Sobretot cap a finals del segle XIX, es produïren una sèrie
de tendències filosòfiques, artístiques i literàries
noves, de vegades relacionades entre si, de vegades aïllades, que suposaven
una continuació, amb noves característiques o bé un intent
de superació i trencament de les dues grans tendències immediatament
anteriors: la més antiga, el romanticisme, i la posterior, el realisme,
que havia donat peu al naturalisme. Aquestes noves tendències, procedents
d'Anglaterra i França, tingueren un ressò important entre els
modernistes catalans que, no sempre amb èxit total i ben assimilades,
les incorporaren en el seu procés de creació artística.
Resumim algunes de les tendències:
PRERAFAELITISME
Inicialment fou un moviment de base pictòrica que s'inicià a Anglaterra
el 1848. En literatura, tot rebutjant la industrialització que degrada
i massifica la persona, propugnava el retorn al món de la natura, el
rebuig del racionalisme condicionat de l'edat adulta i un cert misticisme. Influenciat
per La Bíblia, per Dante, etc., mostrava la seva predilecció pel
món medieval cavalleresc.
SIMBOLISME
És un moviment artístic i literari aparegut a França a
finals del XIX que té com a precedent l'obra poètica de Baudelaire
i Rimbaud. Els simbolistes defensaven la força suggestiva de la paraula,
capaç de crear un món intuït, imaginat. Consideren que la
finalitat de la poesia és suggerir unes idees-conceptes mitjançant
l'expressió simbòlica o metafòrica carregada de musicalitat.
A més d'influir la poesia catalana, el simbolisme s'introduí en
el teatre a través de l'autor belga Maurice Maeterlinck..
DECADENTISME
Sorgí a França entre els anys 1880-1890. Molt lligat al simbolisme
i partint d'alguns postulats dels pre-rafaelites, els decadentistes partien
de la idea d'haver arribat a la fi de la civilització i assistir a l'inici
d'un període decadent. El decadentisme comportava sentiments d'inseguretat,
cansament i afecció a la mort propis del romanticisme i centrava l'atenció
en les cultures exòtiques i antigues. Com a reacció, buscava la
transformació de la realitat en un món de bellesa ideal, ple de
sensacions i amb imatges i conceptes hermètics i un gust molt marcat
pels contrastos: vida-mort, ascetisme-erotisme, etc. Paul Verlaine en fou considerat
el portaveu per la seva frase: "Je suis l'empire a la fin de la decadence".
G. Annunzio fou un dels autors que més influïren en la literatura
catalana.
IMPRESSIONISME
Per bé que conegut especialment en l'àmbit de la pintura, aquesta
tendència francesa sorgida a finals del XIX es pot aplicar també
en literatura. Els escriptors impressionistes utilitzaven frases curtes, suggestives,
que intentaven descriure les sensacions produïdes per les coses més
que les coses en elles mateixes.
VITALISME
En un sentit ampli, i pel que afecta als modernistes, cal considerar el vitalisme
com un conjunt de doctrines filosòfiques sorgides a la dareria del segle
XIX com a reacció contra l'idealisme i el positivisme; genèricament
denominades també filosofia de la vida, són caracteritzades per
l'antiracionalisme i per l'afirmació del paper central que la vida individual
humana té en el món. Pensadors tan diversos com F. Nietzsche,
Dilthey i H. Bergson en són els representants més destacats.