|
 |
-
Maria Subirà Fajula, 20-04-2018:
- Em costa una mica respondre la pregunta perquè tinc molts problemes en entendre i creure en l'objectivitat. Per mi, fins i tot el científic més bo, els seus mètodes son provisionals, perquè una persona no pot ésser sinó subjectiva davant dels fets. Amb això vull dir que perquè un valor sigui elevat, superior i digne ha d'incorporar-se en l'objectivitat i acceptar la provisionalitat i la subjectivitat de forma casi bé irreversible. Per a mi, els valors tendeixen a unificar-se mitjançant l'harmonització d'allò que es defineix i es constitueix, d'allò que varia i s'inventa. Tot això, segons el meu punt de vista, és el que anomenen realitat humana i aquesta és també digne, elevada i superior... No solament és propi de la subjectivitat. Per exemple, el pas del mite i el logos, representa que és el moment en què l'home es planteja sobre la certesa dels seus relats mítics, veien que explicant la realitat en base a històries i relats comportava una sèrie d'incoherències..., d'aquí van néixer noves respostes de caire més lògic. Això que en diem el logos. Tot i així, jo crec que no es tracta d'una batalla de coneixements sinó un llaç entre l'un i l'altre, vull dir que el pas del mite al logos és el pas que no s'ha produït mai, entre ells es complementen i donen lloc a un coneixement més aproximat a la "veritat" i a la "realitat". Vull dir que la subjectivitat i la objectivitat sobre les coses es donen en una dimensió complementària i no excloent i, per tant, la resposta a la pregunta és: no, no necessàriament. També m'agradaria citar els filosofs Sòcrates i Wittgenstein; el que m'agradaria de saber què enten per valor i component ja que per a mi, si un valor elevat com la justícia o l'amor no és concreta es converteix en un principi metafísic dogmàtic, immobible i inquestionable... En definitiva, sense anar més enllà, no defenso que, necessàriament, els valors més elevats siguin els constituïts per components objectius, justament perquè els valors que considerem elevats, superiors i dignes, són els que indueixen a una visió molt més àmplia i no precisament rígida en nom "d'una raó pura" paralogista sinó una que accepti la objectivitat i la subjectivitat.
msubirà@elpedro.cat
|