L'alegria que
passa fou concebuda com exemple d'integració en la mateixa
obra de diferents disciplines artístiques: text literari (S.Rusiñol),
música (E. Morera), coberta (A.Mas), cartell (S.Rusiñol)...
Per tant, ens trobem davant d'un producte pensat com a exemple de síntesi
artística, allò que ells mateixos anomenaven "Art Total".
Si llegim les acotacions que Rusiñol incorpora al text, veurem
que darrera l'ull del dramaturg hi ha un pintor.
A l'obra trobarem
diferents recursos que caldrà remarcar. En primer lloc, hem de
parlar de la paròdia. Efectivament, trobem que en alçar-se
el teló uns boters canten una cançó provinent d'una
sarsuela. En aquells moments, els autors modernistes -particularment Rusiñol-
havien iniciat una campanya en contra d'aquest gènere musical en
llengua castellana, de baix to i de gust discutible i propugnaven com
a alternativa un Teatre Líric Català. Per tant, l'aparició
d'aquesta cançó -que també apareix a L'auca del Sr.Esteve-
no és gens casual. El propi autor s'encarrega de donar-li un to
humorístic a partir de dos recursos: els intèrprets han
de cantar-la en castellà, però amb una fonètica clarament
catalana. L'altre recurs és que la cançó es canta
simultàniament al cant del rosari. Tot plegat donava a l'escena
una arrencada molt efectista.
Un altre recurs
és de la ironia. Els dos personatges que la utilitzen són
en Tòfol i el Clown. Tòfol és un personatge clarament
emparentat amb la comèdia de to costumista. El seu humor neix de
l'exageració al voltant de l'elogi de la mandra.
 |
TÒFOL: Jo estic
amb el "con què" que la vida té de ser una
cosa reposada. El món és un catre a la vora d'una
taula: ara puges i ara baixes. Obrir la boca per badallar o ficar-hi
menjar a dintre.
JOANET: Que ets feliç!
TÒFOL: Sí, noi. Déu m'ho conservi. La dona
diuen que em mana. Que em mani! Menos feina! El manar vol el seu
tràngol. Jo bado. Per a ser ric se'n té d'ésser
de la mena. Si en fos, en comptes de jugar a la barrotada de llobí,
hi jugaria de pesseta; tindria dos matalassos, una altra flassada
i potser la dona més grassa. Ve't aquí què
hi guanyaria.
|
El Clown en aquest sentit és un personatge més interessant.
La seva ironia i humor es reserven a la seva activitat artística.
Quan parla amb Joanet, en canvi, advertim que a mesura que van parlant,
la seva alegria inicial es va diluint i al final se'ns apareix més
com un filòsof que no pas com un còmic.
 |
CLOWN: Ah, si ho provéssiu!
Ser lliure! Dir: "Tot és meu!" Dir: "No tinc
parets que m'ofeguin, no tinc arrels ni afeccions; la vida és
meva, sense destorbs ni barreres, ampla i oberta de bat a bat, com
la boca del meu mico!"
JOANET: No encengueu els meus desitjos, que prou encesos que estan.
CLOWN: Què és la misèria quan es té la
joventut?
JOANET: Per a mi, l'esperança.
CLOWN: Què són les penes, tenint ales per a fugir?
JOANET: Potser misèries que es deixen.
CLOWN: Diuen que fem riure els altres. I què? Per ventura no
em ric de tot lo que veig? Els reis, els soldats, els pagesos i els
artistes, tot és un gran camp de cebes, que no saben com els
desprecio i de quina manera em fan riure. Tots ells no valen un tros
de cel al
fons d'una planura, amb un caminet que hi porti.
JOANET: Al sentir-vos em sembla que em surtin ales.
CLOWN: Company, teniu ja l'esquena dura perquè us surti la
ploma: tot lo més, borrissol de colomí. |

|
Aquest contrast inherent al personatge ha estat anomenat
l'"agredolç" i és un procediment estimat per Rusiñol.
Al llarg de l'obra
trobem també moltes comparacions i metàfores, que ens ajudaran
a entendre l'estil del nostre autor. Moltes d'aquestes comparacions es
faran amb animals:
 |
aquest portentós portento, veuran que,
si no l'inquieten, és manso com un moltó
(referit a Cop de Puny) [...]
Tan sols voldria tenir una carretera meva. Una carretera llarga,
amb tots els peons a les meves ordres i jo anant amunt i avall,
lo mateix que una oreneta.
(Referit al Clown) [...]
viuré com viviu vosaltres, m'adormiré sota els plàtanos,
com el pare i els seus amics de conversa, i esperaré la vellesa,
lo mateix que un cocodrilo
de poble. (referit a Joanet) [...]
|
|
En l'escena entre Zaira i Joanet
les referències metafòriques i les comparacions amb
els ocells i la seva facilitat de volar abunden tant que assoleixen
el grau d´al.legoria.. |
|