|
|
 |
Zhuang zi (Mestre Zhuang, també Zhuang Zhou),
filòsof xinès taoista del segle -IV, es considerat
autor de bona part del llibre que porta el seu nom Zhuang
zi. És una obra plena de relats al·legòrics
i d'observacions exemplars sobre la natura, meravellant-se
de la multiplicitat de formes i maneres de vida que
la constitueixen.
|
Ara bé, totes aquestes formes o diferenciacions naturals són només
una manifestació de la perfecta identitat de tot l'univers:
des de la perspectiva superior del tao, els contraris coincideixen
i les oposicions desapareixen. Com en el conjunt de la filosofia
xinesa, el principi de no contradicció és ignorat,
superant-se la dicotomia lògica entre ésser
i no-ésser.
|
|
|
|
|
Una nit Zhuang Zhou somniava que era
una papallona: una papallona plena de joia que voleiava com si res,
sense sospitar que era Zhuang Zhou. Tot d'una, es despertà
i veié, sorprès, que era el Zhuang Zhou de sempre.
Però, ¿Zhou havia somniat que era una papallona? ¿O
era una papallona que estava ara somniant que era Zhou? Entre Zhou
i la papallona hi havia, sens dubte, una diferència. És
el que anomenen la transmutació de l'ésser.
ZHUANG ZI. "Maestro Zhuang". Barcelona,
Editorial Kairós, 1996. Llibre II, 7
|
|
|
|
Zhuang zi és un dels pensadors
bàsics i fundadors del taoisme, moviment filosòfic
iniciat per Lao zi (Lao-Tse, també Tao Te King) durant
el segle -VI o -V. El tao és el fons últim
de l'univers; el fons invariable que batega més enllà
de la pluralitat de formes naturals. És el permanent
però inexpressable; és el principi que regeix totes
les coses. (Un concepte proper a l'apeiron d'Anaximandre,
al logos d'Heràclit i dels estoics, al brahman
dels Upanishads. El tao, del que emergeixen totes les coses, només
en part coincideix amb el concepte de Déu; Déu és
l'Ésser, el tao, l'Ésser i el No-ésser).
Per Zhuang zi, els éssers naturals passen per un seguit
de transformacions; els humans sorgim per transformació
d'altres éssers vius, i altres éssers vius sorgiran
de nosaltres quan morim. Res es crea ni res es destrueix; però
tot es transforma. Naixement i mort són dos moments d'una
contínua transformació universal regida pel tao.
|
|
|
|