuren el caràcter
simbòlic a l'obra: Tòfol, Joanet, Zaira i el Clown.
Tòfol és un personatge amb trets clarament
costumistes. És el representant suprem de la mandra, el defensor
de l'immobilisme, el capità d'un grup de personatges (Alcalde,
Agneta i Tuies), que han deixat de lluitar. Està content de la
seva manera de viure i no n'entén cap altra que no busqui el mínim
esforç. La seva vida es resumeix en dormir i menjar i qualsevol
canvi que faci perillar aquests dos puntals és bandejat. D'alguna
manera, es contraposa a Joanet, que no pensa com ell però que li
pot servir de mirall de futur: si no fa alguna cosa per trencar la inèrcia,
Joanet arribarà a ser com Tòfol.
 |
AGNETA També dormirem nosaltres quan tinguem
la seva edat. |
Joanet és un personatge idealista (ha llegit
i s'ha omplert el cap de cabòries mal païdes). La seva vida
es veu abocada a la monotonia. Està destinat a un matrimoni que
no desitja i que ha estat concertat pel seu pare, està abocat a
conservar i engrandir la fortuna familiar, està destinat a no moure's
del poble i, per tant a compartir la manera de viure dels vilatans i a
enterrar les seves il·lusions.
 |
JOANET: Ja passem un altre dia. Un
dia de joventut malgastada. (La campana toca.) Aquesta campana sembla
que toqui l'enterro de les meves il·lusions. ¿Per què
no he de viure com els altres, pasturant el meu destí, com
aquests moltons que em volten? Ara em caso, i digueu-me per què
em caso. El pare, el poble, els amics, la mandra i la rutina, tot
m'empeny cap a l'altar, com un torrent d'aigua mansa. Veig la plana
de la vida sense una onada que es mogui, sense un tràngol,
llisa i llarga com un desert sense flors. Quina quietud més
somorta! |
Per això l'arribada del circ i la conversa amb
el Clown i, sobretot, amb Zaira, li obren una sortida.
 |
Córrer, sentir-me volar, anar
abraçat per la ruta, veient passar el món com si rodés
per mes plantes; relliscar ran de la terra, a bracet de ma estimada;
córrer pobles i fronteres, portats del vent de la sort, i besar-se
amb les ales ben esteses. |
Però Zaira no és l'alegria que busca
Joanet. És l'alegria que passa, l'Ideal que no es pot abastar,
que per això és Ideal. Zaira canviaria la seva manera de
viure per la de Joanet.
 |
ZAIRA Ai, amic meu! Jo, al revés!
Poc es pensa, quan, ja fosc, travessem amb el carro per algun poblet
de la ruta, la tristesa que jo sento veient sota el quinquè
aquells grupos de família a la vora del caliu! La tristesa
sentint gronxar un bressol; l'enyorament d'una vida reposada, d'un
home que m'estimés a mi sola, i em deixés morir tranquil·la
sobre els seus braços honrats! Quan veig això tot passant,
quin fred que fa dintre el carro! Quina fosca... i quina vida! "Déu
meu -penso--, si ara et poguessis quedar! Si hi hagués qui
et recollís, com viuries arrupida, estimant amb tota l'ànima!" |
Per tant, els ideals dels personatges (i d'allò que representen)
són inassolibles. Zaira canta la cançó, que ningú
no entén, plena de matisos decadentistes, planteja el problema
sense solució de les relacions entre l'artista i la societat.
El Clown és segurament el personatge més
positiu de l'obra. Rusiñol es va inspirar en un personatge real,
Monsieur Blanqueret, a qui conegué personalment. Es tracta d'un
pallasso trist, d'un que es riu d'ell mateix i de tothom, de verb prodigiós
i de gran lucidesa . És l'artista total, l'home que pot despertar
la societat adormida. Però el desenllaç de l'obra ens mostra
que el Clown no pot dur a terme la seva missió de distreure i de
riure els vilatans. Els artistes són expulsats del poble i el Clown
llança la seva maledicció.
 |
CLOWN (tirant-los tots els quartos
per la cara): Què se'ns en dóna, del teu diner! Aquí
els tens! Poble pasturant terrossos! No en tastareu, de poesia! Us
condemno a prosa eterna; us condemno a tristesa perdurable! (Rient
i tocant el bombo.) Visca la bohèmia! Visca la santa alegria! |
, que només Joanet sembla recollir.
 |
JOANET (mirant per on ha marxat el
carro): Déu meu! Adéu, poesia! Adéu, visió
d'un instant! Aneu enllà, mentres jo em quedo encastat aquí,
a la prosa! Amb vostres cançons amargues i rialleres, em deixeu
una recança, el buit al cor, d'un trosset de joventut que corre
darrera vostre! Sou l'alegria que passa. I que trista és l'alegria
per als que passen i els que es queden! Com que sóc fill del
terrós, m'haig de veure condemnat a veure sempre la iglésia,
a sentir aqueixes campanes, a veure aqueixes parets, a morir d'ensopiment
i a no adonar-me del viure. Dormim. (S'apoia en un plàtano
i cau una pluja de fulles seques.) Dormim al llit de la prosa, ja
que em fuig la poesia. |
En Cop de Puny, par la seva banda és el
símbol de l'alegria falsa, de l'artista impostor, que enganya el
públic.
|