La cançó més bonica
.Fonamentació L'obra i l'autor
Objectius pedagògics Programa d'activitats

. Fonamentació

S'ha escollit aquesta obra perquè:

- És tracta d'una obra que, per les seves característiques pot ser interpretada per tots els nens i les nenes d'Educació Primària de l'escola.

- Es pot combinar text amb cançons i danses.

- Es poden treballar diferents àrees del currículum:

• Educació artística. Música (cor, danses, audicions...)
  • Educació artística. Visual i plàstica (decorats, vestuari...)
  • Llengua catalana i literatura (adaptació de l'obra, les faules...).
  • Coneixement del Medi Social (la geografia de   Catalunya, el relleu...).
  • Coneixement del Medi Natural (els ocells, els arbres...)
  • Eixos transversals (l'educació en valors)

Objectius pedagògics

•  Fer possible la formació en valors, indispensables per a l'educació en ella mateixa,  els qual varien segons les cultures.
  • Treballar els valors socio-culturals, els quals no és poden treballar en una àrea determinada, sinó que estan dins el currículum de forma global i interdisciplinar.
  • Fer arribar als alumnes la Cultura Tradicional Catalana.
  • Vivenciar algun fet tradicional o cultural.
  • Potenciar les relacions personals entre alumnes de diferents nivells.

L'obra i l'autor

Per portar a terme aquest projecte es farà la representació d'una obra de teatre, música i dansa basada en l'adaptació del conte: "La cançó més bonica del món" de Miquel Desclot.

"La cançó més bonica del món" és un text i recull de cançons  de Miquel Desclot (Barcelona 1952). Nom amb què és conegut l'escriptor Miquel Muñoz i Creus. Guanyà el Premi Amadeu Oller, col·laborador de "Serra d'Or", "Reduccions", "Faig" i altres publicacions, el seu pas per "Cavall Fort" li descobrir el món de la literatura infantil i juvenil, per la qual cosa  ha fet llibres i traduccions. Col·laborador de l'escola Rosa Sensat, ha editat Una teoria sintàctica per a l'escola (1977) i ha tingut cura de llibres de lectura per als primers nivells d'ensenyament. Com a poeta ha publicat també diverses obres.

La Cançó més bonica del món és un llibre singular per conèixer algunes cançons populars a través d'una faula amb l'argument de la recerca de la cançó més bonica del món. Té una moralitat final, com totes les faules, amb una subtil definició de quina pot ser la clau de la felicitat.

Programa d'activitats (tallers)

L'obra ens dona la possibilitat de treballar diferents tallers:

• Taller de Coral:
 Cada nivell i/o classe treballarà una cançó de les que surten a l'obra:

La griva, el tord i el gall.
La pastoreta.
En Pere gallerí
L'Hereu Riera
El bon caçador
Els tres tambors
El mariner
El Rossinyol

• Taller de dansa:
 Diversos nens, seleccionats tenint en compte les seves aptituds per la dansa, de tots els nivells aprendran diferents coreografies basades en les cançons que surten a l'obra.
  • Taller de llengua i literatura:
Diversos nens/es representen els diferents personatges de l'obra, memoritzant el text i aprendran a fer una bona interpretació.

Els personatges són:

Narrador
 El gall
 La griva
 El tord
 La pastora
 En Pere gallerí
 L'hereu Riera
 El bon caçador
 El mariner
 El rossinyol

• Taller de decorats i vestuari:
Es confeccionaran els decorats de l'obra: bosc, arbres...

També el vestuari pels diferents personatges.

• Taller de l'itinerari:
A partir del viatge del Rossinyol els nens treballaran la geografia de Catalunya.

Confeccionaran un mapa amb el recorregut del Rossinyol per trobar la cançó més bonica del món (Castellar, Moià, Vic, Guillaries, Girona, Palamós, Castellar).

Coneixeran el vocabulari dels diferents tipus de relleu i accidents geogràfics que surten a l'obra (la riera, el prat, el riu, el marge, el mar, el cingle, el bosc, la plana, el port, la muntanya i les ciutats) i a faran diferents maquetes per representar-lo.

.

Dansa | La dansa popular a Catalunya | Recull de danses popularsTornar a dalt