Dels arbres
(De com hi ha arbres que no perden la fulla a l'hivern)
.Fonamentació El conte
Objectius pedagògics Programa d'activitats
Teatre musical

. Fonamentació

S'ha escollit aquesta obra perquè:

- S'ha treballat el tema "dels arbres" com a eix transversal a l'escola.

- Es pot combinar text amb cançons i danses.

- Es poden treballar diferents àrees del currículum:
 

  • Educació artística. Música (cor, danses, audicions...)
  • Educació artística. Visual i plàstica (decorats, vestuari...)
  • Llengua catalana i literatura (adaptació de l'obra, els contes...)
  • Coneixement del Medi Natural (els ocells, els arbres, les estacions de l'any...)
  • Eixos transversals (l'educació en valors)

Objectius pedagògics
 
 

  •  Fer possible la formació en valors, indispensables per a l'educació en ella mateixa,  els qual varien segons les cultures.
  • Treballar els valors socio-culturals, els quals no és poden treballar en una àrea determinada, sinó que estan dins el currículum de forma global i interdisciplinar.
  • Fer arribar als alumnes la Cultura Tradicional Catalana.
  • Vivenciar algun fet tradicional o cultural.
  • Potenciar les relacions personals entre alumnes de diferents nivells.

El conte

 Pes portar a terme aquest projecte es farà la representació d'una obra de teatre, amb música i dansa basada en l'adaptació del conte tradicional català: "Dels arbres" 
(De com hi ha arbres que no perden la fulla a l'hivern).
:

Programa d'activitats (tallers)

L'obra ens dona la possibilitat de treballar diferents tallers:

  • Taller de Coral:
 -És treballarà l'audició de "Les estacions" de Vivaldi i  les cançons que surten a l'obra:

La griva, el tord i el gall.

El Rotlletó

Tinc un arbre amic

Virondom, virondeta

Els ocells han arribat

  • Taller de dansa:
- Diversos nens aprendran diferents coreografies basades en les cançons que surten a l'obra.
 
 

Els ocells

  • Taller de llengua i literatura:
- Tots els nens/es de l'escola treballaran el conte dels arbres.

- Coneixeran el vocabulari dels diferents tipus d'arbres i ocells que surten a l'obra. 

- Diversos nens/es representen els diferents personatges de l'obra, memoritzant el text i aprendran a fer una bona interpretació.

- Els personatges són:

   -Narrador
   -Els ocells: el pardal, la griva, el tord i el gall.
   -Els arbres caducs: el pollancre, l'ametller, el pomer i el cirerer 
   -Els arbres perennes: el pi, l'avet, el garrofer i l'alzina.
   -El vent i els seus amics

  • Taller de decorats i vestuari:
- Es confeccionaran els decorats de l'obra: bosc, arbres...

- També el vestuari pels diferents personatges.

El vent i els seus amics

  • Taller dels arbres:
- A partir dels diferents arbres que surten a l'obra es realitzaran diverses activitats per tal de conèixer les seves característiques i diferències: els fruits, les fulles, els tronc...; els seus canvis segons les estacions de l'any,... i es plasmaran en murals.
 

Decoració

- Cada nivell elaborarà un arbre a mida natural per tal de decorar el vestíbul de l'escola i aquest s'anirà canviant al llarg del curs segons l'estació de l'any que ens trobem.

- Les festes de l'escola estaran relacionades amb els arbres, per carnaval cada nivell i/o classe es disfressarà d'una fruita, .....

.

Teatre musical

  Les veus dels diferents personatges de l'obra s'han enregistrat a través de 
l'ordinador per després afegir les músiques de les danses i així aconseguir 
un muntatge musical de tal manera que a l'hora de representar l'obra els nens/es
no  haguessin de parlar en directe ja que a l'escola no disposem de mitjans 
apropiats, com micròfons..., per tal de que les veus dels personatges s'escoltin 
amb claredat. Si cliqueu els personatges podreu sentir les seves veus.

 A totes les cançons de l'obra s'han fet coregrafies, així l'obra agafa un aire més 
dinàmic al intercalar danses entre mig del text on tots els personatges  intervenen 
aconseguint així no només una obra de teatre, sinó un musical.
 
 

DELS ARBRES
De com hi ha arbres que no perden la fulla a l’hivern

Narrador/a: Vet aquí que una vegada hi havia un   pobre pardal que no podia volar.
                     S’acostava l’hivern, i tots els ocells marxaven de viatge ca  a terres 
                     més càlides.

     "La Griva, el Tord i el Gall"

Narrador:     Però ell, ferit d’una ala, no havia pogut marxar amb els altres ocells que 
                      anaven cap el sud.
                      Només li quedava intentar aixoplugar-se i passar l’hivern com pogués.
                      Va pensar que podia fer un niu entre les fulles d’un arbre.
                      S’acostà a uns arbres de fulles tendres i clares.

Pardal:         Pollancre, què podria passar l’hivern amb tu?
                      No puc volar i ja fa molt de fred.

Pollancre:  De cap manera!
                     Els hostes només porten mal de caps.
                     Vull viure sol, jo!

Pardal:       Ametller, què em deixaries fer el niu a les 
                     a les teves branques? 

Ametller:   Pobre de tu!
                     No vull cap niu a les meves branques.
                     Fora d’aquí!

Pardal:       Pomer, que podria passar l’hivern amb tu?
                     No puc volar i ja fa molt de fred.
 

Pomer:      De cap manera!
                    Els hostes només porten mal de caps.
                    Vull viure sol, jo!

Pardal:      Cirerer, que em deixaries fer el niu a les 
                    a les teves branques? 

Cirerer:     Pobre de tu!
                   No vull cap niu a les meves branques.
                   Fora d’aquí!

   "El Rotlletó"

Narrador: El pardal es va quedar molt trist.
                       Si ningú no el volia ajudar, es moriria de fred.
                       Llavors un pi el cridà.

Pi:                  Ep pardal!
                       Si vols, pots fer el niu a les meves branques.

Pardal:         Moltes gràcies!

Pi:                 Tria la branca que t’agradi més, però jo t’aconsello
                        aquesta   que sempre hi toca el sol.

Narrador: Al costat del pi hi havia un avet, un garrofer, 
                       i una alzina que varen dir:

Avet:             Jo et protegiré del fred.

Garrofer:     Jo et protegiré del vent.

Alzina:         Jo et donaré els meus aglans perquè no passis gana.

Pardal:         Moltes gràcies a tots.

Narrador:     El pardal estava molt content i molt agraït als tres arbres.

"Tinc un arbre amic"

Narrador:  En això que un dia arribà el vent i 
                     s’assebantà de la història del pardal.
                    Va parlar amb els seus fills i els digué:

Vent:         Bufeu tots els arbres, bufeu los tan fort
                   que perdin les seves fulles.
                   Però no bufeu el pi, l'avet, el garrofer ni l’alzina,
                  que han ajudat al pardal.

"Virondom, virondeta"

Narrador:  I d’això ve que el pi, l'avet, el garrofer i l’alzina
                    No perdin les seves fulles a l’hivern.

"Els ocells han arribat"


                                                       FI

Dansa | La dansa popular a Catalunya | Recull de danses popularsTornar a dalt